הרב אברהם סתיו: זו הבעיה העיקרית שלנו מול החילונים - סרוגים

הרב אברהם סתיו: זו הבעיה העיקרית שלנו מול החילונים

"אנחנו לא ניגשים לזה כמו אמא של ילד רגיש לגלוטן ששולחת הודעה מתנצלת בווטסאפ של ההורים ביום הראשון של הגן", מסביר הרב אברהם סתיו את אי ההבנה שלנו למערך הכפייה שחשים החילוניים

author-image
הרב אברהם סתיו: זו הבעיה העיקרית שלנו מול החילונים

ברקע הוויכוח על החמץ בבסיסי צה"ל הרב אברהם סתיו מסביר כי הבעיה העיקרית בעיניו היא שהכפייה הדתית בעיננו היא "קצת שקופה עבורנו הדתיים (וכשאני כותב 'אנחנו' אני מתכוון קודם כל 'אני')".

לדבריו אנחנו "לא כל כך רואים כמה זה הזוי שבן אדם לא יכול להתחתן במדינה שלו רק בגלל שהוא כהן, למשל, שרוצה לשאת גיורת. אנחנו לא חווים על בשרנו את הטירוף של יום בשבוע בלי תחבורה ציבורית. ובאותה מידה אנחנו מתקשים למצוא יותר מדי אמפתיה כלפי מי שנדרשים שבוע בשנה להיפרד מן המאכלים האהובים עליהם בכניסה לבסיסי צה"ל", הוא מסביר.

עוד באותו נושא

הרב עופרן מציע: המתווה להכנסת חמץ לבסיסי צה"ל


3

"משום מה זה נראה לנו טבעי לגמרי. אנחנו לא ניגשים לזה כמו אמא של ילד רגיש לגלוטן ששולחת הודעה מתנצלת בווטסאפ של ההורים ביום הראשון של הגן. אלא בביטחון מוחלט שזוהי הנחת המוצא. ואם זה לא מוצא חן בעיניהם, זו בעיה שלהם. מי ביקש מהם בכלל להיות חילונים?"

"זה בעיניי שורש הבעיה", הוא כותב. "ושורש התיקון שצריך להיעשות".

"גם אחרי שרואים את הכפייה, יש שיקולים נוספים שצריך לקחת בחשבון. הן שיקולים ברמת הפרט של הדאגה לחייל הדתי – שגם הוא מגויס לצבא בכפייה ולא יעלה על הדעת שייאלץ לעבור על ההלכה והן שיקולים כללים יותר של צביון ושל נראות במרחב הציבורי. שיקולים שדורשים הכרעות מורכבות ומתווים ופשרות".

"אבל", מדגיש הרב סתיו, "שום דבר לא יזוז בלי שנפקח את העיניים. וכשזה יקרה, כך אני מאמין, נמצא מולו עיניים אחרות, שנפקחות בחזרה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
41 תגובות - 31 דיונים מיין לפי
1
למה כבודו חושב שזה יעבוד
jzh | 27-03-2022 15:05
אלו שרוצים להכניס חמץ לא יקבלו את ההודעה המתנצלת של האמא ביום הראשון ללימודים, כי האמא פונה אליהם ואומרת אתם מסכנים את החיים של הילד שלי והם מבינים ומקבלים. למה אתה חושב שהם מנסים להבין שאם הם יכניסו חמץ אתה לא תוכל לדעת שהמטבח התמלא פרורים ולא תוכל לאכול שם. לכן, יש כפיה מסויימת והיא לשני הצדדים, עדיף בהסכמות אבל זה לא תמיד אפשרי.
2
יש כפייה על כולם
חיים | 27-03-2022 15:08
אנחנו הדתיים החיים במדינה משלמים על דברים רבים בניגוד לדעתנו . ספורט בשבת , תרבות לא לרוחנו , ועוד ועוד . ככה זה שחיים במדינה דמוקרטית אף אחד לא מקבל 100%. מה עוד שהמדינה הוגדרה כיהודית
3
ומה חושבים הדתיים על הכפיה של החילונים ?
יהודי | 27-03-2022 15:10
אולי יתחיל להסביר לחילוני את הדתיים ולא ההיפך !
חחחח.....זה קורא...
אא | 27-03-2022 21:03
חחחח.....זה קורא כל הזמן. אבל תמיד אפשר להעמיק את הידע. זה רק צריך להיות הדדי
4
אם נחיה בגישה...
הר המורניק | 27-03-2022 15:11
אם נחיה בגישה הזו נחיה בסירוס רוחני, קור אקדמי מקפיא והמטבוליזם הרוחני החי שלנו ייפסק.
חיו ככה...
אא | 27-03-2022 21:01
חיו ככה בגולה ותראה איזה יופי. היהדות שרדה 2000 שנה.
5
1.זה מדינה יהודית...
זלמן | 27-03-2022 15:14
1.זה מדינה יהודית לפני הכל, אז הנחת היסוד שלך שגויה. 2. בתור אחד שנתקל באמא שהילד שלה אלרגי לחלב והיה בגן, היא היתה עם אפס סובלנות בנושא הזה, הן ביחס לצוות והן ביחס להורים האחרים, כי זה החיים של הבן שלה.
6
שורש הבעיה היא הצורך להתנצל כל הזמן
דודי | 27-03-2022 15:18
עצם הצורך שלך להנגיש את ההלכה לציבור החילוני נובע מתפיסה מעוותת כאילו החילונים הם הנורמאליים ואנחנו המשוגעים שנותרנו נאמנים למסורת אבותינו. מסיבה זו עלינו לנמק ולהסביר ולשתף וכו' כדי למצוא חן בעיניי החילונים ולקרב אותם. אבל כל זה לא נכון. אתה יודע למי החילונים מתחברים? לאנשים עם עמוד שדרה! וגם הדתיים! כל בני האדם מחפשים עוצמות ולא התחכמויות והתנצלויות. מחפשים עמוד שדרה! כאלה שאומרים בלי למצמץ שהם מחוייבים למשהו ופועלים על פיו, בלי שום צורך בהנמקות. עוד לא ראיתי שבכל חוק של המדינה, ויהיה בלתי הגיוני ככל שיהיה - עומד מישהו מטעם המדינה ומתחיל להנגיש ולדבר. חוק זה חוק זה חוק. הלכה זו הלכה זו הלכה. במרחב הפרטי ובמרחב הציבורי. אם הגישה שלנו הייתה לא מתנצלת אלא גאה, תאמין לי שכל הדיון הזה מראש לא היה מתחיל.
לנו שוין - לא אמרתי שהחילונים לא נורמאליים
דודי | 28-03-2022 12:53
אמרתי שכותב המאמר יוצא מנקודת ההנחה שדווקא הדתיים לא נורמאליים, וזו הנחה שגויה. זה לא אומר שהחילונים לא נורמאליים. גם הדתיים וגם החילוניים נורמאליים. אבל כל בני האדם, גם הדתיים וגם החילוניים מתחברים לאנשים שנאמנים לעקרונות יצוקים ולא מתחבאים מאחוריי דברים אחרים. זו המציאות, מה לעשות. את לא תגידי למחוקק הישראלי שמחייב לשלם מס הכנסה ואחר כך משתמש בכסף הזה כדי לממן דברים שאת לא רוצה - שהוא כופה עלייך את אורח החיים שלו. למה לא? כי את מקבלת את זה שיש חוקים ציבוריים וצריך לקבל אותם כדי לחיות במדינה. אז למה כשיש חוק שנובע משמירה על צביון דתי (שאגב, היה פעם עקרוני לחילונים לא פחות משהיה עקרוני לדתיים) - אנחנו צריכים להתנצל ולנמק ולשכנע? במרחב הציבורי בישראל יש מעט מאד מקומות שבהם במרחב הציבורי הוא לא חילוני לגמרי. למה אני צריך שיקפצו עליי שלטי חוצות מזעזעים באמצע נסיעה בכביש ראשי? למה בשבת אני לא יכול לטייל בעיר כפי ששומר שבת היה רוצה? כי זה המצב. אל תגידי שאנחנו כופים עלייך חוקים כדי לעשות לנו יותר נח. זה בדיוק להיפך. יותר ויותר מרחבים שפעם היו מכבדים את מצוות היהדות, הפכו לבלתי נגישים בכלל לדתיים. נשארו עוד כמה מקומות בודדים כמו מוסד הנישואין, וגם את זה מערערים בצורות שונות. או חוק החמץ שעולה פתאום לדיון. עם כל הכבוד, מי שרוצה לשנות פה זה החילוניים ולא הדתיים. למה אנחנו צריכים להתנצל על משהו?
. שומע?...
נו שוין | 28-03-2022 0:46
. שומע? כחילונית שבתפיסתך הלא מעוותת אינה נורמלית, אני לא מחפשת עמוד שדרה להתחבר אליו, יש לי משלי. תודה. רק אם אתה רוצה לכפות עלי חוקים שקשורים לאורח החיים שלך, כדי שלך יהיה יותר נח, אתה יכול להיות קצת יותר נחמד. רק אומרת.
7
בדיוק הפוך
אחד העם | 27-03-2022 16:44
רוב רובם של החילונים רוצים יהדות במרחב הציבורי,האומללים היחדים שזה פוגע בציפור נפשם הם הזבלים הכיפות הסרוגות ומנהיגיהם,אנשים שפלים ונבזים כמו אביו של הכותב שמעותד לרב ראשי ,ושופטים סרוגים כדוגמת הרשע המתועב אליקים רובינשטיין, הלחץ דם שלהם עולה,אין להם מנוחה, מכל דבר שריח של קדושה וטהרה נודף ממנו
הגדרת נכון
משה מרדכי | 27-03-2022 16:56
זה לא הבעיה שלהם מול החילונים ,זו בעיה של החילונים שרוצים שמירת מסורת ואוירה יהודית במרחב הציבורי ,מול הכיפות הסרוגות ומנהיגיהם ,שרוצים לקעקע ולאבד כל דבר שריח של יהדות נודף ממנו
8
כמה אנשים החזרת בתשובה אדון הרב סתיו?
חוזר בתשובה | 27-03-2022 16:45
כנראה שלא יותר מידי, רואים את הבורות שלך בקשר לציבור החילוני והמסרותי
9
נניח שבמקום חילול...
אבי | 27-03-2022 16:49
נניח שבמקום חילול שבת או חמץ בפסח הם היו עובדי עז או מגלי עריות. האם גם אז היית מתנצל שאתה לא, ושאתהה עלול להפריע להם לגלות עריות או לעבוד עז ? אז מה ההבדל? ההבדל הוא שחסר לך אמונה. כי בדת היהודית שבת שקולה גנד עז וכנגד כל התורה. ורק מי שלא מרגיש ככה, מרגיש צורך להתנצל.
10
דברי הבל
not | 27-03-2022 16:50
התורה שייכת לחילוניים בדיוק כמו לדתיים. ולכן אין הנדון דומה לראיה. שחרר אתה מידי צפוי
11
כחילוני מסכים עקרונית...
מאור סלע | 27-03-2022 18:08
כחילוני מסכים עקרונית אבל לא עם כל הפרשנות, אבל רואה איך את המדינה שלי גנבו טייקונים וחרדים. קבוצה אחת מתבסס על גזל והשניה על צדקה מהחילונים. בנוסף אותה קבוצת חרדים חושבים שלהם יש מונופול על הדת. להזכירכם הדת היא גם שלי וזכותי להשתמש בה כרצוני. היום ברור לי שאנחנו לא אותו עם.
12
נמאס מרבנים שאומרים ככה וככה ואולי ככה וככה
יהודה נאמן | 27-03-2022 18:14
אנשים וגם רבנים צריכים לדבר ברור. ישר אל השפופרת. לא להתחמק, לא להתערפל. לא להתעטף במילים של אולי וככה וצריך ונראה.
13
ילד טיפש עוד לא הביא שתי שערות
תפוח רקוב שנפל מעץ ר | 27-03-2022 18:20
תלמיד הכנסיה בהר עציון
14
עוד רב ...
חיים | 27-03-2022 18:36
עוד רב
15
הבעיה היא, שיש...
SJ | 27-03-2022 18:46
הבעיה היא, שיש כאלו המתקראים רבנים, שחושבים שהם הלא בסדר. אין שום כפיה, יש קומץ הזוי, כוחני וצווחני שמתנגד לכל מה שמריח יהדות. ויש רבנים שמתחילים לרקוד לפי החליל של אותו קומץ. הרי ברור לכל בר דעת, שיש מסע של הינדוס תודעה, חצאי אמיתות (שיותר גרועים מהשקרים). מי שחי את ההלכה נטו, לא מעניין אותו מה יגידו, הוא לא מנסה למצוא חן, הוא לא מנסה להתנצל על זה שהוא חי. וגם לא מנסה לבנות גשרים לעולם החולני, כי ברור וידועה, שהתנועה על הגשר הזה היא בכיוון אחד בלבד.
מישהו אמר לך...
חילוני | 27-03-2022 20:58
מישהו אמר לך להתנצל על זה שאתה חי? או לא לחיות לפי ההלכה? על מה אתה מקשקש? תחיה איך שאתה רוצה, רק תכבד בבקשה את מי שלא חושב או חי בדיוק כמוך
16
סתיו ברחובות עובר...
אביב גפני | 27-03-2022 20:04
סתיו ברחובות עובר רוח ערב מפזר שלכת.... לא סתם צאנו לחרות באביב סתיו מרמז על הכניעה לדעות מסוכנות
17
הדברים לא נכונים....
שי | 27-03-2022 20:34
הדברים לא נכונים. 65 שנות מדינת ישראל הייתה קבלה אחד של השני. היה ברור לכל שהמדינה היא יהודית והערכים היהודיים לא מסתכמים בברית מילה. רוב רובם של החילוניים כלל לא אכלו חמץ בפסח. והערך של לכבד את המסורת היה יקר בעיני כל. עד שקמה לה קבוצה, בשנים האחרונות, שהתחילה לחשוב רק על עצמה וטובתה ולא לספור אף אחד ממטר. זה התחיל בדחיפת עיקרון השוויון הבלתי שיוויוני של בגץ. ממילא, כשאדם חושב רק על עצמו, שום דבר לא מעניין אותו חוץ מלהפוך אותו למסכן אם הוא לא נמצא במרכז הנוחות האפשרית לו. באדם בביתו אף אחד לא פגע, ורק בנוגע לפן הציבורי, שרוב רובו של עם ישראל רוצה בצביון ביהודי, היה צריך קצת יותר להתמודד. וגם שם, פתרונות אחרים היה אפשר למצוא.
18
הרב סתיו והרב...
חן ברג | 27-03-2022 21:08
הרב סתיו והרב עופרן . למען אחדות עם ישראל כדאי למצוא מתווה מוסכם ונכון לאכילת חמץ בפסח ללא כפיה ורק למי שחפץ בכך . לא ניתן לאורך זמן לשמור על אחדות העם כשחלק מהעם אוכל חמץ וחלק לא. דווקא הנכונות של שומרי כשרות להסכים לבוא לקראת החברה הישראלית ולהתפשר בענין אכילת חמץ בפסח מראה על עצמה אמונית ולא על חולשה. החלש מתגונן ומסתגר החזק לעומתו יודע להכיל ולא נבהל . המסר הדתי שאוסר אכילת כל חמץ מכל סוג שהוא גורם בהכרח לפירוד ולמחלוקת ויוצר אנטי , האנטי הזה בתורו פוגע מהותית במטרה הנאצלת של פסח והופך את המצווה החשובה הזו לברירה בין פחמימות .
דווקא בשל...
יהודיה גאה | 28-03-2022 2:01
דווקא בשל איסור אכילת החמץ העם מאוחד, כולנו מסבים לשולחן הסדר.
19
אתה דייי צודק...אבל...
פשוט להבין | 27-03-2022 22:35
אתה דייי צודק...אבל זה לא מצריך לכרוע ולהשתחוות אליהם...זה כן מצריך להשקיע בהסברה,, ועוד הסברה,,ועוד יותר הסברה
20
בגלל הפנטזיה שלכם, אתם פוגעים באחרים בלי בושה
המורה להיסטוריה | 27-03-2022 23:29
סתיווש - תקשיב מאמי. מה שלא יעלה על הדעת הוא שאנשים ייאלצו לוותר על הערכים שלהם - שוויון למשל, רק בגלל הפנטזיה הביזארית שלכם. לכם יש פנטזיה שאסור לכם לעשות כל מיני דברים. אתם משוכנעים שהאיסור הזה הוא מאלוהים. יופי לכם. תאמינו במה שבא לכם. רק תבינו כבר שהאמונה שלכם לא יכולה לחייב אחרים. אנחנו מגוייסים בכפייה לצבא. גם הנשים שביננו - אין לנו את הפריבילגיה שיש לנשים שלכם. ואז, בשיא החוצפה, אתם דורשים שאנשים אחרים יוותרו על הערכים שלהם - נגיד שוויון, נגיד בחירה חופשית, נגיד מדע וקידמה, רק בגלל האמונה הבדיונית שלכם - כן כן - הזייה שנמצאת אצלכם בראש - לפיה יקרה לכם משהו רע אם תראו פירור. אז תבינו - אין פה בעיה רפואית. אולי בעצם יש בעיה נפשית. מי שחושב שהחובה של אדם אחד לשמור עליו מפני כלל שהמציא - הוא חולה בראש. האנלוגיה המתאימה סתיווש איננה אמא לילד חולה צליאק - כי שם יש פגיעה אמיתית אם ילד יאכל אוכל שמזיק לו. האנלוגיה המתאימה היא לילד שמבוגר אמר לו לא לדרוך על הקוים במדרכה, והוא דורש שיעקרו את כל המרצפות כדי שחלילה לא ידרוך על הקוים. האמונה המטופשת של הילד הזה - שדחפו לו לראש שיקרה לו משהו רע אם ידרוך על הקוים במדרכה - אמונה שעוברת במשפחתו ובעמו כבר אלף שנה לפחות - היא הזייה בלבד ולא יכולה לחייב אנשים רגילים. האמונה שלכם שאתם לא יכולים לראות פירורים היא הזייה בלבד. הבנתם? וההזיות שלכם לא מחייבות אותנו. בני האדם הרגילים שלא סובלים מהפרעת הדת
ליהודייה הגאה - את טועה ומטעה
המורה להיסטוריה | 28-03-2022 6:28
נשים חילוניות לא יכולות לבחור בקלות לשרת בשירות לאומי. הן הולכות לכלא אם הן אינן מעוניינות לשרת מסיבות אידאולוגיות. לעומת זאת נשים דתיות מקבלות פטור אוטומאטי ורק אם הן רוצות, הן מבקשות לשרת שירות לאומי. אפליה בוטה ודוחה - אחת מיני רבות - לטובת המגזר המפונק הדתי והחרדי. המדינה שלנו קמה על ידי חילונים, מוחזקת על ידי חילונים, ומנוצלת לרעה על ידי דתיים וחרדים. זה רק עניין של זמן עד שהכל יתפרק ואז בהצלחה לכל הדתיים שהתרגלו לחיות על חשבון המדינה. כל עובדי המועצות הדתיות, הרבנים אוכלי החינם, ועוד
אלמלא כל...
יהודיה גאה | 28-03-2022 1:57
אלמלא כל המגבלות והסייגים העם היהודי היה מתפוגג ונעלם כמו שאר העמים הקדומים... ואגב, גם לחילונים יש אפשרות לשרת בשירות לאומי.
הנשים שלכם מתגייסות
המורה לסציולוגיה | 28-03-2022 0:13
הנשים שלכם מתגייסות כדי לספק את חשקת הבשרים של החיילים,זה היה חזונו המשיחי של משיחכם השבתאי הארכי רוצח מר דוד בן גוריון שם רשעים יירקב,מצוה הבאה לידך אל תחמיציה
21
המשפט הבא של הרב סתו הוא שורש השקפת עולמו:
מאיר | 27-03-2022 23:56
הוא כותב באירוניה: מי ביקש מהם בכלל להיות חילונים?. בעיניו, לגיטימי להיות חילוני, ולגיטימי להיות דתי... כל מילה מיותרת.
22
רשע ...
דני | 28-03-2022 7:36
רשע
23
המיעוט הקשקשן המסכן...
שלום ל. | 28-03-2022 9:01
המיעוט הקשקשן המסכן הפרוורטי. דורש מכל הציבור להכיל הורה 1 והורה 2. ולא מסוגל להסתדר שבוע בלי לחם.
24
תארו לעצמכם שמאן...
יוסף | 28-03-2022 10:06
תארו לעצמכם שמאן דהו היה אומר שצריך להבין את הפדו-פילים שלא יכולים לעשות את זמנם בקטנים...
25
זאת הבעיה שלכם...
המעורר | 28-03-2022 10:20
זאת הבעיה שלכם אנשי צוהר ולא שלנו היהודים האמתיים תמשכו כך ותגיעו לבאר שחת
26
מי זה האשפה...
תת חלאה תוריד את הכיפה חולירע ערב רב כמו האשפה שעשה אותך לדראון עולם חלאה תת אנושי,אתה והכלב שעשה אותך, | 28-03-2022 21:08
מי זה האשפה הזה? רפורמי ארור אתה וארור מי שעשה חלאה תת אנושי כמוך,רפורמי ארור ימח שימך,וגם מי שהשריץ שרץ כמוך לך לכל הרוחות רפורמי ארור אתה וארור הסתיו שהקיא אותך,
27
ניראה כמו מיתרומם...
רוני | 28-03-2022 21:10
ניראה כמו מיתרומם היצור המגעיל הזה,מי ירצה להיתקרב לזוהמה כמוך,וכמו הזבל שעשה אותך סע לאנחות מתועב,
28
בושה לרב כזה!...
אורח | 29-03-2022 21:12
בושה לרב כזה!
29
בגלל המזרחי העלוב...
ששון | 30-03-2022 21:21
בגלל המזרחי העלוב כך נראת הדת במדינה כהנא ודומיו הורסים את הדת מבתוכו ועוד רוצים חיבוק .אתם המזרחי נסיתם להיות נחמדים לחילונים ולא למסורת האמיתית .תראו מה יצא ממכם כהנא ודומיו פשוט תתבישו תחליפו כיפה
30
רשע שכמותך אנשים...
המטיף | 17-05-2022 11:08
רשע שכמותך אנשים כמוך הם הבעיה
31
רודף כבוד ופרסום'...
אברהם בטיטו | 22-01-2023 9:47
רודף כבוד ופרסום' - לך לככר ציון בי-ם. הורד מכנסיך ותהיה מפורסם.