איך יוצאים מהתוהו הזה בזוגיות? - סרוגים

איך יוצאים מהתוהו הזה בזוגיות?

"אתה רוצה שתהיה לך משפחה לתפארת. תמונה יפה כזו של משפחה שאוכלת ארוחת ערב משותפת, שכולם מחייכים כמו בפרסומת, יוצאים לחופשות. ואז את באה ומנפצת לו את הבועה"

איך יוצאים מהתוהו הזה בזוגיות?
  (צילום: מאיה ס. ; תמונה קטנה: יעלי סטרול)

"תמשיך לשבת כל לילה, לשתות ולעשן עם חברים שלך, ואולי גם תקים איתם משפחה, כי איתי אין לך מה לעשות. נמאס לי כבר", אמרה בכעס מאיה.

עוד באותו נושא

מנגנוני ההגנה שהורסים את הזוגיות שלכם

"מה את כועסת? את מכירה אותי, את יודעת כמה אני רוצה את הבית הזה, אני רק אתייצב עם העסק ויהיה לי את כל הזמן שבעולם להתפנות למשפחה", התחיל להתגונן נתן.

"כבר עשר שנים זה מה שאני שומעת, רק דיבורים. אין כלום מאחורי זה, הבטחות בלי סוף. לא מחזיק עבודה יותר מחצי שנה. מחלק הבטחות ובסוף הכל נשאר אותו דבר", מאיה הרימה את הטונים חזק יותר.

"אבל אני באמת מתכוון לזה שאני רוצה", גמגם נתן.

"תראו מאיה ונתן, על מנת שבאמת תוכלו לתקן ולבנות את הקשר שלכם. אתם חייבים להבין לעומק מה מתרחש פה", ניסיתי להרגיע אותם.

"המצב שבו נמצא נתן, בשפה חסידית נקרא: אורות מרובים בכלים מועטים", אמרתי והבטתי בפניהם המשתוממים שלהם.

"מה זה? מבריאים מזה? יש לזה תרופה?", המשיך נתן בגמגום שלו.

עוד באותו נושא

"שניכם שקועים עמוק עמוק בתוך הגאווה שלכם"

"זה ביטוי מוכר וחשוב להבין אותו במדוייק. קודם אסביר על פי קבלה, מה זה אורות וכלים. אור – זה הכוח האלוקי האינסופי שבא לפעול בעולם, והוא מצליח להתגלות באמצעות הכלים, שהם בעצם סוג של הגבלה של אותו אור. האור הזה מתבטא בכל העולם ומוגבל לדוגמא ע"י כלי בצורת עץ או כלי בצורת אבן או כלי בצורת אדם וכו'. בלי ההגבלה/הגבול של הכלים, לא היה עולם ולא היינו חוזים בכלום, רק היה כוח מאוד חזק שמתפשט וזהו".

"באותה מידה אנחנו מקבילים את האורות לרצונות של האדם, ואת הכלים ליכולת להביא אותם לידי ביטוי במציאות. אורות מרובים בכלים מועטים – זה מצב פסיכולוגי, שבו האדם לא מצליח לאזן את הקונפליקט שבין הרצונות שלו לבין היכולת שלו לממש אותם במציאות".

עוד באותו נושא

להתחיל להאמין לעולם שדברים קורים פה באמת

"דרך אגב, האלכוהול והסמים, זה מתכון שמייצר את אותה מצוקה נפשית, כיוון שהחומרים הללו מייצרים אורות גבוהים מאוד (חווית הסם) בכלים מוגבלים מאוד (המציאות שנהיית קטנה ואפרורית יותר ויותר). כשנתן נמצא בתוך עולם הרצונות הזה, בתוך חוויה אינסופית ללא גבול, זה נקרא ריבוי אורות. כי הוא לא מצליח להגביל את הרצונות שלו. הוא לא מצליח לתחם אותם בתוך מקום מסויים קטן".

"כשהוא במצב כזה, אז הכלים שלו להתמודד עם הרצונות ולממש אותם מועטים מאוד. זה גורם לו להיות בריקנות גמורה, כי הוא לא מצליח לתחם את הרצונות שלו", הסברתי.

"מה זה לתחם את הרצונות שלי?". שאל נתן.

"לתחם זו הדרך הנדרשת למימוש החלומות, השאיפות והמשאלות. כדי להגיע ליעד צריך לבנות תוכנית, לסלול דרך, להשיג אישורים, להכין טפסים ובכלל לראות איך כל הרצונות שלך משתלבים עם מגבלות המציאות, כרגע אתה בחוויה של תוהו כיוון שאין לך את הידע איך להגביל אותם על מנת להביא אותם לידי מימוש במציאות". הסברתי.

עוד באותו נושא

התופעה שזולגת מהציבור החילוני למגזר הדתי


9

"נכון, יש לי כל כך הרבה רעיונות וכלום לא מתגשם, זה משאיר אותי בחוויה ריקנית ורעה", אמר נתן.

"זה הגיוני, אתה נמצא בתחושת ריקנות כזו גדולה, כי אתה לא מצליח באמת לבטא את הרצונות שלך בעולם. אתה לא מתממש ,זה בעצם היסוד של עולם התוהו", השבתי לו.

"באמת מרגיש לי תוהו ובוהו הזוגיות הזאת", העירה מאיה.

"יש מבנה מאוד מסודר בקבלה של עולם התוהו ועולם התיקון. עולם התיקון הוא העולם המאוזן שמאפשר את בניית הכלים ומאפשר להביא למימוש הרצונות. זו בדיוק  גם הסיבה שאתה כל הזמן מגיע להרס עצמי. אתה נשבר כשאתה חווה קונפליקט מאוד קשה של רצון חזק עם כלים מועטים שלא יכולים לתחום את הרצונות האלה. לכן המקום המתוקן שאתה צריך להיות בו זה שהרצון שלך צריך להיות מלכתחילה מוגבל. מראש תגביל אותו ואז ממילא יווצרו לך כלים לממש אותו במציאות".

"מה בעצם יוצר את הכלים? היכולת לעמוד מול הרצון ולהבין למה הרצון לא מתממש – במילים פשוטות; לפגוש את המציאות. ואז יתחילו בירורים כגון: איך אני מתגבר על המניעה הזו? איך אפשר לשלב את הרצון שלי מול רצון של אנשים אחרים? איך אני מאזן את הרצון שלי מול כל העולם?", ניסיתי להסביר בלי לסבך אותם יותר מדי.

עוד באותו נושא

מה עושים כאשר בני זוג חיים זה לצד זה?


6

"לא יודעת, נראה לי שהוא לא בכיוון בכלל. הוא לא עושה כלום עבור הבית הזה, ועד שהוא כבר עושה זה לא בשמחה ולא ממקום שלם, סתם בשביל להשתיק אותי", המשיכה להתלונן מאיה.

"לעיתים קרובות בחיינו אנו נמצאים בתוך עשייה מתוך אילוץ, זה נקרא רצון חיצוני. כשאתה לוקח את הילדים לחוג ולעוד הרבה מטלות שנופלות עליך, אתה לא עושה את זה מתוך מקום פנימי, אבל אתה עושה את זה למרות שלא בא לך".

ראיתי את נתן מזדהה עם זה מאוד.

"אם נכנס יותר לעומק, נברר למה הרצון כשהוא לא מוגבל הוא לא רצון שיורד למציאות? בגלל שהנפש מבקשת להישאר בדמיון. כשאתה מבין שאי אפשר לממש את הרצון שלך בדיוק כמו שאתה מדמיין שיהיה. כי מה לעשות? כל דבר במפגש עם המציאות נראה פחות זוהר, מושלם ומדהים. אז מראש אתה בוחר לא להתאכזב וזה תמיד נשאר בדמיון".

עוד באותו נושא

לא מספיק לבחור מחדש בקשר, צריך שיבוא מאהבה

"אתה רוצה שתהיה לך משפחה לתפארת. תמונה יפה כזו של משפחה שאוכלת ארוחת ערב משותפת, שכולם מחייכים כמו בפרסומת, יוצאים לחופשות. ואז את באה ומנפצת לו את הבועה, כי מה שאת מציעה לו זה שצריך ללכת איתם לרופא שיניים, לחוגים, או להחליף להם טיטולים ולהתמודד עם אישה עייפה ומותשת".

"ואז פתאום, אתה נתן, אומר לעצמך: רגע, אבל זה לא מה שרציתי. אני רציתי תמונה של משפחה שמחה שהולכת לה על חוף הים יד ביד, וכולם מאושרים. וכל מה שאני פוגש זה מציאות לא זוהרת. אתה מרגיש שזה מצמצם את הרצון שלך למשהו נורא תחום ומוגבל במציאות".

"אבל מה תעשה? כבר התחייבת. עשית את הצעד הזה. אז בכל זאת אתה הולך ועושה את כל המחוייבויות שלך, אבל לא בשלמות או כמו שאת אומרת לא מכל הלב. וכל זה בגלל שקשה לך להגביל את הרצון שלך לגבולות המציאות".

"אז מה עושים?", שאל נתן בחוסר אונים.

"ביטול", עניתי במילה אחת.

"ביטול?", שאל נתן.

"אדם שלא מסוגל להגביל את הרצונות שלו, זה אדם שלא יכול לבטל את עצמו. הוא מרגיש שכל מה שהוא רוצה חייב להיות. כשלאדם יש את היכולת להתבטל, הוא מסוגל להגביל את הרצונות שלו לתוך כלים, ואז הוא מצליח לאזן אותם וזה גם יאפשר לו להיות שלם עם עצמו. אבל את ההבנה לעומק מהו ביטול נמשיך במפגש הבא".

=======

הטור נכתב בהשראת הרצאותי המרתקות של הרב אליהו לוי

חנה דיין אור-ישראל היא בוגרת בית הספר הגבוה לתורת הנפש, MA טיפול זוגי ופרטני, מתמחה בליווי לצמיחה מתוך משבר, קליניקה פרטית באזור המרכז. טלפון: 054-4480705 מייל: hanna.tipul@gmail.com

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אולי תכתבי על...
שלמה | 14-11-2021 0:29
אולי תכתבי על הקשיים שהאישה מערימה על הבעל???