שאלה
שלום כבוד הרב. הייתה לי אתמול שיחה עם בני בן ה-17 בנושא שמירת ברית קודש. איך מעודדים אותו לשמור יותר בלי לעורר תסכול על אי היכולת לעמוד בניסיון. הוא מדבר רק איתי – אמא שלו – על זה.
הוא גם מרגיש שאם יינשא וחלילה ייפול בזה בגלל מראות אסורים זו בגידה ופגיעה באשתו לעתיד. הוא לא רוצה לקיים יחסים לפני חתונה. השיא שלו היה לשמור 69 יום וביום ה70 נפל וזה די שבר את רוחו. בבקשה הרב יעזור לי לתת לו את המילים הנכונות. אני רואה שהוא במצוקה רגשית גדולה מהנושא ועם כל הלחצים מסביב של בגרויות זה קשה לו מאוד.
הוא לא גולש במקומות אסורים אבל כן רואה ביוטיוב דברים. הוא לומד בבית ספר לא דתי עם בנות ומנסה לשמור על עצמו. מוטרד ממה יהיה בעתיד כשהוא כבר נשוי אם ייראה בחורה יפה ברחוב או יהרהר בה כשהוא כבר נשוי וגם מודאג מנסיונות במקומות עבודה עתידיים. אשמח מאוד לעצה.
תשובה
שלום וברכת ד'
ישר כחך שאת רוצה להיטיב עם בנך, לעזור במצוקתו, ולהדריך אותו בדרך הראויה לו.
אכתוב מספר נקודות שתוכלי לחשוב עליהן, ואם תרצי, לפעול לאורן.
א. הרוב הגדול מבני גילו, שייכים בעבירה זו. מי יותר ומי פחות. האחוזים שאינם חוטאים כלל עד הנישואין, עושים זאת בדרך כלל בשל בעיה פיזיולוגית אורולוגית או נוירולוגית. אמנם יש גם בחורים בריאים, המצליחים להשמר מכל רע עד החתונה בגיל עשרים, אך הם מעטים יחסית. נתון זה נכון מחקרית, גם בחברה הדתית והחרדית.
בעבר הבשלות הנפשית הייתה מקבילה לזו הגופנית, כך שאדם בגיל 15 היה נישא לאשה, ויכלו להביא לידי ביטוי את הצרכים הגופניים שלהם בהיתר מבלי לחטוא כלל ומעולם. אולם בימינו ישנו פער בין הבשלות הגופנית, לבשלות הנפשית ולבשלות המעמדית.
הנפילות לא מעידות על רשעות
בעוד הגוף בשל מבחינה מינית בגיל 13, הנפש עדיין ילדותית מאד ולא שייך להתחתן. גם המעמד החברתי והמעשי בגיל 13 אינו מאפשר נישואין, משום שיש צורך בלימודים משמעותיים בתיכון על מנת לצאת לשוק העבודה ולקיים בית יציב.
נתונים אלו מבהירים שבנך בריא וצדיק, בכך שיש בו משיכה, ובכך שהצליח להמנע זמן כה רב.
הנפילות (האסורות הלכתית) הן שכיחות בגילו, ואינן מעידות על רישעות, או על עתיד רעוע. אלא על תאווה.
כמובן אין בזה לגיטימציה לעבירה. אדם בכל גיל, חייב חיוב גמור להמנע מעבירה זו. אסור לקרוא למעשה הזה בלשון היתר, אלא בלשון איסור משום שהוא אכן איסור. אלא שיש לנהל נכון את היחס לנפילה, ולא לראות בה סוף דבר, שיא של ניתוק מהשם או מבריאות החיים וקיום המצוות.
הדגש צריך להיות על הנצחונות
זה הכלל – הדגש צריך להיות על הנצחונות ולא על הנפילות.
הקב"ה דן אדם לפי רובו ולא לפי מיעוטו, כמבואר בגמרא וברמב"ם. רובו מעשים טובים- צדיק. רובו מעשים רעים- רשע.
על כן, אם רוב ימיו הוא מצליח, הוא צדיק. גם אם נפל לאחר מכן למצער. משום שבכל פעם שיש לו נצחון, הדבר נחשב כמצווה, יום אחרי יום, שעה אחרי שעה.
אמנם הרמב"ם כתב שהספירה אינה כמותית אלא איכותית, דהיינו שיש עבירה שמשקלה גבוה מכמה מצוות יחד, אך כאן מדובר באותו יצר, כשכובשו וכשנכנע לו. ולכן, אם רוב הפעמים שהתעורר היצר הוא לא נפל, הוא צדיק.
ומה עוד, שבכל שבוע הוא מקיים מצוות אחרות מדאורייתא ששקולות כעולם מלא, תפילין, שבת, כיבוד אב ואם, כשרות, יישוב ארץ ישראל, ברכת המזון ועוד רבים.
אמנם מרן בשו"ע כתב על פי הזהר שעבירה זו חמורה מכל עבירות שבתורה. אך כבר העירו בזה גדולי האחרונים שדבריו לאו דוקא קאמר, שהרי עבירה זו היא במחלוקת אם איסורה מהתורה או מדברי חכמים. וגם אם היא מן התורה, ודאי אינה חמורה מע"ז, גלוי עריות, רצח ממש, חייבי כריתות וכדומה. אלא שהפליג השו"ע בדבר בשל חומרתו.
לא לדבר על נושאים כאלה עם אמא
ב. לא בריא שאם ובנה עסוקים בפעילות המינית של הבן. ראוי לבקש שידבר עם אביו. ואם אביו לא בתמונה, אזי עם רב או מחנך. אמנם אם יש לו צורך נפשי להמשיך לשוחח איתך, ואת מעריכה שסירוב יגרום לסיבוך, תמשיכי, אך ברמז, ובקיצור האפשר.
ג. אוננות מועטה בגילו, אינה פוגעת בתפקוד הזוגי לאחר נישואין, אם הנישואין יהיו מוצלחים, שיאהב את אשתו וימשך אליה, והיא כלפיו. כאמור, אין בזה להתיר את המעשה כלל, אלא להבהיר שהוא אינו סותר בהכרח את האפשרות לעתיד זוגי קדוש. ובלבד שהדבר נשלט בסך הכל, ואינו קורה כאובססיה או כדבר שיוזמים בכוונת מכוון בלי תאווה, ומתלווה אליו תשובה.
ד. לא טוב לספור ימים. זה מלחיץ את הנפש, וגם שם את כל הפוקוס על מעשה אחד ולא על שלל עבודת השם שבכל יום ויום. אמרי לו להתמקד בחשק המצוות, ולא בכמות העבירות.
ה. לאחר נפילה, שיעשה וידוי, ויאמר להשם שהוא רוצה להמעיט בעבירה זו עד שתפסיק לגמרי. שיתפלל שהשם יסייע בזה.
לא בתחושת ייאוש ומיקוד רק בעבירה, אלא לעשות תשובה, לקום, ולהמשיך הלאה בעבודת השם ובעיקר בעסק לימוד תורה שהיא כאש המבערת טומאה.
ו. אם אפשר לעבור לבית ספר דתי, יפה שעה אחת קודם. ולא רק בגלל צניעות.
ז. נסיונות תמיד יהיו. אך כשיתחתן גם תהיה אשה לצידו שתאהב אותו ותספק אותו בקדושה ושמחה. לא לפחד, אלא להזהר, ולהמשיך בחיים.
ח. ההדרכה של רבים מגדולי הדור הקודם הייתה, שלא להתמקד בדיבור על עניין זה, אלא על דברים אחרים. לכן כדאי שמצידך לא תפתחי שיחות על כך. אם הוא מעלה זאת, תעשי את השיחה קצרה בזה, ותעברי לדברים חיוביים, ולכך שרובו ככולו טוב, שהיצר מפעם בו כמו כל בני גילו ואשריו שהוא משתדל ונוחל ישועות יותר ממפלות.
בהצלחה
מה דעתך בנושא?
10 תגובות
2 דיונים
ללא שם
בס"ד עומק הידיעה שהתורה מבטיחה לאדם שהוא תמיד יוכל לעסוק בה, ככל שירצה התנאי לכך שהסברה תעבוד: מיקום התורה ומושגיה בנפש האדם – בחלק העמוק ביותר. אם התורה לא ממוקמת שם,...
בס"ד עומק הידיעה שהתורה מבטיחה לאדם שהוא תמיד יוכל לעסוק בה, ככל שירצה התנאי לכך שהסברה תעבוד: מיקום התורה ומושגיה בנפש האדם – בחלק העמוק ביותר. אם התורה לא ממוקמת שם, הדבר עלול לגרום לנפילה. טיעוני תמך לסברה: לולא היינו צריכים לעשות דברים נוספים חוץ מללמוד, היינו רק לומדים (ומקיימים מצוות ומתפללים). כל צורך האדם בדברים אחרים, כגון אכילה, שינה, פעילות גופנית, התרעננות, וכד' נובע רק מגריעות הקיימת באדם. טיעון זה מפקיע מהיצה"ר את הזכות לתקוף את האדם. ואם נתמה ונשאל 'האמנם אכן הופקעה מהיצר הזכות לתקוף?', נשיב שאילו הייתה לו הזכות לתקוף למרות הטיעון הנ"ל, לא היה נמצא מי שמסוגל להימנע מנפילה. הדבר היחיד שיהודי יכול להתייחס אליו ברצינות הוא לימוד תורה. שהרי כל הלימודים האחרים בעולם תלויים בעוה"ז, ואילו התורה והעיסוק בה אינם תלויים בו. כמו"כ, העיסוק בתורה הוא תמיד מוצדק: תמיד יהיה מוצדק לימוד של דבר אחד מן התורה מס' פעמים, ותמיד יהיה מוצדק לימוד של דברים רבים מן התורה פעם אחת. לעומת זאת, הלימוד של דברים שאינם תורה או העיסוק בדברים אלו תמיד יהיו תלויים בתנאי העוה"ז, ואינם נצחיים. עניינים נוספים: הסברה מועילה למצב של 'רוח שטות'. מגיעים לכך מדיוק במשפט: דווקא התורה מבטיחה וכו', ולא מעשי ההתגרות ביצה"ר, שאינם מועילים לאדם לעוה"ב. כך חוזרת ההכרה במעשים, והאדם יוצא מהמצב הנ"ל. במצבים קיצוניים שבהם כמעט מגיעים לכישלון מריצים בראש דברים מהגמ' (יתכן שדווקא דברי מחלוקת). הסברה לא נועדה למלחמה ביצר אחר, האומר לאדם 'חטוא למרות שאתה יודע שמדובר בחטא' או האומר לו 'דמיין כאילו הנך עושה דברים בהיתר, שהרי 'ממה נפשך', אי"ה תוכל לעשות כן בעתיד'. יש להתרחק מאוד מהתגרות ביצר כזה. דרושה, כמובן, סיעתא דשמיא באחיזה התמידית בסברה, ביחוד בעיתים בהן היצר תוקפני במיוחד. במצב רגיל, ההכרעה מתבצעת תוך כ- 15-10 דק' של ניתוח הסברה במחשבה והתעמקות בה. לאחר זמן זה היצר בד"כ נרגע ואינו תוקף למשך זמן ממושך.
המשך 20:53 01.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בעילום שם
b07065783@gmail.com
22:49 06.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
צריך לנרמל את מעשי האוננות ולא להכניס פחדים על חטאים, עבירות ועונשים.
16:18 20.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירון
שמירת הברית תעזבי את הנער תסבירי לא שזה דבר ברי וטיבעי ושיפסיק לייסר את עצמו כולנו מאוננים מי פחות ומי יותר זה טיבעי ביותר
12:43 19.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דלת
תודה
23:07 18.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גימל
הסבר בהיר, בריא ומאוזן. מחזק ומצמיח!! תודה רבה!! אמא של בנים..
23:07 18.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח
שכוייח גדול כבוד הרב הרבה נקודות חשובות.
21:13 18.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
החסידות והקבלה הרסו את היהדות. הן אלו שהעלו את הנושא הזה למרומי שגב היהדות, עד כדי כך שטענו שזו העברה הגדולה ביותר ביהדות. הם הסיטו את האדם מהש"ס והגאונים לדמיונות...
החסידות והקבלה הרסו את היהדות. הן אלו שהעלו את הנושא הזה למרומי שגב היהדות, עד כדי כך שטענו שזו העברה הגדולה ביותר ביהדות. הם הסיטו את האדם מהש"ס והגאונים לדמיונות וזיופים של המאה ה13 שהחמירו במאה ה18 עם פרוץ החסידות יורשת השבתאות
המשך 13:13 18.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שרעבי
בתגובה ל: משה
אתה גוי ארור שחייב כרת במיידי בידי שמים וגם את זרעך יכרית השם,גוי בן של גויים ארורים,
06:56 19.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ססס
רמב"ם יד החזקה הלכות איסורי ביאה פרק כא (יח) אסור להוציא שכבת זרע לבטלה לפיכך לא יהיה אדם דש מבפנים וזורה מבחוץ ולא ישא קטנה שאינה ראויה לילד אבל אלו שמנאפין ביד ומוציאין שכבת זרע לא די להם שאיסור גדול הוא אלא שהעושה זה בנדוי הוא יושב ועליהם נאמר ידיכם דמים מלאו וכאילו הרג הנפש:
20:31 03.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ללא שם
בס"ד עומק הידיעה שהתורה מבטיחה לאדם שהוא תמיד יוכל לעסוק בה, ככל שירצה התנאי לכך שהסברה תעבוד: מיקום התורה ומושגיה בנפש האדם – בחלק העמוק ביותר. אם התורה לא ממוקמת שם,...
בס"ד עומק הידיעה שהתורה מבטיחה לאדם שהוא תמיד יוכל לעסוק בה, ככל שירצה התנאי לכך שהסברה תעבוד: מיקום התורה ומושגיה בנפש האדם – בחלק העמוק ביותר. אם התורה לא ממוקמת שם, הדבר עלול לגרום לנפילה. טיעוני תמך לסברה: לולא היינו צריכים לעשות דברים נוספים חוץ מללמוד, היינו רק לומדים (ומקיימים מצוות ומתפללים). כל צורך האדם בדברים אחרים, כגון אכילה, שינה, פעילות גופנית, התרעננות, וכד' נובע רק מגריעות הקיימת באדם. טיעון זה מפקיע מהיצה"ר את הזכות לתקוף את האדם. ואם נתמה ונשאל 'האמנם אכן הופקעה מהיצר הזכות לתקוף?', נשיב שאילו הייתה לו הזכות לתקוף למרות הטיעון הנ"ל, לא היה נמצא מי שמסוגל להימנע מנפילה. הדבר היחיד שיהודי יכול להתייחס אליו ברצינות הוא לימוד תורה. שהרי כל הלימודים האחרים בעולם תלויים בעוה"ז, ואילו התורה והעיסוק בה אינם תלויים בו. כמו"כ, העיסוק בתורה הוא תמיד מוצדק: תמיד יהיה מוצדק לימוד של דבר אחד מן התורה מס' פעמים, ותמיד יהיה מוצדק לימוד של דברים רבים מן התורה פעם אחת. לעומת זאת, הלימוד של דברים שאינם תורה או העיסוק בדברים אלו תמיד יהיו תלויים בתנאי העוה"ז, ואינם נצחיים. עניינים נוספים: הסברה מועילה למצב של 'רוח שטות'. מגיעים לכך מדיוק במשפט: דווקא התורה מבטיחה וכו', ולא מעשי ההתגרות ביצה"ר, שאינם מועילים לאדם לעוה"ב. כך חוזרת ההכרה במעשים, והאדם יוצא מהמצב הנ"ל. במצבים קיצוניים שבהם כמעט מגיעים לכישלון מריצים בראש דברים מהגמ' (יתכן שדווקא דברי מחלוקת). הסברה לא נועדה למלחמה ביצר אחר, האומר לאדם 'חטוא למרות שאתה יודע שמדובר בחטא' או האומר לו 'דמיין כאילו הנך עושה דברים בהיתר, שהרי 'ממה נפשך', אי"ה תוכל לעשות כן בעתיד'. יש להתרחק מאוד מהתגרות ביצר כזה. דרושה, כמובן, סיעתא דשמיא באחיזה התמידית בסברה, ביחוד בעיתים בהן היצר תוקפני במיוחד. במצב רגיל, ההכרעה מתבצעת תוך כ- 15-10 דק' של ניתוח הסברה במחשבה והתעמקות בה. לאחר זמן זה היצר בד"כ נרגע ואינו תוקף למשך זמן ממושך.
המשך 20:53 01.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בעילום שם
b07065783@gmail.com
22:49 06.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
צריך לנרמל את מעשי האוננות ולא להכניס פחדים על חטאים, עבירות ועונשים.
16:18 20.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירון
שמירת הברית תעזבי את הנער תסבירי לא שזה דבר ברי וטיבעי ושיפסיק לייסר את עצמו כולנו מאוננים מי פחות ומי יותר זה טיבעי ביותר
12:43 19.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר