פרשת עקב: אם נבקש מאנשים בחברה הישראלית לדרג את המצוות הבאות: שירות בצבא, לדבר עברית, להקפיד על שעטנז ולברך ברכת המזון, אנחנו נגלה תשובות שונות, יהיו כאלו שידרגו את אחד הדברים ברמה מאוד גבוהה, ויהיו כאלה שפחות.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

WhatsApp Video 2021-07-29 at 09.55.46

לדוגמה: אומר רבי יהודה הנשיא במסכת אבות "הוי זהיר במצוה קלה כבחמורה" מהי מצוה קלה? – כותב הרמב"ם בפירושו למשנה – לדבר עברית, ללמוד לשון הקודש. אם נשאל את אליעזר בן יהודה האם לדבר עברית זו מצווה קלה או חמורה, הוא יגיד: חמורה שבחמורות. ואם נשאל את הבחור הישראלי הממוצע היום, הוא יגיד: לא יודע, חצי קלאצ'.

אם כן הגדרת מצוה קלה ומצוה חמורה משתנה מקבוצה לקבוצה, מדור לדור, זה משהו מאוד דינאמי. הפרשה שלנו פותחת במילים "והיה עקב תשמעון", וכולנו מכירים את רש"י שמדובר על מצוות שאדם דש בעקביו. אך את אלו מצוות אדם דש בעקביו? מהן המצוות הקלות? – זה מאוד נזיל.

למה דווקא שם הקב"ה בוחן אותנו, למה דווקא עליהן מגיע הברית והחסד וכל שאר הדברים הגדולים המופיעים בפרשה? מה יש בדברים שאדם דש בעקביו?

ניתן להגיד שהקב"ה נמצא בפרטים הקטנים, ויש חשיבות לדקדקנות בפרטי הפרטים, ואין להסתפק רק בדברים הגדולים. ועדיין, למה? למה לא מספיקות רק המצוות הגדולות? למה צריך את המצוות הקלות שאדם דש בעקביו?

כשאדם עושה את הדברים הגדולים, כשחברה מובילה את הדברים שבעיניה הם נראים גדולים, ובעיניה הם המצוות החמורות והמשמעותיות, אם נבדוק טוב האנשים לא תמיד עובדים את הקב"ה, אלא הרבה פעמים עובדים את עצמם, מכירים בערך של מצוה כזו או אחרת, של אידיאל כזה או אחר, מאוד אוהבים את אותו עניין, ובעיניהם הוא דבר גדול, דבר חמור ודרמטי, ולכן הם דבקים בו, וממילא בעצם הם עובדים את עצמם, את האידיאלים והמחשבות של עצמם, ואיפה הקב"ה?

– פעמים רבות, עמוק בלב, הוא נדחק לקרן זווית.אבל כשאדם מקפיד על מצווה קלה, כשאדם מוסר את נפשו על המצוות שהוא דש בעקביו, וגם על המצוות ודברים שבעיניו הם לא חשובים, ובאמת לא משמעותיים מבחינתו, ובכל אופן האדם עושה אותם, למה?

– כי הקב"ה ציווה! כאן ניתן למצוא את המסירות הגדולה של עם ישראל לקב"ה, דווקא בדברים הקטנים הפחות משמעותיים והקלים, דווקא כאן ניתן לראות את החיבור העמוק ואת הקשר הגדול לקב"ה. ממילא התגובה האלוקית היא בהתאם – שהוא שומר את הברית ואת החסד ונותן לנו את כל השפע והברכה.