משפט נתניהו: מה בדיוק יתרחש בבית המשפט? - סרוגים

משפט נתניהו: מה בדיוק יתרחש בבית המשפט?

ראש הממשלה נתניהו יתייצב הבוקר בבית המשפט וישיב לכתב האישום שהוגש נגדו. בכתבה זו נעשה סדר מה בדיוק יתרחש מחר במהלך הדיון, ומהן התגובות לכתב האישום

משפט נתניהו: מה בדיוק יתרחש בבית המשפט?
  עמית שאבי/פול

ראש הממשלה נתניהו יתייצב הבוקר (שני) בבית משפט המחוזי בירושלים יחד עם שלושת הנאשמים הנוספים בתיקי האלפים, ויודיע כי הוא מאשר את התשובה לכתב האישום שהגישו סנגוריו. מערכת סרוגים תעדכן מבית המשפט בכל הנעשה במהלך הדיון, החל מהשעה 9:00 בבוקר.

לעצם הופעת נתניהו בבית המשפט, אין משמעות אמתית. האירוע הוא 'טקסי' יותר, כיוון שהטענות של הנאשמים כי הם כופרים בעבירות המיוחסות להם בכתב האישום, כבר הוגשו אל בית המשפט.

עוד באותו נושא

האופציות של נתניהו: האם הוא יקבל חסינות מבג"ץ?


19

הדיון היום יחולק לשניים, כאשר החלק הראשון יעסוק בתשובה לכתב האישום ויחייב את נוכחות הנאשמים, בהם ראש הממשלה, בעוד החלק השני יהיה ללא חובת נוכחות ויעסוק בבקשות למחוק 'אירועי סיקור' מנספח כתב האישום בשל הטענה כי נתניהו לא נחקר עליהם ועל כן לא ניתן להאשים אותו בעניינם, וכן בבקשות לבטל אישומים נגד ראש הממשלה בשל היעדר אישורי יועמ"ש מתאימים כנדרש בחוק.

הפרקליטות השיבה לטענות שהעלו פרקליטי נתניהו בעניין בטענות כי החקירה צריכה להיות על דפוס פעולה, ועל כך נתניהו נחקר – וכן כי אישורי היועמ"ש תקפים. הפרקליטים ביקשו מבית המשפט בעניין זה "לעשות סוף לחשדות" של נתניהו בנוגע להתנהלותם.

בנוסף, קרב לא פשוט שיערך בדיון יהיה סביב תאריך ההוכחות במשפט. בעוד הסנגורים רוצים לדחות את מועד תחילת ההוכחות ככל הניתן, בפרקליטות מעוניינים להתחיל כבר בשלב ההוכחות ולסיים את שלב הטענות המקדמיות – בו הסנגורים מתישים את צוות התביעה עם בקשות חוזרות ונשנות בווריאציות שונות, עד שבפרקליטות הדבר הוגדר בתשובה רשמית כ"אותה הגברת בשינוי האדרת".

הפרקליטות עומדת על כך ששלב ההוכחות יתחיל, תוך הבעת עמדה כי בשלב הבאת הראיות וליבון הטענות תתברר האמת ותהיה לסנגורים אפשרות לחקור את עדי התביעה – כך שבמידה וטענות ההגנה לאי אמינות העדים נכונות, הם יוכלו לעשות זאת בהקדם.

לראשונה, הדיון במשפט יתקיים באולם ששופץ במיוחד לצורך הדיונים במשפט נתניהו. מספר הנוכחים באולם עצמו יהיה מצומצם, ועיתונאים יאלצו לצפות בדיון בשידור חי מאולמות משפט אחרים. הציבור לא יוכל להיכנס אל כותלי בית המשפט במהלך הדיון.

סנגוריו של ראש הממשלה נתניהו יהיו עורכי הדין בועז בן צור ועמית חדד, את הזוג אלוביץ' ייצגו עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר, את נוני מוזס ייצגו עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב סבאג.

את המדינה ייצגו מטעם הפרקליטות עורכי הדין יהודית תירוש, אמיר טבנקין ואסף עיסוק שיתמקדו בתיק 4000, בעוד עורכי הדין קרן צבירן והדר וינשטיין יתמקדו בתיקים 1000 ו-2000. מעל שני הצוותים תהיה התובעת הראשית בתיק – עו"ד ליאת בן ארי.

סנגורו של ראש הממשלה נתניהו בתיק 4000, בועז בן צור (יונתן זינדל/פלאש 90)

תגובת ראש הממשלה נתניהו לכתב האישום

תגובתו של ראש הממשלה נתניהו התחלקה לשלושה חלקים. כזכור, נגד ראש הממשלה נתניהו יש כתב אישום אחד, עם שלושה אישומים. בהתייחס לתיק 4000, פרקליטיו של ראש הממשלה טענו כי מרבית הפניות ל"וואלה" היו עבודת דוברות שגרתית ורגילה, למשל הודעות לעיתונות שנשלחו בתפוצה רחבה לכלי התקשורת, ובקשות רגילות ומקובלות לפרסום תגובות. לדבריהם, "הפרקליטות לא מבינה כנראה כיצד עובדת עיתונות".

הפרקליטים טענו כי הפרקליטות "הגישה כתב אישום ״מתוקן״ שמאשים כעת את ראש הממשלה במאות אירועים שהוא כלל לא נחקר לגביהם", וטוענים כי "ראש הממשלה נתניהו לא נשאל בחקירותיו על למעלה מ-90% מהפניות ל״וואלה״ המוזכרות בכתב האישום המתוקן".

לטענתם, "התכתובות המושחרות הבודדות שהועברו" אשר מהוות את אישורי היועמ"ש לפתיחה בחקירה נגד ראש הממשלה, "מלמדות שתיק 1000 נחקר כמעט כולו ללא אישור של היועמ"ש, ושחוקרי המשטרה ניצלו אישורים ממוקדים בתיק 4000 כדי לבצע פעולות חקירה שונות, כולל חדירה שלא כדין וללא צו לטלפונים ותיבות דוא"ל, ללא סמכות וללא רשות".

בתשובה לכתב האישום הופיעה התייחסות למסמכים אשר קיומם נחשף בסרוגים: "מעורבותו של ראש הממשלה, וטיב ההליך שהתנהל, נבחנו כבר בשנת 2016 על ידי משרד המשפטים. מבקר המדינה בחן את אותן החלטות רגולטוריות הנזכרות בכתב האישום כ"תמורה שנתן ראש הממשלה בעד היענות חריגה מצד אלוביץ'"."

"מבקר המדינה מצא כי לא נפל פגם בהחלטות המקצועיות שהתקבלו במשרד התקשורת – ועל כן, דינן להיוותר על כנן. עוד קבע מבקר המדינה, כי ההחלטות הרגלוטורית היו החלטות ראויות וסבירות, פרי המלצת הגורמים המקצועיים; וכן כי הליך קבלתן נעשה ללא מעורבות ראש הממשלה, למעט חתימתו מקום בו היא נדרשה".

עו"ד עמית חדד וראש הממשלה נתניהו בפתח אולם הדיונים (עמית שאבי/פול)

על תיק 2000 הגיבו הפרקליטים בטענה כי קיימת הסכמה חד משמעית על כך שראש הממשלה לא קיבל דבר, והטענה נגדו היא שלא סירב להצעתו של נוני מוזס מספיק מהר. לדבריהם, "אין כזאת טענה בספר החוקים של מדינת ישראל. זאת טענה מומצאת ואבסורדית שאינה קיימת בדין הישראלי ושאין לה תקדים".

עורכי הדין הוסיפו ואמרו כי "פעם אחת המציאו עבירה של ״סיקור חיובי״ וכעת המציאו עבירה של ״סירוב לא מספיק מהיר״ להצעת שוחד מומצאת".

הפרקליטים התייחסו גם לאישום במסגרת תיק 1000, שם הצביעו על יחסי החברות הקרובים בין רוה"מ למילצ'ן, כולל בתקופה שבה ראש הממשלה היה מחוץ לזירה הפוליטית.

לדברי עורכי דינו של ראש הממשלה: "היועמ"ש עצמו קבע בעניין רות דוד שקבלת מתנות בין חברים היא מותרת ושם היא דווקא היוותה ״אינדיקציה לחברות העמוקה״."

הפרקליטות הגיבה לטענות העולות בתגובה של ראש הממשלה נתניהו לכתב האישום שהוגש נגדו: "בשלב שמיעת הראיות וליבון הטענות תתברר לבית המשפט התמונה העובדתית המלאה המשקפת את האמת, והגיעה העת שכך ייעשה".

שאול אלוביץ', נאשם במתן שוחד בצורת 'היענות חריגה' לראש הממשלה נתניהו (הדס פורוש/פלאש 90)

תגובת שאול אלוביץ' לכתב האישום בתיק 4000

הזוג אלוביץ' הגיב לכתב האישום שהוגש נגדם במסגרת תיק 4000, בו כפרו במיוחס להם. הזוג מואשם במתן שוחד לראש הממשלה נתניהו על ידי 'היענות חריגה' ב'אירועי סיקור' ספציפיים.

בכתב התגובה של שאול אלוביץ' לאישום נגדו נכתב כי "בין שאול אלוביץ' לבין רה"מ נתניהו לא התקיימו יחסי שוחד".

עורך דינו של שאול אלוביץ', ז'ק חן, כתב כי: "בדעתו של מר אלוביץ' לא עלה שבכך שהוא נענה לפניות בנוגע לסיקור רה"מ ובני משפחתו באתר "וואלה" שבבעלותו, או בכך שמיוזמתו הוא נתן את דעתו לסיקור האמור – הוא נתן שוחד".

עוד נכתב כי "התערבותו האמורה לא זו בלבד שתאמה את תפיסותיו ועמדותיו (אלוביץ' אינו נמנה עם מחנה השמאל, א"ב), אלא שהיא הייתה בעיקרה ניסיון לאזן, ולו במקצת, להשקפתו, את הקו הפוליטי של האתר ואת הקו השלילי הקיצוני, הקטנוני והמקומם שננקט בו נגד רה"מ נתניהו ובני משפחתו".

"פעולותיו של מר אלוביץ' לא נעשו על ידו בעד פעולה הקשורה בתפקידו של ראש הממשלה נתניהו. לא כתוצאה מקשר, הסכמה, או הבנה כזו ביניהם, ואף לא במסגרת ציפייה כזו".

עוד נטען כי אלוביץ' "גם לא קיבל מראש הממשלה "טובות". הוא לא קיבל "הטבות רגולטוריות" שראש הממשלה השפיע עליו שלא כדין, כפי שנטען נגדו עד מועד הגשת האישום. הוא גם לא נהנה, שלא כדין, כנטען באישום, מ"פעולות שלטוניות" טריוויאליות ומחויבות על פי דין, שמר נתניהו עשה במסגרת תפקידו על בסיס עבודת גורמים מקצועיים, המלצתם ובנוסח שהועבר אליו לחתימה".

במסגרת התשובה, חן הביא ציטוט של שאול אלוביץ', מתוך תרגיל החקירה שנעשה לו, בו הוא מדבר עם בנו בלי ידיעה שהוא מוקלט: "אין לי מה לתת להם, הם רוצים ממני סחורה שאין לי מה לתת להם חוץ מללכת להרשיע את ראש הממשלה בדבר שהוא לא עשה; אם היה לי להיות עד מדינה היה לי על מה, אולי גם הייתי מתפתה בסוף אולי היה, אבל אין לי על מה, אני יכול רק לשקר".

עורכי הדין של הזוג אלוביץ, מיכל רוזן עוזר וזק חן (עמית שאבי/פול)

תגובת איריס אלוביץ' לכתב האישום בתיק 4000

בתשובתה של איריס אלוביץ', אשר הוגשה על ידי עו"ד מיכל רוזן עוזר, נטען כי "ההיכרות בין איריס אלוביץ' לראש הממשלה נתניהו היא היכרות רופפת, וכל כולה במפגשים חברתיים בודדים בין בני הזוג. איריס אלוביץ' מעולם לא ניהלה שיחה עם ראש הממשלה מעבר לשיח המקובל במפגשים מעין אלה.  גם במפגשים אלה שוחחה בעיקר עם גב' נתניהו".

רוזן עוזר הדגישה: "בכל הנוגע לאיריס אלוביץ' "האין" בכתב האישום חייב להדהד ולהשמיע קולו. העדר נוכחותה בעולם העסקי, העדר נוכחותה בפעילות הרגולטורית, העדרה מצמתי קבלת החלטות, העדר קשר בינה לבין פקידי רגולציה; וכמובן העדר הקשר בינה לבין ראש הממשלה נתניהו".

"ה"אין" אינו מתמלא מתוך יחסי הנישואין שבינה לבין שאול אלוביץ' וניסיונה של המאשימה לעשות כן, כשהיא נשענת על סטריאוטיפים, הוא עקר ומקומם. איריס אלוביץ' אינה צלע מצלעו של בן זוגה, היא נבראה ישות נפרדת, אדם בפני עצמו, יש לה את שלה ואין לה את שאינו שלה".

עו"ד נוית נגב ואיריס ניב סבאג עם נוני מוזס, הנאשם בתיק 2000 לצד ראש הממשלה (עמית שאבי/פול)

תגובת נוני מוזס לכתב האישום בתיק 2000

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג המייצגות בתיק 2000 את מו״ל ידיעות אחרונות, ארנון נוני מוזס, כתבו בתגובתו לכתב האישום כי מוזס כופר במוזס באישום כלפיו. ועורכות הדין נגב וניב-סבאג מעלות טענות כי הפרקליטות נתנה פרשנות שגויה לאמירות מסוימות בשיחה שהתנהלה בינו לבין נתניהו בדצמבר 2014.

פרקליטותיו של מוזס כותבות כי "ייחוס עבירה למוזס בכתב האישום בגין אמירות מסוימות בשיחה הינו ייחוס ראשוני ותקדימי, הסותר מושכלות ראשונים לפיהם שיח כזה, המתקיים ביחסים בין פוליטיקאים וגורמים ציבוריים לבין אנשי תקשורת הוא שיח לגיטימי, שאינו נבחן בשדה של המשפט הפלילי".

עוד מוסיפות עורכות הדין נגב וניב-סבאג כי "כתב האישום מתבסס על פרשנות שגויה של האמירות המסוימות בשיחה, תוך התעלמות מהמכלול השלם של הדברים שנאמרו בשיחה, מהקשרן של האמירות במכלול השיחה, ומההקשר הכולל של השיחה במכלול השיח הלגיטימי שהתקיים בין נתניהו ומוזס לאורך שנים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
אלוהים ישלם לכל...
הצדק | 07-02-2021 21:19
אלוהים ישלם לכל הרשעים.מנדלבליט לך ולמשפחתך מאחלים שירדפו אתכם כמו את נתניהו.כמה נבזה רשע חסר ישע את. ה מקומך בגהנום
מי שצוחק...
בני | 08-02-2021 14:56
מי שצוחק מימה שהוא כותב יש לו בעיה במוח אתה לא חושב לבדוק אולי אין לך מוח כמו לעכבר,לחולדה,או לחפרפרת, לך תיבדוק אתה מוטטציה של האנושות
אמן כן...
צ | 08-02-2021 10:50
אמן כן יהיה רצון
... אלוהים...
חחח ... | 07-02-2021 22:50
... אלוהים משלם כבר עכשיו במזומן לנתניהו ... וקוראים לו מילקובסקי ... הספק של טיסנקרופ ... יצרנית הצוללות ...
2
בן ארי, אדריכלית המשפט המושחתת!!
אמ | 07-02-2021 21:20
משפט פוליטי שהינה עליית מדרגה של הדיקטטורה המשפטית להפלת שלטון הימין! וזאת תוך המצאת אשמת שוחד על סיקור אוהד שעליה אף פוליטיקאי מעולם לא נאשם בכל היסטוריית הדמוקרטיה העולמית!! וכמובן, באין כל הוכחות לאשמה המומצאת, הפרקליטות עמלה יום ולילה במשך שנים להמציא לא פחות מ 330 עדים!! וביניהם עדים שנכפה עליהם להיות עדי מדינה תוך איומים על חייהם ועל חיי משפחותיהם!! שלא לדבר על כל ההדלפות המרשיעות שיזם מנדלבליט, המאפיונר המושחת על לשד עצמותיו, הנעזר בכיפה שעל ראשו להלבנת שחיתותו האישית והציבורית!
לך לילמוד...
בוסי | 08-02-2021 8:02
לך לילמוד דביל אתה כניראה עיוור בשתי עניים,לא נישאר כלום מהתיק הזה סתם דביל חולני
... וככה...
עיניים להם ולא יראו .... | 07-02-2021 22:53
... וככה סתם קבל אלוביץ אישור לעסקת בזק YES והטבות רגולטוריות נוספות שעלו לציבור כמעט 2 מיליארד שקל ...
3
כבר לא יודעת מה יותר הזוי
דנה | 07-02-2021 21:55
המשפט הזה או הכוחות שיש לנתניהו. ממה הבן אדם הזה עשוי? ביבי, אנחנו מאחוריך. כאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ.
אתה חולה...
מני | 08-02-2021 8:01
אתה חולה ססמאלן רקוב ולא מעניין,
... הפחד...
. | 07-02-2021 22:53
... הפחד מבית המשפט ... משחרר הרבה אנדרנלין ...
4
מה יתרחש? עבריין...
אוי הברוך | 07-02-2021 22:14
מה יתרחש? עבריין סדרתי שנתפס לאחר שנים שנמלט, יעמוד מול אימת הדין
אבא שלך...
סוהר | 08-02-2021 8:00
אבא שלך אני מכיר אותו מהאגף בו אני עובד כסוהרכבר לא צריך לבקר השבוע אני אדאג לו לצינוק
5
ממה הוא מפחד...
300 אלף למניות | 07-02-2021 22:36
ממה הוא מפחד כל כך אם אין כלום
6
אברהם בלוך כתב המשפט מספר אחד. מקווה שיתמיד
סתם | 07-02-2021 22:39
ויגיע לגוף תקשורתי משפיע יותר. כל הכבוד על החומרים האמיתיים. ככה אפשר לבחון בעצמנו את הכל.
7
מנדל לך כפרה...
הכל דבש | 07-02-2021 23:46
מנדל לך כפרה על ביבי
8
אני אוהב את...
מ | 08-02-2021 10:47
אני אוהב את ראש הממשלה הזה שהוא היום יותר משופשף ומנוסה יותר חכם והוא הכי מתאים לנהל את המדינה .בעיקר לנוכח האתגרים של אירן ,הקורונה והממשל החדש בארה״ב.נתניהו מייצג אותנו בצורה הטובה ביותר הפסד שלו הפסד שלנו.הוא מקיים את הפסוק ״לא אירא מרבבות עם אשר סביב שתו עליי״ למרות כל ההפגנות שבעולם והאנטי התקשורתי הפוליטי והמשפטי הציבור בוחר בו ובגדול .היחיד שהביא את המדינה לתוצאות הכי טובות עד היום מכל הבחינות.
ישר כוח,מילים...
מוני | 08-02-2021 14:53
ישר כוח,מילים כדורבנות