ש: מה המקור לכך שאסור להורות גמרא לנשים?

ת: גמרא סוטה כא. רמב"ם הלכות תלמוד תורה. שו"ע יו"ד רמו ו.

ש: למה אסור ללמד גמרא לנשים? וכי לא רוצים שהן תעמקנה בתורה?

ת: בודאי להעמיק אך לא בגמרא, אלא להעמיק בתנ"ך ובהלכה, באמונה ובמוסר.

ש: מדוע אין ללמד גמרא לבנות, האם אין הן די משכילות כדי להבין?

ת: לימוד תורה אינו השכלה בעלמא אלא דבקות בד', ויש נתיבי דבקות שונים לגברים ולנשים.

ש: למה אוסרים לימוד גמרא לנשים על פי ההלכה היבשה ולא מתחשבים בעולמן הפנימי?

ת: ההלכה של רבותינו בגמרא ובפוסקים אינה יבשה, אלא בנויה על עולמן הפנימי של הנשים שהוא שונה מזה של הגברים.

ש: למה אין ללמד גמרא לנשים, מה איכפת אם הן רוצות ללמוד כמו גברים אם נהנות מזה?

ת: כי עולמנו אינו עולם של מילוי הנאה אלא של מילוי חובה. מסילת ישרים א. לכן אין לאיש להתנהג כאשה ולא אשה כאיש. עין איה שבת על הוא בשמה והיא בשמו.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

ש: כיצד נפסק שאסור ללמד תורה לנשים, הרי יש מקומות שכן מלמדים אותן?

ת: אי אפשר להקשות קושיא ממה שאנשים עושים על ההלכה, אלא מההלכה על מה שאנשים עושים.

ש: למה אומרים שכל גדולי ישראל אסרו ללמד גמרא לנשים, הרי הרב שמשון רפאל הירש התיר, והרי הוא היה רב גדול?

ת: הוא היה רב גדול מאוד, אבל לא ראיתי תשובה הלכתית או מאמר מחשבתי שהוא מתיר. אדרבה הוא כתב בפירושו על הסידור (עמ' ע) שנשים אינן חייבות להיות למדניות ובקיאות אלא ללמוד מקרא ויראת שמים למען רוממות רוחן.

ש: למה אומרים שאסור ללמד גמרא לנשים? הרי הרב סולוביצ'יק התיר?

ת: לא מצאנו תשובה הלכתית כדת וכדין שהרב סולוביצ'יק התיר. שכידוע אי אפשר לבנות על מעשה. עיין בבא בתרא קל.

ש: גם בנות לומדות גמרא בישיבת רמב"ם בבוסטון, בית ספר שהקים הרב סולוביצ'יק?

ת: גם זה מעשה ולא פסק. תלוי בשיקולים.

ש: האם מותר ללמד משנה לנשים?

ת: מותר ללמדן משניות שנוגעות לחיים כגון אבות, ברכות ושבת. שו"ת אגרות משה יו"ד ג פז.