פנימיות בקטנה: למה ניסיון העקדה הוא של אברהם? - סרוגים

פנימיות בקטנה: למה ניסיון העקדה הוא של אברהם?

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת וירא מדוע ניסיון העקדה נקרא על שם אברהם אבינו ולא על שם יצחק, וכן מה ניתן ללמוד ממעשה העקדה כשנראה שהכל אבוד

author-image
פנימיות בקטנה: למה ניסיון העקדה הוא של אברהם?
  אילוסטרציה (שאטרסטוק)

במסכת אבות כתוב כי אברהם אבינו נתנסה בעשרה ניסיונות ועמד בכולם, בכדי להודיע חיבתו של אברהם אבינו לפני המקום. באמונה והביטחון המיוחס לרמב"ן כותב שמעלת אברהם אבינו הייתה כל כך גדולה, לא בגלל שקיים את כל התורה כולה, אלא בגלל שעמד בעשרה ניסיונות.

הבעל שם טוב כותב שהניסיונות של האדם לא נעשים כאשר יש לאדם מוחין דגדלות, כלומר כשהוא נמצא בהארה גדולה, אלא כשהוא נמצא במוחין דקטנות, בעת חשכות וקטנות המוחין כי זה מראה על מדרגתו האמתית בעבודת ה'.

עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: זאת מידתו של אברהם לקיום רצון ה'


8

הנתיבות שלום מסביר שאברהם אבינו נקרא אברהם אוהבי כי הייתה לו את מידת החסד אותה הוא קנה במסירות נפש והיא המידה השורשית שלו. המידה השורשית לא הסתלקה ממנו בעת הניסיון, רק המידות שהוא קיבל במתנה נעלמות בשעת הניסיון.

בניסיון האחרון נאמר "והאלוקים ניסה את אברהם". האלוקים, לשון מידת הדין, כדי לראות איך הוא עומד בניסיון היראה. לפי זה מובן מדוע הניסיון נקרא על שמו של אברהם ולא של יצחק, כי מידות היסודית של אברהם היא החסד, האהבה, שהיא לא נעלמת, ולכן הניסיון שלו הוא ביראה – מה שאין כן יצחק שמידתו הטבעית היא היראה, ולכן זה לא הניסיון שלו.

חז"ל אומרים שישמעאל התגרה ביצחק ואמר לו אני יורש את העולם כי נימולתי בגיל 13 ולא התנגדתי. אמר לו יצחק: הרי אני כבן 37 שנה ואם הקב"ה יבקש מאבא שלי שישחוט אותי לכבודו, אני לא אעכב – ומיד לאחר מכן נאמר 'ויהי אחר הדברים האלה ניסה האלוקים את אברהם'.

ניסיון הקטרוג נגד אברהם אבינו

הרמ"ק מסביר את הזוהר ואומר שיצר הרע בא לקטרג על אברהם לפני הקב"ה בעלילות דברים, ואמר שאברהם עושה חסד מצד טבעו, אבל אם תנסה אותו במידת הדין והגבורה הוא לא יעמוד בזה.

כוונת היצר הרע הייתה: או שיצחק ישחט או שאברהם לא יעמוד בניסיון והוא ירד ממדרגתו. אבל כוונת הקב"ה, בניסיון העקדה, הייתה שמידת החסד של אברהם תיכלל בגבורה של יצחק, ומידת הגבורה של יצחק תיכלל בחסד של אברהם. ההתכללות של המידות נותנת לאדם לעבוד את ה' בצורה יותר מאוזנת ונכונה.

הרמ"ק עוד מסביר שאברהם כשהלך לשחוט את בנו לא הרהר אחרי דבריו של הקב"ה, שבתחילה אמר לו 'ביצחק יקרא לך זרע' ועכשיו אומר לו 'העלהו לעולה', אלא חשב שהקב"ה יודע איך יעקב יבוא לעולם.

במדרש תלפיות מובא שדווקא על ידי העקדה התקיימה ההבטחה של כי ביצחק יקרא לך זרע, כי עד אז נשמתו של יצחק הייתה מהצד הנשי ולא מהצד הגברי, וכעת נכנסה בו נשמה מהצד הגברי שיכולה להוליד, תוך שנשמתו הקודמת נכנסה באיל.

ממעשה העקדה אנחנו לומדים שגם אם נראה לנו שהכל אבוד, והדברים לא הולכים בתלם, עלינו לדעת שיש בורא לעולם, שמנהיג את העולם בחסדו הגדול. לא נתייאש ונדע שהכל יהיה לטובה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
נמאס מפנימיות מזוייפת....
משה | 05-11-2020 10:30
נמאס מפנימיות מזוייפת. חסידות וקבלה=זיוף. כל מי שלמד היסטוריה יודע זאת. תן דברי תורה על בסיס דברי חזל ולא על בסיס זייפנים מאירופה
לא רק...
שמשון רקנטי | 06-11-2020 0:51
לא רק שטויות אלא אתה כותב מלב שכולו חושך.הגעת מהמסיון?
אתה כותב...
רענן דוידוביץ' | 05-11-2020 18:50
אתה כותב שטויות. דברי התורה שכותב הרב בלוך הם דברי אלוקים חיים המשמחים את הקוראים אותם.
2
ביום שתבינו שבניסיון העקדה למעשה אברהם נכשל ב
משה אהרון | 05-11-2020 19:58
בו ביום יבוא המשיח וייבנה המקדש
3
אברהם נכשל בעקדה
משה אהרון | 06-11-2020 0:10
אחרי הסיפור של עמידת אברהם במשפט סדום .ציפה הקבה שאברהם לפחות יתמקח איתו לפחות בקטנה לגבי העקדה .שהרי מהות הניסיון להבין כי אל חי לעולם לעולם לא ידרוש קורבן אדם והא ראייה שמנע זאת לבסוף וזימן קורבן בהמה . אז אברהם לא עמד בעיקר הניסיון וכך על הר המוריה נבנה מזבח לקורבנות במקום שירד בית המקדש האחרון בגאולת כלל העולם
4
הצעת הלוואה מהירה ואמינה
Susan Benson | 06-11-2020 0:57
שלום גבירותיי ורבותיי, האם אתה זקוק לסיוע כלכלי? אני סוזן בנסון. אני מלווה וגם יועץ פיננסי. האם אתה זקוק להלוואה עסקית, הלוואה אישית, הלוואת משכנתא או הלוואה להשלמת הפרויקט שלך? אם התשובה שלך חיובית, אמליץ לך לפנות למשרד שלי. אנו מעניקים כל מיני שירותי הלוואות כולל הלוואות לטווח ארוך וקצר. למידע נוסף, כתבו לנו באמצעות דואל: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) או שלחו לי הודעה ישירות בוואטסאפ דרך: 00447903159998 וקבלו תגובה באופן מיידי. אנו חברת שירותים פיננסיים מקיפה ומחויבת לעזור לכם לעמוד בכל שאיפותיכם. אנו מתמחים במתן פתרונות מימון מובנים ליחידים ולחברות בצורה היעילה והמהירה ביותר. להלן מספר סיבות מדוע כדאי לפנות אלינו לקבלת הלוואה; * נוחות - ניתן להגיש בקשה להלוואה בכל עת ובכל מקום. * סכום גמיש - אתה מחליט כמה אתה רוצה ללוות. * מימון ישיר מהיר - קבל את הלוואתך תוך 24 שעות לאחר האישור. * ריבית גמישה של 3%. * שיעורי אישור גבוהים * החזר גמיש - אתה מקבל את ההזדמנות לבחור בתאריך ההחזר, שבועי, חודשי או שנתי למשך 1-30 שנים. * יישום מקוון פשוט. * הדרכה ומומחיות בהתאמה אישית. * אין חיובים נסתרים אל תאבד את ההזדמנות בגלל מחסור בכספים. צרו קשר עכשיו עם החברה שלי, אנו יכולים לסייע לכם בהלוואה מכיוון שסייענו לאנשים רבים וארגונים אשר נתקלו בקשיים כלכליים ברחבי העולם. למידע נוסף על הצעת ההלוואה שלנו, אנא שלחו אלינו את בקשת ההלוואה שלכם באמצעות: דואל: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com (WhatsApp: +447903159998) מתווכים / יועצים / מתווכים מוזמנים להביא את לקוחותיהם ומוגנים ב 100%. בביטחון מלא, אנו נפעל יחד לטובת כל הצדדים המעורבים.
5
הצעת הלוואה מהירה ואמינה
Susan Benson | 06-11-2020 0:58
שלום גבירותיי ורבותיי, האם אתה זקוק לסיוע כלכלי? אני סוזן בנסון. אני מלווה וגם יועץ פיננסי. האם אתה זקוק להלוואה עסקית, הלוואה אישית, הלוואת משכנתא או הלוואה להשלמת הפרויקט שלך? אם התשובה שלך חיובית, אמליץ לך לפנות למשרד שלי. אנו מעניקים כל מיני שירותי הלוואות כולל הלוואות לטווח ארוך וקצר. למידע נוסף, כתבו לנו באמצעות דואל: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) או שלחו לי הודעה ישירות בוואטסאפ דרך: 00447903159998 וקבלו תגובה באופן מיידי. אנו חברת שירותים פיננסיים מקיפה ומחויבת לעזור לכם לעמוד בכל שאיפותיכם. אנו מתמחים במתן פתרונות מימון מובנים ליחידים ולחברות בצורה היעילה והמהירה ביותר.
6
פיספסנו את ערך העקדה
משה אהרון | 06-11-2020 6:17
האם ייתכן שפיספסנו את ערך העקדה =============================== האם ייתכן שהציווי כניסיון בשם האלוהים לכתחילה לא היה הציווי הנכון בשם הוויה. [וזה ההבדל הגדול שפיספסנו [ראו הציווי הראשוני על ידי אלוהים [שהודגש שהאלוהים ניסה את אברהם . ששם הוויה לכתחילה לא היה עושה כן והעובדה שפרשת העקדה מסתיימת בשם הוויה ואברהם נכשל באבחנה ובהבדל שביניהם הבדל שבמהות . הקבה לא רצה לכתחילה בקורבן אדם .היה זה עוד ניסיון בעקבות עמידת אברהם לסנגר על סדום והניסיון היה שאברהם יתווכח שוב והפעם אפילו ביתר שאת .ויגיד שוב שהמשפט לאלוהים הוא. ואלוהי המשפט לא באמת מתכוון לכך. הקבה שיווע לויכוח נוקב מצד אברהם על מנת שערך חיי האדם ושלילה טוטאלית של קורבן האדם יתחדד ויתקבע לדורות עולם. כאמור אברהם למרות הכל על פי הניסיון העשירי לא עמד במלוא הניסיון. שגם לא היה בשל לגאולת עולם. עמידתו החלקית בניסיון העקדה הבהיר כי הוא עדיין זקוק לפחות לקורבנות בהמה משל הוא מוכשר לאינטרקציה עם האלוהים הבראשיתי ולא עם שם ההוויה הגאולי [ושמי ה' לא נודעתי להם] אברהם כמייצג את פאר האדם דאז הפגין כי הוא עדיין זקוק להיסטוריה אנושית נוספת של אלפי שנים ולכן במקום שאחרי ויכוח נוקב יודה לו הקבה ויוריד לו על הר המוריה את הבית השלישי . זימן לו פולחן של קורבנות כסמל למתיחת ההיסטוריה האנושית כאמור. ואומנם בכל זאת ראוי היה לברכה אך על העמידה החלקית בניסיון. זה הסיבה שגם הקבה לא המשיך להתגלות איליו ורק מלאך נשלח לקיים את המשך האינטרקציה עם אברהם כולל הברכה .