פנימיות בקטנה: למה ניסיון העקדה הוא של אברהם?
הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת וירא מדוע ניסיון העקדה נקרא על שם אברהם אבינו ולא על שם יצחק, וכן מה ניתן ללמוד ממעשה העקדה כשנראה שהכל אבוד
במסכת אבות כתוב כי אברהם אבינו נתנסה בעשרה ניסיונות ועמד בכולם, בכדי להודיע חיבתו של אברהם אבינו לפני המקום. באמונה והביטחון המיוחס לרמב"ן כותב שמעלת אברהם אבינו הייתה כל כך גדולה, לא בגלל שקיים את כל התורה כולה, אלא בגלל שעמד בעשרה ניסיונות.
הבעל שם טוב כותב שהניסיונות של האדם לא נעשים כאשר יש לאדם מוחין דגדלות, כלומר כשהוא נמצא בהארה גדולה, אלא כשהוא נמצא במוחין דקטנות, בעת חשכות וקטנות המוחין כי זה מראה על מדרגתו האמתית בעבודת ה'.
הנתיבות שלום מסביר שאברהם אבינו נקרא אברהם אוהבי כי הייתה לו את מידת החסד אותה הוא קנה במסירות נפש והיא המידה השורשית שלו. המידה השורשית לא הסתלקה ממנו בעת הניסיון, רק המידות שהוא קיבל במתנה נעלמות בשעת הניסיון.
בניסיון האחרון נאמר "והאלוקים ניסה את אברהם". האלוקים, לשון מידת הדין, כדי לראות איך הוא עומד בניסיון היראה. לפי זה מובן מדוע הניסיון נקרא על שמו של אברהם ולא של יצחק, כי מידות היסודית של אברהם היא החסד, האהבה, שהיא לא נעלמת, ולכן הניסיון שלו הוא ביראה – מה שאין כן יצחק שמידתו הטבעית היא היראה, ולכן זה לא הניסיון שלו.
חז"ל אומרים שישמעאל התגרה ביצחק ואמר לו אני יורש את העולם כי נימולתי בגיל 13 ולא התנגדתי. אמר לו יצחק: הרי אני כבן 37 שנה ואם הקב"ה יבקש מאבא שלי שישחוט אותי לכבודו, אני לא אעכב – ומיד לאחר מכן נאמר 'ויהי אחר הדברים האלה ניסה האלוקים את אברהם'.
ניסיון הקטרוג נגד אברהם אבינו
הרמ"ק מסביר את הזוהר ואומר שיצר הרע בא לקטרג על אברהם לפני הקב"ה בעלילות דברים, ואמר שאברהם עושה חסד מצד טבעו, אבל אם תנסה אותו במידת הדין והגבורה הוא לא יעמוד בזה.
כוונת היצר הרע הייתה: או שיצחק ישחט או שאברהם לא יעמוד בניסיון והוא ירד ממדרגתו. אבל כוונת הקב"ה, בניסיון העקדה, הייתה שמידת החסד של אברהם תיכלל בגבורה של יצחק, ומידת הגבורה של יצחק תיכלל בחסד של אברהם. ההתכללות של המידות נותנת לאדם לעבוד את ה' בצורה יותר מאוזנת ונכונה.
הרמ"ק עוד מסביר שאברהם כשהלך לשחוט את בנו לא הרהר אחרי דבריו של הקב"ה, שבתחילה אמר לו 'ביצחק יקרא לך זרע' ועכשיו אומר לו 'העלהו לעולה', אלא חשב שהקב"ה יודע איך יעקב יבוא לעולם.
במדרש תלפיות מובא שדווקא על ידי העקדה התקיימה ההבטחה של כי ביצחק יקרא לך זרע, כי עד אז נשמתו של יצחק הייתה מהצד הנשי ולא מהצד הגברי, וכעת נכנסה בו נשמה מהצד הגברי שיכולה להוליד, תוך שנשמתו הקודמת נכנסה באיל.
ממעשה העקדה אנחנו לומדים שגם אם נראה לנו שהכל אבוד, והדברים לא הולכים בתלם, עלינו לדעת שיש בורא לעולם, שמנהיג את העולם בחסדו הגדול. לא נתייאש ונדע שהכל יהיה לטובה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו