בפרשתנו כתוב: "לך לך… אל הארץ אשר אראך". איך אברהם אבינו ידע על איזו ארץ מדובר?

בבראשית רבה מובא בשם רבי לוי: בשעה שהיה אברהם מהלך בארם נהרים ובארם נחור, ראה אותם אוכלים שותים ופוחזים. אמר, הלוואי לא יהא חלקי בארץ הזאת. כיוון שהגיע לסולמה של צור ראה אותם עסוקים בניכוש בשעת ניכוש , בעידור בשעת עידור. אמר הלוואי יהא חלקי בארץ הזאת. מיד נגלה לו הקדוש ברוך הוא ואמר לו לזרעך אתן את הארץ הזאת.

הספורנו אומר "אראך", בדווקא. הארץ אשר אתראך (אתראה עמך), אתגלה לך במראות אלוקים, היא הארץ אשר אליה תלך. לכן אברהם אבינו היה הולך בארץ ישראל והגיע עד אלון מורה, כיוון שהיה הולך ונוסע עד שיראה את הקב"ה. כשהגיע לאלון מורה, אז "וירא ה' אל אברהם" ואז, "ויבן שם מזבח לה' הנראה אליו", שבנה מזבח על על זה שהקב"ה התגלה אליו.

רש"י כותב: לך לך – להנאתך ולטובתך. ומהו להנאתך ולטובתך? האברבנאל כותב שארץ ישראל יש בה בעצמה סגולה נפלאה ויחס גדול בכדי לקבל את הניצוץ האלוקי.

בעץ חיים כותב האר"י שברקיע יש שער גדול ששיעורו כנגד כל ארץ ישראל, ונקודת האמצע שלו מכוונת כנגד בית המקדש, וסביב זה 70 חלונות שגם מהם יורד השפע. מכאן, שהשפע המגיע ל-70 אומות העולם, הוא מוגבל ומגיע דרך 'חלונות' בלבד, בעוד עיקר השפע יורד דרך השער לארץ ישראל באופן ישיר וללא הגבלה – וזה "להנאתך ולטובתך".

המידה המביאה לקיום רצון ה'

הבת עין לומד מהליכתו של אברהם על מידת הבטחון בה', כי באמת היה קשה לאברהם ללכת מבית אביו וממשפחתו ומאנשי שלומו וארץ מולדתו אשר הורגל בה כל ימי חייו, ובפרט שלא אמר לו בתחילה לאיזה ארץ ילך רק שיראהו אחר כך.

עיקר הבחינה במידת הביטחון היא לבוא לקיים את רצון הבורא, אפילו בדבר שקשה לו. מחמת מידות האמונה והבטחון שהיו לאברהם אבינו בבורא עולם, שבוודאי 'כל דעביד רחמנא לטב עביד', מידות אלו הביאו אותו לידי כך שיקיים את רצון הבורא אפילו בדבר קשה כל כך כמו לעזוב את ארץ המגורים בנסיבות האלה.

את הדברים לומדים מכך שכתוב כי אברהם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן, שיצא מחרן עם מידת הבטחון בה', כיוון ש"בטחון" בגימטריה זה יוצא 75, וזהו "ואברהם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן", עם מידת הבטחון.

יהירצון שנכיר בסגולותיה של ארץ ישראל, ומתוך בטחון בה' נזכה ותתקים בנו תפילת הרש"ש: "ותתן לנו ישוב טוב בארץ ישראל ללמוד תורתך לשמה בלי שום טרדה, ואל תשליכנו מלפניך ואל תצריכנו לצאת מארץ ישראל לחוץ לארץ, ותזכנו לראות בבנין בית המקדש במהרה בימינו אמן כן יהי רצון".