בפרשתנו כתוב: "לך לך… אל הארץ אשר אראך". איך אברהם אבינו ידע על איזו ארץ מדובר?
בבראשית רבה מובא בשם רבי לוי: בשעה שהיה אברהם מהלך בארם נהרים ובארם נחור, ראה אותם אוכלים שותים ופוחזים. אמר, הלוואי לא יהא חלקי בארץ הזאת. כיוון שהגיע לסולמה של צור ראה אותם עסוקים בניכוש בשעת ניכוש , בעידור בשעת עידור. אמר הלוואי יהא חלקי בארץ הזאת. מיד נגלה לו הקדוש ברוך הוא ואמר לו לזרעך אתן את הארץ הזאת.
הספורנו אומר "אראך", בדווקא. הארץ אשר אתראך (אתראה עמך), אתגלה לך במראות אלוקים, היא הארץ אשר אליה תלך. לכן אברהם אבינו היה הולך בארץ ישראל והגיע עד אלון מורה, כיוון שהיה הולך ונוסע עד שיראה את הקב"ה. כשהגיע לאלון מורה, אז "וירא ה' אל אברהם" ואז, "ויבן שם מזבח לה' הנראה אליו", שבנה מזבח על על זה שהקב"ה התגלה אליו.
רש"י כותב: לך לך – להנאתך ולטובתך. ומהו להנאתך ולטובתך? האברבנאל כותב שארץ ישראל יש בה בעצמה סגולה נפלאה ויחס גדול בכדי לקבל את הניצוץ האלוקי.
בעץ חיים כותב האר"י שברקיע יש שער גדול ששיעורו כנגד כל ארץ ישראל, ונקודת האמצע שלו מכוונת כנגד בית המקדש, וסביב זה 70 חלונות שגם מהם יורד השפע. מכאן, שהשפע המגיע ל-70 אומות העולם, הוא מוגבל ומגיע דרך 'חלונות' בלבד, בעוד עיקר השפע יורד דרך השער לארץ ישראל באופן ישיר וללא הגבלה – וזה "להנאתך ולטובתך".
המידה המביאה לקיום רצון ה'
הבת עין לומד מהליכתו של אברהם על מידת הבטחון בה', כי באמת היה קשה לאברהם ללכת מבית אביו וממשפחתו ומאנשי שלומו וארץ מולדתו אשר הורגל בה כל ימי חייו, ובפרט שלא אמר לו בתחילה לאיזה ארץ ילך רק שיראהו אחר כך.
עיקר הבחינה במידת הביטחון היא לבוא לקיים את רצון הבורא, אפילו בדבר שקשה לו. מחמת מידות האמונה והבטחון שהיו לאברהם אבינו בבורא עולם, שבוודאי 'כל דעביד רחמנא לטב עביד', מידות אלו הביאו אותו לידי כך שיקיים את רצון הבורא אפילו בדבר קשה כל כך כמו לעזוב את ארץ המגורים בנסיבות האלה.
את הדברים לומדים מכך שכתוב כי אברהם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן, שיצא מחרן עם מידת הבטחון בה', כיוון ש"בטחון" בגימטריה זה יוצא 75, וזהו "ואברהם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן", עם מידת הבטחון.
יהירצון שנכיר בסגולותיה של ארץ ישראל, ומתוך בטחון בה' נזכה ותתקים בנו תפילת הרש"ש: "ותתן לנו ישוב טוב בארץ ישראל ללמוד תורתך לשמה בלי שום טרדה, ואל תשליכנו מלפניך ואל תצריכנו לצאת מארץ ישראל לחוץ לארץ, ותזכנו לראות בבנין בית המקדש במהרה בימינו אמן כן יהי רצון".
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
1 דיונים
נועם
חופש ביתי
07:24 31.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
די לפנימיות שכל כולה המצאה. רוצים תורת אמת
15:39 30.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנן כהן
בתגובה ל: משה
אתה יהודי? הספורנו פרשן של תורת אמת.הארי כתב תורת אמת ואתה?אם אתה יוצא כנגד הדברים הכתובים אולי אתה ...גוי ,מסיונר או סתם....
23:12 31.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: חנן כהן
"תורת הקבלה" היא המצאה. ואני נגד המצאות בתורה. אתה בעד? אז אתה רפורמי. אני לא.
08:02 01.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנן כהן
בתגובה ל: משה
אז גם אתה כופר.יש מדור לאנשים כמוך.
13:57 01.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: חנן כהן
חנן חנן, אתה כופר שאין לו חלק לעולם הבא, כיוון שאתה מוסיף תורה חדשה שהקב"ה לא נתן אותה. אתה משנה ומעוות את תורת ה'. אין לך מדור אלא רק במדור השביעי עם כל המינים למיניהם
09:56 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
מהו :"ואת הנפש אשר רכשו בחרן" וליבי אומר לי שהכתוב מכוון בעיקר לנפש אחת עיקרית והוא דמשק אליעזר שאליעזר יתום היה, נקנה כילד על ידי אברהם ושרה להצילו . ...
מהו :"ואת הנפש אשר רכשו בחרן" וליבי אומר לי שהכתוב מכוון בעיקר לנפש אחת עיקרית והוא דמשק אליעזר שאליעזר יתום היה, נקנה כילד על ידי אברהם ושרה להצילו . ושרה גדלה אותו כילדה ממש . והוא אשר גם מכונה בהמשך גם : "יליד בית וגם מקנת כסף" ודוק : על הלשון : "יליד ביית" אשר מתכתבת עם הלשון המאוחרת יותר : "בן משק ביתי דמשק אליעזר וכל כך למה נקרא : "דמשק". ששרה ואברהם אהבוהו עד כי היה כעין בן בבחינת דמו נשק להם דם-שק. והיה להם בין של מחמדים ונישוקים לכן גם נקרא בשם המשלים :"אליעזר" . שה' עזר לו ועזר גם לשרה להיות לה לשרה כעין "בן מנחם". וכן גם על שם סופו שהקב"ה עזר לו לממש את עיקר שליחות בעולם : לשדך ליצחק את רבקה. והנה משכל העולם ראה בו כבן של אברהם ושרה. התעקש אליעזר עצמו להיות מכונה : "עבד אברהם". ובמיוחד כשהלך אל משפחתו של אברהם ולא בכדי מכונה הוא שוב ושוב : "עבד אברהם". והנה אברהם מכנה אותו תחילה : " בן משק ביתי הוא דמשק אליעזר." ואחר כך מכנה אותו "בין ביתי" ששוב להדגיש כי אליעזר היה בן מחמדים בן משק של נשיקות כשהיה קטן . אל לבסוף אך נותר "בין ביתי" ולא בני שלי וגם הוא עצמו עמד על כינויו כ"עבד" שיהא תקווה לאברהם ושרה ללדת בן משלהם משה אהרון
המשך 14:59 30.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה ברקו
נפלא.יישר כי.
14:58 30.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר