בג"ץ אדלשטיין | היועמ"ש: "לעלות מחר את בחירת היו"ר - סרוגים

בג"ץ אדלשטיין | היועמ"ש: "לעלות מחר את בחירת היו"ר

בבית המשפט העליון מתקיים הדיון בעתירה נגד יו״ר הכנסת. על הפרק: האם בג"ץ יורה לעלות את ההצעה להחלפתו מחר במליאה? איל ינון לשופטים: "לא נכון לקבל בעת הזאת הכרעות תקדימיות, חזקה על אדלשטיין שהוא פועל על פי חוק"

בג"ץ אדלשטיין | היועמ"ש: "לעלות מחר את בחירת היו"ר
  (צילום: סרוגים)

בבית המשפט העליון מתקיים הצהריים (ראשון) הדיון בעתירה נגד יו״ר הכנסת, ח״כ יולי אדלשטיין. על הפרק: האם בג"ץ יורה על יו"ר הכנסת לעלות את ההצעה להחלפתו מחר במליאה?

בהרכב בראשות הנשיאה חיות, משתתפים השופטים המשנה חנן מלצר, ניל הנדל, עמית פוגלמן ויצחק עמית. חיות פתחה בתואנה כי "כיוון שהתשובות מציגות מצב בו הכנסת לא תושבת והוועדות יתכנסו, אני מציעה שנתכנס לצורך הדיון רק בנושא בחירות יו"ר הכנסת. עצם ההצבעה על הקמת הועדה המסדרת במליאת הכנסת, זה לא הנושא כרגע".

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון מסר את עמדתו: "יו"ר הכנסת מודע לכך שאני מציג את עמדתו, והוא מסתפק בכך. יש עניין להציג שהוא מתבצר בעמדתו, אך זה לא כך". הוא מגן על אדלשטיין ואמר כי "גם בחודשים האחרונים היו מקרים בהם יו"ר הכנסת המכהן קיבל החלטות לא פשוטות בניגוד גמור לאינטרס הפוליטי הברור של מפלגתו. יושבי ראש הכנסת שומרים על ממלכתיות וקשובים לכל סיעות הבית." ינון מוסיף להביא את דברי אדלשטיין, "יו"ר הכנסת אומר; זה יהיה חוסר אחריות וממלכתיות מצידי בשעה שיש מ"ומ פוליטי להקמת ממשלת חירום, להביא הצעה שתפוצץ את המו"מ הפוליטי להקמת ממשלה שכל כך נחוצה, במידה ויהיה יו"ר עויין לחלק מחברי הכנסת".

לא ניתן להחליף יו"ר כנסת אלא ברוב של 90 ח"כים

בהמשך מעלה תרחיש, לפיו "אם ניתן דרור לרצונם של 61 חברי כנסת, יתכן כי נגיע למצב בו י"ור הכנסת יהיה מהאופוזיציה". הוא מזהיר: "זה מטריד אותי בתור יועמ"ש הכנסת. דבר כזה יהיה למוקש שיוטמן באירוע הזה וילווה אותנו לאורך כל הכנסת. זוהי התנגשות בלתי נמנעת".

חיות מקשה: "אם חותרים לממשלת אחדות והיא תוקם, ויו"ר הכנסת שיבחר לא יהיה בקואליציה, בלאו הכי יצטרכו לעשות חילופי כיסאות אחרי שנה וחצי. איך הדבר יתקיים?"

ינון מבהיר: "לא ניתן להחליף יו"ר כנסת אלא ברוב של 90 חברי כנסת ובעילה של התנהגות לא הולמת אלא אם כן הוא מתפטר מרצונו הטוב".

חזקה על אדלשטיין שהוא פועל על פי חוק, המשפטנים לא מנהלים את הכנסת

שופט ניל הנדל שואל: "האם אפשר לעצור את רצון רוב חברי הכנסת? זוהי הרי דמוקרטיה. גם אם הם טועים". ינון משיב: "זו אכן הדילמה. אנחנו לא יודעים דבר על הרכב הממשלה הבאה. חזקה על אדלשטיין שבסופו של יום הוא פועל על פי החוק, יש לי איתו ניסיון של שבע שנים. דעו לכם שאם בעת הזו נאפשר את העניין הזה כשאיננו יודעים איך תראה הממשלה – אנחנו שותלים באג במערכת החוקתית". השופט יצחק עמית תוהה: "איפה עובר הקו, מתי אפשר לבחור חבר כנסת"? אך לפי ינון, "קשה לדעת איפה לשים את האצבע. מעולם לא אמרנו ליו"ר כנסת מה הוא צריך לעשות באיזה יום ושעה. המשפטנים לא מנהלים את הכנסת, עם כל הכבוד".

ינון החריף את מילותיו נגד השופטים כי  "לא בכל דבר חייבים להכריע. לא בדברים שמגיעים לפתחכם, ולא בדברים שמגיעים לפתחינו כיועמ"שים. לא נכון לקבל בעת הזאת הכרעות, בטח תקדימיות, להעמיד נושא על סדר היום. מעולם לא יצא צו כזה נגד יו"ר הכנסת".

לעלות במליאה את הבקשה לבחירת יו"ר כנסת

אך בניגוד לעמדת היועץ המשפטי של הכנסת, מציג נחי בן אור, נציגו של אביחי מנדלבליט כי "לדעת היועמ"ש נדרש להכניס מחר לסדר היום גם את הבקשה לבחירת יו"ר כנסת בהתאם לבקשת של 61 חברי כנסת".

נציגי כחול לבן אמרו בפתח הדיון: "דווקא בימים קשים אלה חשוב כל כך שתהיה כנסת מתפקדת, למען שלום האזרחים ולמען הדמוקרטיה הישראלית שמצויה בסכנה של ממש", טען יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן. "הכנסת חייבת לחזור לעבוד באופן מלא, לטובת שקיפות בקבלת החלטות וכדי לפקח על החלטות הממשלה. נבקש היום מזור מבית המשפט כדי שנוכל למלא את חובתנו כנבחרי ציבור במאמץ לתת מזור לאזרחי ישראל".

שלח בכניסה לבג"ץ

ח״כ עפר שלח הוסיף: "באנו לכאן היום כדי שגם בית המשפט העליון יתן את החותמת שלו על מה שברור לכל אזרח והוא: שכנסת מתפקדת היא לא רק חיונית לדמוקרטיה, היא חיונית להתמודדות של ישראל עם משבר הקורונה. דווקא אל מול הניסיון של הממשלה ביום חמישי האחרון לסגור את הכנסת, שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להזכיר לראש הממשלה ולשרים שלו שאין להם בכלל סמכות על הכנסת, אל מול ההתנהגות הזאת חשוב במיוחד שהכנסת תחזור לתפקד ושבית המשפט העליון יאמר את דברו".

עוד באותו נושא

הליכוד: אם ידיחו את יו"ר הכנסת, המגעים ייפסקו מייד


21

מחר צפוייה להתכנס מליאת הכנסת, כשעל סדר היום נמצא ההצבעה על הקמת הוועדות בלבד, ללא החלפת יו"ר הכנסת.  בכחול לבן פועלים ולוחצים להעלות להצבעה במליאת הכנסת את החלפת היו"ר יולי אדלשטיין. אך ברקע המשא ומתן מולם לממשלת אחדות שיגרו קודם חכן בליכוד אזהרה: "הדחת יושב ראש הכנסת תחסל את ממשלת האחדות ותביא בהכרח לבחירות רביעיות".

בתוך כך, גורמים בסביבת יו"ר הכנסת  נמצאו מעודדים בהמשך לחוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, שהתפרסמה לקראת הדיון בעליון, ומוכיחים מדבריו כי "ליו"ר הכנסת שיקול דעת (גם אם מצומצם) בקביעת מועד הבאת הצבעת תפקיד יו"ר הכנסת הקבוע למליאה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
ועדות הכנסת
אני | 22-03-2020 16:32
מעניין, הרכב השופטים תמיד אבל כמעט תמיד אותם שופטים ש'אוהבים' את הימין ואת נתניהו. חומר למחשבה.
אתה על סמי הזיה.ממתי בית המדפט לטובת הליכוד?
מאיר | 22-03-2020 18:37
כמעט תמיד בית המדפט הולך עם השמאל הארור
צודק
משה | 22-03-2020 17:32
גם לי זה קפץ לעין
2
הליכוד פונה לבגצ נגד הרוב בכנסת??
חחחחחחחח | 22-03-2020 17:12
מה זה פה הפיכה שילטונית של בגצ בחסות הליכוד????
עלנאיזה רוב אתה מדבר?תומכי טרור?
משה | 22-03-2020 18:38
במדינה מתוכנת הם היו מחוץ לכנסת.
3
שחור לבן
שומר חוק | 22-03-2020 17:34
שוב מפעילים את הבגץ בזמן חירום לעזרתם להרוס את הדמוקרטיה.
4
ברור שסוחטים את מנדלבליט
זה מאוד מסריח | 22-03-2020 18:54
לא נותן דעה משפטית אלא קובע מה חעשות. מעניין מה האינטרס?
5
העליון בשרות כחול לבן
יוסף | 22-03-2020 19:30
התרגיל הוא כזה: כל מושכים זמן על מומ סרק עם הליכוד. אין להם שום כוונה ללכת לממשלת אחדות. מחר הם יאלצו את אדלשטיין לפתוח את הכנסת עי צו בית משפט (שגם הוא עובד בשבילם) ועי קמפיין סוף הדמוקרטיה דגלים שחורים. ברגע שהכנסת נפתחת יעבירו את החוק נגד נתניהו שימנע ממנו להקים ממשלה. אז, להערכתם מפלגות ימין שיתיאשו מנתניהו יחברו לכל ואז, גנץ יוכל להקים ממשלה ללא תמיכת המשותפת. מסיבה זו גנץ אמר כבר לפני חודש שלא יזדקק םמשותפת גם מבחוץ ומסיבה זו יהיר לפיד לא משתולל ומסיבה זו הכתבים משחקים אותה כאילו יש התקדמות במומ גם במחיר פירוק כל. לכולם ברור שזו הונאה אחת גדולה.
אתה כלכל מטו@@@ שבא לי קורונה בכפית
אלוהים ישמור | 23-03-2020 0:54
אמאלה
6
כנסת
אילן | 22-03-2020 21:10
ילא ביבי בחירות רביעיות והם מתרסקים כמה הם יכולים לשקר לעם ולבוחרים שלהם
7
סדר הדברים
נאוה בלוך | 23-03-2020 10:37
הפתיח לדברים כאן היה צריך להיות עילת הבגץ.מצאתם לנכון לכתוב אותו בסוף....זה מעיד על עתונות מטעם,לא אמינה והבה נתפלל שגם לא תהיה רלוונטית במדינה דמוקרטית מתוקנת.
8
חוצפן כזה פנה את המקום
ציקו | 23-03-2020 19:22
זה לא הזמן להאחז בקרנות המזבח... כן זה לא קומוניזם... אדלשטיין חוצפן ברמות .. מנצל פירצה בחוק ומיתנהג כמו ילד קטן