אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מתי ואיך צמח המושג חרד"לים?

הכינוי חרד"לים שהוצמד לציבור התורני, התקבע רק בעשור האחרון, אך ראשיתו כבר בשנות השמונים. בסרוגים התחקינו אחר המושג שגרם לסערה האחרונה במגזר. מתי ואיך התחיל והתפתח?

מתי ואיך צמח המושג חרד"לים?
  אילוסטרציה; כנס רבנים שהתקיים בירושלים (צילום: קובי גדעון/ פלאש 90)

סערת החרד"ל האחרונה, בעקבות קמפיין כחול לבן שהביאה אפילו את נפתלי בנט להכריז אני חרד"ל, מסכמת עשור של עיסוק פומבי בציבור הזה שבעבר כונה תורני.

ראשיתו של המושג חרד"לי המורכב מראשי התיבות 'חרדי לאומי', נטבע כבר בשנות השמונים, אך הגיע לידי שימוש נפוץ ומשמעותי רק בעשור האחרון. הניסיון להתחקות אחר גלגולו של השם לא היה פשוט כלל.

עוד באותו נושא

הסרוגים והפרומים: יאיר אטינגר על ספרו החדש


3

פרופסור אשר כהן– ראש בית הספר לתקשורת אוניברסיטת בר אילן, מספר על התמורה שעבר המושג חרד"לים. "הגעת לתעלומה", הוא אומר, לגבי השאלה מי טבע את המושג חרד"לים בן ימינו. "האמת היא שאי שם בעבר הרחוק כבר אנשי פועלי אגודת ישראל נקראו חרדים לאומיים. למשל על ברויאר (ד"ר יצחק ברויאר) בזמנו אמרו: 'אגודאי- לאומי'. ההקשר המוקדם היה בכלל לדבר על אנשים שיצאו מהמחנה החרדי אבל הפנימו ערכים כמו סוציאליזם והתיישבות. כלומר החלק המתון, ככה הם תוארו".

המודעה שעוררה סערה במגזר

"להגיד לך את האמת גם לי זו תעלומה מתי ההקשר שאתה מדבר עליו", אומר כהן, "ברור שזה בשנות השמונים. הנקודה היא שבאיזה שהוא שלב המושג תיאר אנשים שיצאו מתוך הציבור החרדי ועכשיו הוא מדבר על אנשים שיצאו מהציבור הדתי".

מתחיל בגנאי ומסיים בשבח?

לגבי העובדה שזה התחיל ככינוי גנאי, אומר כהן: "הרבה פעמים הדבר מתחיל כינוי גנאי ואז מתואר כקבוצה, כמו שקרה גם עם המושג 'דתיים לייט'."

יאיר שלג, חוקר דת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה, כותב בימים אלה ספר על הציבור החרד"לי. לדידו הביטוי 'חרד"ל' לא נתפס ככינוי להגדרה עצמית אצל מרבית הציבור התורני. "הציבור החרד"לי מאוד לא אוהב את הכינוי הזה בגלל הקונוטציה השלילית, בגלל הזיהוי עם חרדים. רובם מעדיפים את הכינוי 'תורניים', לכן במכוני מחקר מציעים בדרך כלל שתי העדפות, אז יש כאלה שמגדירים את עצמם חרד"לים ויש תורניים. לתפיסתם: 'אני הדתי הלאומי המובהק, כל השאר זה לייטים והם אלו שיצאו מהדרך'".

להערכתו הביטוי חרד"ל נאמר כהנגדה למפד"ל, יש מפד"ל ויש חרד"ל. גם הוא מודה: "מי בדיוק אמר את הביטוי? לזה לא הצלחתי להגיע", לדבריו הדבר נולד איפה שהוא בסוף שנות ה-70, "זה מגיע באמצע מאבק שהתחולל על דמותה של תנועת בני עקיבא. אמנון שפירא, אז מזכ"ל התנועה, הגיב לרב שלמה אבינר שפסק שצריך תנועת נוער נפרדת".

יאיר שלג (באדיבות: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

רוב האנשים הפנו את האצבע אל מזכ"ל בני עקיבא בעבר פרופסור אמנון שפירא כמחולל השם, אך הוא הכחיש זאת ואף צחק. הוא אכן כתב מאמר בכתב העת אקדמות לפני כעשור, בו מנה את ההבדלים בין אד"ם- אורתודוקסיה מודרנית, לבין חרד"ל- חרדים לאומיים.

שפירא הוא אחד ממבקריה החריפים של החר"דלות. הוא מדגיש כי החרדיות נשענה על דבריו של החת"ם סופר שקבע כי 'חדש אסור מן התורה', בעוד הרב קוק קבע סיסמה הפוכה לחת"ם סופר כשאמר שה'ישן יתחדש והחדש יתקדש'. לדבריו אין בית מדרש בלי חידוש. החתם סופר יצר סטגנציה שהיא אינה יהדות שהייתה כל השנים, לכן לתפיסתו הציונות דתית לא רוצה להיות חרדית- לא רק בגלל המחלוקת הלאומית ותפיסת המדינה, אלא גם במובן הדתי.

גלגולו של שם

בניסיון להתחקות אחרי לידתו של המושג הגעתי אל הסופרת והעורכת חיותה דויטש, מי שערכה את כתב העת 'אקדמות'. היא מספרת על מאמר שכתבה בנקודה ב97 שנתיים לאחר רצח רבין והכותרת שלו 'לכיפה הסרוגה אין ראש אחד'. "זה התייחס לפרסומת שהייתה אז של המפד"ל", אומרת דויטש, "ואני אמרתי, לא. שימו לב, אנחנו לא אותו דבר. יש כאלה שקוראים ספרים והולכים להצגות ויש שמתנגדים. נושא הלויאליות לרבנים היה חלק משבר שהגיע בעקבות רצח רבין, זאת אומרת רבנים טועים, פתאום ניתן היה להגיד ליד שולחן שבת 'לא. הרב טעה'." דויטש מוסיפה: "אני כמעט בטוחה שהמילה חרד"ל הופיעה שם, אבל לא אני המצאתי. זה התחיל עם ראשי תיבות פנימיים 'חרדי, דתי, לאומי'".

ואכן האזכור הכתוב למילה חרד"ל, נמצא בדברי ימי הכנסת כבר ב- 22.12.1992 . הדוברת היא הח"כ הצעירה דליה איציק שפונה אל שרת החינוך והתרבות שולמית אלוני: "אני מקווה שחבר הכנסת שאול יהלום מאזין לי היטב, הוא מזכ"ל המפד"ל. מערכת החינוך הממלכתית-דתית ניסתה פעמים רבות מאוד לברוח מהאינטגרציה, תחת שמות רבים מאוד, והקימה לה כל מיני רעיונות ותוכניות, שיש להם קו מנחה ומשותף אחד: בריחה מן האינטגרציה; מסגרות שנקראות חרד"ל – חרדים-לאומיים, "נועם", שכולן מסגרות אליטיסטיות נטו. ומה קרה? באו אליהם אותם ילדים ספרדים, ואמרו להם: תעלו כיתה, אבל לא בבית-ספרנו". מאשימה איציק.

עוד נגיע אל השם "נועם", אבל נמשיך עם המילה חרד"ל, שעכשיו ברור עוד יותר שבשנות השמונים כבר נאמרה. ח"כ אלעזר שטרן נוהג כבר זמן ארוך לכנות את הבית היהודי 'הבית החרד"לי'. "את הכינוי הבית החרד"לי התחלתי כשאיילת שקד הטילה וטו על נשים בגוף הבוחר של מועצת הרבנות הראשית", אומר שטרן. "אני שמעתי את זה לראשונה באמצע שנות ה-80 מאח של הרב בני לאו, שי לביא". הוא מספר.

שי לביא, תושב הושעיה, מודה ב"אשמה" שהוא שהתחיל עם השם הזה. "זה היה אכן בשנות השמונים, הייתי אז בבית יתיר והתחלתי עם זה ככינוי ציני", מעיד לביא. "חבר'ה ממרכז הרב, שהתחילו עם הגדלת כיפות משמעותית והנהגות דתיות כפייתיות משהו, וכיניתי אותם חרד"לים". לדבריו, "כל מי ששמע על הכינוי נדלק וזה הפך נפוץ. אשתי אומרת שהייתי צריך לרשום על זה פטנט". הוא מודה שהמשחק מפד"ל וחרד"ל נכחו באותו רגע, ועוד דבר הוא אומר, "עכשיו גם המילה חרד"ק- אצל החרדים, משחקת על אותה משמעות".

האיש שטבע את המושג, שי לביא (לאו). "חרד"ל התחיל ככינוי ציני"

עד כמה השיח היה פנימי? על כך מעידה חיותה דויטש, כשסביב שנת 2005 היא שימשה כיועצת למכרז לתחנות רדיו ובאחת ההצעות לרדיו חרדי היא אמרה לנוכחים: "אתם שמים לב שהאופי הוא חרד"לי", דויטש מתארת ש "לאנשים שהיו שם זה נשמע כעלבון, בעוד מבחינתי זה נשמע מאוד ענייני. אנשים מש"ס שנכחו שם נעלבו ממני", היא מספרת.

התנועה שחוללה מהפך- לא התחילה במרכז הרב

רבים חושבים שתלמידי מרכז הרב הם שהפיצו את הזרם התורני, אך הדבר מתחיל בכלל במקום אחר. השנה היא 1953 ובכפר הרואה מתגבש גרעין 'גחלת', מתלמידי כיתה י"א, בהם אפשר למנות את הרבנים לימים, צפניה דרורי, משה לוינגר, זלמן מלמד, שבתאי זליקוביץ' ועוד.

עוד באותו נושא

תמונה מפעם: הרב דרוקמן, והרב דרורי כפי שלא ראיתם


7

"באופן כללי זה היה במעבר מהשבט שלי, שבט גאולים- יליד 1935",מספר אמנון שפירא. "המחזור אחרינו היה שבט איתנים, ילידי 1936, הם סיימו את י"ב בכפר הרואה ב-1954 וכשהם היו ב-י"א הם החליטו להקים גרעין במחתרת בהדרכתו של הקומונר שלי 'חיימקה' אותו אתה מכיר בשם הרב חיים דרוקמן".

"הם לא קיבלו כל אחד משבט איתנים לאותו הגרעין, והם קראו לו "גחלת"- גרעין חלוצי לומדי תורה, זו פעם ראשונה שהם התקוממו להליכה לקיבוץ, לנח"ל והם רצו ללכת ללמוד תורה והקימו את ישיבת כרם דיבנה".

לדברי יאיר שלג: "הם באו והחיו את 'מרכז הרב' אחרי כרם דיבנה. הם שאבו מהרב נריה שלמד אצל הרב קוק האבא (הראי"ה), הוא סיפר להם סיפורים, והם הלכו לשם. הכל ביחד הביא אותם לשם. בני עקיבא שחששה מהם שלחה אליהם את המדריך המיתולוגי חיים דרוקמן שנשבה בקסמיהם. מהחבורה הזאת יצא ביה"ס 'נועם' ועוד בתי ספר ואחרת כך הם נאבקו על הסניפים הנפרדים. הסניף הנפרד הראשון הוקם ברובע היהודי. בבני עקיבא חששו שייווצרו דתיים סוג א' ודתיים סוג ב', לאחר מכן נכנסו מזכ"לים שאינם מהקיבוץ הדתי והם קבלו לגיטימציה מאוחר יותר".

פרופסור אמנון שפירא, בעבר מזכ"ל בני עקיבא (צילום עצמי, באדיבותו)

ביה"ס נועם

שלג מספר כי "בוגרי מרכז הרב מקריית משה חיפשו חינוך לילדיהם, היה באזור שלהם את ביה"ס 'מימון' שלא היה לטעמם- בגלל שלימדו שם מורות בלי כיסוי ראש ולא מספיק מקדישים זמן ליהדות, ואז הם מקימים את ביה"ס 'נועם' ב-1971 שהפך ברבות הימים לרשת".

נתניהו בישיבת מרכז הרב (צילום: חיים גולדברג/ סרוגים)

בהקשר הזה יש לציין את אחד המאמרים הידועים של אורי ארבך ז"ל שפורסם בירחון 'נקודה' תחת השם 'הילד נחמד, אבל'. במהלכו מתאר אורבך זוג מסורתיים שרוצים להעביר את הילד לביה"ס הממ"ד כדי שיספוג קצת יותר תורה וכשהם מביאים אותו, ההורים הדתיים עוברים לביה"ס נועם. מכאן אורבך בכישרונו מעביר את שמות ההורים והילדים טרנספורמציה מתחרד"לת ומביה"ס נועם, ההורים מעבירים לנועם ה', ומשם לנועם ה' והיכלו.

אורבך מציב מראה על כך שאין סוף להחמרות והדרישות וחמור מכך, שהכל זו רק אמתלה שמטרתה בידול ואליטיזם.

האירוניה בסיפור הזה היא, שאורבך היה תלמיד בישיבת ההסדר קריית שמונה, אותה ייסד לא אחר מאשר הרב צפניה דרורי- ששמו מוזכר על ידי רבים כחלק מאותו גרעין 'גחלת', מה שמראה שגם לתמורות הללו אין קו אחד רציף.

ועוד לא דיברנו על ההבדלים בין מרכז לישיבות הקו בהקשר הזה, ועל האמירה של הרב טאו להצביע למפלגות חרדיות, שרבים רואים בה עוד קו משמעותי בהבדלה והקיצוניות בנושא, והיריעה בנושא הזה ארוכה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
הסיבה להתחרדלות היא תסביך נחיתות מול החרדים.
שאול | 05-02-2020 9:03
לציבור הדתי לאומי יש צורך להצדיק את המתח הפנימי שבין המודרנה לבין המסורת. יש כאלה שמתמודדים היטב. הם מגולחים, עובדים, לוחצים יד לאישה ונראים כמו חילונים רק עם מכסה על הראש. יש כאלה שלא מסוגלים להתמודד, ולכן מתדמים לחרדים. מחצינים מאוד את הסממנים הדתיים ומתרחקים מהפיתויים של העולם הגדול.
ויש כאלה שהם יהודים נורמלים
מיכאל | 05-02-2020 10:45
מחוייבים להלכה. נקודה.
2
המושג נולד ביחד עם ערוץ 7 ואנשי בית אל ב'
אוריאל | 05-02-2020 9:15
שם נחשפנו בפעם הראשונה לפלג בציונות הדתית שחרט על דגלו את ההתנשאות ההתבדלות ושינאת כל מי שזה לא הם. בעוד שבציונות הדתית הכללית חיבקו את כל העם האירו פנים לכל המגזרים , החרדלים התנשאו והפגינו זילזול בכל מי שלא משתייך אליהם זה התבטא בקבלה למוסדות החינוך שהם הקימו שהיו מקבלים לשם רק את אנשי שלומם והכפופים לדעתם וכלה בערוץ התקשורת שהם הקימו כדי לתת ביטוי לדעתם ובמקביל לסרס כל דעה אחרת זה הגיע לרמות שאפילו בתוך תלמידי הרב צבי יהודה קוק הם דוחים כל דעה שונה מדעתם וקוראים לכל מי שלא כפוף לדעתם סוטה מדרך הרב צבי יהודה כולל לאנשי הרב טאו. למזלנו החרדלים היא קבוצה זניחה לחלוטין בציבור שהנציג שלהם בכנסת זה בצלאל סמוטריץ שמגלם בסיגננו ואישיותו את כל המוטיבים המהותיים שלהם שזה התנשאות יהירות חוסר נימוס ושלילת כל דעה אחרת עד כדי שינאת כל מי שלא מקבל את דעתם למזלנו כאמור הם בקושי בקושי שווים מנדט אחד אבל מייצרים סביבם רעש כאילו שיש להם 10 מנדטים
כנופיית בשבע הם מנהגי הפיצולים והפילוגים
חיימקה | 05-02-2020 10:06
הקימו את בית אל ב להתפלג מהיישוב בית אל. הקימו את תנועת אריאל כדי להתפלג מבני עקיבא. הקימו את האיחוד הלאומי כדי להתפלג מהמפדל. ועוד ועוד ועוד זה הבשורה שמשפחת ערוץ 7 הביא לעולם הדתי לאומי פיצולים פילוגים ומחלוקות והכל כמובן וכיידוע אך ורק לשם שמיים חחחחח
מדוייק כל מילה בסלע
עדי הולצמן | 05-02-2020 9:48
ההבדל הבולט בין דתי לאומי בן הציונות הדתית לבין מה שמכונה חרדלי זה תכונת ההתנשאות על הזולת בעוד שאדם המשתייך לציבור הדתי לאומי הוא נעים ונחמד לסביבתו אדם חרדלי משדר התנשאות יהירות וזלזול בכל מי שלא משתייך אליו
3
שיבושים
ה.כ. | 05-02-2020 9:38
ערבבתם מושגים, טעיתם בהצגת רבנים מסויימים כחרדלים ושבשתם רבות. תורני לא חייב להיות חרדל, אדרבה.. בקיצור, נחמד אבל יש פה טעויות יסודיות..
4
יש לכם טעות ביסודה בעניין הרב דרורי
יצחק | 05-02-2020 9:45
מי שמכיר היטב את הרב דרורי יודע שהוא מתנגד לכל התבדלות אפשרית. בקרית שמונה למשל, לא הוקם כלל בית ספר נועם או כדוגמתו. לא סתם תלמידו אורי אורבך כתב מה שכתב
5
חרד"ל=בצלאל סמוטריץ' שרימה את צה"ל. כנסו...
קובי ברין | 05-02-2020 10:03
בצלאל סמוטריץ' אדם מושחת נוכל ורמאי שהיה רשום כתלמיד ישיבה והצהיר שתורתו אומנותו כדי לקבל מלגת אברכים ממשרד הדתות ולדחות גיוס כבן ישיבה ובמקום ללמוד בישיבה הלך ללמוד לתואר ראשון במשפטים בקריה האקדמית אונו ורק לאחר סיום התואר בגיל 28 התגייס לשרות צבאי מינימלי כפקיד בקריה בתל אביב . בושה שבצלאל סמוטריץ' מייצג את הציונות הדתית ועוד מתיימר לתקוף אחרים על תרומתם למדינת ישראל. עם כל הכבוד שיש לשקד בנט ומתן כהנא הפעם לא נבחר ימינה בשום אופן רק בגלל בצלאל סמוטריץ. חשוב לציין שעובדות אלו התפרסמו בתקשורת ובצלאל סמוטריץ' עם כל הפה הגדול שיש לו מעולם לא הכחיש את העובדות האלו. חובה להפיץ שאנשים ידעו.
6
למה מפריע לכם שאני מחויב להלכה?
מיכאל | 05-02-2020 10:44
להפרכם את בריתי. כּוֹפֵר בָּעִקָּר; הֲרֵי שֶׁבַע עֲבֵרוֹת, הָרִאשׁוֹנָה גוֹרֶרֶת הַשְּׁנִיָּה, וְכֵן עַד הַשְּׁבִיעִית, וְאֵלּוּ הֵן: לֹא לָמַד, וְלֹא עָשָׂה, מוֹאֵס בַּאֲחֵרִים הָעוֹשִׂים, שׂוֹנֵא אֶת הַחֲכָמִים, מוֹנֵעַ אֶת הָאֲחֵרִים, כּוֹפֵר בַּמִּצְווֹת, כּוֹפֵר בָּעִקָּר: ( רש''י בחקתי)
לא זקוק לאישורך
מיכאל | 05-02-2020 14:48
לקחו מושג ששייך לליבה של היהדות וסיפרו שמדובר בתנועה לאומית חילונית. ברור שמדובר בשקר. מה גם שללא הבסיס התורני של העם היהודי לא היתה הווה אמינא לעלות לארץ. מציע לך ללמוד את דבריהם של ראשי הציונות לפני שאתה מפיץ שטויות ברשת
שום בעיה, אבל תמצא לך אידאולוגיה משלך.
יואל | 05-02-2020 13:53
התנועה הציונית היא תנועת שירור לאומית חילונית בעיקרה. הפלג המרכזי שלה סבר שעז, עז ודונם, דונם הארץ תכבש. אידאולוגיה משיחיסטית מקסימליסטית שסוברת הכל, כאן ועכשיו כי ככה אמר אלוהים מתאימה לחרדלים. אבל רצוי שימצאו לה שם וכינוי כי זו לא ציונות.
7
הנושא המעניין הוא דווקא אחר לגמרי
מרא דאתרא | 05-02-2020 10:54
השאלה היא לא מאיפה צמחו החרדלים זה עניין טבעי שבו צעירים דתיים לאומיים במקום ללכת לקיבוצים הלכו לישיבות כמו הוריהם והורי הוריהם ובאופן טבעי הקפידו יותר במצוות הלכה ואורח חיים דתי פשוט כי היו במסגרת ישיבתית קלאסית כפי שהוזכר כאן ולמדו יותר תורה שגם הקיפה את מעגל חייהם (תהליך דומה ולפעמים גם מקביל של הקצנה עבר על בוגרי ישיבות ההסדר) השאלה האמיתית היא מתי התחילה האנטישמיות הסרוגה, התיעוב והשנאה לחרדלים שהייתה (ועודנה) מופנית רק כלפי החרדים. מאיפה זה בא? ומתי?
תגובה ראויה
אריאל | 05-02-2020 20:54
לא ברור למה חרדיות נהיתה מילה גסה
8
מי שאשם זה מי שהסכים למדר ולסווג עצמו כ"חרדל"
מישהו | 05-02-2020 11:15
מה שהיה מיינסטרים דתי עד לפני זמן לא ככ רב, הפך להיות חרדלי, בעקבות התרבות הלייטים והדתלשים הרפורמים למיניהם.
9
כל הכתבה מלאה שגיאות עובדתיות
שלמה | 05-02-2020 11:38
המציאות של הגחלת ושבט איתנים היו אחרים מכל מה שנכתב כאן יאיר שלג כותב מהרהורי לבו מסתמך על מקורות מכלי שלישי גם אמנון שפירא כותב דברים שלא היו כולל היחס לקיבוץ
10
שפירא ליצן רפורמי. חידושים הם בתחום המותר
שיצעק עד מחר | 05-02-2020 11:40
לא בתחום האסור. אפילו מבחינה פרקטית פרופר, אם אפשר להמציא את הדת כל פעם מחדש לא תהיה דת בסוף. ככה נוצרים הליצנים הרפורמיים ששפירא נציגם.
צודק. ממתי הלכה נקבעת על ידי עמי ארצות
שלום | 05-02-2020 14:50
גדולה שנאתם של עמי ארצות לתלמידי חכמים יותר משנאתם של אומות העולם לישראל
11
הרב טאו אמר להצביע ללמפלגות חרדיות??
חנה יצחקי | 05-02-2020 12:07
הרב טאו אמר להצביע ללמפלגות חרדיות??
12
אור יזרעלי הכושל
מאור פנים | 05-02-2020 12:40
תראה לאיזה תת רמה אתה מגיע, מנסה להצדיק את השנאה שלך עם עוד כמה סבתות עם דיפלומות, מתי תיגמר הקדנציה שלך? הגיע הזמן שסרוגים יחפשו מישהו ברמה כעורך ולא ביוב דלוח כמוך
13
הישן יתחדש לא החדש יתחדש, עיוות של הרב זצ"ל
אביחי | 05-02-2020 13:45
אם הרב (קוק) היה כותב שהחדש יתחדש, אזי היתה בזה כעין אמירה של חידוש ושינוי התורה חו. לכך כתב הישן יתחדש. רק הישן יכול להתחדש, ולא החדש עצמו. כל חידוש שאינו ישן ביסודו, הינו פגום. מהו חידוש ישן? זהו לבוש חדש לתורה הנאמנה לנו. ההלכה לא תשתנה כלל, האמונה לא תשתנה, התורה לא תשתנה. אך ההסבר, ההבנה, אלה חייבים להתחדש. בנוסף, ישנו חידוש במציאות, אשר בה אין תנאים לחלות חובת הלכה מסויימת. אסור לפסוק אחרת מהדורות הקדמונים, ואסור להאמין אחרת ממה שהוכרע בדורות הקדמונים. אך אנו יכולים להבחין שהלכה פלונית אינה חלה במקרה פלוני משום שאין המקרה עומד בתנאי ההלכה. למשל המצווה ללכת עם תפילין כל היום, אינה חלה על אדם שלא יכול לשמור על נקיון גופו ורעיוניו. ההלכה לא השתנתה אלא המציאות, האנשים בימינו אינם במצב בו ההלכה נאמרה. אך לו יבוא אדם ויאמר שפעם חשבו שיש להניח תפילין, ולדעתו טעו ואין בזה צורך ואין בזה מצווה וחשבו כך כי לא היו חכמים וכדומה, אזי זהו כופר במסורת תורת משה. מצוות סוכה חלה כאשר אדם מסוגל, תשבו כעין תדורו. אך אם אינו מסוגל כי יורד גשם, הוא פטור. האם באירופה השתנתה ההלכה משום שלא ישבו בסוכה כמעט בשל הגשמים?! רק המציאות השתנתה ממזג הרוח הנעים של אי וממילא חלות ההלכה לשבת ולישון בסוכה לא באה לידי ביטוי. (הסבר של הרב ברוך אפרתי).
14
אור יזרעאלי- אף אחד לא חושב שאתה דתי באמת.
הכל טוב | 05-02-2020 13:47
זה בסדר.
15
האח של הרב לאו זה זה הלהט"ב שרוקד במועדונים
רבותיו של אור יזרעאל | 05-02-2020 13:59
בניו יורק כשהוא מחופש לאשה חרדית, או שהאח זה הלהטב שמקיים משכב זכר בלבד והאחיין הוא הרקדן? אחלה עגילים באוזניים אור!
16
שימו לב...
דורי אבני | 05-02-2020 16:44
יש עוד מתנגד לחרדלים שלא מופיע כאן ברשימה? מעניין כמה מתנדי הזרם הזה מתעסק בזה כל כך, כנראה שהוא והשפעתו כל כך גדולה, גם עליהם...