הסרוגים והפרומים: יאיר אטינגר על ספרו החדש
הפרשן והעיתונאי יאיר אטינגר הגיע לאולפן סרוגים עם צאת ספרו החדש "פרומים", לדבר על הסוגיות שמפצלות את הציונות הדתית: "אין כאן שני ציבורים מובחנים, יש כאן הרבה יותר"
העיתונאי והפרשן יאיר אטינגר, הגיע לאולפן סרוגים לדבר על ספרו החדש: "פרומים: הסוגיות שמפצלות את הציונות הדתית" שיצא לאור בהוצאת כנרת זמורה- דביר. "הולכים ונפרדים המסלולים של רבים מהציונות הדתית", אומר אטינגר, "לא מדובר על שני מטות מרכזיים, על שני סוגים, זה לא שצד אחד ילך עם בנט וצד אחד ילך עם סמוטריץ', הפיצולים הם הרבה יותר עדינים".
"בשנים האחרונות אנחנו רואים כאוס מאוד גדול, אידאולוגי, פוליטי, דתי, בתוך הציבור הדתי לאומי", אומר אטינגר, "ואני חושב שצריך לעשות סדר בדבר הזה.
יש בספר ניסיון לעשות סדר גם עבור אנשים שנולדו וחיים בתוך המגזר- דור ראשון ושני, שהם נבוכים מול מה שקורה בשנים האחרונות במגר, וגם עבור הציבור לא דתי, הישראלי, כאשר ברור שהסרוגים תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בחברה הישראלית, כאשר אפילו יותר מזה, בספר הזה אני מניח את המחלוקות האלו שיש להם השפעה על יהודים מחוץ לישראל".
הציונות הדתית והאורתודוקסיה המודרנית
"כל הספר מתמקד בציונות הדתית ובאורתודוקסיה המודרנית", מסביר אטינגר שזו לדבריו, "המקבילה של הציבור הדתית לאומי- נקרא לזה כך- בארה"ב. היא מונה רק כ-3 אחוזים אבל זו הקהילה הכי חזקה בארצות הברית מבחינת השכלה, מבחינה פוליטית- שגריר אה"ב דויד פרידמן למשל. זה ציבור שהולך לאוניברסיטאות הטובות ביותר, מבחינת הזרמים זה הציבור העשיר ביותר וזה ציבור שהבולטות והחשיבות שלו הולכת ועולה. וישראל מאוד מרכזית עבור הציבור האורתודוקסי- מודרני".
עד כמה הם מעורבים במה שקורה כאן? לדברי אטינגר הם יודעים מי זה בנט והם יודעים מי זה סמוטריץ', אבל לא יורדים לרזולוציות של ישיבות הקו מול מרכז הרב. "הדברים המהותיים הם מכירים אותם היטב, כמו מעמד הנשים, מעמד הנשים בבית הכנסת, מעמד הרבנים והרבנות".
לדבריו "הרבה מהתהליכים הקצה והטרדנים החדשים, ישראל מקדימה דווקא את מה שקורה באורתודוקסיה המודרנית. מדובר על תנועה של עשרות של בתי כנסת בארץ ובעולם, אבל הדבר המעניין שזה התחיל בישראל, אבל על ידי גרעין של עולים מארה"ב יחד עם ישראלים".
פרומים
"הולכים ונפרדים המסלולים של רבים מהציונות הדתית", מסביר אטינגר, "הבעיה עם התאוריה הזו (של הפיצול), שלא מדובר על שני מטות מרכזיים, על שני סוגים, זה לא שצד אחד ילך עם בנט וצד אחד ילך עם סמוטריץ', הפיצולים הם הרבה יותר עדינים, הרבה אנשים הם חלק מפלג אחד בבוקר, אבל בדברים אחרים בערב הטעם שלהם יהיה שונה, לכן אני חושב שאין כאן שני ציבורים מובחנים, יש כאן הרבה יותר.
לאן זה הולך אני לא יודע, אבל המחלוקת והתשובות השונות שניתנות למחלוקות האלה, למשל ביחס ללהט"בים, לתפקידי הנשים בביה"כ, לפני כמה שנים שאלתי את אחד הרבנים מה הוא אומר על המניינים המשתפים, הוא אמר לי: 'אה, אני מכיר את זה, יש אצלי בעיר מניינים כאלה זה הולך להיעלם'. זה לא הולך להיעלם זה הולך ומתגבר".
אטינגר מסביר ש"מתפוררים לרעיונות שונים שקשה מאוד ליישב אותם אחד עם השני, כי אם אתה חושב שהתועבה היא להט"בים וזה הציווי של התורה, ואם אתה חושב שההכלה היא הציווי של התורה, אז יש כאן קונפליקט שלא יכול להתיישב יחד. לכן השאלות כאן הם של תורה מול מודרנה, אלו שאלות בעצם תמיד היו שם ועכשיו הם הגיעו להכרעה קשה".
על הקשר הפוליטי הוא אומר: "אני חושב שהפיצולים שיש בפוליטיקה הדתית הם חלון הצצה אל ההבדלים התרבותיים והדתיים שיש במגזר. אגב אני חושב שמי שמציב אתגר הרבה יותר מבנט, הם דווקא אותה קבוצה של חברי כנסת שהתיישבה באזורים של יש עתיד ובכולנו, אלעזר שטרן, עליזה לביא ורחל עזריה. הקלף שאיתו הם הגיעו לפוליטיקה הם סוגיות של דת ומדינה. שם האתגר המשמעותי ביותר, בנט מביא סוג אחר של דתיות שגם היא לא מתיישבת בקלות עם סמוטריץ' ופרץ".
לשאלה איך החלוקה מבחינה מספרית בין הציבורים השונים אומר אטינגר, "אני מסתמך על הסקר שהמכון הישראלי לדמוקרטיה ביצע לפני מספר שנים, ושם יש ממצא מפתיע, שמי שמגדירים את עצמם כדתיים ליברליים השיעור שלהם הוא כפול מאלה שמגדירים את עצמם כדתיים תורניים, חרד"לים. הציבור החרד"לי התרגל במשך עשרים השנים האחרונות לפחות, לתת את הטון שהוא האליטה בפוליטיקה וברבנות".
לדבריו ההשוואה המעניינת יותר היא דווקא בין אלעזר שטרן ודומיו לבין דתיים שהיו תמיד בפוליטיקה, כמו אברום בורג למשל. "נדמה לי שהדור הזה של שטרן עליזה לביא וגם דודו רותם מישראל ביתנו, אמר אנחנו נציגים אותנטיים שלכם ונייצג אתכם בעניין של דת. אברום בורג לא היה שם".
אטינגר מספר שבספר הוא לא מדבר על סוגיות לאומיות אלא על אלה התרבותיות והדתיות שפוקדות את הציונות הדתית, אבל לדידו ההתנתקות הייתה אחד הגורמים שאמנם לא התחילו את התהליכים והפילוגים הללו, אך המשבר שהפקד את הציונות הדתית הוביל להאצת התהליכים בשני הצדדים של המחלוקות של ההמגר.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו