ימין ללא מוצא
שלש מערכות הבחירות שבשנה האחרונה חושפות נקודה מדהימה. התבגרנו לשלב שאנו כבר לא מגדירים את המשילות והמדיניות שלנו סביב מדינות ערב. הנושא איננו "מחנה השלום" מול "מחנה הביטחון" או "מחנה ארץ ישראל השלימה". התקדמנו לשאלה עמוקה לאין ערוך. מי אנו באמת? מה פירוש מדינה יהודית?
כולנו מאוחדים סביב תודעת 'לא עוד שואה' ו'דם יהודי אינו הפקר'. איננו מוכנים שיהרגו אותנו בשל היותנו יהודים. אולם אנו מתקשים לענות על השאלה מה פירוש חיים יהודיים של עם? מי אנחנו באמת? ומה באנו לעשות כאן כעם וכמדינה?
ממש משבר גיל ההתבגרות כמו נער מתבגר המנסה להבין מיהו ומהי ייחודיותו ועצמיותו.
על רקע זה הפחד של כל קבוצה מחברתה גדול מאוד. מחנה השלום הומר במחנה הדמוקרטי ובפחד מ"הדתה". מצד שני הונחה מטרת העל לרסן את בג"ץ ועמה הצפת הפחד מאיבוד הזהות היהודית, ערכי המשפחה ועוד.
כל זה חיזק את השיח המפלג. השיח שבו כל אחד מגדיר את המחנה שלו כ"רק לא הם".
שקר הנו הוצאת דבר מהקשרו. לקיחת גרעין אמת חלקי ומיקוד בו בלי ראיית ההקשר הכולל. באופן שכזה מראיינים שונים או פוליטיקאים מחרחרי ריב ומדון לוקחים נושא שנוי במחלוקת וגורמים לכולנו לחיזוק סטיגמות זדוניות בסגנון "השמאלנים האלה עוקרי היהדות", "המתנחלים האלה גזענים" או "החרדים האלה חשוכים" ושאר מיני לשון הרע ודלטוריא שאין הקב"ה חפץ בהם.
או אז כשיש חלילה אסון מייד כולנו חוזרים לתחושת יחד ובחלוף תחושת האבל חוזרים לפירוד הבלתי נגמר. כאילו שמשאת הנפש של כל יהודי דתי היא למצוא למי לעשות טיפולי המרה וכמיהת הלב של כל יהודי חילוני היא לעקור את היהדות ולהתבולל.
חיבור שכולו חשש מפני בגידות ותככים
בשיח שכזה אין דיבור אלא צעקות. אין הקשבה ונעדרת הענוה. תמיד הצד השני אשם. העין לא טובה והביקורת לא בונה. השטחיות והרדידות מרכיבות סלוגנים מטופשים שמביאים בעיקר לשפיפות קומה ולנפילת הרוח. רבים רבים מכל הקשת הפוליטית מצביעים למפלגות שונות מתוך תחושת לית ברירה ומבליעים אנחה הזועקת – לא לזה פיללנו.
זאת ועוד, שיח מפלג מחייב חיבורים כנגד המחנה השני. זהו חיבור שכל יסודו בפירוד ולכן איננו חיבור. לשם כך הומצא המושג בלוק טכני. 'בעצם אני לא מתחבר אתך באמת, אלא אני צריך אותך לזמן מה'. ככה לא פועלים אנשי אמונה. האם משה ואהרן התחברו חיבור טכני?!
חיבור שכזה אין בו "וראך ושמח בלבו" אלא חשש מתמיד מפני אינטריגות, בגידות ותככים.
לפעמים ללכת בנפרד מתוך כבוד אמיתי לנקודה הטובה שבזולתך, כמו גם ביקורת אמיתית על אי ההסכמה עמו, מביאה ליותר שלום מאשר חיבור טכני שכל יסודו בפירוד מהמחנה שמנגד. רוצים להתאחד אז שיהיה איחוד אמיתי ולא טכני.
מכאן לציונות הדתית. דומה שבקושי שלה טמונה גם עוצמתה. היא רב גונית ומקפלת במובן מסוים את החברה הישראלית היהודית כולה. יש בה חלק קרוב לחרדי וחלק קרוב לחילוני ומנעד רחב בתווך. הקושי שלה להתאחד הוא הקרוב ביותר לקושי של החברה הישראלית כולה.
על רקע זה אנו באים לעיקר. השינוי היסודי הדרוש בציונות הדתית הנו לחדול מלחשוב במושגים של מחנה ימין ומחנה השמאל או המרכז. להפסיק לעבוד אצל מחנה הימין. במקום זה "עבדו את ה' אלוקיכם ואת עמו ישראל". מתי נבין שכל הקונספציה של הצלת גוש הימין, מטילה עלינו את תפקיד מלקטי הפירורים וקבלני הקולות של מפלגת השלטון, שלא מפסיקה לנהל אותנו ולהרוויח ממריבותינו.
התורה הקדושה איננה ימין ואיננה שמאל. צריך להגיד באופן ברור. אין יותר ימין מהתורה ואין יותר שמאל מהתורה. הדרך שלנו כוללת בנין התורה והקודש. חיזוק ההתיישבות, צדק חברתי. דאגה לחלש. מאבק בעוני ומאבק בזנות. חובת האדם בעולמו יחד עם חביב אדם שנברא בצלם אלוקים.
איך הגענו לחרפה של צמצום דרכנו לשם "ימינה"?
מה בין "עם ישראל תורת ישראל וארץ ישראל" לבין השם – "איחוד מפלגות הימין"?
התודעה המוטעית הזו מעבירה מסר סמוי לכל בני הציונות הדתית, שמה שמאחד אותנו הנה – 'רק לא שמאל'. איחוד שכזה מעצים ומגביר את הפירודים והחששות שבתוך הציונות הדתית עצמה מחלקיה השונים.
אולם אם נפסיק לעבוד אצל גוש הימין ונחזור למי שאנחנו באמת בלי חנופה ובלי גמגום, נגלה שהכוחות יכולים להתכנס יחד לבניין התורה והאומה בארצה. בחזון אמיתי רחב ובהיר יש מקום לכולם ועל אף שוודאי יש חילוקים וויכוחים, אולם אלו יתפסו את מקומם האמיתי ובהקשר הכולל והנכון.
חשבו לרגע שאנו לא בידיים של אף מחנה. ויוצאים באמירה ברורה לראש מחנה הימין ולראש מחנה השמאל ובעצם לעם ישראל כולו: מי שהכי יקדם את בנין התורה, אחדות העם, יישוב א"י, צדק חברתי ושיח מאחד – עמו אנו הולכים.
למה שלא נפעל כולנו בענווה להעלות סדר יום אמיתי וחיובי של מה באנו לעשות פה כעם ישראל?! מהם חיים ישראליים?! מהו מוסר ישראלי?! מהי מדיניות ישראלית?!
נכון, כרגע זה לא ריאלי שהשמאל ייענה בחיוב לדרישות אלו, אולם עצם העלאת הנושאים האמיתיים לסדר היום זהו העיקר. עלינו לחתור למרכז. לא מבחינה מדינית, אף לא במובן של ערכים אמורפיים, אלא תורה מרכזית וכוללת בכל תחומי החיים. חזרה למרכז במובן העמוק היוצא מחזון הישיבה המרכזית העולמית של מרן הרב קוק זצ"ל.
מה בין כל השאלות הללו לשם "ימינה"?
כל הקשקוש של מי ישיג 61 בטל ומבוטל כעפרא דארעא ולא רק בגלל שבסקרים אף אחד לא מצליח להשיג, אלא כי גם ב63 מנדטים אין קואליציה יציבה. אין משילות.
אנו רצים כל כמה חודשים לבחירות על סמך ההנחה של כמה פוליטיקאים, שבסוף מישהו מהצד השני יערוק ויישבר ויחול סחף. נו, נניח שזה יקרה לכמה זמן אתם חושבים שזה יחזיק מעמד?!
אולי במקום לפרשן כל שבוע סקרים, מספרים ומנדטים, נעמיק בפרשת השבוע ונעבור לעסוק ב"שמות" במובן של זהות ודרך. שם נמצא את בנין האב של המנהיגות הישראלית – משה ואהרן. משה רבנו אחראי על תוכן גדול – כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלוקינו". אהרן אחראי על שיח מחבר של "וראך ושמח בלבו" אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. כמה זה רלוונטי וחיוני לנו.
רבים כעת כועסים על מנהיגי הציונות הדתית. חלק מן הסתם חושבים להצביע הצבעת מחאה. לא בזה נפתור את בעיותינו ולא בזה נמלא את תפקידנו הגדול. במקום לשבור צריך לבנות נכון.
אילו ידענו שהכתוב מכתיב עלינו – שאחר אלפיים שנות גלות ושבעים שנות חיבור בעיקר סביב מקלט מדיני, הגיע הדור והגיעה השעה לעסוק בשאלת השאלות של תוכן חיינו האמיתי כעם – היינו מרגישים את גודל השעה וגודל הזכות גם החובה להיות שותפים בזה.
לא עת ספוד ולא עת ייאוש. נשיל את הפחדים ונשנה את המבט. העין תחזור להיות טובה והביקורת, חדה ככל שתהיה, תשוב להיות בונה ומכבדת. עוד לא אבדה תקוותנו. אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה.
==
הרב דני סגליס הוא ראש ישיבת ההסדר נוף הגליל.

מה דעתך בנושא?
34 תגובות
6 דיונים
אשריך
יח
00:05 26.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
מתי תבינו שכל זמן שאתם מרחיקים את עצמכם מכלל הציבור אתם מרחיקים מהדת והמסורת הגעתם למצב שאנשים רואים אתכם בצורה מפחידה כולנו יהודים כולנו אחים יש גם שלא חרדים אבל...
מתי תבינו שכל זמן שאתם מרחיקים את עצמכם מכלל הציבור אתם מרחיקים מהדת והמסורת הגעתם למצב שאנשים רואים אתכם בצורה מפחידה כולנו יהודים כולנו אחים יש גם שלא חרדים אבל אוהבים את הקדוש ברוך הוא ושומרים שבת ומסורות אנחנו במלחמה רוצים לקחת את השבת כמו שמילאו את הארץ בחזיר ומצעדי גאווה אם לא נתאחד גם המוני החילונים שמכבדים את התורה נפסיד ויבוא עלינו חורבן
המשך 11:50 24.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
לשים את כל היהודים ללבנון על גמל
09:13 24.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים פלק
איזו חדות, כמה הלב כמה למים על נפש שוקקה - שאפילו לא מכירה בחסרונה ובתוך תוכה יודעת שה׳ מכתיב אליה - אין מלים רק תפילה גדולה
19:48 22.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליאור מלכי
אתם בושה לחובשי הכיפות רק עוצמה יהודית כי מילה זה מילה
22:29 21.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידן
דברים נפלאים אך במבחן המציאות רבנים ואנשי דת חולי כסף חולי כבוד תככנים וחמסנים בדיוק כמו אחד האדם. אז אם נסתכל בעין אמיתית נראה שכולם שווים ומי ששוה יותר זה...
דברים נפלאים אך במבחן המציאות רבנים ואנשי דת חולי כסף חולי כבוד תככנים וחמסנים בדיוק כמו אחד האדם. אז אם נסתכל בעין אמיתית נראה שכולם שווים ומי ששוה יותר זה כבר בורא עולם יודע. לכן עצה שלי תשתדלו להיות טובים וכמה שפחות תקבלו עליכם להיות תחת מרות של רב שזה שורש הפלגנות. תעמדו מול האלוקים שלכם בשקט ושתסיימו אל תגידו לאף אדם את ששפכתם לבורא עולם. ככה תחיו כמו משה רבנו במדיין שלא מוזכר באף מקום ששלח שאלות לרבו אלה מה שהוביל אותו זה אינטואיציות נכונות. בהצלחה לכם
המשך 17:14 21.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
ועשית הטוב והישר בעיני ה'.
10:46 21.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירה
גוש הימין, ובעבר היינו כוח מאחד ולשון מאזניים והיה כבוד להיות דתיה ציונית
10:33 21.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הצופה בכיסאולוגיה
מה אתה רוצה? חדל לבלבל את הנערים המבולבלים שמחפשים להבין מי הם ומה הם. תתמקד בללמד. ויותר נכון בללמוד איך ללמד ואיך לייעץ קודם כל לתלמידך לפני שאתה רץ...
מה אתה רוצה? חדל לבלבל את הנערים המבולבלים שמחפשים להבין מי הם ומה הם. תתמקד בללמד. ויותר נכון בללמוד איך ללמד ואיך לייעץ קודם כל לתלמידך לפני שאתה רץ לייעץ לכל עם ישראל. זו בדיוק הבעיה יש רבנים שחושבים שהם יועץ אסטרטגי, יועץ פוליטי, יועץ פסיכולוגי. בעוד שלמעשה הם חסר כלים בסיסיים לייעץ ועלולים לעשות נזק יותר מתועלת.
המשך 16:13 20.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו
דעה מענינת אבל כולכם נמאסתם רבנים ופוליטיקה זה סלט של חזיר עם גפילטע פיש רוצה להשפיע? צא מהישיבה ותתחיל לעבוד ברצינות אמונה ורבנים זה סתירה מובנית אין טמון בם
13:59 20.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר