אחת ולתמיד: האם צום באמת עוזר לרדת במשקל?

האם צום מרזה? בעוד שרבים מאיתנו נוטים לחשוב כי צומות הם גם דרך לרדת במשקל, לא מעט מחקרים בארץ ובעולם בדקו וגילו תוצאות הפוכות לגמרי

אחת ולתמיד: האם צום באמת עוזר לרדת במשקל?
  (צילום: שטארסטוק)

לאחר חג עמוס בארוחות, מגיעים אלינו צום גדליה וכיפור. בעוד שרבים מאיתנו נוטים לחשוב שמעבר למטרה החשובה שלהם, צומות הם גם 'אחלה הזדמנות' להוריד במשקל – לא מעט מחקרים בארץ ובעולם בדקו את העניין וגילו תוצאות מפתיעות שכנראה יאכזבו לא מעט צמים.

האם צום מרזה?

על אף שמקובל לראות בצום כ'ניקוי' או 'צמצום' משמעותי בכמות האכילה, שאמורה להוביל כמצופה לירידה במשקל. בפועל מחקרים רבים שנערכו מגלים בדיוק ההפך.

בשונה מהצפוי צום חד פעמי כמו: גדליה ואפילו כיפור, אינו יכול לזרז בשום צורה ירידה במשקל לטווח הארוך ואפילו לגרום ליותר נזק מאשר תועלת לדיאטה.

צום מרזה? לפעמיים בדיוק ההפך  (צילום: שטארסטוק)

כל זה נובע מהסיבה הפשוטה, שבמהלך הצום הגוף מקטין את חילוף החומרים ומנסה לנצל את הנוזלים והאנרגיה שיש ברשותו וברגע שנחזור לאכול, הגוף יחזור למצבו הקודם (ואפילו יותר במידה ותגזימו עם האוכל בצאת הצום). כך שגם אם נראת ירידה במשקל מיד לאחר הצום, צר לנו לאכזב שהיא נובעת בעיקר מאיבוד הנוזלים ופירוק שריר ולא כירידה במסת השומן.

יותר מכך, לא מעט מחקרים הראו כי צום חד פעמי, עלול להזיק לתהליך הדיאטה (בכך שחילוף החומרים יורד) מאשר לסייע. כך שתצטרכו ככל הנראה להתרכז במטרת הצום האמיתית ולא בקלוריות שיכולות לרדת בעקבותיו.

מה עוזר (באמת) לשמור על המשקל?

הדרך הבריאה לרדת במשקל לטווח הארוך, היא רק בעזרת פעילות גופנית ותזונה נכונה על בסיס קבוע. מעבר לכך כדי לשמור על המשקל ולא לצאת מהצומות הללו בנזק, חשוב לא לאכול 'ארוחות פיצוי' לפני או אחרי הצום.

על אף שהגיוני לחשוב, כי יש צורך לאכול יותר לפני או אחרי הצום 'כפיצוי' על כל השעות שבהם לא אכלנו. חשוב לציין כי זו טעות שעלולה לעלות יקר גם בצום עצמו וגם בצאתו. לכן התייחסו אל שבירת הצום כאל חזרה אל השגרה ולא יותר. אכלו ארוחת ערב מזינה ולא גדולה מהרגיל למה שאתם אוכלים בדרך כלל.

המשך צום קל ומועיל!

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו