יואב שורק אביו של דביר ז"ל שנרצח בגוש עציון , קורא בחשבון הפייסבוק שלו לשנות את כללי המשחק, כי "בנפשנו הדבר".
"לא כתבתי כאן שום דבר מדיני-בטחוני בעקבות הרצח של דביר שלנו", כותב שורק. "אבל כעת, כאשר התבררה האמת המחרידה, שה'הצלחה' של מבקשי נפשנו ליד מגדל עוז פתחה 'גל' נורא, וכאשר הכל מחפשים איפה טעינו ואיך להציל את הבאים, אני משתמש בבמה הזו כדי לומר את אשר אמרתי בעבר לא פעם ולא פעמיים: אם נצליח להתגבר על החששות והמכשולים, ולבסס מדיניות עקבית של גירוש משפחות מחבלים, אנו נציל נפשות רבות, נעצור מעגלי דמים ונתחיל לנוע לכיוון של דו-קיום נסבל עם מי שמוכן לחיות לצידנו. לא דו-קיום שבו השב"כ מסכל 600 פיגועים בשנה, כלומר חיים לצד מי שמחפשים כל הזדמנות להרוג בנו, כשכוחות הביטחון שלנו מצילים אותנו ואותם מהאימה, אלא דו-קיום שבו הם חדלים כמעט מלנסות ומחליפים דיסקט".
נדרש לחץ ציבורי גדול
לדברי שורק: "גירוש משפחות מחבלים (כאלה ש'הצליחו' וכאלה שסוכלו) הוא אמצעי ההרתעה היעיל ביותר, המדויק ביותר, המגלם את הצדק המובנה והמשרת את העתיד של חיינו כאן " אך לדבריו ממשלות ישראל נרתעות כבר שנים מלבצע אותו. "מסיבות משפטיות ובינלאומיות, ומדשדשות במדיניות של הכלה וסיכול. לכן נדרש לחץ ציבורי גדול, במיוחד בימים אלה, ממוקד בדרישה האחת הזאת – שהיא, בעיניי, שובר שוויון ופתח לחיים".
"מדוע זהו אמצעי ההרתעה היעיל ביותר?", מסביר שורק, "כי הם רוצים לחיות כאן. ולא רוצים להיות גולים. מי שיודע שפיגוע שלו יביא לגירוש משפחתו אל מחוץ לישראל ולשטחים, יבין שהוא מביא עליהם אסון (ומחליש את המאבק הפלשתיני) – הפוך מן המצב הקיים, בו הוא הופך אותם למבוססים כלכלית ונערצים בסביבתם. ידוע שהריסת בתים מרתיעה. אבל הרתעה חלשה. אילו היה מדובר בהפקעת הקרקע, האדמה, מידי המשפחה והרחקתה לארץ אחרת – האפקט היה מתעצם לאין שיעור, והיינו חוסכים חיים של מכרינו, וגם חוסכים חלק נכבד מעבודתם המאומצת של שירותי הביטחון שלנו. מניעה, נטילת המוטיבציה, יעילה לאין ערוך מסיכול. וגם צודקת יותר: המצב בו אנו מכלים את כוחותינו כדי להציל את עצמנו אבל גם אותם מעצמם, ולכסות את ערוותם המוסרית של הערבים ולתחזק מצג-שווא כאילו מעטים המפגעים, הוא עיוות נורא".
ענישה קולקטיבית
לדברי שורק, "אם עושים ענישה קולקטיבית – ובמאבק כזה רק ענישה קולקטיבית אפשרית, ומדובר בהצלת חיים – אזי פגיעה במשפחה של המחבל עדיפה לאין ערוך מאשר ענישה של הכפר כולו, בלי הבחנה בין מבקשי שקט למבקשי הרג. הרי כך אנו עושים כל אימת שבעקבות פיגוע מטילים סגר על כפר או מפסיקים להעסיק ממנו אנשים. הרחיקו את המשפחה אל מעבר לגבול ותעבירו מסר ברור: מי שרוצה לחיות אתנו בשלום יכול להישאר בארץ הזאת. מי שלא, לא.
לכן זוהי גם הענישה המגלמת את הצדק. אין שום היגיון בכך שנעשה מאמץ 'להכיל' את מי שמחפש דרך להרוג אותנו. אפשר כמובן להטיל את כתם ה'רוצים להרוג אותנו' על הפלשתינים כולם, ואז לחתור לגירוש כולל; אבל כיוון שאיננו רוצים בכך, או איננו יכולים, או שהמחיר המוסרי גדול מדי – לא משנה – הרי שאנו חייבים להטיל את ההיגיון הפשוט הזה, שאין דו קיום עם האורב להרגך, על אותם חלקים באוכלוסייה שאכן צועקים זאת בפה מלא. בדיבור או במעשה. ולהתחיל תהליך שבו אוכלוסיה מתחלקת בין הרוצים בדו קיום ובין המואסים בו, כשהאחרונים מגורשים מכאן. אין שום דבר אצילי או מוסרי בהתעקשות על זכותו של רוצח-בפוטנציה להישאר בקרבתך. רק חולשה ואיוולת."
המנהיגות לא מוצאת את האומץ
שורק ממשיך ומותח ביקורת ש"המנהיגות שלנו כושלת כבר שנים ארוכות ואינה מוצאת את האומץ להפעיל את האמצעי הזה, שובר השוויון. ולא לתת להסתייגויות משפטיות או בינלאומיות למנוע מאתנו את האמצעי החיוני, מציל החיים, הזה, שישבור את משוואת המוות של חיים תחת איום אינסופי, שמדי פעם 'מצליח' להביא מוות בחלוננו."
לבסוף קורא שורק לשתף את הפוסט ולודרוש מראש הממשלה ומהמבקשים לרשת אותו תשובות. "הפעילו את הקשרים שלכם עם מקבלי החלטות, חברי כנסת, עיתונאים לחץ ציבורי כבד וממוקד על גירוש משפחות מחבלים. כאלה ש'הצליחו' וכאלה שסוכלו", הוא חותם.
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
3 דיונים
היסטוריון
ב-29 בספטמבר 1967, כשלושה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים, פורסם בעיתון גילוי דעת ובו נכתב: "זכותנו להתגונן מפני השמדה אינה מקנה לנו את הזכות לדכא אחרים. כיבוש זר גורר אחריו...
ב-29 בספטמבר 1967, כשלושה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים, פורסם בעיתון גילוי דעת ובו נכתב: "זכותנו להתגונן מפני השמדה אינה מקנה לנו את הזכות לדכא אחרים. כיבוש זר גורר אחריו שלטון זר, שלטון זר גורר אחריו התנגדות, התנגדות גוררת אחריה דיכוי, דיכוי גורר אחריו טרור וטרור נגדי. קרבנות הטרור הם בדרך כלל אנשים חפים מפשע, החזקת השטחים תהפוך אותנו לעם של רוצחים ונרצחים. נצא מהשטחים הכבושים מיד!". כל מילה זהב
המשך 09:37 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
המבין הבין מזמן. ומי שלא רוצה להבין - לעולם לא יבין.
09:49 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי שלא התבלבל
רק הערבים תאבי הדם והמוות - הם הרוצחים, ואנו הנרצחים! הם לא צריכים שום תירץ.של כיבוש כדי להתנהג כחיות אדם ולרצוח!! אולי אם כולנו נעזוב את ישראל, אז הם יסכימו להפסיק לרצוח אותנו! עד מתי השטוץ המטופשת והמטורללת של 'הכיבוש' ימשיך להיוץ שגור בפיהם של אנשים מנותקים מהמציאות????.....
10:30 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סטודנט ישראלי
יש לתת עונש מוות למחבלים- או להורגם מיד בשטח ! לגרש מישפחותיהם לעזה, לישרוף את ביתם ! הערבים צריכים לפחד מאיתנו !!! יד קשה תחזיר ההרתעה !
09:27 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סטודנט ישראלי
לתת עונש מוות למחבלים, לגרש מישפחותיהם לעזה, לישרוף את ביתם עם כל התכולה- לא לאפשר להם להציל רכוש !!! זה יביא רגיעה ! עליהם לפחד מאיתנו, מהיאוד !!!
09:25 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
אנא נצל יותר את הבמה שניתנה לך בעל כרחך. אל תתבייש לעשות בה שימוש נרחב. לא עת להצטנע. בנך דביר היד דופק לנו על הדלתות והחלונות, דמו זועק מן האדמה:...
אנא נצל יותר את הבמה שניתנה לך בעל כרחך. אל תתבייש לעשות בה שימוש נרחב. לא עת להצטנע. בנך דביר היד דופק לנו על הדלתות והחלונות, דמו זועק מן האדמה: לא עוד! כל מי שכוחו בפיו או בעטו חייב להשתמש בו על מנת לגדוע את מקור הגלים העכורים השוטפים את המדינה שוב ושוב.
המשך 09:10 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גלעד
אני לא שופט את יואב בשעת צערו, אבל ענישה קולקטיבית היא חרפה למוסר האנושי, שלא לדבר על כך שהיא רק מגבירה את השנאה והפיגועים.
09:06 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלכסיי
אתה יהודון שחולה במחלת הגלות זכות לנקמה היא טבעית וברגע שהמדינה משחררת מחבלים היא אבדה את הלגיטימציה לדרוש מאזרחיה לשמור על החוק ולא לנקום את דם הנרצחים היא אמונה על החובה להעניש רוצחים ואבדה את זה תמשיך להיות מוסרי תמשיך
09:20 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי תל אביב
ממשלה כושלת שלא טיפלה במגבלות בג״ץ.
08:59 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דיי לקיבעון.די לרצח.
.
10:07 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גלגל
עד שניקח את החוק לידיים - בדיוק כמו שעשו העולים הראשונים.
08:37 25.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר