תשעה באב עבר, איך ממשיכים הלאה?

אתמול קרו מאורעות שאי אפשר לעבור עליהם הלאה, והעניין הוא איך אנחנו לוקחים את היום הזה אל החיים ושאר השנה ולא מורידים אותו בכיור יחד עם השטיפה של הכוס קפה בסוף הצום

תשעה באב עבר, איך ממשיכים הלאה?
  אילוסטרציה (צילום: דוד כהן/ פלאש 90)

כמקובל בעולם היהודי, ישנם ימים בשנה שבהם עוצרים הכל, שמחים/עצובים/אוכלים/צמים, ולמחרת ממשיכים כרגיל כאילו לא קרה כלום.

אך השנה תשעה באב היה שונה, אתמול קרו מאורעות שאי אפשר לעבור עליהם הלאה, והעניין הוא איך אנחנו לוקחים את היום הזה הלאה אל החיים ושאר השנה, ולא מורידים אותו בכיור יחד עם השטיפה של הכוס קפה בסוף הצום.

בספר יוסיפון מתואר כיצד בזמן שצוררי היהודים היו מחוץ לחומות העיר ירושלים, היהודים נלחמו בינם לבין עצמם בתוך החומות. אתמול היה מקרה אירוני על גבול המפחיד, בו בזמן שצוררי היהודים הערבים התפרעו על הר הבית, במקום להיות מאוחדים כנגד אויבנו,  אנו היהודים התווכחנו בינינו בפסים אישיים מי בעד ומי נגד העלייה להר. בזמן שמחבלים צוררי יהודים רצחו נער טהור, ללא הבחנה בין פיאותיו הדתיות לספרים החילוניים המחובקים בידיו, אנו המשכנו בעיצומו של צום תשעה באב להתווכח על אופי דתי של איזו הופעה בעפולה.

עוד באותו נושא

ד"ש מהמרד הגדול: ערב ט' באב נחשף ראש חץ רומי

בית המקדש הראשון נחרב על שלוש עבירות חמורות, אך נבנה בשנית לאחר שבעים שנה בלבד, לעומת הבית השני, שנחרב על שנאת חינם, ולא נבנה גם לאחר 1951 שנה. חז"ל אמרו כי דור שבית המקדש לא נבנה בימיו – כאילו החריבו, 1951 שנה ועדיין השנאת חינם עליה נחרב המקדש פועמת בתוכנו. 1951 שנה, ועדיין מנהיגים משסעים את חלקי העם זה בזה, 1951 שנה, ועדיין איננו יכולים לפעול יחד רק בגלל חשיבה שונה על דרך אהבת העם והארץ . 1951 שנה, ועדיין בר קמצא לא התיישב לאכול עם העשיר.

בסיפור הזה אין צודקים וטועים, אין חשיבות לאמת ושקר, יש להסתכל על מה קרה, ולהבין שאם נמשיך ככה נישאר באותו החורבן, לא יעזור אם נלחם אחד בשני כל שנה כל השנה, ונעצור רק ליום אחד באמצע הקיץ כדי לבכות יחד על מה שעשינו כל השנה. צריך לעצור בתשעה באב, כדי לומר: 'נדאג שמה שקרה לא ימשיך עוד', לעצור ליום צום אחד בו לא נאכל אחד את שני, ובסוף הצום להבין שהצלחנו לשרוד את היום גם בלי זה…

אחד הקטעים היפים בעיני בסדר התפילות, זה אמירת ה'שלום עליכם' ועניית 'עליכם השלום' בברכת הלבנה. אנו פונים למתפלל לצידנו, ללא הבחנה בצבע וגודל כיפתו, וללא קשר לדעותיו ומעשיו, אנו מברכים אחד את השני רק על ההבנה המשותפות כי אחים יהודים אנחנו. ורק לאחר שבירכנו שלושה יהודים אנחנו יכולים לומר 'סימן טוב יהא לנו ולכל בית ישראל'.

אנו צריכים לקחת את יום האתמול, וללמוד ממנו אל המחר.

שנזכה

 

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
כתבה מדהימה
זלמן פרץ | 12-08-2019 14:29
המציאות של מה שקרה אתמול והשוואתו לתקופת בית שני זה קשר מדהים ועמוק אבל החלק הכי יפה היה על ברכת הלבנה של בסופו של דבר כולנו אחים וכולנו יהודים
2
יפה מאוד!
יצחק | 12-08-2019 14:30
יפה מאוד!
3
מדהים
מהלא | 12-08-2019 14:35
מסכים איתך ב100% אתה כותב עמוק מאוד, תמשיך ככה
4
עצוב ונכון
נתן | 12-08-2019 14:43
צריך להרבות את אהבת החינם כל השנה
5
| 12-08-2019 15:06
דורון ישפיץ ברמה גבוהה
6
מדהים
קיבי | 12-08-2019 15:33
צודק ב100%. מקווה שכולם ילמדו ממה שקרה אל העתיד
7
יפה מאד
משה אברהמי | 12-08-2019 18:38
ממש יפה ועמוק
8
הנבואה להפיכת הצומות למועדים זקוקה לדחיפה ...
משה אהרון עו"ד | 13-08-2019 14:45
מגילת אייכה 12/08/2019 06:27:26 בסד. צמתי לך גם הפעם אף שנדברתי מזה זמן לחדול מכך. צמתי שוב על אינותך המוחלטת בעת הרעה ההיא. ששישה מאות אלפי ריבוא פיות זעקו לך : אייכה אייכה . ובגיהנום ההוא אפילו הד וקולך לא נשמע. . נחבאת בגן עדנך נמוגת באין סופיותך. והדין הבראשיתי שאת גזרת היה : שנגרש אותך מעולמנו- מהגיהנום שלנו לעבוד על שמיך שלך . להתגלגל בין שבעת הרקיעים הסובבים אותך שבארץ בגוד בגדת עד בלתי נסלח. והנה עתה אנו בעוניינו המר מנסים בכל זאת להתאושש לתפור לך כותנות אור לכסות על ערוותך. לאושש ממה שנותר ממלכותך. מנסים שוב לטלטל את פניך הניסתרים ,החפויים לקבעם בין חמה ללבנה . ששוב לא יסתרו וחשכה שוב תרד לעולם. כך או כך אלוהי שהיה לאיננו. מאימת הדין לא תמלט. המשפט עוד מחכה לך שהרי אתה אמרת : המשפט לאלוהים הוא ועוד על הרבה פחות מכך הוספת : לכו ונשפטה. ואני יודע כי במשפט ההסטורי אתה סוף סוף תדבר לגלות לנו סוף סוף את סוד האייכה. לגלות לנו איי- כה לאן פנינו מועדות עתה
9
על אלה אני בוכיה -שואה
משה אהרון עו"ד | 13-08-2019 14:55
ואיפה השואה. בלי עיבוד תיאולוגי של השואה לא יהיה בידנו המפתחות הנכונים לגאולה השלמה. להפוך את השואה כיסוד מרכזי בתשעה באב בבחינת תביעה מאב........