גילית חומסקי לסרוגים: ספר טוב יכול להיכתב בכל מגזר - סרוגים

גילית חומסקי לסרוגים: ספר טוב יכול להיכתב בכל מגזר

הנצמיח סופר מתוכנו? לכבוד שבוע הספר יצאנו למסע עם סופרים וסופרות ידועים מהמגזר הדתי לאומי כדי לבדוק: האמנם קיימת ספרות ציונית דתית? או שהמגזר הסרוג נידון לעולם תרבותי חילוני בלבד (לא שזה רע) | ראיון עם גילית חומסקי

author-image
גילית חומסקי לסרוגים: ספר טוב יכול להיכתב בכל מגזר
  צילום: Miriam Alster/FLASH90

האם קיימת ספרות ציונית-דתית אמתית? האם ההשפעות, הרגשות, החינוך, התרבות והחברה הצמיחו סופרים שבאים מהשורשיות של הציונות הדתית ושהשפיעו בעיצוב התרבות הישראלית?

לכבוד שבוע הספר יצאנו למסע עם סופרים וסופרות ידועים מהמגזר הדתי לאומי כדי לבדוק: האמנם קיימת ספרות ציונית דתית?

ראיון עם גילית חומסקי:  "כולנו יודעים לתאר הכי טוב את מה שחווינו מבפנים"

המשוררת והסופרת גילית חומסקי, 40, נולדה וגדלה בבני ברק ולמדה באולפנה בעיר. לאחר מכן למדה תואר ראשון במדעי המדינה ותקשורת ותואר שני במחשבה מדינית באוניברסיטת בר אילן. מאחורי חומסקי ספרי פרוזה ושירה רבים ומגוונים ולפני שנתיים (2017) יצאה ספרה "על אהבה אני רוצה להגיד" בהוצאת ידיעות ספרים. בשנת 2014 כיהנה חומסקי בועדת פרס לנדאו של מפעל הפיס והתנגדה להענקת הפרס לשירה ליצחק לאור בשל חשדות נגדו על הטרדות מיניות, ואף פרשה בעקבות כך מהועדה.

חומסקי מספרת בראיון לסרוגים על הקריאה שהובילה אותה לכתיבה: "אלו שני הצדדים של אותו המטבע. מרגע שלמדתי לקרוא וגיליתי את הספרות, ידעתי שזה המקום שבו אני מרגישה בבית. כתיבה וקריאה הן הדרך שהכי נוחה לי לעבד את המציאות. כולנו עושים את זה כל הזמן: עורכים את סיפור חיינו, בוחרים גיבורים, מוצאים סמלים ומשמעויות. זו הדרך שבה אני חווה את העולם ממילא. כתיבה היא פשוט האקט הפיזי".

האם החינוך בציונות הדתית השפיע על היצירה הספרותית שלך? "מקבלים רק ילדות אחת. שלי הייתה דתית-לאומית. כל החוויות והזיכרונות שלי הם בגוון הספציפי הזה, וזה עצמו כמובן משפיע. כתבתי ספר שלם, גחליליות, על ילדותי בבני ברק. אלו החומרים האישיים היחידים שיש לי. מעבר לזה, לא חושבת שלשייכות לזרם הספציפי יש איזו השפעה. אני אישה, ויהודיה, ואדם כותב במהות. אלו הצלעות שמשפיעות. אבל אומרים שדתיים קוראים יותר ספרים בגלל השבתות והחגים, אז אולי יצא לי לקרוא יותר".

האם היותך דתייה משפיעה על הכתיבה שלך, כמו כתיבה על צניעות, לכתוב על חילול שבת, על אכילת אוכל לא כשר וכדומה? "סימבולים תנכ"ים וביטויים מהמקורות זו השפה הטבעית שלי, אני משתמשת (גם) בהם בספרים ובשירים. ולפחות שתי גיבורות שלי גדלו בבתים דתיים. זו הדמות הסוציולוגית שאני יודעת לתאר הכי טוב, כי כולנו יודעים לתאר הכי טוב את מה שחווינו מבפנים. לפעמים אני משתמשת בזה, ולפעמים הדגש הוא על דברים אחרים, שהם חלק ממני גם".

ספרים טובים יכולים להיכתב בכל מגזר וזהות

על ספרות ציונית דתית והשפעתה של הציונות הדתית על התרבות אומרת חומסקי: "האמת היא שאין לי שום דעה על זה. אני בעיקר חושבת שספרים טובים מעידים על סופרים טובים, ושהם יכולים להיכתב בכל מגזר וזהות".

לדבריה, כתיבה "במהות, מנסה לענות על שאלות קיומיות גדולות. תיאור חיי היום יום זה אמצעי, לא המטרה או סיפור בפני עצמו. מי שזו התשוקה שלו, יגיע לשם מכל מקום".

ישנם פרויקטים חדשים בדרך?תכניות לעתיד? "האמת היא שכן. אחרי שסיימתי את ספרי האחרון, "על אהבה אני רוצה להגיד", הרגשתי שאמרתי כל מה שהיה לי לומר, ושעכשיו אני צריכה לחכות. מתישהו הדחף לכתוב התעורר שוב, כי ככה אני מעבדת את המציאות, ועצרתי את עצמי כדי שדברים יבשילו".

"ממש בימים אלו החלטתי שצו העיכוב שהוצאתי לעצמי הסתיים, והתחלתי לכתוב ספר חדש. אולי עד שבוע הספר הבא. או שזה שאחריו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו