הרב אמנון בזק מגיב לדבריו של הרב יהושע שפירא אודות עמדתו של הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל בנושא אמירת דברי תורה על ידי אישה בחופה ומביא מספר טענות הסותרות את דברי הרב שפירא.

הכל החל כאשר בראיון לעיתון 'בשבע' אמר הרב שפירא כי הרב ליכטנשטיין סירב להגיע לחופה שאישה אמרה בה דברי תורה. בתגובה לדברים כתב הרב בזק בעמוד הפייסבוק שלו כי מישהו הטעה את הרב שפירא. הרב שפירא פרסם באתר סרוגים תגובה בה ציין כי איש לא הטעה אותו וסיפר על מקרה בו הרב ליכטנשטיין סירב להגיע לחתונה בגלל שאישה נשאה דברים בחופה.

עיניי ראו ולא זר

הרב בזק מסביר את טענתו הראשונית וכותב: "בפוסט הקודם ציינתי שבניגוד לטענת הרב יהושע שפירא שליט"א, מו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל לא נמנע מלהגיע לחופה שאישה אומרת בה דבר תורה, ולא זו בלבד אלא שנשים נשאו דברי תורה גם בחתונות שהוא עצמו היה מסדר הקידושין".

הרב בזק סיפר כי "הרב שפירא הגיב לדבריי וטען שדבריו מבוססים על סיפור משנת תשנ"ד בערך, אך 'קרוב לפטירתו הרב ליכטנשטיין זצ"ל אמר שזה לא לרוחו אך אין את היכולת להילחם בזה', ולמעשה בסביבתו של הרב 'כפו אותו למשהו שהוא לא היה חפץ בו', ולכן 'הוא נכנע למה שנעשה בשטח'".

הרב אמנון בזק

הרב בזק החל לשטוח את טענותיו וכתב: "עיניי ראו ולא זר: ביום ה' באדר ב' תשנ"ז, כשמו"ר היה בשיא כוחו, נכחתי בחתונתם של ידידיי אביעד וחנה פרידמן. הכלה עצמה ערכה תחת החופה ולפני השבע ברכות סיום על מסכת קידושין והוסיפה דברי תורה, בהסכמתו המלאה של הרב זצ"ל".

הבעיה הייתה בזהות הספציפית של אותה אישה

הרב בזק התייחס למקרה בו נקט הרב שפירא וטען כי לא כך היה: "מוכר לי הסיפור על כך שהרב כמעט נמנע מלהגיע לחופה שבה אישה דיברה. הסיבה לכך לא הייתה קשורה להיותה אישה, אלא לזהותה הספציפית של האישה, ומטעמי כבוד הבריות לא אוסיף עוד בעניין זה".

"אחרי פטירתו של הרב", המשיך הרב בזק, "ממש כמו לאחר פטירתו של חותנו הגרי"ד סולובייצי'ק זצ"ל, תלמידים מהצד השמרני יותר נוטים 'למשוך' את מורשתו של הרב לכיוונם. אינני יכול להתייחס לטענה האנונימית שהרב הביע התנגדות לכך שאישה תדבר תחת החופה ורק נכנע ללחצים, אך די בכך אם אציין שבתו לא שמעה ממנו מעולם הסתייגות כזו".

"ובכלל, קשה מאוד לייחס לרב ליכטנשטיין זצ"ל עמדה שכזו", קבע הרב בזק. "הרב הסכים שנשים יעבירו שיעורים בישיבת הר עציון, ובהזדמנויות שונות- ימי זיכרון, אירועים מיוחדים וכדומה- נשים נשאו דברים בבית המדרש בישיבה. מדוע שדווקא תחת החופה המצב יהיה שונה?".

(צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

הצגת הרב כמי שנכנע ללחצים אינה מכבדת אותו

בסוף דבריו מתייחס הרב בזק לדבריו של הרב שפירא לפיהם הרב ליכטנשטיין לא התיר לאישה לשאת דברים בחופה אלא נכנע למציאות הזו: "הצגת הרב כמי שנכנע ללחצים מסביבתו אינה מכבדת את דמותו שלו וגם לא את 'סביבתו'. הרב למשל עמד על כך שעל אף שאין בכך איסור הלכתי, בכל זאת אישה לא תקרא את הכתובה בחופה, והוא לא שינה את דעתו עד סוף ימיו גם כאשר ביקשו ממנו לשקול אותה שוב. 'גורמים בסביבתו של הרב' גם כיבדו מאוד את דעתו, ומעולם לא 'לחצו' עליו לפעול בניגוד לדעתו".

"זכותו המלאה של הרב יהושע שפירא, איש רב פעלים לתורה ולתעודה, להחזיק בעמדות שמרניות בנושא מעמד האישה, אך טוב יהיה אם לא יגייס לשם כך את מו"ר זצ"ל, שעמדותיו בנושא היו אחרות לחלוטין".