הרב שפירא: "הרב ליכטנשטיין לא התיר לאישה לדבר בחופה"

הרב שפירא: "הרב ליכטנשטיין לא התיר לאישה לדבר בחופה"

הרב יהושע שפירא מגיב לטענת הרב אמנון בזק לפיה הוטעה בנוגע לעמדתו של הרב ליכטנשטיין, ומעיד כי הרב החרים חופה בה נשאה דברים אישה. "זה לא לרוחו. הוא נכנע למה שנעשה בשטח"

'לא הוטעיתי; הרב שלך לא התיר לאישה לדבר בחופה'
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן, מגיב לדבריו של הרב אמנון בזק לפיהם מישהו הטעה אותו כשאמר לו שהרב ליכטנשטיין סירב להגיע לחופה שאישה אמרה בה דברי תורה.

כזכור, את הדברים אמר הרב שפירא בראיון שהעניק בסוף השבוע האחרון לעיתון 'בשבע'. בתגובה לדברים כתב הרב בזק בעמוד הפייסבוק שלו כי מישהו הטעה את הרב שפירא.

"הרב אמנון בזק פרסם שהוא איננו יודע מי הטעה אותי בנוגע לדבריי שהרב ליכטנשטיין זצ"ל סירב להגיע לחופה שאישה אמרה בה דברי תורה", מסר הרב שפירא לסרוגים. "ובכן, לאחר בדיקה נוספת הבוקר אוכל לומר שהעובדות הן שלא הטעו אותי, אלא כנראה כפו את הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל, למשהו שהוא לא היה חפץ בו".

הרב עזב את החופה

הרב שפירא סיפר כי "הרב אבי לוי, רב קהילות משכונת נריה באלעד, ליווה חתן מתלמידי הרב ליכטנשטיין זצ"ל, כנראה בשנת תשנ"ד או סמוך לה. ארבע שעות לפני החופה צלצל הרב ליכטנשטיין זצ"ל אליו, כמלווה החתן, ואמר, שלצערו הוא לא יוכל להגיע לערוך את החופה מפני שאישה תדבר בשעת החופה". הרב שפירא מציין כי "נוצרה סערה גדולה ואי נעימות מרובה ולבסוף הייתה פשרה, שהרב יערוך את החופה ורק לאחר שהוא יעזוב את המקום תדבר אותה אישה. הרב אבי לוי עזב יחד עם הרב ליכטנשטיין זצ"ל, שאמר לו, שמצווה לפרסם את הדבר הזה: שהוא מתנגד לדיבור של נשים בשעת החופה".

הרב שפירא לא הסתפק רק בעדות הזו והוסיף כי "לאחר כעשר שנים שאל שוב הרב אבי לוי את הרב ליכטנשטיין זצ"ל האם הוא נשאר בעמדתו, ואמר: כן, הדבר הזה לא על דעתי".

"לאחרונה", המשיך ראש ישיבת רמת גן, "שמעתי מאחד מגדולי תלמידי הרב ליכטנשטיין זצ"ל, אשר בדק את העניין, שקרוב לפטירתו הרב ליכטנשטיין זצ"ל אמר שזה לא לרוחו אך אין את היכולת להילחם בזה".

"האמת ניתנת להיאמר, שדעתו של הרב ליכטנשטיין זצ"ל ממקורות מוסמכים, היא אכן שנשים לא ידברו בשעת החופה. אלא שהסובבים אותו – ולא רק בתחום הזה – הלכו בדרך שונה משלו והוא נאלץ לשקול עד מתי ועד כמה להילחם על דעתו. בעניין זה כנראה היה שינוי, וברבות הזמנים היה נראה לו שלהילחם כבר אי אפשר, בסביבה התרבותית שצמחה מסביבו, ולפי שיקול דעתו כבר לא ניתן היה לחולל שינוי ולכן הוא נכנע למה שנעשה בשטח".

בסוף דבריו ביקש הרב שפירא לציין כי "שמות החתן והרבנים שמורים אצלי מפני שלא קיבלתי רשותם לפרסם את שמותם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
37 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
נכרים דברי אמת
תומר | 17-06-2018 12:59
הרב ליכטינשטיין התקשר לפני כ10 שנים אל רב שבעבר למד בגוש ואחכ עבר למרכז הרב והיה מקורב מאד לרבני הר המור. כאשר אותו רב התמנה באותה העת לרב יישוב, הרב ליכטינשטיין התקשר אליו ואמר לו כמעט בזו הלשון: אמנם עברו הרבה שנים והקשר התנתק, אך דע לך שאני רואה בך תלמיד שלי, הרבה יותר מאלה שמחשיבים עצמם כתלמידים שלי. סיפור אמיתי לגמרי. שם הרב שמור במערכת.
רבני פועה. צריכים לומר את ההלכה. לא אג'נדות ש
ווי העמודים-יושר | 17-06-2018 18:44
ולא אג'נדות אישיות היפך ההלכה. מהי רפורמה אם לא זיוף ההלכה המסורה ?
אני מניח שאתה מתכוון
צדוק | 17-06-2018 15:35
לרב הס
ברור מכון פועה ורבניו. להפסיק לשקר. ולומר את
ולא יריחון רגלי | 17-06-2018 14:50
לומראת ההלכה. גם כשאג'נדה אישית מעדיפה אחרת. הייתי מעדיף לשבחם. [ויש הרבה במה] אך האמת אהוסב יותר מהמכון ומרבניו. ולזייף את ההלכה אסור. גם כשיש זקן ארוךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךך
ואם הרב ליכטנ החליט לשתוק. זו החלטה שצריך לכ
7 | 17-06-2018 14:05
צריך לכבד את דעתו גם בעניין השתיקה. לפרסם בשמו שלא רוצה, כשלא רצה לפרסם כן בשמו. זה גכ לא הגון. רק תוכל לומר שזוהי דעתך. ולא דעתו. שהרי הוא בחר במודיע שלא למחות עכ.
2
עד מתי תסלפו
הלל | 17-06-2018 13:06
באיראן ובסעודיה כבר יותר טוב לנשים . חבורת העולם הקדמון
3
הרב ליכטנשטיין גם אמר שרק הרב טאו קובע
י | 17-06-2018 13:07
שם הרב ששמע את זה ממנו שמור במערכת
4
פעם בטרנד סילפו את הרב קוק היום מסלפים אחרים
אריק | 17-06-2018 13:23
היום מסלפים את דברי הרב ליכטנשטיין שמנסים לומר שהיה מקל גדול ביחס לערוב גברים ונשים ושהסכים חו עם שירת נשים . אז הרב יהושע שפירא צודק חד משמעית הרב ליכטנשטיין זצל הקפיד על כל תג הלכה ממש והלואי אלו שמקלים או מחמירים סתם היו לומדים ממנו ומשמשים אותו בהלכה .
5
הרב שפירא - בדרך בה אתה הולך
ניסן | 17-06-2018 13:24
רבים מצעירי הציונות הדתית פשוט יגידו תודה ולא להתראות מתי תבין שהטהרנות סופה חורבן היהדות מתי תבין שהתמודדות עם המציאות היא הכרח מתי תבין שהנוער זועק את זעקת אי הרלוונטיות שלך
את סיפורי הנוער הזועק שמענו גם בתקופת ההשכלה
שי | 20-06-2018 9:53
מי שביקש להתאים את היהדות לרוח הזמן, חטא והחטיא.
תורת חיים, ולא דמיונות לא ריאליים............
דונש | 17-06-2018 18:46
בעייתי אמירות שמראות ראיה צרה.......
אז בוא נתיר נידות בכדי שיוותרו במחננו
ישי | 17-06-2018 18:05
זאת התורה לא תהא מוחלפת! לא ניתן להתיר את השרץ בגלל שיקולי רייטינג
נכון - אבל לאחר זמן מה רובם עוזבים את הזרם
חיים | 17-06-2018 16:01
חבל שלא מצליחים להירגע
המציאות חולקת עליך
לתגובה 5 | 17-06-2018 14:41
תבדוק כמה תלמידים יש בישיבות מסגנונו של הרב יהושע. מאות רבות. למה לקשקש סתם
6
אסתר רוזנברג
נתן | 17-06-2018 13:27
כמדומני שבתו של הרב ליכטנשטיין זצל אוהבת לדבר בחופות. האם הרבנית אסתר. איננה מכבדת את רצון אביה. ???
נשים בחופה
בן אור | 17-06-2018 14:00
מה לרצון אביה אם היא מכבדת את רצונו או לא, מה זה שייך לגופו של עניין?
7
נשים בחופה
בן אור | 17-06-2018 13:48
ומה דעת הרב על נשים שמתכבדות בשבע ברכות בחופה
8
תגובת הרב אמנון בזק
משפטן שיודע | 17-06-2018 14:11
בפוסט הקודם ציינתי שבניגוד לטענת הרב יהושע שפירא שליטא, מור הרב ליכטנשטיין זצל לא נמנע מלהגיע לחופה שאישה אומרת בה דבר תורה, ולא זו בלבד אלא שהוא בחתונות שהוא עצמו סידר קידושין נשים דיברו תחת החופה. הרב שפירא הגיב לדבריי וטען שדבריו מבוססים על סיפור משנת תשנד בערך, אך קרוב לפטירתו הרב ליכטנשטיין זצל אמר שזה לא לרוחו אך אין את היכולת להילחם בזה, ולמעשה בסביבתו של הרב כפו אותו למשהו שהוא לא היה חפץ בו, ולכן הוא נכנע למה שנעשה בשטח. 1. עיני ראו ולא זר: ביום ה' באדר ב' תשנז, כשמור היה בשיא כוחו, נכחתי בחתונתם של ידידיי אביעד וחנה פרידמן. הכלה עצמה ערכה תחת החופה ולפני השבע ברכות סיום על מסכת קידושין והוסיפה דברי תורה, בהסכמתו המלאה של הרב זצל. 2. מוכר לי הסיפור על כך שהרב כמעט נמנע מלהגיע לחופה שבה אישה דיברה. הסיבה לכך לא הייתה קשורה להיותה אישה, אלא לזהותה הספציפית של האישה, ומטעמי כבוד הבריות לא אוסיף עוד בעניין זה. 3. אחרי פטירתו של הרב, ממש כמו לאחר פטירתו של חותנו הגריד סולובייצי'ק זצל, תלמידים מהצד השמרני יותר נוטים ל'משוך' את מורשתו של הרב לכיוונם. אינני יכול להתייחס לטענה האנונימית שהרב הביע התנגדות לכך שאישה תדבר תחת החופה ורק נכנע ללחצים, אך די בכך אם אציין שבתו לא שמעה ממנו מעולם הסתייגות כזו. 4. ובכלל, קשה מאוד לייחס לרב ליכטנשטיין זצל עמדה שכזו. הרב הסכים שנשים יעבירו שיעורים בישיבת הר עציון, ובהזדמנויות שונות (ימי זיכרון, אירועים מיוחדים וכד') נשים נשאו דברים בבית המדרש בישיבה. מדוע שדווקא תחת החופה המצב יהיה שונה? 5. ולבסוף, הצגת הרב כמי שנכנע ללחצים מסביבתו אינה מכבדת את דמותו שלו וגם לא את 'סביבתו'. הרב למשל עמד על כך שעל אף שאין בכך איסור הלכתי, בכל זאת אישה לא תקרא את הכתובה בחופה, והוא לא שינה את דעתו עד סוף ימיו גם כאשר ביקשו ממנו לשקול אותה שוב. גורמים בסביבתו של הרב גם כיבדו מאוד את דעתו, ומעולם לא 'לחצו' עליו לפעול בניגוד לדעתו. זכותו המלאה של הרב יהושע שפירא, איש רב פעלים לתורה ולתעודה, להחזיק בעמדות שמרניות בנושא מעמד האישה, אך טוב יהיה אם לא יגייס לשם כך את מור זצל, שעמדותיו בנושא היו אחרות לחלוטין.
שמעתי בעצמי את דעת הרב
ניר יעקב מס | 04-12-2018 13:56
הייתי בשעורי הכנה לחופות בכרם ביבנה והביאו את הרב לכטנשטיין בין יתר רבנים גדולים כדי שעבירו שיעור על דעתם בנושא חופות והופתעתי לשמוע מהרב שטען על עצמו שמחרים חופות שבהם הכלה רוצה לדבר .הרב טען שהוא כבר ראה איך זה מתחיל ולאן זה הולך בקהילות בחול ולכן הוא נלחם בעניין בכל תוקף.
בקיצור - הרב בזק לא עונה לרב שפירא
סרוג | 17-06-2018 14:33
תתמודד עם טענותיו אחת לאחת ואל תיתן תשובות עמומות.
הרבה דיבורים של הרב שפירא צריכים בדיקה מדוקדת
נובל צבי תפארתו | 17-06-2018 14:26
7]
9
נכון.מה פתאום מוצאתההכלה זמן בדיוק בזמן
יפה יוסף | 17-06-2018 14:21
החופה להראות את רב חוכמתה.לא שמעתי חתן מדבר.הטוב ביותר שלא החתן ולא הכלה יאמרו דברים.
10
יש כבר תגובה לתגובה, אבל אתם עדיין לא מפרסמים
תלמיד ותיק | 17-06-2018 14:38
תחכו מספיק זמן עד שדברי הרב שפירא יחלחלו ויקבלו מעמד של אמת, ורק אז תופיע פתאום תגובתו של הרב בזק
11
למנוע מאישה לדבר? אין בכך צניעות.
אורן | 17-06-2018 15:13
זה סתם מוזר.
12
בדיוק כך התחילו הרפורמים.
יהודי | 17-06-2018 15:41
.
13
הרב יהושע הוא חרדי למהדרין
יוני | 17-06-2018 16:08
בדיוק כמו הרב אבינר ועוד.
זה נכון. הוא מתחרד
מתנאל | 18-06-2018 1:49
אין קשר לשמירת ההלכה. הרב שרקי למשל אמר בבירור(ויש הקלטות) בשות שלו במכון מאיר לפני כמה חודשים שלרב שפירא יש בעיות בהבנת הרב קוק ושהוא ועוד ממחנהו התייאשו מתורת הרב (למעשה, אם כי הם לא יודו) והם בעצם חוברים לחרדיות, וחוזרים לבית החמים של הדתיות המצומצמת. חבל. שומעים את הפסימיות ואת הקיצוניות יתר, את חוסר ההקשבה למחלוקות שלשם שמיים. במקום כך עסוקים רק בלהחרים ספרים,רבנים, מפלגות וכו. וכבר אמר הרב קוק שסימן רע למפלגה אם היא חושבת שכל האמת אצלה.
צריך להסתנכרן עם המציאות. לפעמים דבריו.......
ניתוק=.............. | 17-06-2018 18:45
........................
התכוונת, הוא שומר מצוות למהדרין ולא חפיפניק
ישי | 17-06-2018 18:07
אם אתה מחפש רבני בא-לי, לך לרב נפתלי בנט
14
ישר כח לרב שפירא
שי | 17-06-2018 18:04
על עמידתו שדבר תורתנו האמיתית לא יומר בתורה רפורמית
15
נו..... די...
ג'ו | 17-06-2018 18:07
כבוגר ישיבת הר עציון.. אתם לא מבינים עד כמה הכתבות ההזויות האלה עם הרבנים החשוכים שמתעסקים בשטיות פוגעים ביהדות .. שוב הרבנים עסוקים בקרב מאסף ומבזבזים אנרגיות על פילפולים מיותרים שרק גורמים לפילוג.. די...
והתגובה שלך ממש מאחדת...
רועי | 17-06-2018 21:55
הוי אומר: אתה מאחד בתנאי שאתה מחזיק בדיעות גושניקיות, אבל תטען תענה של הר המור סימן שאתה חשוך, לא מפותח, מתבדל ומפלג. ממש ליברלים...
16
הרב שפירא, גאים במלחמת הקודש שלך
יהודה | 17-06-2018 18:43
ישר כח גדול
17
ברור לכל בר דעת
חנן | 17-06-2018 23:38
הרב ליכטנשטיין עם כל פתיחותו היה ירא שמים ומדקדק בהלכה כקוצו של יוד ודל
18
הרב שפירא הוא הסיכוי האחרון
שני | 18-06-2018 14:02
לשמירת ודקדוק ההלכה במחננו למול הרוחות הניאו רפורמיות
19
הרבנים שפירא ואבינר צדיקים
אהוד | 18-06-2018 14:03
שלא מתייפייפים לתקשורת ולתרבות המערבית
20
דיון הזוי
אזרחי | 20-06-2018 9:51
במאה העשרים ואחת, לדון בשאלה האם לאשה מותר לפתוח את הפה ולדבר, זה דיון הזוי. אשה יכולה לזכות בפרס נובל, להיות שרת המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון, מנכלית בנק, נשיאת אוניברסיטה ועוד אלף ואחד תפקידים, אבל בחופה שלה אסור לה לדבר?!