הרב אמנון בזק מגיב לדבריו של הרב יהושע שפירא אודות עמדתו של הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל בנושא אמירת דברי תורה על ידי אישה בחופה ומביא מספר טענות הסותרות את דברי הרב שפירא.
הכל החל כאשר בראיון לעיתון 'בשבע' אמר הרב שפירא כי הרב ליכטנשטיין סירב להגיע לחופה שאישה אמרה בה דברי תורה. בתגובה לדברים כתב הרב בזק בעמוד הפייסבוק שלו כי מישהו הטעה את הרב שפירא. הרב שפירא פרסם באתר סרוגים תגובה בה ציין כי איש לא הטעה אותו וסיפר על מקרה בו הרב ליכטנשטיין סירב להגיע לחתונה בגלל שאישה נשאה דברים בחופה.
עיניי ראו ולא זר
הרב בזק מסביר את טענתו הראשונית וכותב: "בפוסט הקודם ציינתי שבניגוד לטענת הרב יהושע שפירא שליט"א, מו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל לא נמנע מלהגיע לחופה שאישה אומרת בה דבר תורה, ולא זו בלבד אלא שנשים נשאו דברי תורה גם בחתונות שהוא עצמו היה מסדר הקידושין".
הרב בזק סיפר כי "הרב שפירא הגיב לדבריי וטען שדבריו מבוססים על סיפור משנת תשנ"ד בערך, אך 'קרוב לפטירתו הרב ליכטנשטיין זצ"ל אמר שזה לא לרוחו אך אין את היכולת להילחם בזה', ולמעשה בסביבתו של הרב 'כפו אותו למשהו שהוא לא היה חפץ בו', ולכן 'הוא נכנע למה שנעשה בשטח'".

הרב בזק החל לשטוח את טענותיו וכתב: "עיניי ראו ולא זר: ביום ה' באדר ב' תשנ"ז, כשמו"ר היה בשיא כוחו, נכחתי בחתונתם של ידידיי אביעד וחנה פרידמן. הכלה עצמה ערכה תחת החופה ולפני השבע ברכות סיום על מסכת קידושין והוסיפה דברי תורה, בהסכמתו המלאה של הרב זצ"ל".
הבעיה הייתה בזהות הספציפית של אותה אישה
הרב בזק התייחס למקרה בו נקט הרב שפירא וטען כי לא כך היה: "מוכר לי הסיפור על כך שהרב כמעט נמנע מלהגיע לחופה שבה אישה דיברה. הסיבה לכך לא הייתה קשורה להיותה אישה, אלא לזהותה הספציפית של האישה, ומטעמי כבוד הבריות לא אוסיף עוד בעניין זה".
"אחרי פטירתו של הרב", המשיך הרב בזק, "ממש כמו לאחר פטירתו של חותנו הגרי"ד סולובייצי'ק זצ"ל, תלמידים מהצד השמרני יותר נוטים 'למשוך' את מורשתו של הרב לכיוונם. אינני יכול להתייחס לטענה האנונימית שהרב הביע התנגדות לכך שאישה תדבר תחת החופה ורק נכנע ללחצים, אך די בכך אם אציין שבתו לא שמעה ממנו מעולם הסתייגות כזו".
"ובכלל, קשה מאוד לייחס לרב ליכטנשטיין זצ"ל עמדה שכזו", קבע הרב בזק. "הרב הסכים שנשים יעבירו שיעורים בישיבת הר עציון, ובהזדמנויות שונות- ימי זיכרון, אירועים מיוחדים וכדומה- נשים נשאו דברים בבית המדרש בישיבה. מדוע שדווקא תחת החופה המצב יהיה שונה?".

הצגת הרב כמי שנכנע ללחצים אינה מכבדת אותו
בסוף דבריו מתייחס הרב בזק לדבריו של הרב שפירא לפיהם הרב ליכטנשטיין לא התיר לאישה לשאת דברים בחופה אלא נכנע למציאות הזו: "הצגת הרב כמי שנכנע ללחצים מסביבתו אינה מכבדת את דמותו שלו וגם לא את 'סביבתו'. הרב למשל עמד על כך שעל אף שאין בכך איסור הלכתי, בכל זאת אישה לא תקרא את הכתובה בחופה, והוא לא שינה את דעתו עד סוף ימיו גם כאשר ביקשו ממנו לשקול אותה שוב. 'גורמים בסביבתו של הרב' גם כיבדו מאוד את דעתו, ומעולם לא 'לחצו' עליו לפעול בניגוד לדעתו".
"זכותו המלאה של הרב יהושע שפירא, איש רב פעלים לתורה ולתעודה, להחזיק בעמדות שמרניות בנושא מעמד האישה, אך טוב יהיה אם לא יגייס לשם כך את מו"ר זצ"ל, שעמדותיו בנושא היו אחרות לחלוטין".
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
1 דיונים
ישי
שלא יתכופף ללחצים של גורמים רםורמים
13:59 18.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
כל התורה שלנו שמרנית אם לא אכפת לך. הרמבם שאתם מתרברבים בו פסק. שכל מי שאומר שהתורה משתנה אין לו חלק לעולם הבא. מה אתה מציע במקופ השמרנות הזו?
12:38 18.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
כפי שאמר בזמנו הרב הראשי הרב אברהם שפירא זצ"ל. וממציאים הלכות חדשות שמעולם לא היו מותרות
12:06 18.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועה
לאן הגענו? לאן נעלמו דיני הצניעות?
11:55 18.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנן
ההבדל הוא שהרב בזק מכיר את הרב ליכטנשטיין הרבה יותר טוב מאשר הרב שפירא. הוא תלמיד שלו. לכן הרב שפירא צריך לחזור בו מטעותו. לא הבנתי למה זה כל כך...
ההבדל הוא שהרב בזק מכיר את הרב ליכטנשטיין הרבה יותר טוב מאשר הרב שפירא. הוא תלמיד שלו. לכן הרב שפירא צריך לחזור בו מטעותו. לא הבנתי למה זה כל כך משנה מה הרב ליכטנשטיין חושב? הרב ליכטנשטיין חושב גם שאנחנו לא בתקופת הגאולה...
המשך 02:19 18.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חחחח
מרבי יהושע לייב דיסקין והבית הלוי עד ...
23:47 17.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ארז
מה קרה לנו? בשנים האחרונות מאז פטירתם של גדולי עולם הרב שפירו והרב מרדכי אליהו צצו להם דרדקי שעברו מבחני רבנות וחושבים כי הם מינימום הרב שפירא או הרב אליהו....
מה קרה לנו? בשנים האחרונות מאז פטירתם של גדולי עולם הרב שפירו והרב מרדכי אליהו צצו להם דרדקי שעברו מבחני רבנות וחושבים כי הם מינימום הרב שפירא או הרב אליהו. מתירים גיוס בנות (מה שכל גדולי הדורות הקודמים יצאו נגד), מעודדים רבניות (משל היו הן חיבות בלימוד תורה), מתכופפים לחילוניות במקום לקרב אותם לתורה מכופפים את התורה אליהם בכל מיני קולות. די! לא בית הלל ולא צהר ולא כל מיני חדשים לבקרים באו, תנו לנו להמשיך בדרך השולחן ערוך, נסתדר מצויין בלעדיכם .
המשך 23:09 17.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאנה
לא הבנתי מה מכאן יש להסיק?האם זה פוגע ברבנים שאשה נושאת דברי תורה? האם זה פוגע בהם שהיא נושאת אותם בחופה? איפה זה מפריע? האם הרבנים עצמם חושבים שזה תפקידם בלבד?
18:18 17.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
חבל מאוד שבמקום לגבות את מלחמת הקודש שלו, יש מי שמנסה למצוא בדלי סיפורים ודרכם להתווכח עם משמר התורה בדורנו
18:01 17.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר קליין
כאחד שמאד קרוב לרבני קהילות שונות, אני אומר בבהירות ובנחרצות, שגם הרבנים מקטנם ועד גדולם, נכנעים ללחצים. וכך היה גם בדורות הקודמים. ואין בזה פגיעה. ויש לחלק באופן מובהק בין...
כאחד שמאד קרוב לרבני קהילות שונות, אני אומר בבהירות ובנחרצות, שגם הרבנים מקטנם ועד גדולם, נכנעים ללחצים. וכך היה גם בדורות הקודמים. ואין בזה פגיעה. ויש לחלק באופן מובהק בין התחום ההלכתי, שבו הכניעה מועטה ביותר. לבין היבטים של הנהגה, שודאי נכנעים. וכן בסיפור שלנו, שמדובר בהנהגה ולא בפסק הלכה
המשך 17:44 17.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר