"לאכול כדי להאכיל": כך תניקו בצורה הטובה ביותר

על פי משרד הבריאות, חלב אם צריך להיות מקור התזונה היחיד של התינוק בחודשיו הראשונים. בכדי להניק בצורה הטובה ביותר, חשוב שהאם המניקה תשמור על תזונה מאוזנת. שרון פ. זלמנוביץ מציגה את המאכלים המומלצים לכך

"לאכול כדי להאכיל": כך תניקו בצורה הטובה ביותר
  (צילום: שאטרסטוק)

נושא ההנקה והאכלת התינוק נחשב לאחד הנושאים החשובים ביותר לנשים יולדות והורים חדשים, כאשר משרד הבריאות ממליץ על שימוש בחלב אם כמקור התזונה הבלעדי של התינוק במשך ששת החודשים הראשונים לחייו.

"חלב אם הנו ייחודי ושונה מחלב פרה ומתחליפי מזון לתינוקות" טוענת שרון פ. זלמנוביץ, העובדת כאחות ויועצת הנקה במחלקת היולדות של המרכז הרפואי "מעיני הישועה". "לחלב אם יש יתרונות תזונתיים, חיסוניים, פסיכולוגיים וכלכליים רבים. הוא הוכח כמקור מזון אידאלי עבור התינוק, וחיוני לשלבי ההתפתחות הקריטיים של המוח, מערכת החיסון ומערכת העיכול".

כדי להניק בצורה הטובה ביותר ולוודא כי התינוק מקבל את כל הרכיבים החשובים להתפתחותו התקינה, מומלץ לאם תשמור על תזונה מאוזנת. "צריך לאכול כדי להאכיל" טוענת זלמנוביץ. "קיימת חשיבות רבה לתזונה מגוונת ומאוזנת, אשר תספק לגוף האישה המניקה את כל הרכיבים להם הגוף זקוק, על מנת למנוע חסרים תזונתיים".

הדיאטה המומלצת: אוכל טרי ועשיר בוויטמינים

לדבריה של זלמנוביץ, הדיאטה המומלצת לאם צריכה לכלול מזון טרי ככל האפשר, וללא חומרי שימור, חומרי טעם וצבעי מאכל. כמו כן, חשוב לכלול בדיאטה מנות מגוונות מכל קבוצות המזון השונות. "על תזונת האם לכלול מנות מקבוצת הלחם והדגנים, מקבוצת הירקות, ומקבוצת הפירות" אמרה. "חשוב גם לכלול מנות מקבוצת השומן- למשל, זיתים, אבוקדו, טחינה, ואגוזים, וכן מקבוצת החלבון- מוצרי חלב, עוף, דגים, קטניות, וביצים".

זלמנוביץ ממליצה גם להעדיף מאכלים מדגנים מלאים. לדבריה, "מזונות אלו עשירים בסיבים תזונתיים ובוויטמינים שונים". כמו כן, כדאי לכלול בתפריט מזונות עשירים בסידן כגון מוצרי חלב, וכן מזונות עשירים בברזל כגון בשר, סויה, וקטניות.

עוד נטען כי מנות דגים חשובות מאוד לנשים מניקות. "רצוי לצרוך 2 מנות דגים בשבוע" אמרה זלמנוביץ. "במידה ואין אפשרות יש לקחת תוספת אומגה 3 בקפסולה, כאשר המינון המומלץ הוא 200 מ"ג".

שתייה בהנקה

הדיאטה המומלצת מתייחסת לא רק לאוכל, אלא גם לשתייה. "חלב אם מורכב בעיקר ממים. על מנת שהגוף יצליח לייצר כמות נוזלים גדולה, יש צורך לספק לגוף כמות נוזלים רבה, בכדי למנוע התייבשות ולשמור על כמות חלב מספקת" מסבירה זלמנוביץ. "המדד היעיל ביותר לבדיקה הוא צבע השתן: שתן כהה פירושו התייבשות ושתן בהיר פירושו רוויה".

לטענתה של זלמנוביץ, מומלץ לשתות מים, סודה, ותה צמחים, ולהימנע ממשקאות אחרים. "מומלץ להימנע ממשקאות מתוקים בשל התכולה הקלורית הגבוהה ועודף הסוכר" אמרה. "בנוסף יש להגביל צריכת קפאין לכ- 300 מ"ג ליום.  בתקופת ההנקה עדיף לשתות את הקפה לאחר ההנקה".

קיימים גם משקאות אשר יכולים להזיק לתינוקות. "מומלץ להימנע לחלוטין מאלכוהול. גם כמויות קטנות מאד עלולות לגרום נזק ארוך טווח ומשמעותי לתינוק היונק" טוענת זלמנוביץ. "כמו כן, מומלץ להפחית במשקאות דיאט בשל נזק אפשרי של חלק מהממתיקים המלאכותיים לתינוק".

השפעה אפשרית על התינוק

אחד החששות הגדולים של נשים מניקות הוא ההשפעה של מאכלים מסויימים על התינוק היונק- אך לדבריה של זלמנוביץ, אין צורך לחשוש. לדבריה, "לא נמצא קשר בין צריכת מאכלים מסוימים בתפריט אצל האם, לגזים וכאבי בטן אצל התינוק".

למרות זאת, זלמנוביץ מוסיפה כי במידה והתינוק סובל מאי נוחות, ניתן לבחון את תזונת האם כדי לאתר את הבעיה. "יש תינוקות שתזונת האם משפיעה עליהם, אך יש לבדוק אצל כל תינוק בצורה פרטנית מהם המאכלים הספציפיים הגורמים לו לאי נוחות" הסבירה. "חשוב מאד שלא לשלול בצורה גורפת קבוצות מאכלים, כגון מוצרי חלב, קטניות, או ירקות, מכיוון שזה יכול לגרום לחסרים תזונתיים אצל האם".

====================

לפרטים נוספים, היכנסו לאתר המרכז הרפואי מעיני הישועה.

לכתבה זאת לא התפרסמו תגובות. היה הראשון להגיב!

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע