דווקא מתוך כבוד לרב אלי בן דהן אני רוצה לחלוק עליו מכל וכל.

נתחיל בכותרת שניתנה לראיון שנערך עמו באתר 'סרוגים': "לא יכול להיות ששלושה רבנים יוכלו לגייר". ובכן, לא יכול להיות שאתה, הרב אלי בן דהן, שכחת הלכה מפורשת ומוסכמת ששלושה תלמידי חכמים יכולים לגייר. אמנם היה מונופול בעניין בידי הממסד הרבני, דא עקא, שקרו לרבנות הראשית לישראל ולממסד כמה עניינים מהותיים, והם שהרבנות שינתה פניה מרבנות ציונית, מבינה, מכילה שפניה כלפי כל העם, לרבנות שאינה ציונית, ולעיתים בעלת עמדות אנטי ציוניות. רבנות שמי שקובע בה את סדר היום ההלכתי וההשקפתי הם הרבנים הליטאים, והקיצוניים יותר.

מי יגלה עפר מעיניכם מרנן ורבנן הרב קוק והרב עוזיאל זצ״ל, לראות להיכן הגיע המפעל שיסדתם?

בעיית הגיור עתיקה בישראל, וישנה מסורת של פסיקה מקלה ידועה בעניין הגיור, ועל פי תורתו של מרן הרב עוזיאל נהגו בכל העולם הרבני בארץ ובעולם, רק בדרך פסיקתו ניתן להקל על המצוקה הנוראה בעניין הכניסה ליהדות עם התאמות לזמנינו.

הרבנות אינה עושה דבר ואינה מסוגלת לעשות דבר, והעולם היהודי מאבד אלפים ורבבות מבניו בגלל מדיניות הלכתית שאינה נכונה, בבחינת גזירה על הציבור שאינו יכול לעמוד בה. נכון שישנה גישה אחרת מחמירה, אולם גישה זו מעולם לא הייתה הזרם המרכזי בהלכה ובהנהגה הרבנית.

הרב חיים אמסלם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הרב מרדכי אליהו רבך זצ״ל שהיה דווקא מן המחמירים בהלכה, כשהבין בחכמתו את הבעיה, וידע שבתי הדין לא יפתרו אותה, הקים בזמנו שבעה בתי דין לגיור. בעצם היו אלו רבני ערים שהופקדה בידם הסמכות לגייר, ביניהם הרב צפניה דרורי למשל. למרות שאז עדיין בתי הדין הרבניים יכלו בפועל לגייר, ואז הבעיה באמת הייתה מינורית. בימינו הבעיה כל כך נוראה שמה שנחוץ הוא הצעת חוק מידית שכל רב עיר בישראל יוכל להקים בית דין לגיור, ואני מדגיש ללא שום תלות ברבנות הראשית, כי אז היא תשתלט ותכתיב את סדר היום והבעיה תישאר בעינה.

דבר ידוע ומפורסם, הרב בן דהן, ואל נא תיפגע, כי אתה בשמשך כמנהל בתי הדין הרבניים, לא הקלת בעניין ושמת מקלות בגלגלי עגלת הגיור בכל הזדמנות, ימי המחלוקת בינינו בזה ישנים וותיקים.

ועתה לבית היהודי: ובכן הבית היהודי כמפלגה דמוקרטית ומכילה, המכריזה מעל כל במה כי היא פותחת זרועותיה, גם לחילוניים ואפילו לשאינם בני ברית להצטרף ולהבחר דרכה, אסור לה לאמץ גישה כמו זו שאתה הבעת, ובעצם לאמץ את הקו החרדי הליטאי הזה, למרות שלא מעט מרבני ציבור הסרוגים (החרדליי״ם) מזמן נהיו קיצוניים אף יותר מהחרדים.

עכשיו באשר למה שכתבת והגדרת "עמדת רבני הציונות הדתית", למזלנו אין בציונות הדתית "מועצת רבנים" או "מועצת חכמים" שקובעת מהי עמדת רבני הציונות הדתית. הכרתי בשנים האחרונות עשרות רבנים בציונות הדתית, החושבים כמוני בדיוק, ועם חלקם אני יושב לעיתים בשבתנו כדייני גיור, במסגרת המיזם הקדוש של "גיור כהלכה".

באשר לי עצמי, באתי למפלגת הבית היהודי במיוחד על מנת לקדם את ענייני הזהות היהודית מעמדת כוח והשפעה. ברור שהשאיפה שלי היא להגיע למשרה ממשלתית שממנה אקדם את העניינים שהם בשבילי ציפור הנפש. אשאר בבית היהודי ואלחם בכל כוחותיי, אך חוששני שבמידה ולא יינתן לי לפעול לא אוכל להישאר אפילו יום אחד במקום שדוחים גרים מ״זרע ישראל״ מלשוב ליהדות, ובעיקר למנוע במעט את ההתבוללות הנוראה. כי בזמנינו "המחמיר בגיור מקל בהתבוללות".