אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

אלישיב רייכנר: סמוטריץ' יהיר, הסרוגים לא סוחבים את האלונקה לבד

הציבור הדתי לאומי הוא לא שחקן יחידי, לא בקורס קצינים, לא ביחידות המובחרות ולא במחוזות עשייה אחרים במדינה. יש עוד מגזרים בחברה הישראלית שמחנכים לאידאולוגיה של נתינה הקרבה ומסירות"

סמוטריץ' יהיר, הסרוגים לא סוחבים את האלונקה לבד
  אלישיב רייכנר (באדיבות המצולם)

עיתונאי 'מקור ראשון', אלישיב רייכנר, כי דבריו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', לפיהם על הנוער הדתי "לדלג" על מספר מחזורי גיוס, קריאה שהתפרשה בעיני רבים כקריאה לסרבנות, נובעים מיהירות ומנקודת ההנחה כי הציונות הדתית "סוחבת את האלונקה" לבד.

במסגרת טורו השבועי כתב רייכנר כי "ההתבטאות הזאת הזכירה לי התבטאות אחרת של סמוטריץ'. עוד לפני שנבחר לכנסת הוא טען שלציבור הדתי לאומי מגיע תקציב חינוך מועדף מכיוון שהוא מייצר תוצרים משובחים יותר. כשביקשתי ממנו הסבר במסגרת ראיון ל'מקור ראשון', הוא אמר: "אני אליטיסט ואני מאמין שככה בונים חברה. אני מאמין שהציונות הדתית נושאת בהשקפת העולם שלה את הפתרונות למדינת ישראל, וכשאני משקיע במפעלי החינוך שלה אני בונה את הדור שיציל את עם ישראל".

על הקריאה של סמוטריץ' לאיים בדחיית גיוס כתב רייכנר כי "כשיוצאים מתוך הנחה שהציונות הדתית היא האליטה המובחרת היחידה בחברה הישראלית, קל להגיע למסקנה שאם הישיבות והמכינות הדתיות רק יאיימו בדחיית גיוס, צה"ל לא יוכל להמשיך להתקיים. כשמשוכנעים שהציבור הדתי לאומי הוא היחידי שמסוגל לספק חיילים טובים לשורות הצבא, אפשר גם להמר שהצבא יזחל על ארבע מול כל איום של ח"כ מ'הבית היהודי'".

רייכנר מבקש להדגיש כי בלי שום קשר לסערות האחרונות ולמשבר בין הציונות הדתית לצבא "יש בדיבור המוגזם על 'האליטה הסרוגה', שבא לידי ביטוי גם בעולם הפרסום הדתי, ובמובהק בקמפיין המתנשא של הישוב לשם, לא מעט יהירות מסוכנת".

לדבריו: "אם ח"כ סמוטריץ' יבקר בסיום קורס קצינים בבה"ד 1 הוא יגלה להפתעתו שלמרות שהציונות הדתית מיוצגת שם באחוז גבוה מחלקה באוכלוסייה היא אינה לבדה על רחבת המסדרים. גם מתקני האימונים של היחידות המובחרות הם לא מחנה של בני עקיבא. יניב מגל, מחבר הספר 'סרוגים בקנה' מציין בספרו שאמנם בחטיבות גולני והצנחנים יש נוכחות בולטת של כיפות סרוגות אבל ברוב היחידות המובחרות של צה"ל נוכחותם של הדתיים לאומיים תואמת לחלקם באוכלוסייה ולעתים אף למטה מכך. בחיל האוויר הדתיים מהווים כחמישה עד עשרה אחוזים מקרב הטייסים, בסיירת מטכ"ל הנוכחות הדתית תואמת במקרה הטוב לחלקם של הדתיים באוכלוסייה, ובשייטת 13 מדובר בנוכחות דלילה".

"חשוב לזכור את הנתונים האלה", כותב רייכנר, "לא כדי להמעיט בערכו של הציבור הדתי לאומי אלא כדי להיכנס לפרופורציות ולזכור שלמרות השינויים במפת האליטות של החברה הישראלית, הציבור הדתי לאומי הוא לא שחקן יחידי, לא בקורס קצינים, לא ביחידות המובחרות ולא במחוזות עשייה אחרים במדינה. יש עוד מגזרים בחברה הישראלית שמחנכים לאידאולוגיה של נתינה הקרבה ומסירות".

כדוגמא, נותן רייכנר את המכינות הקדם צבאיות הלא דתיות: "מכינות קדם צבאיות שאינן דתיות נפתחות מידי שנה ומתמלאות במהירות במאות צעירים אידאליסטים שלא למדו בישיבה תיכונית או אולפנה. מרוב השתבחות עצמית ודיבורים על 'האליטה הסרוגה', עלולים לשכוח שיש עוד אליטות מתחת לאלונקה. לדיון על סוגיות חשובות כמו השירות המשותף הציבור הסרוג לא צריך לבוא מעמדה מתנצלת, אבל גם לא מעמדה מתנשאת. כן שותפים שווים, אבל לא בנים מועדפים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
אולי לא שמת לב אבל סמוטריץ' מעולם לא אמר זאת
אז על מה אתה קופץ? | 02-04-2017 10:15
מספיק עם ההטפות ה חינוכיות האלה.... ודאי שאתה צודק אבל סמוטריץ אף פעם לא אמר דבר כזה. הוא מתכוון לכך שפוגעים בכוונה שציבור הדתי שנותן הרבה מאוד לצה"ל. האם זה אומר שהוא התכוון לומר שאחרים לא? נו... באמת.... העיקר שהיה נושא לכתבה. לפעמים צריך לדעת גם לשתוק ולא להטיף בשער על דברים מובנים מאליהם ובמיוחד על דברים שמעולם לא נאמרו ולא נרמזו. אה ... ולפני שקופצים עליי אני בכלל מצביע ליכוד ומגדולי המתנגדים לציונות הדתית האשכנזית שבזה ומתנשאת מעל יוצאי עדות המזרח. רק שהפעם מה לעשות? סתם נטפלת לסמוטריץ' (אולי כי זה באופנה עכשיו)?
2
צודק צודק צודק
גל | 02-04-2017 10:29
פשוט מנותקים.
3
מעניין מתי לאחרונה הוא כתב משהו בעד הציבור שלו?
חיפאי | 02-04-2017 10:56
מזמן הוא מנסה למצוא חן בעיני הציבור הכללי
4
יש חילונים רבים שרוצים להתגייס? מצוין.סמוטריץ אמר בצדק
ר | 02-04-2017 11:25
שמי שרוצה שדתיים יתגייסו ,שיתאים את הצבא לכך. מה לא ברור לכותב הכתבה הזאת. מה זה קשור אליטה או לא? לצבא פרוץ אסור להתגייס. לכן צריך לדחות את מחזורי הגיוס , בלי שום קשר לאליטה כזו או אחרת.
5
הדבר הכי יהיר שיש
דת"ל | 02-04-2017 12:19
זה לקרוא למישהו אחר יהיר.
6
האמת היא ששניהם יהירים למדי
תומר | 02-04-2017 13:06
גם ח"כ סמוטריץ וגם אלישיב רייכנר. למי שמכיר...
ההבדל: רק אחד מהם נבון!
מישהו | 03-04-2017 12:01
ולא ריכנר...........
7
הפוסל במומו פוסל!!
מלכי | 02-04-2017 14:20
סמוטריץ מעולם לא חשב שהציבור הדתי לאומי הוא הציבור האיכותי היחיד. זו סתם לשון הרע עליו. סמוטריץ כן חושש שהציבור הדתי לאומי הוא ציבור איכותי שצה"ל חפץ בו, וזקוק לו. לא יותר מכך!
8
לא מספיק לדעת לכתוב
יהודי | 02-04-2017 14:23
אבל, עיתונאי, לא נדרש לדעת לקרוא...........
9
אדון רייכנר סמוטריץ' רק בא לומר שאנו לא אורחים בצה"ל
בגדי המלך החדשים | 02-04-2017 14:23
ויש להתחשב בצרכים של יהודי דתי לא פחות מאשר של מיעוט פמניסטי רדיקאלי . ומאחר שהם יודעים שהדתיים הם ילדי הכאפות אין ברירה מאשר לשנות את כללי המשחק כדי שיתייחסו אלינו בצורה השאינה מבזה את החייל הדתי
10
אכן ח"כ סמוטריץ צודק
ד"ר משה פרץ | 02-04-2017 16:31
אין ספק שהציבור הדתי לאומי, הרואה במדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו, מגיע במוטיבציה גדולה לצבא לתרום ככל היותר. הבעיה היא, שגורמים ממגדר השמאל הקצוני, פועלים ככל יכולתם להטמיע בצה"ל התנהלות הנוגדת את ההלכה היהודית. חוק טל קידם שילוב ראוי של חרדים. מתוך חשש לגיוס המוני של חרדים במהלך הדרגתי אשר התחזק משנה לשנה, הם הצליחו לבטל את חוק טל. התוצאה היא, קיטוב ושינאה של החרדים לצה"ל. לאחר שפגעו בשילוב החרדים, פעלו באופן דומה להדרת דתים לאומים מצה"ל, ע"י שילוב נשים בכל היחידות בצה"ל. לא איכפת להם לסרס את צה"ל ולפגוע בביטחון הלאומי, העיקר לבלום את ההשתלבות המסיבית של חרדים ודתים לאומים בצה"ל, על מנת שלא ינהיגו את הצבא.
11
יכול להיות שרייכנר רק מנסה להמר
יהודי | 02-04-2017 17:21
וחושב שסמוטריץ' יזרק מהכנסת בבחירות הקרובות, ולכן כדאי לבלוט בצד השני. אם זו הסיבה - אני שמח לבשר לך שאתה טועה, ובגדול. הח"כ המוכשר והפעלתני הולםך להמשיך לשרת את עמ"י בשנים הקרובות. אם הסיבה של רייכנר יותר מהותית, מסתבר שהוא סתם לא יודע לקרוא...
12
לחי שניה
דוד | 02-04-2017 18:07
תמשיכו לעשות קולות של שטיח כשדורכים עליכם, כשיורקים לכם בפרצוף תגידו שזה גשם ורוצו לעוד כמה שבועות במילואים. השם ירחם. הפכתם את המדינה לקודש הקודשים.חילול השם נורא ואיום
13
אפילו לא קראתי. הספיקה לי הכותרת להבין
מומו | 02-04-2017 21:14
שרייכנר שוב לקח על עצמו את תפקיד המוכיח בשער לציבור הדתי. תודה רייכנר.
14
מעניין שישנם שתמיד מנסים לומר כמה חילוניים הם טובים
מתבונן | 02-04-2017 22:59
הרמב"ם יקירי , לא חשב בדיוק כמוך ובאשר לגיוס אין מה לדאוג לא מתגייסים ליחידות מובחרות מאידיאולוגיה רוצים כבוד ואגו ( לגיטימי ) ממילא לא יפסיקו אפילו אם משה רבינו יגיד להם לסרב
15
יהירות לשמה
קלמן | 07-04-2017 4:14
סמוטריץ יהיר ומתנשא עם כיפה על הראש ואלוקים לא מוזכר בפיו רק תשבוחות על פועליו ומעשיו כח"כ ...ואיפה הוא בעמונה???.......כמה דיבורים שמעתי ממנו בלי סוף די להיות אגוטיסט