תהליך מינוי הדיינים, שיסתיים רק כאשר ימונו גם הדיינים לבית הדין הרבני הגדול, ממשיך להסעיר, וגם להפיק דיונים רציניים, הבאים לברר את אמיתתה של תורה ביחס לאופן הראוי לניהול תהליך כזה.
בשו"ת חביב, ולא מחייב מבחינת הכרעותיו, עונה הרב אבינר לשאלה עקרונית הנוגעת לשיתופן של נשים בוועדה למינוי דיינים.
הרב אבינר מציין שלוש אמות בחירה לדיין, ומסבירן לפי דברי הראי"ה זצ"ל: א. קדושה וטהרה פנימית, שאותן באמת רק ה' יודע, אבל האדם יכול לדעת על כך מעט אחרי היכרות רבת שנים. ב. גדלות בתורה – שאותה תלמידי חכמים יודעים. ג. קשר אל העם, שאותו העם יודע.
מעניין מדוע השואל היה מוטרד מכך שישבו בועדה גם ארבע נשים, בעוד שלפי הקריטריון השני הנ"ל היו צריכים לשבת בה תלמידי חכמים. לא הפריע לו שמלבד שני הרבנים הראשיים לא ישבו בועדה תלמידי חכמים, אלא גברים נציגי מפלגות פוליטיות שונות, ונציג לשכת עורכי הדין. מה הם בדקו הם אצל המועמדים, את בקיאותם בשולחן ערוך?
הלא כל המועמדים הם בעלי כושר לדיינות, שבקיאותם בהלכה כבר נקבעה על ידי תלמידי חכמים (במבחני הרבנות הראשית). בתשובתו, הרב אבינר מיצר על כך שיושבות בוועדה נשים, שכן זהו היפוך סדר העדיפויות הנכון שאמור להיות: קודם קדושה, אחר כך חכמה, ולבסוף דעת העם. זוהי זריית חול בעיניים: ומתי תבוא לידי ביטוי דעת העם? אחרי שתתקיימנה הבחירות והדיינים כבר ימונו? דוקא לפי הקריטריונים שקבע הרב אבינר הועדה למינוי דיינים היא המקום לבטא את רצון העם.
ועוד אני שואלת: מדוע זה לא תקין לבדוק מהו היחס של הדיינים למצוקותיהן של נשים? הרמב"ם קובע בהלכות סנהדרין (פ"ב הלכה ז') שיש שבע תכונות החייבות להיות לדיינים, ואחת מהן: "אהבת הבריות להן". על כן, בועדה הדנה במינוי דיינים, שעיסוקם הכמעט בלעדי הוא בדיני משפחה, כלומר: בענייני גברים נשים וילדים, יש חשיבות מיוחדת לכך שהם יהיו אהובים על הבריות הנידונות בפניהם. נראה כי בדורנו, שיש בו נשים חכמות ובעלות דעה רבות כל כך, היכולות לייצג באופן מושכל ומוסרי את כלל הנשים, נכון לכתחילה על פי קריאת הכיוון של הרמב"ם (שלדעתו זוהי חובה מדאורייתא) שנשים תהיינה מעורבות בתהליך בחירה של דיינים.
התהליך הזה בו נשים הופכות להיות שותפות ומשפיעות באופן ישיר על מערכת בתי הדין, מבטא רצון עמוק של עם ישראל, ורחשי לב שהיו כמוסים שנים רבות, רחשי לב העולים בקנה אחד עם אמיתה של תורה. מהאמור לעיל נובע שבועדה למינוי דיינים ראוי שמחצית מהקולות יהיו של נשים. כל מי שלב ישר ושכל ישר לו מצטרף באהבה ובשמחה לתהליך הזה, שירים את קרנה של תורה בעם ישראל, ואינו מחפש סיבות להתנגד לו.
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
מישלי
שופט בית משפט 'השלום' בירושלים דחה הבוקר (חמישי) את בקשת המשטרה להרחיק את פעיל הימין, עורך הדין איתמר בן גביר, מהר הבית לתקופה של 15 יום והורה לשחררו ללא כל...
שופט בית משפט 'השלום' בירושלים דחה הבוקר (חמישי) את בקשת המשטרה להרחיק את פעיל הימין, עורך הדין איתמר בן גביר, מהר הבית לתקופה של 15 יום והורה לשחררו ללא כל תנאי אף ללא ערבות עצמית.
המשך 21:30 03.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תשובות לכותבים
ישר כח לרבנית שילת. דברי חכמה ודעת. מגיב 1 עם הארץ גמור ואינו ראוי לתגובה. למגיב 2, אתה צודק, אך אני לא מתפלא, הליכוד הפקיר את משרד הדתות לחרדים, גם בבחירות לרב...
ישר כח לרבנית שילת. דברי חכמה ודעת. מגיב 1 עם הארץ גמור ואינו ראוי לתגובה. למגיב 2, אתה צודק, אך אני לא מתפלא, הליכוד הפקיר את משרד הדתות לחרדים, גם בבחירות לרב ראשי הליכוד תמך ברבנים חרדים שבזים למדינה, שמתנגדים לגיוס לצה"ל, ושמתנגדים ללימודי ליבה הליכוד מציג עצמו כתנועה ליברלית וציונית, אך פעם אחר פעם הוא מפנה עורף לציונות הדתית שטובה בשבילו אך ורק לצורך בחירות לכנסת להציל את העם משליטת השמאל...
המשך 23:47 30.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סתם דתי
19:01 30.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלומי
לא ניתן לאחוז בחבל בצביעות בשתי קצותיו: גם לטעון לשוויון מוחלט עם הגברים בכל תחום ובו זמנית לטעון לשוני המחייב נציגות נשית נפרדת. בעצם מה אני מתפלא? הרי המומחיות הנשית היא להיות אוקסימורונים...
לא ניתן לאחוז בחבל בצביעות בשתי קצותיו: גם לטעון לשוויון מוחלט עם הגברים בכל תחום ובו זמנית לטעון לשוני המחייב נציגות נשית נפרדת. בעצם מה אני מתפלא? הרי המומחיות הנשית היא להיות אוקסימורונים כאלו. צבועות.
המשך 17:07 30.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודית שילת
כשיתקיימו הבחינות לבית הדין העליון מדובר יהיה בדיינים שכבר שרתו בתפקיד זה שנים רבות הם יוכלו להיבחן על פי פסיקותיהם ורמתם כדיינים. כמובן שאישיותם ומזגם וייחסם לבאי בית הדין יהיה...
כשיתקיימו הבחינות לבית הדין העליון מדובר יהיה בדיינים שכבר שרתו בתפקיד זה שנים רבות הם יוכלו להיבחן על פי פסיקותיהם ורמתם כדיינים. כמובן שאישיותם ומזגם וייחסם לבאי בית הדין יהיה משמעותי במבחן זה וכדאי שגן גברים יבחנו אותם על פי מזגם השיפוטי, גישתם החברתית, גדלותם בתורה, יצירתיות תורנית כדי לפתור בעיות שהן כולן בעיות עם משמעות קריטית לחיי היחידים ולמוסד המשפחה. אסור לשכוח שאם נשים לא ירצו להתחתן כדת משה וישראל בגלל הסיכון שהן עלולות להיקלע אליו ,מוסד המשפחה המקרטע כבר היום , יהרס לחלוטין וישארו מחוייבים אליו רק אנשים ונשים דתיים , וגם על כך כבר יש קולות אחרים...יחס הדיינים לנשים הוא נושא שעליו תקום או תיפול המשפחה בישראל. מועדים לשמחה.
המשך 16:43 30.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודית שילת
1. אמנם כן נשמטו מידיעתי לרגע 2 ת"ח נוספים. אך אין בכך כדי לשמוט אתת הטיעון העקרוני. שהרי גם כך לא יהיה רוב לתמידי חכמים אלא לאנשי ציבור ומשפט.גם אם...
1. אמנם כן נשמטו מידיעתי לרגע 2 ת"ח נוספים. אך אין בכך כדי לשמוט אתת הטיעון העקרוני. שהרי גם כך לא יהיה רוב לתמידי חכמים אלא לאנשי ציבור ומשפט.גם אם ה 4 היו גברים ולא נשים וזאת מפני שהוועדה מייצגת דיסציפלינות - תורנית, חברתית ציבורית ומשפטית. 2. הבחירות היו לבית הדין המחוזי ולא העליון. מדובר במועמדים שלא הוציאו פסקי דין בתחומם אלא שימשו בתפקידים שונים בתחום התורני , אך עיקר חשיבותם כמועמדים הוא בכך שעברו מבחני כושר כבר קודם ברבנות הראשית. כל אישה משכילה ומבינה בתחום יכולה לקרוא מאמרים תורניים ולהתייעץ עם אחרים , לגבי משמעותם לרמתו וגישתו של המועמד. המבחן של חברות הוועדה באשר ליחס לנשים הוא מבחן סף. גם החברים הגברים בוועדה חייבים להתייחס לכך. שהרי סרבנות גט או עיגון של אישה על ידי איש הינה בעלת משמעות רוחנית והלכתית קשה משל גבר וד"ל ובלתי פתירה עם היתר 100 רבנים. מצב זה יוצר בעיות קשות לא רק לאשה אלא גם לעם ישראל. ועל כן זהו מבחן ראשון והכרחי. וטוב שיש מי שבוחנות את המבחן הזה. המשך יבוא.
המשך 16:35 30.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
למגיב 1
אם הרמבם חושב שנכון לנשים לצאת מהבית רק פעם בחודש והרמבם חושה שדיינים צריכים להיות אהובים על הבריות ובתי דין רבניים עוסקים בדיני משפחה שיש בהם גם גברים וגם...
אם הרמבם חושב שנכון לנשים לצאת מהבית רק פעם בחודש והרמבם חושה שדיינים צריכים להיות אהובים על הבריות ובתי דין רבניים עוסקים בדיני משפחה שיש בהם גם גברים וגם נשים , השאלה תהיה אם המושג "בריות" חל גם על כאלה שמותר להן לצאת מהבית רק פעם בחודש. אם תשובתך לשאלה היא - כן, אזי אפשר לעשות את זה מושלם. הוועדה למינוי דיינים תקבע תאריך לישיבתה ,באחת מהיציאות המותרות להן. זה יהיה קל מאוד. ואם תשובתך שהנשים אינן כלולות בהגדרת "בריות" אזי הן בכלל לא יכולות להידון בבתי דין רבניים ובתי הדין הרבניים יהיו שייכים כנראה רק לזוגות הומוסקסואליים. אבל מאחר וזוגות כאלה אינם נישאים כדת משה וישראל, הרי שלא יהיו "קליינטים" לבתי הדין הרבניים ובהחלט אפשר לסגור אותם ואז לא יתקיים כלל וכלל הויכוח הזה. לא וועדות, לא נשים, ולא בריות. אינטליגנט אתה.
המשך 10:55 30.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פישמן
למה חבר כנסת ציוני, בוחר בחרדי אנטי ציוני? מה שמעיד על פוליטיקה באושה וכרוכה בכסף טמא.
10:32 30.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ר
ליישם , ולא להביא רק את פסיקות הרמב"ם כשנח.
10:29 30.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר