הרב שלמה אבינר תוקף לאחרונה, בסדרה של שאלות ותשובות בסגנון "שו"ת סמס", את התקנות המרחיבות את מספר בתי הדין במוסמכים לגייר. אחת הטענות החוזרות בדבריו היא כנגד גיור קטינים, וכך הוא כותב: "מה לגבי הילדים, האם לא כדאי לגייר אותם גם אם הוריהם גויים?
ודאי לא. הרי ילד שמגיירים אותו, אם בהגיעו לגיל בר מצווה, אינו שומר מצוות, הגיור פוקע למפרע, וזה מה שיקרה כמעט תמיד אם הוריו הם גויים, או הורה אחד גוי והשני לא שומר תורה ומצוות. גם גיור ילדים אלה הוא אונאה נוראה".
הרב אבינר קובע כי כאשר יגיע הילד לגיל מצוות, אם לא ישמור הלכה גיורו יפקע ויתבטל למפרע. על מה מבוססת קביעה זו? הרב אבינר אינו מסביר, אך המקור שאליו הוא רומז הוא דברי רב יוסף בגמרא במסכת כתובות (יא.): "הגדילו יכולין למחות". דהיינו, ילד קטן שעבר גיור בבית הדין יכול למחות ולבטל את הגיור בהגיעו לגיל מצוות.
כיצד הסיק מכך הרב אבינר שכאשר הילד אינו מקיים מצוות הגיור בטל? ובכן, הרב אבינר מבין כי אי-קיום-מצוות שקול למחאה כנגד עצם הגירות. ואכן, כך אפשר אולי להבין בדברי התוספות ישנים (על הגמרא שם), שכתבו שהמחאה יכולה להיעשות כאשר הילד נוהג ב"מנהג גיות". הרב אבינר סבור שכאשר הילד אינו מקיים מצוות הרי שהוא נוהג "מנהג גיות" ומפקיע את הגירות. וכך באמת כתב הרב אברהם שרמן ובשל כך הוא סבור שגיורים אלו פסולים.
קל לראות כי פרשנות זו בדברי התוספות-ישנים אינה הכרחית. שהרי "מנהג גויות" עניינו בפשטות התנהלות של התכחשות מוחלטת ליהדות, ואין הדבר כן בילד שהתגייר ושומר על זיקה ליהדות גם אם אינו מקפיד על כל תג ותג.
אך חשוב יותר לשים לב לכך שדברי התוספות-ישנים הם דעת מיעוט זניחה בראשונים. רש"י והרי"ד (על הגמרא שם) כתבו בפירוש שמחאה היא דווקא כאשר הילד אומר בפירוש שאינו רוצה בגירות, וכן מוכח גם מדברי הרשב"א והריטב"א. משום כך כבר כתב הרב משה שטרנבוך (שו"ת תשובות והנהגות ב, תקיב) שלדעת רוב הפוסקים אין הגירות מתבטלת כאשר הילד אינו שומר מצוות, וכן כתבו רוב-ככל הפוסקים האחרונים (שו"ת אחיעזר ג, כח; ציץ אליעזר טז, סא ועוד). שיקול נוסף בהקשר זה מופיע בדברי המהרש"ם (ו, קט), שהתייחס למציאות דומה מאד לזו שבה אנו חיים כיום: "מה שאבותיהם מרגילים אותם לכתוב בשבת קודש וכדומה,אין זה מחאה כי מעשה אבותיהם בידיהם ואומרים מותר וכתינוק שנשבה בין העכו"ם דמי".
כל זאת מבלי להזכיר את דברי החתם סופר (יו"ד רנג) שנפסקו להלכה (פת"ש יו"ד רסח, ח; אג"מ יו"ד א, קסב), שכתב שאם הורי הילד מבקשים שיתגייר (ואין הוא עושה זאת בניגוד לרצונם), אין הוא יכול לבטל את הגירות אפילו כשהוא מוחה בפירוש. ממילא, כל הדיון כלל אינו רלבנטי בימינו, כאשר הגיור נעשה תמיד ברצון ההורים.
סיכומו של דבר, הרב אבינר הניח בדבריו כדבר פשוט שאם הילד לא ישמור מצוות בגדלותו תתבטל הגירות. אך כאשר מתבוננים בדברי הפוסקים לאורך הדורות רואים כי מדובר לכל היותר בהבנה אפשרית של דעת יחיד דחויה, שהמייצג שלה כיום הוא הרב אברהם שרמן, שפסל כזכור גם את כל גיורי הרב דרוקמן בטענה שהוא רשע ופסול לדון.
גישה זו מנוגדת לעמדת הרבנות הראשית שכבר מימיו של הרב הרצוג לא נמנעה מגיור קטינים בתנאי שיישלחו לבית ספר דתי (פסקים וכתבים ד, צז), ואף לעמדת הרב הראשי הנוכחי (שו"ת משכיל לדוד לח) שכתב שיש להכשיר את הגירות גם אם הילד לא יקיים מצוות בעתיד. מה שמעורר את השאלה: האין הרב אבינר סבור שאסור לחלוק על הרבנות הראשית בנושאים הנוגעים לכלל ישראל? ומה לדעתו מעמדם הנוכחי של אלפי ילדים שהרבנות גיירה לאורך השנים אף שחיו בבתים שאינם שומרי מצוות?.
לצערי הרב, סוג זה של טיעונים-חסרי-בסיס מאפיין היטב את הכותבים כנגד הגיור, ונובע מכך שהעיסוק בנושאים הלכתיים כבדי משקל נעשה באופן של הצהרות תקשורתיות ללא דיון מעמיק.
(הרב אברהם סתיו חבר בכולל הגבוה לעיון בישיבת 'הר עציון' ובמכון המחקר של ארגון 'רבני צהר')
מה דעתך בנושא?
41 תגובות
0 דיונים
סער
לאן הגענו, עוד לא מישמש זקן הנער...
02:08 16.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מומו
גסות רוח סימן לעניות של תורה. כאן מדובר על פסידו גירות מראש. לכן לא שייכים כאן כל הדברים שאתה מצטט. לעולם הקב"ה מקבל בתשובה.
21:27 14.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כמה קל להכתיר "גדולי דור" לפי איך שבא לך. איני ח"ו בא להכחיש או למעט בגדלותו התורנית של הרב ליאור שללא ספק הינו *אחד מגדולי הדור*, אך לבוא ולהכתיר אותו...
כמה קל להכתיר "גדולי דור" לפי איך שבא לך. איני ח"ו בא להכחיש או למעט בגדלותו התורנית של הרב ליאור שללא ספק הינו *אחד מגדולי הדור*, אך לבוא ולהכתיר אותו "לגדול הדור" בלעדית כמנהג אחינו החרדים, אין לך רדידות מחשבתית גדולה מזו. בכל מקרה, הרב ליאור בוודאי לכה"פ "מחזיק" מהרב נחום רבינוביץ' כ"מאן דאמר"... בהסכמתו לספרו של הרב אמסלם (שממנה חזר בו אח"כ) כתב הרב ליאור את הדברים הבאים שאינם ניתנים להכחשה: "וראיתי את המסקנות ... ונראה לענ״ד שהן צודקות" "חשוב לענ״ד שיודגש ויובלט שאין מדובר בקולות המתחדשות לזמן, אלא - אלה הם היסודות ההלכתיים המבוססים על יסודות ההלכה מדורי דורות לפי דברי גדולי הפוסקים, זה חשוב קודם כל בלפי פנים שלא יאמרו שיש באן רבנים שמקלים סתם, וכן כלפי חוץ שלא יאמרו שההלכה היא מתגמשת לפי רוח הזמן ר״ל" ומצד שני: "לענ״ד נושא שכזה טעון אישור הרבנות הראשית לישראל בתמיכת רבני ישראל, אחרת זה עלול להביא מחלוקות גדולות ובמקום לתקן זה עלול חלילה להביא קרע בעם ישראל." הכחשתו אח"כ מעוררת תמיהה גדולה. אפשר לומר שחזר בו אך הוא טען שהסכמתו היתה "כללית" ולא הסכמה למסקנות ההלכתיות. לאור הציטוטים לעיל (ודווקא החלק שמסתייג ומחייב הסכמת גדולי הדור והרה"ר מוכיח מעל לכל ספק שמדובר פה הלכה למעשה) צריך עיון גדול ודו"ק
המשך 15:26 14.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ל-33
דומני שמוסכם שהינו גדול רבני הציבור הדתי-לאומי. אולי בשל קרבת דעתו לזו של הרב שרמן, ומהכירו את צאן מרעיתו, אינו מעז לאומרה????????
14:36 14.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפשר להגיד "לא הבנת", אפשר להגיד "טעית" ואפילו "טעית טעות חמורה". סילוף זה בזדון. יחד עם זאת גם אם החת"ס מכריע למעשה להחמיר רק כשהוריו מתגיירים, הוא מביא בתוך דבריו את...
אפשר להגיד "לא הבנת", אפשר להגיד "טעית" ואפילו "טעית טעות חמורה". סילוף זה בזדון. יחד עם זאת גם אם החת"ס מכריע למעשה להחמיר רק כשהוריו מתגיירים, הוא מביא בתוך דבריו את האפשרות האחרת. גם מה שאתה כותב חד משמעית שכשאביו יהודי זה לא שייך, כלל אינו מוכרח בסוגיא זו ויש לדון גם מצד טעם הדבר שאינו יכול למחות בכגון זה. (עיין באגר"מ)
המשך 13:48 14.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמיחי אליאש
החתם סופר כותב במפורש שדווקא כשנתגיירו אבותיו עמו אינו יכול למחות כשיגדל, וכך גם הביא הפתחי תשובה בשמו, ואילו הדיון כאן כולו הוא על קטן שמתגייר בלי הוריו. (גם אם...
החתם סופר כותב במפורש שדווקא כשנתגיירו אבותיו עמו אינו יכול למחות כשיגדל, וכך גם הביא הפתחי תשובה בשמו, ואילו הדיון כאן כולו הוא על קטן שמתגייר בלי הוריו. (גם אם האב הוא יהודי זה לא רלוונטי, כי לפי התורה אין הוא נחשב אביו, "אין בנך הבא מן הנכרית קרוי בנך"). לכתוב שהחתם סופר פסק שכשההורים מסכימים לגיור אין הוא יכול למחות כשיגדל, בניגוד לדבריו המפורשים שזה דווקא כשאחד ההורים מתגייר עמו- זהו פשוט סילוף דבריו.
המשך 10:28 14.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
נניח שלפי חלק מהפוסקים הגיור כן חל בדיעבד, מדוע לעשות גיורים בידיעבד? מדוע לעשות גיור שנוי במחלוקת? מדוע להכניס גויים לעם ישראל, שרק פוגמים בעם ישראל? גירי הצדק הם אהובים, אך...
נניח שלפי חלק מהפוסקים הגיור כן חל בדיעבד, מדוע לעשות גיורים בידיעבד? מדוע לעשות גיור שנוי במחלוקת? מדוע להכניס גויים לעם ישראל, שרק פוגמים בעם ישראל? גירי הצדק הם אהובים, אך אתם מכניסים לעם ישראל גויים, שאין להם שום כוונה להיות גירי צדק. אנא, הפסיקו להמיט אסון על עם ישראל!
המשך 23:00 13.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בפס"ד מוזכרים כמה צדדים לפסול את הגיורים והמרכזי שבהם הוא אותו טיעון עלוב שפוסל את הרב דרוקמן מלגייר בהיותו כביכול "רשע" ח"ו זה לא סתר שאותו דיין שכתב את הפס"ד...
בפס"ד מוזכרים כמה צדדים לפסול את הגיורים והמרכזי שבהם הוא אותו טיעון עלוב שפוסל את הרב דרוקמן מלגייר בהיותו כביכול "רשע" ח"ו זה לא סתר שאותו דיין שכתב את הפס"ד הוא נושא הדגל של ההתנגדות לגיות תוך הסתמכות על אותה דעה דחויה שהכותב טרח לנמק ולהוכיח ממקורות מספיק טובים שהיא אכן דחויה
המשך 22:05 13.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אותו גאון אדיר ש"למד 15 שנה" לא היה תוקף ומדבר בצורה שהוא דיבר על אף רב חרדי או חרד"לי ברמתו ומעמדו של הרב סתיו
21:32 13.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שם
הרי הגישה שלהם וההסתמכות ההלכתית שלהם היא רק על בדיעבד (כמו בדיון הנ"ל לדוג') ולא כל לכתחילה - כי לכתחילה קבלת מצוות הוא תנאי בסיסי וידוע שרוב הבאים להתגייר אינם...
הרי הגישה שלהם וההסתמכות ההלכתית שלהם היא רק על בדיעבד (כמו בדיון הנ"ל לדוג') ולא כל לכתחילה - כי לכתחילה קבלת מצוות הוא תנאי בסיסי וידוע שרוב הבאים להתגייר אינם מעוניינים לקיים את כל המצוות (אני אקשה ואומר שאפילו אם זה רק שבת, כשרות ונידה (שכ"ן טוב) הם לא ירצו לשמור). אבל הרעיון הזה של לגייר לכתחילה בלי שום תנאים ואז להשתמש בתואנות של ביעבד להכשיר את אותם גיורים זה פשוט זלזול בתורה. יתרה מכך, הידיעה שאותם "גרים" לא יקיימו מצוות כלל ויעברו על לאו וכרת, ואתה בתור זה שגייר אותם מודע לזה ואדיש לזה, רק מעידה על כמה אכפת לך מאותן מצוות.
המשך 13:52 12.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר