הספדו של הרב שלמה אבינר למורנו ורבינו הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל היו מאירי עיניים במיוחד. דוקא הרב אבינר, שמגיע מבית מדרש הנמצא במחלוקת כה תהומית עם בית מדרשו של הרב ליכטנשטיין, כותב בכזאת הערכה לגדלותו, לגאונותו ולענוותנותו של בר הפלוגתא שלו. הדברים היו מרעננים במיוחד, כאשר בדבריו הדגיש הרב אבינר את העובדה שבין השאר הרב ליכטינשטיין זצ"ל ידע לכבד גם את דעת החולקים עליו וכפי שבא לידי ביטוי בסיפור המובא: "זכיתי פעם שהוא טילפן אליי, אני הדל, ביוזמתו, ואמר לי לא לפחד מלומר דעתי גם אם מבזים ומשמיצים אותי, אלא לעמוד איתן לומר מה שאני חושב. וראוי לציין שזה היה בנידון שדעתו הגדולה לא היתה זהה לגמרי לדעתי הענייה." ואז הרב אבינר מסיים את דבריו וכותב: "תהא נשמתו צרורה בצרור החיים עם כל הצדיקים הגאונים."
ואני הקטן שמחתי כל כך על האהבה ההדדית בין שני ההרים הגבוהים הללו.
והנה אתמול כשקראתי את מאמרו של אותו הרב אבינר כאן באותה במה "אין דבר כזה עלייה להר הבית" שיפשפתי את עיניי מרוב תדהמה ואכזבה, ובעיקר תמיהה האם הרב אבינר קרא את מה שהוא עצמו כתב בהספדו אך לפני שבוע?
זה לא סוד שהרב אבינר מתנגד לעלייה להר הבית. זו דעתו שהוא חוזר עליה פעם ועוד פעם, והיא דיעה הלכתית והשקפתית לגיטימית לחלוטין.(והוא ממש לא זקוק להסכמה שלי) הבעיה אינה בדיעה שהוא מביע, אלא במה שהוא כותב ביחס לדעות האחרות.
וכך כותב הרב אבינר בפסקנות מוחלטת במאמרו : אין זו מחלוקת. מחלוקת היא בין שווים. וגדולי עולם אסרו את הדבר".
הרב ליכטנשטיין זצ"ל שעליו כתב הרב אבינר רק לפני שבוע " האיש הגדול כבה אבל אורו לא כבה, והוא ימשיך להאיר את פני היהדות הנאמנה", שכתב מאמר הלכתי ארוך וממצה על ההיתר לעלות להר הבית בזמן הזה "אינו שווה" כך סבור הרב אבינר של השבוע.
האם הרב גורן זצ"ל והרב קאפח זצ"ל אינם שוים בעיניו? האם ייבדלו לחיים ארוכים זקני הציונות הדתית דוגמת הרב דב ליאור, והרב נחום אליעזר רבינוביץ, הרב צפניה דרורי, הרב חיים דרוקמן, הרב אליעזר ולדנברג אינם שווים בעיניו? האם ראשי הישיבות ומנהיגי הציבור – הרב יעקב מדן, הרב ראם הכהן , הרב יובל שרלו, הרב שלמה ריסקין, הרב דוד דודקביץ והרב יצחק שילת ועוד מאות שכמותם אינם שווים?
האם לא ראוי שהרב אבינר ילמד ממה שהוא כתב על דרכו של הרב ליכטנשטיין זצ"ל לכבד דעת אחרים ולא לבטלם בהינף קולמוס של "לא שווים".
לפני מספר ימים נשאל מעל במה זו מדוע הגיעו להלווייתו של הרב ליכטנשטיין רק עשרת אלפים איש. איני שותף להרבה ממה שנכתב במאמר ההוא אך אין ברצוני להתפלמס עם הדברים. אבל שתי נקודות למחשבה עלו ממאמר זה ושעלינו לשאול את עצמנו:
א. האם אנו בתוך הציונות הדתית יודעים לכבד את גדולי התורה שאינם מבית המדרש הספציפי שלנו?
ב. האם אחרי כל כך הרבה שנים שפיתחנו בתי מדרש מעולמו של הרב קוק זצ"ל שגדלו בהם גדולי עולם אנו עדיין סובלים מרגשי נחיתות כלפי העולם התורני החרדי?
כל עוד אין תשובות ברורות לשאלות אלו אל נתפלא אם הציבור החרדי ימשיך להסתכל עלינו מלמעלה למטה.
ועוד מילה לעצם המחלוקת ההלכתית על שאלת העלייה להר הבית. האובססיה של הרב אבינר לכתוב אחת לכמה שבועות מאמר נגד העלייה להר הבית היתה אמורה לכאורה להכעיס את פעילי הר הבית. אבל למען האמת אנחנו בדרך כלל נוטים להתעלם ממאמריו שחוזרים על עצמם, ולהתייחס אליהם כמסטיק לעוס אלפי פעמים פעם ועוד פעם.
אדרבה יתירה מכך אנחנו בעצם רואים בהם הרעפת מחמאות. האם אי פעם הרב אבינר כתב מאמר האוסר להכניס חתולים חיים לפריזר? התשובה היא כמובן שלא, ולא מפני שהוא חושב שזה מותר, גם הוא ודאי מבין שזה אסור באיסור חמור של צער בעלי חיים. הסיבה הברורה היא מפני שלא ראינו מי שנוהג כן ועל כן אין סיבה לכתוב על כך מאמר. לעומת זאת העובדה ששוב ושוב הוא כותב על האיסור לעלות להר הבית היא עבורנו בשורה משמחת היא מוכיחה שעם ישראל מצביע ברגליו בניגוד לדעתו של הרב אבינר ומביע תמיכה מסיבית בעמדת הרבנים התומכים בעלייה להר הבית.
אינני מצפה מהרב אבינר לשנות את דעתו אבל אני כן מצפה ממנו שיכיר בכך שיש דעות שונות ולגיטימיות בעולם ההלכה מלבד דעתו שלו ובהם מאות רבנים התומכים בעלייה להר הבית ושינהג כמו שהוא כתב בהספדו על הרב ליכטנשטיין זצ"ל שיידע להאבק למען שאחרים יוכלו להביע דעתם ללא חת גם כשהדברים מנוגדים לדעתו שלו.
==
יהודה גליק הוא יו"ר הקרן למורשת הר הבית ומנהל מיזם הליב"ה לחופש יהודי בהר הבית.
מה דעתך בנושא?
30 תגובות
0 דיונים
שמואל אלונסו
גדול הדור אומר משו ,אז דעתו בהחלט שווה!! איך הרב אבינר מזלזל ברב שרלו? וברב ראם? וברב ליכטנשטיין???
16:40 14.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמית
אתה אולי קצת שיכור מהיחס האוהד שקיבלת אחרי הפיגוע, אבל אל תשכח- בשנה האחרונה היו 8000 כניסות של יהודים להר הבית. רובם אלה אותם אנשים שאוהבים להתחייב בספק כרת שוב...
אתה אולי קצת שיכור מהיחס האוהד שקיבלת אחרי הפיגוע, אבל אל תשכח- בשנה האחרונה היו 8000 כניסות של יהודים להר הבית. רובם אלה אותם אנשים שאוהבים להתחייב בספק כרת שוב ושוב. עם ישראל מונה מיליונים. יש כאן בקושי מאית האחוז.
המשך 11:39 07.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תמשיך לחלום
אפשר רק להתנחם בעובדה שבכל מה שהרב אבינר מתנגד ונלחם בו ראש בראש, הדבר/הרעיון מצליח וופורח.. אולי בזכות ה"ברכות" של הרב. זכור לי איך לפני 25...
אפשר רק להתנחם בעובדה שבכל מה שהרב אבינר מתנגד ונלחם בו ראש בראש, הדבר/הרעיון מצליח וופורח.. אולי בזכות ה"ברכות" של הרב. זכור לי איך לפני 25 שנים הרב השתלח על שיטת החינוך של בלהה שפר, איך הרב חירף וגידף אותה ואת השיטה. אפילו זכתה בלהה שפר וחוברת הוציא הרב, כולה מוקדשת לנאצות וגידופים , לשקרים וחצאי אמיתות על השיטה ועל בלהה שפר אישית . (אגב אני אישית יודע על מקרים קשים שנשלחו לטיפול אצל בלהה שפר ע"י ר' אברום שפירא, שדאג אישית לשלוח את התשלום מחשבון ישיבת מרכז הרב... אבל הרב אבינר אף פעם לא נתן לעובדות לבלבל אותו..) היום, ב"ה, יש את מרכז שפר להורים, שמכשיר מאות יועצות ומנחות קבוצות לפי "גישת שפר".
המשך 17:59 04.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משם ראייה
ל-22, תלמידיו של ר' יוסי אכן היו אוכלים עוף בחלב וזה היה מותר להם לגמרי ע"פ דין. (עיין גמ' שבת.) גם בימינו, זכותו של כל אחד לנהוג לפי דעת רבו...
ל-22, תלמידיו של ר' יוסי אכן היו אוכלים עוף בחלב וזה היה מותר להם לגמרי ע"פ דין. (עיין גמ' שבת.) גם בימינו, זכותו של כל אחד לנהוג לפי דעת רבו (וכן "לעשות לו רב", עיין פרקי אבות), ולבטל את דעת המתירים בזלזול הוא עוול מוסרי והלכתי.
המשך 21:07 30.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אין שום דרך לבדוק מה נכון ומה לא. רוב הסיכויים שהכל לא נכון ובכלל אין אלוהים.
20:25 30.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
פשוט לא הבנת מה הרב אבינר מתכוון כשהוא אומר "מחלוקת היא בין שווים". הוא לא אומר ש"כל האחרים לא שווים" בסגנון הרחובי של המושג "שווה", אלא "המתירים את העלייה לא...
פשוט לא הבנת מה הרב אבינר מתכוון כשהוא אומר "מחלוקת היא בין שווים". הוא לא אומר ש"כל האחרים לא שווים" בסגנון הרחובי של המושג "שווה", אלא "המתירים את העלייה לא שווים בדרגתם לאוסרים אותה". את האמירה הזו צריך לתקוף כפי שהיא: רבים מהמתירים הם ברמה של פוסקי דור, ונכון גם לומר שרוב המתירים עיינו בנושא ובקיאים בו יותר מאשר רוב האוסרים. מעבר לכך, לא נכון להגדיר שמחלוקת בין רבנים שאינם שווים אינה בגדר מחלוקת. יש הכרעה, ובכל זאת הדעה השנייה קיימת (נפקא מינה לשעת הדחק, לאיסור לפני עוור, ועוד). בכל אופן, ברשימת הרבנים שהבאת יש בהחלט רבים ש"אינם שווים" בדרגתם לרוב האוסרים, ופשוט לא הבנת מה הוא אומר.
המשך 15:25 30.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
Nira
אולי הוא התכוון , שיש גדולים ויש גדולים. למשל עם כל הכבוד לרב ליכטנשטיין שהיה צדיק וגדול בתורה-הוא לא בדרגה של הרב קוק? אני רק מנסה לעזור פה .
11:40 30.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק, כתבתי את תגובה 21. כמו שלא מודדים דעה הלכתית לפי תארי הכבוד שיוצמדו למשמיע אותה הדעה (גדול הדור, עוקר הרים, חריף וכו') כך גם למספרים ישנה משמעות רק כאשר יש...
יצחק, כתבתי את תגובה 21. כמו שלא מודדים דעה הלכתית לפי תארי הכבוד שיוצמדו למשמיע אותה הדעה (גדול הדור, עוקר הרים, חריף וכו') כך גם למספרים ישנה משמעות רק כאשר יש סנהדרין. וזאת במיוחד כאשר, כפי שאף אתה סיימת בתגובת, "בלי לברר כלל את דעתם על בוריה" - מבירור שורשי המחלוקת, צד אחד, ואף אם תספור ותטען שהם מיעוט, מנמקים את דעתם בצורה מקיפה, ואילו הצד האחר מסתופף מאחורי מספרים ותארי גדול הדור וכדו'.
המשך 11:29 30.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
גם בגמרא כתובים דברים שהם 'דעת יחיד' ולא הולכים על פיהם להלכה. הרב אבינר לא אומר חלילה שדעתם אינה שווה כלום אלא שביחס לכל גדולי עולם שאוסרים היא נחשבת דעת...
גם בגמרא כתובים דברים שהם 'דעת יחיד' ולא הולכים על פיהם להלכה. הרב אבינר לא אומר חלילה שדעתם אינה שווה כלום אלא שביחס לכל גדולי עולם שאוסרים היא נחשבת דעת יחיד. הבעיה היא לא שהרבנים חושבים ככה אלא הבעיה היא שיש אנשים שהולכים לפיהם להלכה. ממש כאילו אני אתחיל לאכול עוףצעם חלב כי כך סובר רבי יוסי בגמרא לאסור לזלזל בדעתו. כואב לי שבדורנו יש יותר מדי בחורים צעירים שמרשים לעצמם להשתלח באבנים בפומבי לעוד בלי לברר כלל את דעתם על בוריה
המשך 00:50 30.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיפה באה הקביעה הזאת? אני מכיר שמחלוקות הן בין דעות. ואגב הזכרת "גדולי הדור" תלמידי חכמים "קונים" את שמם לפי יכולתם לטעון ולבסס הן בהגיון והן במקורות את טענתם. מעולם לא...
מאיפה באה הקביעה הזאת? אני מכיר שמחלוקות הן בין דעות. ואגב הזכרת "גדולי הדור" תלמידי חכמים "קונים" את שמם לפי יכולתם לטעון ולבסס הן בהגיון והן במקורות את טענתם. מעולם לא שמעתי שמכירים פנים לת"ח, ורק מפעט שמו מקבלים את דעתו מבלי שיסביר וינמק את דעתו כדבעי. וע"כ מחלוקת היא בין הדעות, לא בין ציוני גדלות כאלה או אחרים
המשך 00:46 30.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר