ולעלובת נפש תושיע
כתלמיד שזכה בשנות לימודיו בישיבת הר המור לטעום מעט מתורתו של הרב צבי טאו שליט"א, התעוררתי להגיב על כתבתו של יואב שורק שהתפרסמה ב'מקור ראשון' בשבוע שעבר. אציין שאיני דוברו של הרב טאו והדברים הנכתבים כאן הם על דעתי ולהבנתי בלבד.
בחג ראשון של פסח דאשתקד התארחתי בעפרה. לעליית מפטיר עלה יואב שורק. שורק קרא את ההפטרה בחינניות. הכל התנהל כרגיל, עד שבברכה השניה שאחרי ההפטרה הגיעה ההפתעה: “רחם על ציון כי היא בית חיינו, ואותה תושיע ותשמח במהרה בימינו"… לאחר התפילה שאלתי את יואב מה פשר השינוי מהנוסח המקובל "ולעלובת נפש תושיע". תשובתו היתה שבדורנו, דור גאולה, ציון כבר אינה עלובת נפש.
במאמרו, שורק מצביע על "מהפך" לכאורה בדרכו של הרב טאו. “בניגוד לעמדה האומרת שהלאומיות בישראל קדושה במהותה, הרב טאו החל לתקוף… וטען כי אין ערך בלאומיות שאינה מיוסדת מלכתחילה על הקודש, אפילו כשזו מלאה בתורה ובמצוות", טוען שורק, ומצטט את הרב טאו: “שאיפתנו לתיקון עולם היא לעילא ולעילא מכל מה שמתאפשר לצייר במושגים אנושיים… ודאי שגם המוסר האנושי חשוב הוא, אבל הוא לא עיקרה של תורה".
מסרים סותרים או רעיונות משלימים
עצם הטענה מעוררת קושיה: ידוע שכל שיעורי הרב טאו (וכך גם ספריו, המבוססים על שיעוריו) עוסקים בהסברת כתבי מרן הרב קוק ובנו הרצי"ה זצ"ל. הרב בשיעוריו מעודד את הלומדים "להסתכל בספר" ומתעכב רבות על הדיוק בהבנת הכתבים. ובאמת, המסרים ה"סותרים" כביכול, מצויים במקומות רבים בכתבים, הרב טאו לא המציא אותם.
עיון בכתבי מרן הרב קוק מלמד שהרעיונות אינם סותרים אלא משלימים. לדוגמא, יחסו של הרב לציונות. מצד אחד, הרב קוק מתאר את ההתפתחות של כוחות האומה בעת הגאולה: “היא (האומה) מעבדת את חייה בכחותיה הנמצאים בשרשי נשמתה… אומץ וגבורה רודפת היא, אבל באמת הכל קודש וא-להי הוא" (אורות התחיה ל"ב). במבטו החודר אל שורשי המציאות קובע הרב שהתנועה הציונית נובעת מנשמת האומה. אבל קביעה זו אינה מונעת ממנו לבקר את התוכן הגלוי של התנועה הציונית: “הפרגרף ש'הציוניות דבר אין לה עם הדת' הוא כבר ההיפוך הגמור ממה שכל האומה חושבת, מציירת, מקוה ומאמנת בכל דורותיה…” (אגרות הראיה, ח"ב, עמ' רח) ומתוך כך הוא קורא לתנועת ה'מזרחי': “קרואים אנו מיד לזרוק את הנשמה בהגוויה המחוטבת הזו, כדי שתהיה ראויה באמת לשמה" (שם).
כך גם בסוגיות אמוניות רבות שהרב עוסק בהן. הרב מלמד אותנו להתבונן בשורש האידאלי של כל תופעה, גם כשמדובר בתופעות שליליות כגון הכפירה, אך לא להשלים איתן. אדרבה, תביעת התיקון מתעצמת מתוך הבנה שהתיקונים הנדרשים אינם חיצוניים ומלאכותיים אלא מגלים את המהות האמיתית של המציאות.
עוד לא זכינו לתקן הכל
אם כך, מסרים סותרים אין כאן, אלא רעיונות משלימים. אך אולי נכון לדבר על הדגשות שונות. את השינוי ניתן לתלות בהתמודדות עם השפעות זרות המתגברות בשנים האחרונות, או אולי בזיהוי של בשלות של הציבור לקנות מדרגה חדשה. זהו דיון מעניין. חשוב רק להבחין בהתקדמות במדרג הרעיונות שמציב הרב קוק זצ"ל: מתוך הכרת ערכה של המציאות אנחנו עולים לתביעת התיקון. (ליתר הרחבה והעמקה מומלץ ללמוד את ספרי "לאמונת עיתנו", שיעורים ערוכים של הרב טאו.)
ונחזור לסיפור שהבאתי בהתחלה, “רחם על ציון כי היא בית חיינו, ולעלובת נפש תושיע ותשמח במהרה בימינו". ציון עודנה עלובת נפש. גם בדורנו, שזכינו לחידוש החיים הלאומיים שלנו פה בארץ חמדת אבות, טרם זכינו לתקן לגמרי את עליבות הנפש של האומה. לא השלמנו את זריקת הנשמה. במהרה בימינו.
ובשולי הדברים, אי אפשר שלא להתייחס לקביעות המובאות בכתבה שפשוט לא משקפות את המציאות. למשל: “הוא לא מתייעץ". אני אישית נכחתי בדיון בביתו של הרב שהתקיים בנוכחות רבנים ואנשי מעשה שהרב דאג להזמין, וזה היה אחד מיני רבים. גם כל אווירת הכת המסתורית המורגשת בכתבה פשוט לא היתה ולא נבראה. תלמידים ניגשים אל הרב בחופשיות לשאול שאלות והרב עונה בבהירות ובמאור פנים. בכלל, מדובר בישיבה רצינית ושמחה. האווירה תמיד היתה נעימה וחברית.
==
צבי גילה הוא בוגר ישיבת הר המור.
מה דעתך בנושא?
18 תגובות
0 דיונים
רות דנין
אני מחפשת את אישה בשם חוה גילה (חוי) האם היא אשתו של הרב צבי? אשמח ליצירת קשר
13:01 28.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אתייחס רק לנקודה אחת מטרידה שחוזרת ועולה במאמרי ישיבות הקו - טיעוני אד הומינם - לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. בצורה זו ניתן לפסול רבנים, ישיבות ובתי מדרש...
אתייחס רק לנקודה אחת מטרידה שחוזרת ועולה במאמרי ישיבות הקו - טיעוני אד הומינם - לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. בצורה זו ניתן לפסול רבנים, ישיבות ובתי מדרש שלמים משום שהתבטאו בצורה זו או אחרת בנושא כלשהו. כך גם כאן אותו מעשה בכותב הכתבה, שהעונה מצליח באמצעות פלפול לקשר לתגובתו. נסה לנסח תשובה המתייחסת לטענות המועלות בכתבה ולא לזה שכתב אותה. ונסה לעשות זאת בצורה עניינית.
המשך 09:50 06.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
ראשית, כפי שכבר העירו, תגובה לגופו של אדם (יואב שורק) ולא לגופה של תורה איננה רלוונטית. תימה על מי שמייצגים את 'תורת העומק', וטוענים שכל השאר לא מבינים, שנגררים לרדידות...
ראשית, כפי שכבר העירו, תגובה לגופו של אדם (יואב שורק) ולא לגופה של תורה איננה רלוונטית. תימה על מי שמייצגים את 'תורת העומק', וטוענים שכל השאר לא מבינים, שנגררים לרדידות כזאת. שנית, תגובה כזאת היא באמת 'ולעלובת נפש', רק כשבמחילה, היא גורמת לתורה עצמה להיכנס לתפקיד העלובה. מה נאמר בכתבה? שיש בכתבי הרב קוק מקורות בעד ונגד ציונות? ישנה ראשית קביעה, ללא כל הסבר, שהמקורות הרמוניים ולא סותרים. ניחא. ואז מה? איך זה מסביר את התורה שמצד אחד מעודדים את הגוף ואת החומר ורואים בזה הרמוניה של תקומת ישראל, ומאידך כל ניסיון לרדת אל הגוף נדחה מבית המדרש? איך מעיד פלוני כי ישב עם הרב טאו וביקש שליחים לכל מיני פעילויות של בני עקיבא, ברמות שונות, והרב טאו אמר לו שבישיבה שלו אין לו מה להציע. האם לכל התורה הגדולה והגואלת אין אפשרות כלשהי לרדת אל השטח ולהציע שליחות, פעילות ועוד? אולי סוף סוף מישהו מדוברי הרב המור, שכה נותנים לו להתייעץ עם הרב טאו ללא כל בעיות, יסביר בפשטות להמון הנבער, כמוני, את פשר התמיכה בנשיא קצב? את פשר הזגזוג האינסופי והאכזבה מהבחירות - פעם תמיכה בג', פעם בש"ס, פעם ב'יחד' (כשלפני כחודש אומר הרב טאו שאין לו כלום עם יחד)? האם מי שמתאכזב פעם אחר פעם ממפלגות לא צריך להסיק מסקנות שאולי עולם המעשה לא מתאים לו, או שההבנה שלו בעולם המעשה לא מתאימה? בקיצור, חבל שאין תגובה מסודרת מצד דובר כלשהו ממחנה הר המור. עולם התורה, דווקא זה שמחפש עומק, משתוקק למשהו קצת יותר רציני.
המשך 09:46 13.03.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרדכי קטן
"הדגשות שונות" זו מכבסת מילים. בפועל שורק צודק שלדעת הרב טאו הדרכותיו של הרב קוק הן 'הלכתא למשיחא', והנהגתנו צריכה להיות חרדית (כמעט) לכל דבר. זו עמדה חרדית למהדרין.
00:25 11.03.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפרים
כל מי שזכה להכנס לביתו של הרב שליט"א ברחוב העילוי בשכונת קרית משה,ראה לפניו משפחה שמעמידה את כל פרטיותה למען הכלל. לא נותר מטר רבוע אחד בבית זה שלא היה...
כל מי שזכה להכנס לביתו של הרב שליט"א ברחוב העילוי בשכונת קרית משה,ראה לפניו משפחה שמעמידה את כל פרטיותה למען הכלל. לא נותר מטר רבוע אחד בבית זה שלא היה חשוף בפני אלפי האנשים שיצאו ובאו בו. חדרי השינה והשרותים, המטבח וה"סלון", כל אלו והאנשים המופלאים שחיו בו הוקדשו למען האומה. הרב זועק את הדברים הפשוטים ביותר ובמקום להגיב בצורה ענינית, פשוט אומרים"חרדי".
המשך 18:21 26.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בית שמש
צר לי אבל לרב טאו אין שום תורה רעיונית ברורה וחד משמעית. הוא כנראה גדול בתורה ורק גדול בתורה וזהו. אין לו שמץ של מושג בכל השאר במשמעות של...
צר לי אבל לרב טאו אין שום תורה רעיונית ברורה וחד משמעית. הוא כנראה גדול בתורה ורק גדול בתורה וזהו. אין לו שמץ של מושג בכל השאר במשמעות של דבריו על אנשים פשוטים.( ראה ההצעה שלו לגבי ראש עריית בית שמש) בגדול הציבור שהולך אחריו (הערכה פסימית מדברת על כ 15% חרדלים בציבור הדתי לאומי). הציבור מואס במי שנראים חרדים מתנהגים כחרדים ואין בהם שום תועלת לציבור
המשך 14:39 26.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלבד אבחנותיו החדות והכרת המציאות באופן מעמיק ולא רגיל, זה שהוא מתייעץ בכל תחום עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה ממש.
20:16 25.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד שקורא
הרב קוק סבר שיש חסרונות, זה נכון אבל לא קרא להתנתק ולהתבדל, היכן מופיעה כאן ההוכחה לדברי הרב טאו שיש לנתק מגע מכל מה שהוא לא קודש טהור. להשליך נשמה...
הרב קוק סבר שיש חסרונות, זה נכון אבל לא קרא להתנתק ולהתבדל, היכן מופיעה כאן ההוכחה לדברי הרב טאו שיש לנתק מגע מכל מה שהוא לא קודש טהור. להשליך נשמה בגוף אין פירושו להישאר בעולם הנשמות הטהורות. לכן, שיטה חדשה יש כאן. יחס אחר לכלל ישראל.
המשך 19:30 25.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
מדרכו של הראי"ה זצ"ל. ובטוחני שהראי"ה לא היה פוסל את דברי שורק בגלל הברכה שהוא בירך בהפטרה. כך עושים חרדים. וכך עושים תלמידי הרב טאו. וכותב הכתבה רק מאשר את מה שכתב...
מדרכו של הראי"ה זצ"ל. ובטוחני שהראי"ה לא היה פוסל את דברי שורק בגלל הברכה שהוא בירך בהפטרה. כך עושים חרדים. וכך עושים תלמידי הרב טאו. וכותב הכתבה רק מאשר את מה שכתב יואב שורק על הרב טאו ותלמידיו.
המשך 16:38 25.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ר
מדבריו סופו שבניו יהיו רפורמים . אני לא קשור לרב טאו , אבל פוקרכמו שורק ממש לא ראוי לבקר ת"ח, בערך כמו שלא תתיחסו ברצינולמאמר כלכלי של יאיר לפיד
14:47 25.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר