התחקיר על הרב טאו לא משקף את המציאות - סרוגים

התחקיר על הרב טאו לא משקף את המציאות

בעקבות התחקיר שפורסם בשבוע שעבר על הרב צבי טאו, כותב צבי גילה בוגר ישיבת הר המור כי הקביעות המובאות בכתבה שפשוט לא משקפות את המציאות. תגובה

author-image
התחקיר על הרב טאו לא משקף את המציאות
  הרב טאו בתפוח (צילום ארכיון: מאיר ברכיה)

ולעלובת נפש תושיע

כתלמיד שזכה בשנות לימודיו בישיבת הר המור לטעום מעט מתורתו של הרב צבי טאו שליט"א, התעוררתי להגיב על כתבתו של יואב שורק שהתפרסמה ב'מקור ראשון' בשבוע שעבר. אציין שאיני דוברו של הרב טאו והדברים הנכתבים כאן הם על דעתי ולהבנתי בלבד.

בחג ראשון של פסח דאשתקד התארחתי בעפרה. לעליית מפטיר עלה יואב שורק. שורק קרא את ההפטרה בחינניות. הכל התנהל כרגיל, עד שבברכה השניה שאחרי ההפטרה הגיעה ההפתעה: “רחם על ציון כי היא בית חיינו, ואותה תושיע ותשמח במהרה בימינו"… לאחר התפילה שאלתי את יואב מה פשר השינוי מהנוסח המקובל "ולעלובת נפש תושיע". תשובתו היתה שבדורנו, דור גאולה, ציון כבר אינה עלובת נפש.

במאמרו, שורק מצביע על "מהפך" לכאורה בדרכו של הרב טאו. “בניגוד לעמדה האומרת שהלאומיות בישראל קדושה במהותה, הרב טאו החל לתקוף… וטען כי אין ערך בלאומיות שאינה מיוסדת מלכתחילה על הקודש, אפילו כשזו מלאה בתורה ובמצוות", טוען שורק, ומצטט את הרב טאו: “שאיפתנו לתיקון עולם היא לעילא ולעילא מכל מה שמתאפשר לצייר במושגים אנושיים… ודאי שגם המוסר האנושי חשוב הוא, אבל הוא לא עיקרה של תורה".

מסרים סותרים או רעיונות משלימים

עצם הטענה מעוררת קושיה: ידוע שכל שיעורי הרב טאו (וכך גם ספריו, המבוססים על שיעוריו) עוסקים בהסברת כתבי מרן הרב קוק ובנו הרצי"ה זצ"ל. הרב בשיעוריו מעודד את הלומדים "להסתכל בספר" ומתעכב רבות על הדיוק בהבנת הכתבים. ובאמת, המסרים ה"סותרים" כביכול, מצויים במקומות רבים בכתבים, הרב טאו לא המציא אותם.

עיון בכתבי מרן הרב קוק מלמד שהרעיונות אינם סותרים אלא משלימים. לדוגמא, יחסו של הרב לציונות. מצד אחד, הרב קוק מתאר את ההתפתחות של כוחות האומה בעת הגאולה: “היא (האומה) מעבדת את חייה בכחותיה הנמצאים בשרשי נשמתה… אומץ וגבורה רודפת היא, אבל באמת הכל קודש וא-להי הוא" (אורות התחיה ל"ב). במבטו החודר אל שורשי המציאות קובע הרב שהתנועה הציונית נובעת מנשמת האומה. אבל קביעה זו אינה מונעת ממנו לבקר את התוכן הגלוי של התנועה הציונית: “הפרגרף ש'הציוניות דבר אין לה עם הדת' הוא כבר ההיפוך הגמור ממה שכל האומה חושבת, מציירת, מקוה ומאמנת בכל דורותיה…” (אגרות הראיה, ח"ב, עמ' רח) ומתוך כך הוא קורא לתנועת ה'מזרחי': “קרואים אנו מיד לזרוק את הנשמה בהגוויה המחוטבת הזו, כדי שתהיה ראויה באמת לשמה" (שם).

כך גם בסוגיות אמוניות רבות שהרב עוסק בהן. הרב מלמד אותנו להתבונן בשורש האידאלי של כל תופעה, גם כשמדובר בתופעות שליליות כגון הכפירה, אך לא להשלים איתן. אדרבה, תביעת התיקון מתעצמת מתוך הבנה שהתיקונים הנדרשים אינם חיצוניים ומלאכותיים אלא מגלים את המהות האמיתית של המציאות.

עוד לא זכינו לתקן הכל

אם כך, מסרים סותרים אין כאן, אלא רעיונות משלימים. אך אולי נכון לדבר על הדגשות שונות. את השינוי ניתן לתלות בהתמודדות עם השפעות זרות המתגברות בשנים האחרונות, או אולי בזיהוי של בשלות של הציבור לקנות מדרגה חדשה. זהו דיון מעניין. חשוב רק להבחין בהתקדמות במדרג הרעיונות שמציב הרב קוק זצ"ל: מתוך הכרת ערכה של המציאות אנחנו עולים לתביעת התיקון. (ליתר הרחבה והעמקה מומלץ ללמוד את ספרי "לאמונת עיתנו", שיעורים ערוכים של הרב טאו.)

ונחזור לסיפור שהבאתי בהתחלה,  “רחם על ציון כי היא בית חיינו, ולעלובת נפש תושיע ותשמח במהרה בימינו". ציון עודנה עלובת נפש. גם בדורנו, שזכינו לחידוש החיים הלאומיים שלנו פה בארץ חמדת אבות, טרם זכינו לתקן לגמרי את עליבות הנפש של האומה. לא השלמנו את זריקת הנשמה. במהרה בימינו.

ובשולי הדברים, אי אפשר שלא להתייחס לקביעות המובאות בכתבה שפשוט לא משקפות את המציאות. למשל: “הוא לא מתייעץ". אני אישית נכחתי בדיון בביתו של הרב שהתקיים בנוכחות רבנים ואנשי מעשה שהרב דאג להזמין, וזה היה אחד מיני רבים. גם כל אווירת הכת המסתורית המורגשת בכתבה פשוט לא היתה ולא נבראה. תלמידים ניגשים אל הרב בחופשיות לשאול שאלות והרב עונה בבהירות ובמאור פנים. בכלל, מדובר בישיבה רצינית ושמחה. האווירה תמיד היתה נעימה וחברית.

==

צבי גילה הוא בוגר ישיבת הר המור.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
הכותב לא מגיב לנושאי הליבה שבכתבה
דוד | 25-02-2015 11:10
הכותב מנסה לערער על הליגיטימיות של הביקורת של ידי ניתוח הכותב, במקום להתייחס ברצינות לנקודות הרבות שהופיכו בכתבה.
2
יואב שורק
ישעיהו | 25-02-2015 12:35
יואב שורק מנסה לעמוד על משנתו של הרב טאו או בכלל להביע דעה בנושא תורני?! יואב שורק אינו ראוי לכך. בניגוד לדברי המגיב דוד אני סבור שיש משקל רב לאישיות של הכותב. יואב שורק אינו יכול לייצג ולנתח מושגים של תורה. הוא לא מקבל את המוסכמות הבסיסיות של ההלכה. לפני הרבה שנים כשהוא היה עוד תלמיד ישיבה הוא הוציא חוברת בשם "הלכה רעננה", חוברת שמכניסה שינויים בהלכה לפי הזמן ובמלים אחרות רפורמה מודרנית וניסה לשווק אותה בישיבה. ראש הישיבה נזף בו בנוכחות כל התלמידים והוא עזב את הישיבה. אין פלא שהוא ממשיך ליישם את התפיסה הרפורמית שלו הלכה למעשה. זה בהחלט רלוונטי לדעת מיהו הכותב ומהם האינטרסים שלו כשהוא כותב על הרב טאו שנחשב אולי לרב הכי שמרן בתלמידי הרב צבי יהודה. זה לא אומר שהטענות שהועלו בכתבה הם מופרכות, אבל חשוב מאוד שציבור הקוראים ידעו מיהו הכותב ומהם התפיסות הבסיסיות שלו.
3
יישר כח גדול
| 25-02-2015 12:40
זה עלבון לאינטליגנציה להתחיל לנתח את תורת הרב טאו בכתבה עיתונאית.
4
יאללה כבר דוסים תתחילו לעשות צבא כמו כולם
אריק | 25-02-2015 13:15
5
;זה לא סוד שיואב שורק הוריד את הכיפה
ניתאי | 25-02-2015 13:16
ובהתאם לעובדה זו יש להתייחס למה שהוא כותב
6
אין בכתבה ניתוח של תורת הרב טאו
דוד | 25-02-2015 13:19
הכותב ניסה לעמוד על מגמות ושינוים בהתנהלות ובמסרים שיוצאים מבית הרב. זו תגובה טיפוסית וחסרת משמעות לרשום ככותרת 'הדברים לא משקפים את המציאות' ולא להסביר מדוע. למי שקרה את הכתבה, היא לא מבקרת את הרב טאו או את דרכו אלא מתארת מהלכים שונים. בהחלט יש לכותב זכות לכתוב תיאורים שכאלו.
7
אחריותו של הרב טאו לדורות הבאים
שושנה | 25-02-2015 13:33
המאמר משקף את החורבן הגדול של הציונות הדתית והאחריות היא על הרב טאו. בלבד !
8
תגובה
יוסי | 25-02-2015 13:45
התגובות פה מוכיחות את הטענה.. מה זה יואב שורק לא ראוי??? למה במה אתם יותר טובים ממנו או מכל אדם אחר (אפילו אם הוא עולה להר הבית?) ועוד השאלה, הכותב הבין את מה שהוא כתב?? בחייאת תתחילו לכתוב בשפה רגילה ולא בשפה אידאלית אלוקית שכול כולה בקודש פנימה עם כל מהווי האומה...
9
לפי מה שהבנתי שורק מצפצף על התורה וההלכה.מי שמתרשם
ר | 25-02-2015 14:47
מדבריו סופו שבניו יהיו רפורמים . אני לא קשור לרב טאו , אבל פוקרכמו שורק ממש לא ראוי לבקר ת"ח, בערך כמו שלא תתיחסו ברצינולמאמר כלכלי של יאיר לפיד
10
דרכו של שורק אינה הענין. הנושא הוא הרב טאו ודרכו הסוטה
יוסף | 25-02-2015 16:38
מדרכו של הראי"ה זצ"ל. ובטוחני שהראי"ה לא היה פוסל את דברי שורק בגלל הברכה שהוא בירך בהפטרה. כך עושים חרדים. וכך עושים תלמידי הרב טאו. וכותב הכתבה רק מאשר את מה שכתב יואב שורק על הרב טאו ותלמידיו.
11
לא הבנתי את ההוכחה
אחד שקורא | 25-02-2015 19:30
הרב קוק סבר שיש חסרונות, זה נכון אבל לא קרא להתנתק ולהתבדל, היכן מופיעה כאן ההוכחה לדברי הרב טאו שיש לנתק מגע מכל מה שהוא לא קודש טהור. להשליך נשמה בגוף אין פירושו להישאר בעולם הנשמות הטהורות. לכן, שיטה חדשה יש כאן. יחס אחר לכלל ישראל.
12
גם אני פניתי לרב טאו כמה פעמים ואחד הדברים הבולטים
| 25-02-2015 20:16
מלבד אבחנותיו החדות והכרת המציאות באופן מעמיק ולא רגיל, זה שהוא מתייעץ בכל תחום עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה ממש.
13
לרב טאו אין שום תורה רעיונית זולת אני יודע הכל הכי טוב
בית שמש | 26-02-2015 14:39
צר לי אבל לרב טאו אין שום תורה רעיונית ברורה וחד משמעית. הוא כנראה גדול בתורה ורק גדול בתורה וזהו. אין לו שמץ של מושג בכל השאר במשמעות של דבריו על אנשים פשוטים.( ראה ההצעה שלו לגבי ראש עריית בית שמש) בגדול הציבור שהולך אחריו (הערכה פסימית מדברת על כ 15% חרדלים בציבור הדתי לאומי). הציבור מואס במי שנראים חרדים מתנהגים כחרדים ואין בהם שום תועלת לציבור
14
איש על העדה
אפרים | 26-02-2015 18:21
כל מי שזכה להכנס לביתו של הרב שליט"א ברחוב העילוי בשכונת קרית משה,ראה לפניו משפחה שמעמידה את כל פרטיותה למען הכלל. לא נותר מטר רבוע אחד בבית זה שלא היה חשוף בפני אלפי האנשים שיצאו ובאו בו. חדרי השינה והשרותים, המטבח וה"סלון", כל אלו והאנשים המופלאים שחיו בו הוקדשו למען האומה. הרב זועק את הדברים הפשוטים ביותר ובמקום להגיב בצורה ענינית, פשוט אומרים"חרדי".
15
צבי היקר, לא השתכנעתי
מרדכי קטן | 11-03-2015 0:25
"הדגשות שונות" זו מכבסת מילים. בפועל שורק צודק שלדעת הרב טאו הדרכותיו של הרב קוק הן 'הלכתא למשיחא', והנהגתנו צריכה להיות חרדית (כמעט) לכל דבר. זו עמדה חרדית למהדרין.
16
חבל שכך נראית תגובה רשמית
משה | 13-03-2015 9:46
ראשית, כפי שכבר העירו, תגובה לגופו של אדם (יואב שורק) ולא לגופה של תורה איננה רלוונטית. תימה על מי שמייצגים את 'תורת העומק', וטוענים שכל השאר לא מבינים, שנגררים לרדידות כזאת. שנית, תגובה כזאת היא באמת 'ולעלובת נפש', רק כשבמחילה, היא גורמת לתורה עצמה להיכנס לתפקיד העלובה. מה נאמר בכתבה? שיש בכתבי הרב קוק מקורות בעד ונגד ציונות? ישנה ראשית קביעה, ללא כל הסבר, שהמקורות הרמוניים ולא סותרים. ניחא. ואז מה? איך זה מסביר את התורה שמצד אחד מעודדים את הגוף ואת החומר ורואים בזה הרמוניה של תקומת ישראל, ומאידך כל ניסיון לרדת אל הגוף נדחה מבית המדרש? איך מעיד פלוני כי ישב עם הרב טאו וביקש שליחים לכל מיני פעילויות של בני עקיבא, ברמות שונות, והרב טאו אמר לו שבישיבה שלו אין לו מה להציע. האם לכל התורה הגדולה והגואלת אין אפשרות כלשהי לרדת אל השטח ולהציע שליחות, פעילות ועוד? אולי סוף סוף מישהו מדוברי הרב המור, שכה נותנים לו להתייעץ עם הרב טאו ללא כל בעיות, יסביר בפשטות להמון הנבער, כמוני, את פשר התמיכה בנשיא קצב? את פשר הזגזוג האינסופי והאכזבה מהבחירות - פעם תמיכה בג', פעם בש"ס, פעם ב'יחד' (כשלפני כחודש אומר הרב טאו שאין לו כלום עם יחד)? האם מי שמתאכזב פעם אחר פעם ממפלגות לא צריך להסיק מסקנות שאולי עולם המעשה לא מתאים לו, או שההבנה שלו בעולם המעשה לא מתאימה? בקיצור, חבל שאין תגובה מסודרת מצד דובר כלשהו ממחנה הר המור. עולם התורה, דווקא זה שמחפש עומק, משתוקק למשהו קצת יותר רציני.
17
טיעון אד הומינם
דוד | 06-04-2015 9:50
אתייחס רק לנקודה אחת מטרידה שחוזרת ועולה במאמרי ישיבות הקו - טיעוני אד הומינם - לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. בצורה זו ניתן לפסול רבנים, ישיבות ובתי מדרש שלמים משום שהתבטאו בצורה זו או אחרת בנושא כלשהו. כך גם כאן אותו מעשה בכותב הכתבה, שהעונה מצליח באמצעות פלפול לקשר לתגובתו. נסה לנסח תשובה המתייחסת לטענות המועלות בכתבה ולא לזה שכתב אותה. ונסה לעשות זאת בצורה עניינית.
18
הרב צבי גילה
רות דנין | 28-09-2018 13:01
אני מחפשת את אישה בשם חוה גילה (חוי) האם היא אשתו של הרב צבי? אשמח ליצירת קשר