פנימיות בקטנה: הקשר בין מעמד מתן תורה לקורונה - סרוגים

פנימיות בקטנה: הקשר בין מעמד מתן תורה לקורונה

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת יתרו על הדרך שיהודי יכול להפוך את עצמו לכלי לקבלת התורה, וכן על הקשר בין האחדות במעמד הר סיני ומגפת הקורונה

author-image
פנימיות בקטנה: הקשר בין מעמד מתן תורה לקורונה
  יוסי זליגר/פלאש 90

בפרשת השבוע אנחנו קוראים על האירוע ההיסטורי הגדול באנושות, מתן תורה. אירוע שהטביע את חותמו לדורות עולם.

הכוזרי מסביר שהאמונה היהודית שונה בתכלית מדתות אחרות. בדתות האחרות מספרים על אדם שאומר שהיה לו גילוי שמימי שבעקבותיו הוא ייסד את דתו, אבל אי אפשר להסתמך על כך, כיוון שאף אחד מלבד המספר לא ראה את אותו 'גילוי שמימי' ולכן אין הוכחה שהדבר נכון.

עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: עבודת ה' בדרך שתביא שפע על טבעי


3

לדברי הכוזרי תורת ישראל אינה כך, אלא היא מבוססת על ודאות, "הוודאי שמו כן תהילתו". אמונת ישראל מבוססת על מתן תורה שבה חוו מיליוני בני ישראל את ההתגלות האלוקית ובה בורא עולם אומר להם "אנוכי ה' אלוקיך".

מאז ועד היום מעבירים אבות לבנים את חווית ההתגלות האלוקית ואת המצוות מדור לדור עד לדור שלנו, מבלי לשנות מאומה. תורת ישראל והאמונה היהודית מבוססים על ודאות אמתית.

הדרך להפוך 'כלי' לקבלת התורה

הפסוקים שמדברים על בואם של בני ישראל למדבר סיני גם הם מלמדים לדורות. הם מלמדים אותנו איך נעשה את עצמינו כלי לקבלת התורה. התורה מספרת לנו ש"בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים  ביום הזה באו מדבר סיני. וייסעו מרפידים ויבואו  מדבר סיני ויחנו במדבר, ויחן ישראל נגד ההר".

האור החיים הקדוש שואל: הרי בפסוק הראשון כתוב שהגיעו למדבר סיני, אם כן מדוע הכתוב בפסוק הבא "חוזר לאחור" וכותב "וייסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני…"?

כתשובה, מסביר האורח חיים כי בפסוק הראשון התורה מלמדת אותנו  שבני ישראל הגיעו למקום שבו הם יקבלו את התורה ובפסוק הבא התורה מונה שלושה דברים המסבירים איך יעשו עצמם בני ישראל כלי לקבלת התורה:

א. וייסעו מרפידים; נסעו מהרפיון-מהעצלות, כי תורה אפשר לקנות בחשק ובהתלהבות שהוא הפך העצלות.

ב. ויחנו במדבר; התורה נקנית כשאדם משים את עצמו כמדבר, קניין בלימוד תורה יהיה רק כשהלימוד יהיה מתוך ענווה.

ג. ויחן ישראל כנגד ההר; הכתוב אומר ויחן בלשון יחיד (כאשר בחניות האחרות כתוב ויחנו ופרשו ויחנו שהיו במחלוקת), בכדי לומר שכדי לקבל את התורה צריך שיהיו בני ישראל  מאוחדים  כאיש אחד בלב אחד.

מתוך שלושת הדברים שכותב אור החיים הקדוש, עולה גודל מעלת עבודת המידות וחשיבותן כדי שנוכל לקבל בכל יום את התורה בצורה נכונה.

הרש"ר הירש מביא בחינה נוספת ואומר שה' פונה באופן אישי לכל יהודי, לכל יחיד ויחיד, בכל מצב שהוא נמצא ואומר לו "אני ה' אלוקיך". לומר לך שכל יהודי מקושר לקב"ה.

הקשר בין מתן תורה לקורונה

מסביר הנתיבות שלום כי מאחר ובני ישראל היו כאיש אחד, פנה אליהם הקב"ה בלשון יחיד, "אנכי ה' אלוקיך..". צא ולמד מהו הערך העצום של האחדות, שתחילתה הייתה בקבלת התורה וברכתה ממשיכה  לכל רובד ורובד בכל זמן מהזמנים של עם ישראל  בזמנים של אהבת חינם ואחדות.

בהרבה זמנים לאורך הדורות בסיטואציות שונות האחדות בעמנו הביאה בכנפיה ברכה גדולה. הדברים הנאמרים בפרשתנו מהדהדים שוב ושוב כמובא בתנא דבי אליהו: "כך אמר להם הקב"ה לישראל, בני אהובי, כלום חסרתי מכם דבר שאבקש מכם, ומה אני מבקש מכם אלא שתהיו אוהבין זה את זה, ומכבדין זה את זה…"

דוגמא ממנה התגלתה בזמנים אלו בגל הראשון של הקורונה, כאשר העזרה ההדדית הייתה ללא כל חשבון, היינו עדים לירידה בתחלואה.

פרשנויות רבות והרבה הסברים ניתן לתת לירידה בתחלואה של אותם ימים, אך אין דבר שיוכל לשנות או לערער את עובדת האחדות הנפלאה שנכחנו בה ואת העובדה שבאותם ימים הייתה ירידה דרסטית בתחלואה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בהר סיני נטמן זרע הגאולה השלמה
משה אהרון | 05-02-2021 9:48
מנפלאותיה של האחדות ====================== יַּעֲנוּ כָל-הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה; וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל-יְהוָה. ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן, בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ, וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם; וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל-יְהוָה. במעמד הר סיני נתגלו כל נפלאותיה של האחדות- אחדות עם ישראל. של היותם כאחד אל מול :ה' אחד .מצב המדמה ממש, גאולה שלמה אחדות שמשנה גם סדרי בראשית . שהקול קול אלוהים לא רק נשמע אלא מיד מתרגם לתמונה של שלמות. תמונה המדמה גן עדן עלי אדמות והממחישה בפועל את פעולתה ומשמעותוה של האחדות בבחינת :עם שלם שרואים את הקולות כאמור . את תמונת התפארת של הקולות . הנס הזה של עם שלם ששומע ורואה את מה ששומע ומגיב כאחד משמעותו גאולה שלמה. ושמיעה זו של כל העולם יחדיו ותגובתו כאחד מושגת רק באחדות שלמה והנה עתה . דווקא בימים קשים אלו . זה למעשה ונסיונינוומבחנינו בדרך לגאולה השלמה. אחדות אחדות ורק אחדות משה אהרון .
2
שמח תמיד ללמוד...
חנוך ירושלמי | 07-02-2021 7:59
שמח תמיד ללמוד את הדברים שכותב הרב בלוך