תקשורת באמצעות מחשב ושימוש ברשת האינטרנט הפכו למציאות יום יומית בחיינו. מרבית המשתמשים בעולם בתקשורת זו הינם בני הנוער, זאת בעקבות חיבורי האינטרנט הזמינים כיום הן בבתים הפרטיים והן בבתי הספר.
בשישי האחרון צוין יום המידע הבינלאומי. המידע הרב שאנו יכולים למצוא בהקלקת עכבר פשוטה היא בלתי נתפסת אך האם החופש הרב של המידע פוגם ביכולות החברתיות ותרבות הפנאי של בני הנוער? בטור זה אנסה להסביר את ההשלכות של עודף מידע והשפעותיהן על בני נוער על פי מחקר שערכתי זה מכבר.
כיום קיימות מגוון תוכנות לביצוע תקשורת מתווכת מחשב כגון: דואר אלקטרוני, תוכנת צ'אט שונות ותוכנות מסרים מידיים שהן הלהיט החדש בקרב בני הנוער. מחקרים שונים בארה"ב אשר בדקו את אופן השימוש של בני הנוער בתקשורת זו הראו כי הזמן הממוצע המוקדש למסך ביום הוא כ- 5 שעות. בסקר אחר במדינת ישראל נמצא כי הנערים מקדישים כ-7 שעות ליום בישיבה מול המחשב ולצפייה בטלוויזיה. במחקר אחר נמצא כי הנוער בארה"ב משתמש במחשבים ובתקשורת מחשבים באופן הבא: אימייל- 92%, גלישת תענוג- 84%, אתרי בידור- 83%, מסרים מידיים- 74% וחיפוש אחר מידע הקשור בתחביבים- 69%. מחקרים נוספים טוענים כי השימוש נעשה בשפה דלה, השמטת מילים ופעלים, יצירת ניסוחים לא מלוטשים וכדומה וכן טענה כי השימוש מאפשר יצירת ריבוי זהויות אשר דרכם אנשים יכולים להתבטא באופן בו לא היו מתבטאים במידה והיו נפגשים פנים מול פנים.
במחקר שערכתי נמצא כי המשתמש ה"קל" יהיה בעל פתיחות חברתית גבוהה יותר מהמשתמש ה"כבד" בתקשורת זו, וכן כי בתקשורת מתווכת מחשב, בנות פתוחות יותר מבחינה חברתית מבני המין השני. המשתמשים בעלי הפתיחות החברתית הגבוהה יעדיפו לנצל את שעות הפנאי לקריאה, שמיעת מוזיקה וצרכים חברתיים אחרים נוספים וזאת בהשוואה למשתמשים כבדים אשר יעדיפו את המחשב על פני יחסי חיברות רגילים.
המשתמש הכבד מתבטא לעיתים בצורה לא ראויה תוך שימוש בסמלים ובקיצורי דרך במקלדת. נמצאו הבדלים ברמות המשתמש בעת השימוש בשם האמיתי בעת התקשרות מתווכת מחשב. המשתמשים הסגורים חברתית ישתמשו במאפייני התקשורת מתווכת המחשב וימציאו לעצמם כינוי רשת. הם ייצרו קשרים וירטואליים עם עמיתים וכמובן ישתמשו בסממני השפה המתוקשבת וישלבו סמלים, קיצורים ולעיתים גם שימוש בוטה. לעומת זאת, המשתמשים הפתוחים חברתית יתנהגו במשנה זהירות ויחששו משימוש בתקשורת מתווכת מחשב מרובה מכיוון שלדעתם היא מסוכנת.
על מנת למתן תופעה גואה זו ההורים צריכים להגביל את השימוש של ילדיהם מול המסך וכן את שעות הצפייה במסך ולהפנות את זמנם של ילדיהם לקריאה, לשמיעת מוזיקה ולהתערות חברתית עם בני גילם. הגבלות אלו אמורות לחול בגיל צעיר מאוד בכדי שתהיה השפעה של ההורה על ילדו גם בגיל מבוגר יותר. בנוסף, על ההורים להתערב ולהשגיח על אופן השימוש במדיה הממוחשבת כלומר, להגביל גלישה לאתרים אסורים, לסייע לילדיהם בהבנת הסכנות ברשת אל מול המתחזים למיניהם לכן יש לפקח ולא לתת פתיחות ללא גבולות.
הכותב הוא מנהל יחידת המחשוב במכללת חמדת הדרום הדתית האקדמית לחינוך בשדות נגב.
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
משירלי
21:36 29.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משירלי
התקשורת ממש מפלצת דוחה ומגעילה מאיימת מבלי שתדעו ובכל רגע עלולה בסתר להפוך את חיי כל יצור חי למה שהיא בעצמה רואה רק בעצמה. טפו עלייך...
התקשורת ממש מפלצת דוחה ומגעילה מאיימת מבלי שתדעו ובכל רגע עלולה בסתר להפוך את חיי כל יצור חי למה שהיא בעצמה רואה רק בעצמה. טפו עלייך טינופת מזוהמת , את גרועה כי את בת שטן אלוהי הגיהינום !
המשך 20:18 29.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משירלי
21:36 29.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משירלי
התקשורת ממש מפלצת דוחה ומגעילה מאיימת מבלי שתדעו ובכל רגע עלולה בסתר להפוך את חיי כל יצור חי למה שהיא בעצמה רואה רק בעצמה. טפו עלייך...
התקשורת ממש מפלצת דוחה ומגעילה מאיימת מבלי שתדעו ובכל רגע עלולה בסתר להפוך את חיי כל יצור חי למה שהיא בעצמה רואה רק בעצמה. טפו עלייך טינופת מזוהמת , את גרועה כי את בת שטן אלוהי הגיהינום !
המשך 20:18 29.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר