הרב אבינר על התמונה שהסעירה את הרשת: "אין בזה שום איסור"
הרב שלמה אבינר מתייחס לתמונה מעזה, בה נראה בעל קורא אוחז בידו סכין במקום יד של תורה, ומסביר למה זה מותר על פי ההלכה

פורסמה תמונה של קצין קורא בתורה כשהוא משתמש בסכין בתור "יד". האם מותר הדבר?
א. אכן יש לכסות את הסכין בשעת ברכת המזון, כי המזון מאריך חייו של אדם, והסכין מקצר (שו"ע או"ח קנא, ו). אך זה דין מיוחד, ואי אפשר להכריח מתוכו לדברים אחרים, שהרי משתמשים בסכין למצוות רבות מאוד, והרי מצוות מאריכות ימיו של אדם. אלא זה רמז בעלמא ואי אפשר להרחיב ממנו. אגב, רבים לא מקפידים על דין זה וכבר דנו בזה הפוסקים למה (עיין פסקי תשובות שם).
ב. "ואם מזבח אבנים תעשה לי, לא תבנה אתהן גזית, כי חרבך הנפת עליו ותחללה" (שמות כ, כא). אך גם זה דין מיוחד, שהרי מלבד המזבח, מותר להשתמש בברזל לבניין בית המקדש. ושלמה המלך שלא נהגו כן (מלכים א', ו', ז') זו הייתה חומרא.
ג. אסור להיכנס לבית הכנסת עם חרב מגולה (שו"ע או"ח קכ, ה). אך גם מזה לא ראינו שהרחיבו הלאה. וגם כאשר אין אפשרות לכסות, הקילו הפוסקים בזה (עי' שו"ת ציץ אליעזר י, יח).
ד. אין מקור כלל לשימוש ב"יד", לא הקדמונים ולא באחרונים. מותר לקרוא בלי יד. כמובן, יש לו דין תשמיש קדושה. אך כיון שאין לו מקור מן הדין, אי אפשר להטיל עליו הלכות מגבילות.
ה. רבי אליעזר סובר שכלי זיין יש לו דין תכשיט. אבל הלכה כחכמים, משום שנאמר לא ישא גוי אל גוי חרב, לא ילמדו עוד מלחמה (משנה שבת סג, א). ומרן הרב קוק מסביר, שודאי חכמים יודעים שיש עתה הכרח להשתמש בנשק, אך הם הפוסקים על פי העתיד האידיאלי (עין איה מב-מג). אם כן, לפי זה, יש עניין להימנע. אבל הגר"ש גורן פסק, שלכל אדם אין זה תכשיט, אבל לחייל זה כן תכשיט, ומותר לטלטל ברשות הרבים (משיב מלחמה ח"ב עמ' נג-נז). אם כן, הוא הדין לענייננו, בשימוש בסכין צבאי.
ו. ומעשה רב ברבי שמואל פלאג'י, שכידוע היה פיראט יהודי, צדיק וירא שמים. הוא הקים צי של שודדי ים, לא בשביל חמדת ביזת זהב וכסף, אלא הוא תקף רק ספינות ספרדיות, כדי לנקום מהגירוש והאינקוויזיציה, וכן כדי להשתמש בכסף להבריח אנוסים. גם בספינות שלו היה בית כנסת קטן, והוא היה מקפיד על קלה כחמורה, אך הוא היה נכנס לבית הכנסת חגור בחרבו. כאשר היו מעירים בנימוס: "כבוד הרב, אין זה ראוי להכניס חרב לבית התפילה", היה תמיד עונה: "לא תרד חרבי ממותני עד שלא אנקום במלך ובמלכות ספרד על מה שעשו לאחיי היהודים". (וראה את השיר יידישע פיראטען של להקת חיל הים:
[והרב יוסף זיני הזכיר בזה את דברי רבנו הרב צבי יהודה במצעד צה"ל ביום העצמאות בשמחה עצומה: "הטנקים, התותחים, המטוסים והבגדים של צה"ל, הם תשמישי מצווה, המשמשים מצוות ישוב הארץ, מצוות שלטוננו ועצמאותנו בארץ. ואם מצווה – הרי קדושה! 'אשר קדשנו במצוותיו'!" – מ"צ]
סיכום: מותר בקריאת התורה להשתמש בסכין צבאי בתור "יד", שנאמר בגמרא עבודה זרה (יז, ב): ספרא וסייפא.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו