בג"ץ הוציא צו על תנאי לשר המשפטים על אי הכינוסה של הוועדה לבחירת שופטים, לוין ביקש לבטל את ההחלטה שנעשתה בחוסר סמכות מובהק.
בשביל להבין איפה טמון הפגם המנוגד לסדרי הדין נסביר מהם סדרי הדין בעניין עתירה לבג"ץ:
בשלב הראשון העתירה מובאת לשופט יחיד, אשר יחליט על אופן הטיפול בה. ברוב המקרים ייקבע השופט מועד להגשת תגובה לעתירה ואז יחליט אם להעביר את העתירה לדיון בפני שלושה שופטים.
הוא זה שיקבע את הדחיפות העולה מן העתירה, השלכותיה, חשיבותה והוא זה שיקבע את התהליך הראשוני. בהתאם להחלטת השופט, תידרש הרשות, במקרה שלנו שר המשפטים ,להגיש תגובה מקדמית לעתירה. רק לאחר הגשת העתירה והתגובה לה יקיים בית המשפט דיון בעתירה.
בשלב השני, יתקיים דיון, בפני שלושה שופטים, אשר ישמעו טענות הצדדים, וימסר כתב התשובה, נטל ההוכחה מוטל על העותרים, הם אלו שצריכים להוכיח כי נפל פגם בפעולת הרשות. להוכיח כאמור כי השר לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא נימוק מוצדק.
בסוף הדיון, השופטים רשאים להטיל צו על תנאי המעביר בעצם את נטל ההוכחה על הרשות, בית המשפט מזמין את השר "ליתן טעם מדוע לא יפעיל המשיב את סמכותו". במילים שלנו, מדוע לא כונסה הועדה לבחירת שופטים.
פגם בהליך חסר תקדים
בעתירה שלפנינו בית המשפט דילג על השלב הראשון והוציא צו על תנאי לפני הדיון הראשון, הוא בעצם קיבל תגובה מקדמית מהשר ולא ערך דיון. זוהי פגיעה בזכויותיהם הדיוניות של המשיבים, אך דברים כאלו קורים בבית המשפט במצבים חריגים.
מה שמייצר בעיה חסרת תקדים היא העובדה כי בג"ץ הוציא צו על תנאי כאשר למשיבים לא היתה כלל יכולת להגיב לעתירה. השופטים קבעו שהתגובה המקדמית ששלחו המשיבים בכתב תהיה למעשה תצהיר התשובה של השר לוין לעתירה בעוד שהתגובה המקדמית שנתן השר לא התיימרה להיות כתב תשובה לצו אך בג"ץ התייחסו אליה ככזאת וזאת ללא שום סמכות קבועה בחוק.
ולראיה לכך, בא- כוח המשיבים (עו"ד חיצוני, שכן היועצת המשפטית לממשלה סירבה לייצג את הממשלה) כתב בכתב התשובה כי לא היה לו מספיק זמן ראוי להגיש תגובה מקדמית מלאה ועל כן הוא ירחיב את עמדתו בכתב התשובה אם יוחלט להוציא צו על תנאי.
ברור לבג"ץ כי התגובה המקדמית איננה פורסת את כל הנימוקים של הרשות ואינה מקיפה את הסוגיה כולה. אך בית המשפט בחר להתעלם מכך שזוהי תגובה מקדמית חלקית והתייחס אליה כאל כתב תשובה מלא של המשיבים ועל סמך זה הוציא צו על תנאי.
זוהי הפעולה שנעשתה בחוסר סמכות ובפגם חמור בהליך המשפטי המחייב בסדרי הדין על הבאת כתב תשובה מלא.
ועל כן, מיד ביקש שר המשפטים לבטל את הצו שניתן ללא סמכות וללא שקיבל הזדמנות להשמיע את טענותיו כנדרש.
מה דעתך בנושא?
56 תגובות
2 דיונים
מאור
בג"ץ הם הדיקטטורה במדינה הם והשמאל מסוכנים לישראל וצריך לבער את הנגע הזה
01:20 19.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורן משען
אנחנו בדיקטטורת בגצ
22:59 18.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
.
אצל עבריינים בית המשפט
15:57 15.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דודי
להוציא את בגץ לניבצרות עד עד לסיום כהונצחיות
13:36 15.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואב פלינט
בלי עליונות פסיקת בגצ, הממשלה תוכל לשנות את חוקי דמוקרטיה כרצונה, כלומר דיקטטורה היא
12:16 15.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עירא דביר
קשקוש מוחלט. היה לו די חהותר זמן להגיב לאור הדחייה של הדיון. וחראייה, על הצו הגיב תוך דעתיים. לוין פועל מתוך שיקוליםזרים ובניגוד להכרעת הריבון - הכנבת. הנציגים נבחרו ע"י...
קשקוש מוחלט. היה לו די חהותר זמן להגיב לאור הדחייה של הדיון. וחראייה, על הצו הגיב תוך דעתיים. לוין פועל מתוך שיקוליםזרים ובניגוד להכרעת הריבון - הכנבת. הנציגים נבחרו ע"י לשכת עורכי הדין והכמסת ולוין מסרב לקבל את הכרעת הבוחר כי הוא רוצה לשנות את הכללים כי התוצאה לא מתאימה לו.
המשך 12:03 15.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שופטים מושחטים מי בחר אותכם/ן
לסגור את בית המושחטים עים הגלימות השחורות
10:55 15.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
לזרוק את כל השופטים לזבל בראשם את הנבלה עמית ולהקים בית משפט אחר
10:47 15.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה כהן
בג"ץ נאחז בחוזקה בקרנות המזבח ...
10:45 15.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שוקי
לוין חייבים להעיף את השופטים הדיקטטורים גם במחיר של מלחמת אזרחים
10:41 15.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר