הרב דוד ביגמן מגיב למאמרו של הרב שמעון בן שעיה: סערת ערוץ 14: חלקים בציבור הדתי דבקו במוסר הנוצרי
"אנו נמצאים בסכנה קיומית ובמלחמת תרבות שמבקשת לפורר את אושיות המוסר האנושי הבסיסי ביותר, ובמלחמת קיום אין מקום לרכרוכיות ולהססנות. נדרשת נחרצות בלתי מתפשרת.
למדנו ממרן הראיה קוק זצ"ל שלמרות "שבחיים התדיריים, שכולם היו תורה, הלא היה הרב ממש שפל ודכא לפני כל אדם, בלא כל הרגשת איזה ערך ומעמד מיוחד אבל בהגיע לעניינים כלליים, של שמירה מחילול השם בהפקרות. אז הופיעה אותה תקיפות הגבורה..". (נפש הראיה עמ כב').
נעם ודרך ארץ נכונים וראויים למציאות חיים שגרתית ביחס לשונות ולמחלוקת ולאי הסכמות ציבוריות, אך כאשר האומה נמצאת בסכנת מחיקת הזהות היהודית ואף האנושית שלה, תגובה עדינה היא ביטוי לחוסר הבנה מה מתחולל כאן"
עד כאן דברים שכתב השבוע הרב שמעון בן שעיה. אני מסכים עם כל מילה בפסקאות המצוטטות, אולם האפשרות של מחיקת הזהות היהודית, וסכנה קיומית למתנה שקיבלנו אחרי שנות סבל וגלות, נמצאת בעיקר בקולות הצצים מתוך המחנה של הרב בן שעיה. בחוגים אלו יש נטייה לשכוח שני עיקרים גדולים שכל בן תורה אמור לרכוש מגירסא דינקותא.
נושאים רבים בהלכה לא הוכרעו מעולם
עיקרון ראשון הוא שהתורה לא ניתנה חתוכה, כדברי הירושלמי (סנהדרין פרק ד הלכה ב):
אמר רבי ינאי: אילו ניתנה התורה חתוכה לא היתה לרגל עמידה. מה טעם "וידבר ה' אל משה" – אמר לפניו: רבונו של עולם, הודיעיני היאך היא ההלכה! אמר לו: "אחרי רבים להטות" – רבו המזכין זכו, רבו המחייבין חייבו. כדי שתהא התורה נדרשת מ"ט פנים טמא ומ"ט פנים טהור.
כדברי הירושלמי האלה אפשר למצוא במקורות רבים, מחז"ל ועד גדולי האחרונים, בגוונים שונים כפטיש יפוצץ סלע. אמנם בירושלמי יש אפשרות של הכרעת הרוב בהצבעה בסנהדרין, אך הדגש הוא שהתורה לא ניתנה חתוכה, ואכן נושאים רבים בהלכה ובמחשבה לא הוכרעו מעולם.
עיקרון שני הוא שיש יסוד מוסרי ראשוני המחייב את כל באי עולם, בלשון חכמינו "שבע מצוות בני נח", והוא מחייב גם אותנו. כדברי הגמרא (סנהדרין נט ע"א): "ליכא מידעם דלישראל שרי ולנכרי אסור". הגמרא מטפלת ומסבירה את החריגות המעטות מכלל זה, ומסביר רש"י שם: "שכשיצאו מכלל בני נח – להתקדש יצאו, ולא להקל עליהם".
בהמשך דבריו מסביר הרב בן שעיה:
"מציאות זאת אינה חדשה לנו, לצערנו התרגלנו, אך כאשר קמים להם אבירי המוסר והצדק מקרב הציבור הדתי וחוברים לביקורת הטהרנית והמלאכותית של צעקני התקשורת, כבר לא ניתן להחריש מהעיוות המוסרי – שאם אומר מוסר נוצרי יתקוממו נגדי – אך איני מוצא הגדרה מדויקת יותר".
דא עקא, בצדק צפה הרב בן שעיה שהכותרת "מוסר נוצרי" תהיה מקוממת, מהסיבה הפשוטה שאותו מוסר שהוא זיהה עם הנצרות אינו נחלת הנצרות בלבד. אמנם הנצרות הדגישה את מסירת הלחי השנייה, אך אין מדובר בכך אלא בהגנה על עצמנו, מתוך התחשבות מוסרית ופרקטית עם העומדים מולנו, מתוך יחס של חמלה על כל בריותיו יתברך, ובמיוחד על בני האדם שנבראו בצלם אלוקים.
כך למדנו מגדולי תנועת המוסר ובראשם הסבא מסלובודקה (אור הצפון חלק א מדת החסד):
והנה היחס הזה לבני אדם, להטיב להם מבלי לגרוע מאומה אף בשעה שהם מציקים לו וגורמים לו רעה, אינה מדת חסידות גרידא כי אם ציווי וחובה. […] והדברים האלה אמורים לא רק ביחס לבני ישראל לבד, אלא גם ביחס לעכו"ם, והרשעים ביותר, ואף תוך אותה שעה שהם באים על ענשם, כנאמר שם: "ויצום אל בני ישראל ואל פרעה מלך מצרים", ואמרו חז"ל (שמו"ר ז) כי שני ציוויים יש כאן: "אל בני ישראל – להנהיגם בנחת וכו'", כאמור, "ואל פרעה – לחלוק לו כבוד בדבריהם". והרי הדברים נפלאים, שבאותה אזהרה שנצטוה משה כלפי ישראל, נצטוה גם כלפי פרעה.
מצד אחד עומדים בני ישראל, שנקראו בנים למקום, כשהם נרדפים על צואריהם ע"י המצרים הרשעים, וזועקים אל ד' שיצילם משעבודם: ומצד שני עומדים המצרים עובדי האלילים ומענים את בני ישראל בעינויים קשים ומרים. וכשעלתה שועת בני ישראל אל ד' והוא שולח את משה ואת אהרן לגאול אותם ולהעניש את משעבדיהם אלה, הרי באותה שליחות עצמה שהוא מצוה אותם לסבול את ישראל ולהנהיגם בנחת, הוא מזהיר אותם לחלוק כבוד גם למענם ומשעבדם, לפרעה מלך מצרים, ולא רק יחס של כבוד סתם, אלא כבוד של מלך. ואמנם מצינו שכן עשה משה. […] הרי מכאן עד כמה יש להתייחס בכבוד ולדקדק בביטויים נאים גם כלפי הרשעים הגדולים ביותר, ואף תוך אותה שעה שהם מבצעים את מעשי רשעותם ובאים להזהירם על ענשם.
וכך למדנו גם מתרומת הדשן (פסקים וכתבים סימן קכב), שלא תמיד הצדק הוא המדד הבלעדי לשיפוט המעשה. יש התנהגויות שאינן הולמות גם כאשר יש להן הצדקה, ולא רק כאשר יש עוולה מוסרית באותו מעשה, אלא גם כאשר יש הצדקה אך הדרך אינה מתאימה לבני ברית.
כולנו יכולים לטעות, ת"ח צריך להיזהר יותר
אך יותר מכל, מדאיג אותי הביטחון המופרז בדרך, וחיסרון בולט בחשבון נפש, בצורך לבחון דברים היטב כאשר האדם נוגע בדבר. יסוד מוצק בסוגיית "עביד איניש דינא לנפשיה" – עושה אדם דין לעצמו, שגם לדעה שמאפשרת נטילת החוק לידיים תוך כדי מגבלות רבות, מותר רק כאשר הדין נהיר כשמש בצהריים. וכבר פיתח הרמח"ל רעיון זה מעבר לתחום המצומצם של חושן משפט:
חושך הלילה שני מיני טעיות אפשר לו שיגרום לעין האדם: או יכסה את העין עד שלא יראה מה שלפניו כלל, או שיטעה אותו עד שיראה עמוד כאילו הוא אדם, ואדם כאילו הוא עמוד – כן חומריות וגשמיות העולם הזה, הנה הוא חושך הלילה לעין השכל, וגורם לו שתי טעויות: האחת – אינו מניח לו שיראה המכשולות שבדרכי העולם, ונמצאים הפתאים הולכים לבטח ונופלים ואובדים מבלי שהגיעם פחד תחלה. […] והטעות השניה והיא קשה מן הראשונה – היא שמטעה ראייתם עד שרואים הרע כאלו הוא ממש טוב, והטוב כאילו הוא רע, ומתוך כך מתחזקים ומחזיקים מעשיהם הרעים. כי אין די שחסרה מהם ראיית האמת לראות הרעה אשר נגד פניהם, אלא שנראה להם למצוא ראיות גדולות ונסיונות מוכיחים לסברותיהם הרעות ולדעותיהם הכוזבות…
ולעניינו, כולנו יכולים לטעות. אך כאשר תלמיד חכם מדבר בשם האמת המוחלטת ואומר אמירות שיפוטיות קשות כלפי בני תורה אחרים, עליו לנקוט במשנה זהירות.
בסיכומם של דברים
א. יש שבעים פנים תורה, והתורה לא ניתנה חתוכה, ולא בכדי.
ב. יש מוסר ראשוני המחייב את כל בני האדם, ועם ישראל אינו חריג בכך; להפך – הדרישות המוסריות מעם ישראל גבוהות יותר.
ג. שיח ענייני הוא דרכה של תורה, והדבקת כותרת של "מוסר נוצרי" לעמדה חולקת אינה מוסיפה מאומה.
ד. חלילה לנו לראות בחמלה על בריותיו יתברך נטע זר, והיא מאבני התשתית של תורת ה' שרחמיו על כל מעשיו.
ה. חשבון הנפש הוא מנת חלקנו, והוא דורש אומץ גם לשקול את האמת בעמדת זולתנו.
==
הרב דוד ביגמן הוא ראש ישיבת מעלה גלבוע.
מה דעתך בנושא?
19 תגובות
5 דיונים
נועם
הרבי מלובביץ' מנהיג היהודים
17:14 01.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גאה
בעבר מי שעשה פונדקאות עשה הכל כדי לזכות בהכרה של הדתיים, חיתוך על ידי מוהל, גיור, בר מצווה, הכל לא בחינם, על כל דבר הם רצו כסף, והרבה כסף, ...
בעבר מי שעשה פונדקאות עשה הכל כדי לזכות בהכרה של הדתיים, חיתוך על ידי מוהל, גיור, בר מצווה, הכל לא בחינם, על כל דבר הם רצו כסף, והרבה כסף, התייחסו אליך באכזריות כתת אדם, עד שקיבלו כסף, ואז חיוך, כסף ואז הם ואלוהים מרוצים היום המצב הפוך, אנשים מחפשים רילוקשין, אז תינוק לא יהודי במדינה שנשלטת על ידי קיצונים דווקא עזר לנו לקבל מהר יותר אזרחות בחו"ל, ותודה לרב שהסביר לנו שהילדה נוצריה כי הביצית והפונדקאית נוצריות, הגשנו את זה כחלק מהמסמכים אנחנו הולכים לכנסיה במקום לבית כנסת, ונשבע לכם זה פי מליון יותר כיף ! בישראל היא היתה לומדת שטויות, עכשיו היא תלמד אנגלית כשפת אם לישראל נגיע שנתגעגע לאלו שצועקים "שבאס" ו"שיקסה"
המשך 00:33 14.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
הרבי מלובביץ' מנהיג היהודים
17:14 01.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גאה
בעבר מי שעשה פונדקאות עשה הכל כדי לזכות בהכרה של הדתיים, חיתוך על ידי מוהל, גיור, בר מצווה, הכל לא בחינם, על כל דבר הם רצו כסף, והרבה כסף, ...
בעבר מי שעשה פונדקאות עשה הכל כדי לזכות בהכרה של הדתיים, חיתוך על ידי מוהל, גיור, בר מצווה, הכל לא בחינם, על כל דבר הם רצו כסף, והרבה כסף, התייחסו אליך באכזריות כתת אדם, עד שקיבלו כסף, ואז חיוך, כסף ואז הם ואלוהים מרוצים היום המצב הפוך, אנשים מחפשים רילוקשין, אז תינוק לא יהודי במדינה שנשלטת על ידי קיצונים דווקא עזר לנו לקבל מהר יותר אזרחות בחו"ל, ותודה לרב שהסביר לנו שהילדה נוצריה כי הביצית והפונדקאית נוצריות, הגשנו את זה כחלק מהמסמכים אנחנו הולכים לכנסיה במקום לבית כנסת, ונשבע לכם זה פי מליון יותר כיף ! בישראל היא היתה לומדת שטויות, עכשיו היא תלמד אנגלית כשפת אם לישראל נגיע שנתגעגע לאלו שצועקים "שבאס" ו"שיקסה"
המשך 00:33 14.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צחי
מליון מורה פנים בתורה שלא כהלכה , ולצערנו הרבנים הליברליים שייכם לרוב הזה שמורה פנים בתורה שלא כהלכה
12:24 10.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתנחבל
מוסר זה לנוצרים!!! יהודים הם מעל המוסר ליהודים מותר לרצוח לאנוס (אשת יפת תואר) ולשדוד את הלא יהודים ואפילו את הלא דתיים
22:14 09.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
עלינו להתרחק כמה שיותר מהמוסר הנוצרי. החבר של ביגמן, "ראש ישיבה" נוסף במעלב גלבוע הוא יהודה גלעד, חבר כנסת לשעבר ממפלגת העבודה - מימד. זה אומר דרשני, מה המוסר של...
עלינו להתרחק כמה שיותר מהמוסר הנוצרי. החבר של ביגמן, "ראש ישיבה" נוסף במעלב גלבוע הוא יהודה גלעד, חבר כנסת לשעבר ממפלגת העבודה - מימד. זה אומר דרשני, מה המוסר של האנשים האלה... פושעי אוסלו לדין, יחד עם עוזריהם...
המשך 17:26 09.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בר יהודה
חזק ואמץ!
22:06 09.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה הלוי
בתגובה ל: א
שאלה ראשונה - מדוע את מסתתר, ולא כותב שם מלא ? כנראה יש לך סיבה טובה. ש ל נ ע ל ך כאשר את כותב על הרב יהודה גלעד. מה שהוא שכח, אתה לא תלמד לעולם. שאלה שניה - מי אתה שתתייג אנשים ?
14:04 10.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשר
דמגוגיה של רביי ביגמן, כמה שיצטט מקורות,הכל אחיזת עינים, כי את הכל הוא מוציה מההקשר, וכן דעות שנדחו מהלכה, פקולטת גוש עציון, מביאים כדעה לפסיקה. הלכה היא אחרי רבים להטות, ויש...
דמגוגיה של רביי ביגמן, כמה שיצטט מקורות,הכל אחיזת עינים, כי את הכל הוא מוציה מההקשר, וכן דעות שנדחו מהלכה, פקולטת גוש עציון, מביאים כדעה לפסיקה. הלכה היא אחרי רבים להטות, ויש מסורת הילכתית, אצל גושניקים ,אין מסורת ולכן הם אחרי רבים לרעות=רע. הקביעה שלכם להקשבה לצדקנות הנוצרית שיש בעולם החילוני, במסוה של דרישת מוסר והעמיד את "תל אביבים" כאיזה מצפן כך לפני כמה שנים הצהיר איזה דוקטור מהגוש. בהחלטה זו, כל מה שתאמרו הוא כלום, גם אם תצטטו את הקב"ה או את משה רבינו. ודי במה שעינינו רואות את חורבן היהדות שצומח מכם. אין שום כבוד לדוקטורי היהדות
המשך 10:52 09.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תוהה
בתגובה ל: אשר
דברי חוכמה עצומים עם שגיאות כתיב של ילד בכיתה ב'
22:20 09.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונן
ולגבי דבריו הנכוחים והברורים של הגאון הרב בן שעיה ניתן לומר באפן ברור וחד כי אשרי מי שרואה בכלליות את הדרגה היותר עליונה של נשמת האומה! כל דעה שאינה לכוליות...
ולגבי דבריו הנכוחים והברורים של הגאון הרב בן שעיה ניתן לומר באפן ברור וחד כי אשרי מי שרואה בכלליות את הדרגה היותר עליונה של נשמת האומה! כל דעה שאינה לכוליות עליה בחזקה כוללת של נשמת הדור אינה ברת השגה כלל! ולכל עלינו לחזק את הרב האומר במאמר זה את אמירת האומה כולה. ואין שיח ושיג לנו אם אותם שאינם בדעת כלל האומה הישראלית ונשמתה היותר עליונה ויצאים נגדה, שכן לא רק כנגד דעת תורה הברורה הם יוצאים אלא כנגד רצון האומה כולה בנשמתה היותר עליונה.
המשך 00:19 09.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליקו
בתגובה ל: רונן
כדי להבין את ההבדל בין המוסר היהודי לעומת מוסר הנוצרי צריך להכיר את שתיהן. האם אי פעם למדת נצרות? דבריו הם הוכחה שאכן מוסר הנוצרי חדר עמוק לתודעה בחלקו מהציבור דתי לאומי.
09:22 09.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונן
בתגובה ל: אליקו
דברי הגאון הרבבן שעיה הם דברי נשמת האומה הישראלית כולה. לא ניתן לחלוק על דברים אלו. לא בריקודי מה יפית ולא בלימודי נצרות ושאר ע"ז חס וחלילה. אין אומתנו אומה אלא בתורתה!
19:35 09.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
ולמה?
23:07 08.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
כמה שיש להם - זה מה שישאר מן התורה אחרי שנלקחה בשבי בידי צר. תודה לרב ביגמן שמזכיר לנו מה זאת בעצם תורת ה׳.
00:21 09.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר