ביום חמישי הבא יחול צום תשעה באב, כמו כל צום אחר, גם לצום הזה מומלץ להיערך מראש כדי לצלוח את הצום בקלות וביעילות. במצב בו אנו לא אוכלים מספר רב של שעות לרוב נחוש עייפות, חולשה וכאבי ראש, אז הבאנו לכם מספר טיפים איך לעבור את הצום בצורה הכי חלקה שניתן ובמינימום קשיים.
אז מה לאכול?
לפני צום מומלץ לאכול פחמימות מורכבות, במהלך הצום רמות הסוכר בדם יורדות ולכן פחמימות מורכבות שמתפרקות לאט במערכת העיכול יועילו בשמירה על רמות הסוכר. בין המאכלים שמומלצים ניתן למצוא פחמימות מקמח מלא (פסטה מלאה, אורז מלא, לחם מקמח מלא וכו') ירקות וקטניות (אפונה, כרוב ניצנים, ארטישוק, חומוס, עדשים) וניתן גם לאכול אגוזים, קינואה וזרעי צ'יה או פשתן המכילים סיבים תזונתיים רבים ומסייעים לתחושת השובע.
איך להיערך לצום?
מבחינת ההיערכות לצום, כדאי להפחית כמה שניתן את צריכת הקפאין. קפאין מייבש את הגוף והוא ידוע כחומר משתן (מוביל למתן שתן). מעבר לכך, הגמילה מקפאין עשויה להוביל ל'תסמיני גמילה' כדוגמת כאבי ראש ותחושת חולשה שעלולים להקשות על הצום. גם את צריכת המלחים מומלץ להפחית כמה שניתן כיוון שגם הם מייבשים את הגוף.
בנוסף על כך, מרבית הרופאים ממליצים שלא לשתות משקאות ממותקים או מוגזים מכיוון שהם מגבירים את ערכי הסוכר בגוף וגורמים לצמא ולכן יש לשתות מים בכמות גבוהה (בהתאם ליכולת ולצורך של הגוף). בנוסף מומלץ לשתות לאורך כל היום ולא לדחות את השתייה לשעות שלפני הצום.

המלצות לארוחה המפסקת:
הכי חשוב לא להעמיס, מומלץ לא להגזים בארוחה המפסקת. למרות שההיגיון אומר שכל מה שנאכל עכשיו יישמר לנו לאחר כך, במקרה של צום זה לאו דווקא נכון. אכילת יתר תגרום לגוף להשקיע אנרגיה ובעיקר נוזלים על מנת לפרק ולעכל את מה שאכלנו, נוזלים שאותם אנחנו צריכים להמשך הצום. מעבר לכך, האכילה המוגזמת תביא איתה תחושת כבדות לא נעימה, כאבי בטן ואפילו צרבות.
לאכול מכל אבות המזון. אם אנחנו רוצים להאריך את תחושת השובע בגוף עלינו לשלב בין מרכיבי המזון השונים- ירקות, חלבונים ופחמימות. שילוב איכותי בין אלו יעזור להאריך את השהות של המזון במערכת העיכול ויתרום לתחושת השובע שאנחנו כל כך רוצים בה.
לאכול חלבונים קלים לעיכול. מומלץ לאכול דגים שהם קלים לעיכול ומצריכים פחות מאמץ ממערכת העיכול. בתשעה באב מראש לא אוכלים בשר כך שהעניין הוא קל יותר ליישום, אך גם בצומות האחרים העניין זהה ועדיף לאכול חלבונים מהחי שהם קלים לעיכול ולא מכבידים על המערכת.
לסיים את הארוחה כשעה לפני תחילת הצום ובדקות שלפני תחילת הצום מומלץ לשתות עוד כוס או שתיים של מים בלגימות קטנות.

המלצות לארוחת שבירת הצום:
לאחר שצמנו במהלך היום מומלץ להחזיר את מערכת העיכול לפעולה בזהירות ובעדינות. בשעה הראשונה משבירת הצום מומלץ לשתות ליטר מים בלגימות איטיות ולאכול מזון קל לעיכול כדוגמת פירות רכים (אבטיח, מלון, בננה). לשתות מרק ירקות או לשתות כוס מיץ מיץ של ירקות ופירות (גזר ותפוח, סלרי עם תפוח וג'ינגר וכו'). לאחר כחצי שעה מהאכילה הראשונית ניתן להמשיך לארוחה המרכזית.
בדומה לארוחה המפסקת גם ארוחה זו צריכה להיות מאוזנת וקלה, עליה להכיל פחמימות מורכבות, ירקות ומעט שומנים. עדיף להימנע מאכילה של בשר אדום ולהעדיף חלבונים קלים, הסיבה לכך היא שבצאת הצום, מערכת העיכול והגוף נמצאים במצב של פעילות מועטה ולא מומלץ להכביד על עצמנו.
שיהיה לכולם צום קל ומועיל.
תגובות