אנחנו שומעים ורואים הרבה ספרים ומאמרים שמציגים את תובנות המאה 21 ככאלו שכבר מופיעות וכתובות אצל חז"ל, כבר לפני 2000 שנה ויותר.
הרבה פעמים אני מרגיש שהדברים מאולצים ואילולא הדברים היו מתחדשים בימינו כנראה שלא היינו קוראים אותם במקורות מהעבר אבל יש יוצאים מן הכלל הזה ואחד מהם הוא ספרו החדש של שמואל פאוסט, 'תהיו חכמים – חשיבה תלמודית למאה ה-21.
בספר החדש שלו פאוסט מציג 10 צורות חשיבה עדכניות למאה ה-21 שלהן הוא מוצא שורשים בגמרא. כך לדוגמא צורת החשיבה הלעומתית מופיעה כמעט בכל דף בגמרא. הגמרא אינה מונולוג ואינה חתירה לאמת אחת אלא מורכבת משיח בין עמדות שונות ולעיתים הפוכות. כך זה מתנהל בין בית שמאי ובית הלל או בין ר' יוחנן ובר הפלוגתא הגדול שלו ריש לקיש.

המחלוקת והשיח מרובה הדעות הוא 'נשמת אפו' של התלמוד ומאפיין אותו עוד לפני שהמציאו את המושג חשיבה לעומתית. במאה ה-21 צורת החשיבה הזו מקבלת מקום הולך וגדל מול סוגיות מורכבות, למידה מורכבת, התמודדות עם בעיות שונות ועוד.
דוגמא נוספת היא חשיבה עתירת דמיון. התלמוד מצטייר כחיבור כבד ורציני שעוסק אך ורק בענייני המציאות אבל יש בו לא מעט קטעים שמפליגים בדמיונות ובסיפורים רחוקים מאוד מהמציאות. השאלה מה מקומם של אלו בתוך הגמרא היא שאלה טובה וחשובה ופאוסט הוא לא הראשון שעוסק בה.
הגישה של פאוסט לעניין היא שהדמיון מאפשר להיות יצירתי, וניתן לפתור בעיות בעזרת הדמיון, כמו למשל בדרך של יצירת עירוב בשבת שפותר את עניין הטלטול ע"י מחצה דמיונית. גם כאן השימוש בדמיון ככלי מופיע הרבה לפני שהמושג עצמו הגיע לעולם. אלו חלק מהדוגמאות שפאוסט מונה בספרו.
אבל מעבר לקריאת התלמוד בעיניים מודרניות פאוסט גם מלמד את הקורא על צורות החשיבה המודרניות. כולנו נחשפנו לצורת חשיבה חדשות אבל האוסף שמגיש לנו פאוסט כולל בתוכו כמה וכמה צורות חשיבה שלא כולנו מכירים ואנחנו יכולים ללמוד אותן.
כמו בספריו הקודמים פאוסט כותב בצורה פשוטה ובהירה, והקורא מרגיש בתוך הטקסט בזרימה נעימה וטובה. גם הסוגיות התלמודיות מוצגות בצורה מונגשת שאינה דורשת היכרות מוקדמת ועמוקה עם כל נושא וכל דף בגמרא וע"י כך הרעיון המרכזי ברור ופשוט.
ספר מעניין מאוד, גם למי שלא אהב ללמוד גמרא בצעירותו. ספר שמחבר בצורה מוצלחת ולא מאולצת, עולם חדש עם עולם ישן ומצליח לתת טעם חדש וטוב ללימוד הגמרא גם בימינו.
'תהיו חכמים', שמואל פאוסט, 204 עמ', סדרת 'הקיפוד והשועל' בהוצאת 'כנרת, זמורה, דביר'

מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים