כולנו בוכים, כולנו עצובים, כולנו שבורים. כולנו, ליטאים וחסידים. כולנו, חרדים ודתיים-ציונים. כולנו, דתיים וחילוניים. כי הוא היה רב של כולנו.

וזאת למה? כי לפני שהיה גאון, הוא היה אנושי. ואחרי שהיה גאון, הוא היה אנושי יותר מן האנושי.

שהיה גאון, אינו זקוק להוכחה. עיין בספרים המרובים שלו, בחידושים המרובים שלו, בשיעורים המרובים שלו. ובכלל, רבים החשיבו אותו לאחד מגדולי הגאונים, ורבים אינם טועים.

אך הנה כמה דוגמאות של טבעיות ישרה מלאה יראת שמים.

א. כל חייו הסתפק במועט אפילו בהיותו ילד, בגיל 11, כאשר משפחתו עלתה לארץ, ישן על הרצפה. וכן ישב על ארגזי תפוזים.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

צילום: חיים גולדברג

ב. הוא ספג עלבונות רבים מכל מיני כיוונים, לעולם לא החזיר אלא סלח.

ג. על אף שראשו היה בשמים בלימוד תורה ובעבודת ד', הוא לא הזניח ענייני הארץ, ונכנס בעובי הקורה בסוגיות ציבוריות ופוליטיות מורכבות ומסובכות.

ד. היה מורה שאין לחסום לגמרי את התקשורת, אלא יש לקחת ממנה דברים טובים חשובים.

ה. הורה לאיש שיש לו מתחים עם אשתו: תוותר, תשתוק. אם אשתך מעליבה אותך או כועסת עליך, אל תענה, אל תרים קול, אלא כבד אותה. העיקר, חיי אהבה מאושרים.

ו. אם אשתך רוצה לספר לך דברים, תקשיב לה בשמחה, גם זמן רב, זה צורך נפשי אמיתי שלה.

ז. בבית, אל תהיה שקדן בלימוד תורה יתר על המידה, אלא הקדש זמן לכל בני המשפחה.

ח. צעירים שעוזבים את התורה, דתל"שים ונושרים, הם תינוקות שנשבו. נהג בהם כבוד וידידות, אל תרחיק אותם מהמשפחה, אלא קרב אותם, ודאג לצרכיהם הכלכליים.

ט. חילוניים שמוסרים נפשם להציל אחרים, יש להם חלק לעולם הבא, כמו "הרוגי לוד", שהרי לאומיות היא אהבת העם. ואדרבה, חילוני שמוסר נפשו יותר מחרדי, הוא יותר גדול ממנו.

י'. התגובה לרעידת אדמה בארצות שכנות ,היא שאנו נתעורר ליראת שמים וללימוד מוסר.

יא. בזמן הקורונה, אמר לא להתפלל במניין, מסכנת הידבקות.

יב. בלימוד תורה, כל אחד ילמד מה שמתאים לטבעו, כך יתמיד שנים רבות.

יג. חשוב לרכוש בקיאות, והיא הבסיס ללימוד בעיון.

יד. המחנך צריך לפתח קשר אישי עם התלמידים, וזה הבסיס של החינוך.

עינינו יורדות מים על אותו צדיק שהלך. אבל רוחו נושבת בתוכנו לעד. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים עם כל הגאונים הצדיקים.