הרב ליאור: הגט לאישה שבעלה צמח – כשר למהדרין

הרב דוב ליאור שיגר אתמול מכתב ברכה וחיזוק לדייני בית הדים בצפת שמצאו היתר לעגינותה של אשה הנשואה לצמח. נגד הגורמים החרדים המערערים על פסק כתב הרב ליאור: "הנני לחזק את ידכם, ויהי רצון שתזכו להמשיך להורות את ישראל ולדון משפטי אמת"

הרב ליאור: הגט לאישה שבעלה צמח - כשר למהדרין
  מחזק את הדיינים. הרב ליאור (פלאש90)

מול הביקורת מצד גורמים חרדיים, מתייצב רבה של קרית ארבע וחברון, הרב דוב ליאור לימין בית הדין בצפת שהתיר לאחרונה לאשה עגונה לקבל גט למרות שבעלה מוגדר במצב של 'צמח'.

בפסק דין תקדימי של בית הדין האזורי בצפת בראשות הדיין הרב אוריאל לביא עם הדיינים הרב חיים בזק והרב אסף יגודה התירו הדיינים לאשה שבעלה מוגדר כצמח לקבל גט מדין 'זכין לאדם שלא בפניו'. בפסק הדין הארוך המשתרע על פני 91 עמודים, משתמשים הדיינים ביסוד הלכתי של עשיית רצון אדם גם שלא מדעתו, וקבעו כי רצון הבעל הוא להתיר את אשתו, ובכך לאפשר לאישה להינשא מחדש.

בפסק הדין כתבו הדיינים כי "על יסוד החומר שבפנינו ושמיעת חוות הדעת הרפואית, הגענו למסקנה ברורה שאין בה ספק – הבעל במצבו הנוכחי אינו כשיר לחלוטין לכל סוג של תקשורת עם הסובב אותו, אינו מודע ואינו מבין ברמה המינימלית והבסיסית ביותר אף את צרכיו הבסיסיים שלו".

את ההיתר אותו הדגישו כי הוא חד פעמי ואינו בניין אב ל"הפקעת קידושין" עבור עגונות שבעליה מתפקדים הסבירו הדיינים במילים "האמור מיוסד על ההנחה שבמקרה הנוכחי זיכוי גט הוא זכות גמורה עבור הבעל, זאת בהיותו מאושפז ומקבל את כל צרכיו ואין לו שום נפקא מינה אם הוא נשוי או גרוש. מאידך, בהסדרת הגירושים אנו מסירים בעיות קשות מהבעל, שאינו ממלא חובותיו לאשתו והיה בר חיוב גירושים".

החרדים תוקפים: היא לא מגורשת

בכתבה שמתפרסמת באתר החרדי 'כיכר השבת' מביא ישראל כהן ביקורת חריפה של רבנים חרדים בראשות הרב אהרון לייב שטיינמן, הרב נסים קרליץ ועוד שתחת הכותרת 'מחאה נמרצת' כתבו: "נחרדנו לראות כי יצא 'פסק דין' להתיר אשת איש גמורה לעלמא (אישה שבעלה "צמח" על ידי זיכוי גט)" ובהמשך תוקפים את פסק הדין שלדבריהם הוא "מגובב בסברות בדויות ודחויות מהלכה, ולדבריהן הרי הותרו עגונות רבות הנזכרות בש"ס ובפוסקים ואם כן כל חכמי ישראל מאז ומעולם עומדים כנגדם".

את המכתב מסיימים הרבנים החרדים במילים "על כן נתחייבנו למחות במחאה נמרצת על גילוי פנים בתורה שלא כהלכה והתרת אשת איש לעלמא… "ויהי רצון שנזכה בקרוב שיתקיים מקרא ואשיב שופטיך כבראשונה".

604עגונה שבעלה צמח-page-001

מכתב החיזוק והברכה של הרב ליאור (סריקה)

"אשריכם שעמלתם למען אישה מסכנה זו"

בתגובה לביקורות מפרסם הרב ליאור מכתב תמיכה ברכה וחיזוק בשלושת הדיינים כשאת הרב אוריאל לביא שעמד בראש ההרכב ופעל למען ההיתר הוא מכנה בתואר "הגאון".

"ראיתי את פסק הדין שלכם בעניין האישה העגונה שבעלה "צמח" כבר שבע שנים, ובו חתרתם בכוח דהיתרא להתירה מכבלי עגינותה." כותב הרב ליאור, "ראשית, ברכת יישר כוח גדול על התשובה המקיפה והגדולה שערכתם תוך ליבון סוגיה קשה זו. מבין השיטין ניכרים גודל העמל וההשקעה בבירור הראיות כדי להתגבר על שאלות רבות וכבדות משקל בדיון זה, כגון האם הקידושין נפקעים ממילא משום דאדעתא דהכי לא קידשה נפשה, וכן הבעיה בזיכוי גט לבעל שוטה ולתת גט לאישה מבלי לשמוע ציווי מפי הבעל.

אמנם יש הסוברים שאין אומרים זכין לאדם שלא בפניו "לזכות ממנו", אבל הבאתם חבל פוסקים המכריעים שאמרינן. כמו כן הבאתם מדברי גדולי הפוסקים מהדור הקודם שבכגון דא שזו זכות גמורה לבעל – ניתן לזכות לו את הגט וליתנו לאשתו ולהתירה מעגינותה."

ביחס לייחודיותה של הפסקה משבח הרב ליאור את הדיינים: "בעיקר חשובה מאד הדגשתכם שאין להשליך מנידון זה למקרה אחר, כגון סרבן גט שאינו מסכים לתת גט או סרבן שאינו נמצא בארץ וכדומה, שלא יאמרו חלילה התירו פרושים את הדבר ואפשר לתת גט לכל עגונה."

ובסיום המכתב מול מילות השבח לדיינים הוא מותח ביקורת על המתקפה החרדית נגד הפסק: "אשריכם שעמלתם למען אישה מסכנה זו, וגיליתם את המאור שבתורתנו המבוסס על אדני ההלכה המקודשים מדורי דורות. שמעתי שיש המרננים אחרי פסק הדין. כמובן שמותר לחלוק על המסקנה כדרכה של תורה, ומי שכוונתו לשם שמים יכול להביע את דעתו תוך ביסוס טענותיו מבחינה הלכתית, אולם נמסר לי שאנשים מסוימים מחו בצורה שאינה מכובדת )בלשון עדינה), וזו בוודאי אינה דרכה של תורה.

"הנני לחזק את ידכם, ויהי רצון שתזכו להמשיך להורות את ישראל ולדון משפטי אמת, ובזכות דיינים כשרים נזכה ליישב את ארצנו, ולראות בישועת ה' על עמו ועל נחלתו בקרוב בימינו."

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
14 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
הרב יוסף יגודה ולא "אסף" כפי שנכתב.
ניר | 17-06-2014 13:20
2
כב' הרב .האם כב קרא את כל פסה"ד והנימוקים ?
תלמיד לשעבר בחברון | 17-06-2014 14:14
אני ראיתי ששואלים האם הרב לביא רפורמי . משהו כאן לא מסתדר ואין לזה קשר לחרדלים או לזרמים אחרים ו ה יאיר עיני.
3
ל - 2
freebird | 17-06-2014 18:47
לקרוא לכל רב מקל רפורמי זה הנשק של מי שאין לו טיעונים ענייניים. רפורמי שבונה את פסק הדין שלו על פי התייעצות עם הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג חתנו של רבי שלמה שלמן אויירבך זצ"ל הוא רפורמי? הרב ליאור הוא איש הלכה. גם כשחולקים עליו השקפתית אין חולקים עליו כגדול בפסיקה. הוא לא מפרסם דבר כזה בלי לקרוא את פסק הדין במלואו. אני מסופק מאד אם הרב שטיינמן קרא את הפסיקה במלואה ולא בגלל שהוא לא גאון. אני מסופק אם אנשי חצרו נתנו לו לקרוא את כל הפסיקה.
4
אל תשים דברים בפי. זה לא ישר ולא הגון אני רק שאלתי.
ל 3 | 18-06-2014 10:29
אם יש בידך תשובה עינינית ואמיתית אודה לך מאד. שאלתי בעכבות מה שראיתי בכמה אתרים.אם נפגעת עמך הסליחה.
5
לפסול מספיק סיבה אחת להצדיק צריך לראות את כולו.
ל 3 | 18-06-2014 11:00
וגם הרב ליאור כתב שיש מה לחלוק . וגם הרב ז.נ. חזר בו . איני בטוח שהרב לביא יכול לחזור בו אפילו אם יחשוב כך . לזה צריך את גדולתו של הרב גולדברג. תקן אותי אם טעיתי.
6
הגט מצפת וכל הנלוה.
אין חולק שהרב ליאור פוסק גדול. | 18-06-2014 14:45
ולכן נשאלת השאלה למה הלכו אליו רק אחרי מתן הגט ולא לפני. כפי שהלכו אל הרב גולדברג . אני מכיר את הרב ליאור שנים רבות ואיני בטוח שהוא עצמו היה מבצע פסק כזה
7
לכל מי שהגיב.
freebird | 18-06-2014 15:44
ראשית כל הדיון בינינו הוא מגוחך. איננו פוסקים ודיינים וגם לו היינו, התיק לא מונח בפנינו. הכיסוי התקשורתי של התיק הזה נראה כמו רוב העימותים בין ליטאים לכל מאן דהו בשנים האחרונים. מכתב שחתום ע"י מרן ורבנן שליט"א שמנוסח בצורה כללית. אי אפשר להתעלם מהרגישות הסוציו פוליטית של הדיון כמו גם השפעתו האפשרית על הוועדה למינוי דיינים. ועם כל זאת חשוב להדגיש. השימוש במילה רפורמי לויכוח האמתי שקיים בין ליברלים ושמרנים הוא אסון. זו לא דרכה של תורה וכך לא ניתן לנהל דיון. לאור מה שקורה בשנים האחרונות סביב חצרות הרבנים החרדים (תמיכה של הרב אלישיב באליאור חן - שם רשעים יירקב) כשברור לחלוטין שלרבנים אין יד ורגל בכאלה מעשה נבלה ברור לי לחלוטין שחייבים לקחת בעירבון מוגבל מאד כל פשקוויל מהסוג הזה.
8
נשאלה שאלה בכמה פורומים האם הרב לביא רפורמי
הדיון כאן הוא לא על עצם פסה"ד | 18-06-2014 16:21
בעניו זה יש קונצנזוס ולכן התגובות . אישית איני מאמין שהרב לביא רפורמי אולם אי אפשר להתעלם מכך שבכמה פורומים נשאלה השאלה .
9
ספק אשת איש בוודאי לחומרה
מישו | 20-06-2014 14:15
מדובר כאן על אחת מג עברות החמורות שהם ביהרג ואל יעבור גם אם יש מי שחושב לצדד , לא מתחתנים שוב - מספק אשת איש אף רב חרדי לא פוסל בגלל שזה הרב ליאור , כול נסיון לקשר בין הדברים הוא ילדותי ולא רציני , ספק דאורייתא ברור
10
אין הסכמה במכתבו של הרב ליאור-נא לקרוא!!!
ברלה | 20-06-2014 16:04
הוא משבח את המאמץ והרצון ולא יותר מכך. בכל מקרה, הוא אתנו וניתן לשאול את פיו ולא ליחס לו את כונות הקוראים
ברור שזו הסכמה. אם לא אז מה כן.
מרדכי | 09-01-2017 17:02
11
על פי הרבנות האשה מגורשת, והיא יכולה להרשם לנישואין אצל
חיים | 23-06-2014 17:58
דוד סתיו.
12
תשובה לברלה, מספר 10
יהודה | 23-10-2014 8:36
כנראה שאינך יודע לקרוא. חבל מאוד.
13
בית שאן
גדי | 10-01-2017 21:00
מה הדין לאישה שבעלה צמח ויש להם ילדים? בעלה לא היה רוצה שאחר היה מגדל את ילדיו!! יחד עם זאת היושבים שם ענקיים בני ענקיים. והיושבים בצד השני ענקיים בני ענקיים. אל לנו (המגיבים) למתוח עליהם ביקורת! רק לצפות מהצד וללמוד שכל מה שעושים לשם שמיים הם עושים