מה אתם יודעים על גירוש ספרד? תנו לי לנחש שרובכם הגדול יודעים מעט מאוד, אם בכלל.
ומה אתם יודעים על גדליה בן אחיקם? אם אתם צמים בכל שנה בצום גדליה, אני משערת שגם אם אתם לא יכולים להעביר עליו הרצאה מפורטת, רובכם יודעים לומר שהוא היה מנהיג יהודי שנרצח על ידי יהודי אחרי שנחרב בית המקדש הראשון.
מבחינה היסטורית לגירוש ספרד הייתה השפעה גדולה הרבה יותר. לפני כחמש מאות שנה, כמאתיים אלף יהודים התנצרו וקרוב למאה אלף יהודים גורשו מבתיהם. הסבל היה נורא, רבים שילמו בחייהם, העם היהודי התפזר ברחבי אירופה ובארצות האיסלאם, ובכל זאת אנחנו כציבור לא יודעים על זה כמעט כלום ולא עסוקים בזה כלל.
היסטוריונים ספורים אולי עוסקים בכך, אבל כציבור, שכחנו את גירוש ספרד. לעומת זאת, רצח גדליה שהתרחש לפני כאלפיים וחמש מאות שנים, ומשמעותו בעיקר סמלית, ימשיך להיזכר לנצח מכיוון שיש יום צום לזיכרו, ובכל שנה אנו נזכרים מי הוא היה, למה נרצח ומה היתה משמעות האירוע לעם ישראל.
הסיבה היחידה שהאירוע הזה נשמר בזיכרון הלאומי שלנו היא שיש צום לזכרו, ולכן רק הצמים זוכרים אותו. אני חוששת שמה שקרה לגירוש ספרד יקרה גם לשואה אחרי שיעבור מספיק זמן. כבר עכשיו כמעט שלא נשארו עדים שיכולים לספר בגוף ראשון את הסיפור שלהם.

כמו ששכחנו את גירוש ספרד, גם השואה עלולה להישכח. הדרך היחידה לוודא שהשואה תישאר בזיכרון הלאומי שלנו גם במבחן הזמן של מאות ואלפי שנים, היא שנקיים יום צום לזכרה. כן, אני יודעת ששיבצו את עשרה בטבת כיום הקדיש הכללי וצירפו אליו גם את קרבנות השואה. צר לי. זה לא מספיק בעיני.
אם יש לנו ארבעה צומות לזכר חורבן בית המקדש, ראוי שנקדיש לפחות יום צום אחד לזיכרון השואה. אומנם אסור לקבוע יום תענית בחודש ניסן, לכן אין לצפות מהרבנים שיכריזו על יום צום, אבל כל אדם פרטי יכול לקחת על עצמו לצום גם בחודש ניסן.
לכן, בכל שנה אני צמה ביום השואה.
אם גם אתם תיקחו על עצמכם לצום ביום זה, ביחד נוכל להבטיח את זיכרון השואה גם במבחן הזמן. אחרת, בעוד חמש מאות שנה, כשישאלו את צאצאינו מה הם יודעים על השואה, הם ידעו עליה מה שאנחנו יודעים על גירוש ספרד.

מה דעתך בנושא?
16 תגובות
4 דיונים
אברוק
היתרון של צום גדליה הוא גם בהיותו מוזכר בתנך , מה שהופך את זכרונו לנצחי. ההשוואה בין גדליה בן אחיקם לבין גירוש ספרד לא מדוייקת. נכון יותר להשוות בין גדליה בן...
היתרון של צום גדליה הוא גם בהיותו מוזכר בתנך , מה שהופך את זכרונו לנצחי. ההשוואה בין גדליה בן אחיקם לבין גירוש ספרד לא מדוייקת. נכון יותר להשוות בין גדליה בן אחיקם לשמגר בן ענת לדוגמה...
המשך 15:35 19.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוראל זר
חחחחחחחחחחחח: מה זה - השם הזה???????
14:01 18.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בס"ד. השואה עושה "שמות" שם למעלה. ============================. השואה עושה שם שמות למעלה . ואפילו שינתה פניו של רקיע. ואנו המצורעים למטה, עובדי אלילים של ממש. השלכנוה מאחורי גוונו את השואה ומשמעותה,,כאילו...
בס"ד. השואה עושה "שמות" שם למעלה. ============================. השואה עושה שם שמות למעלה . ואפילו שינתה פניו של רקיע. ואנו המצורעים למטה, עובדי אלילים של ממש. השלכנוה מאחורי גוונו את השואה ומשמעותה,,כאילו לא אבדנו את האלוהים. איבוד גמור - ולא לשעה. אלא לשנים מאז השואה בכל יום מתעטף הקב"ה לשעה בשק ובוכה מרה. מייחל לבניו שיתבעוהו למשפט להתגלות בפניהם. וליתן פשר והסבר לאותו הסתר הפנים נורא ולאותה השחתה נוראה של צלם אלוהים. ולא ליום או יומיים ואפילו לא לשנה ושנתיים וכך כל יום מני אז הקב"ה גם ממעט בפארו,איננו מניח תפיליו כרגיל אלא פעם של ראש ופעם של יד ואוטם אוזניו לתפילה אחת ביום . כמחאה לכך שבניו נוהגים כרגיל : יום ביומו. ואינם תובעים אותו למשפט . לגלות פניו כאמור : להצטדק או להכות על פשע. ולגזור עליו באותו המשפט גאולה שלמה. שזו זכותה התלויה ועומדת של כנסת ישראל . שזאת לדעת : לעולם לא תקום ותבא הגאולה השלמה. בלוא כריכתה עם פתרון החידה של השואה.האיומה משל אין האוהבים יכולים לשוב ולבנות ביתם שוב בלוא ניקוי ראש ולב מכל החסמים שקנו להם שביתה. וכך גם בכל מועדי ישראל וחגיו ניצב מול כסא הכבוד דגל אחד שחור ועליו כתוב : "שואה". ועדת שרפים אוחזת בכל אות ואות להאירה באש שניים אוחזים ב"אש" ושניים אחרים אוחזים באותיות הוויה של "וה" והכי המעורר בו בקב"ה -כעס נורא עלינו : שבצומות ובתשעה באב אנו מתאבלים על חורבן שמתגמד לאותו חורבן של הסתר הפנים .- לשואה ומוראותיה והוא הקב"ה ממתין לכך שאנחנו . כת מצורעיו - עובדי האלילים, נתעשתו סוף סוף להסב את תשעה באב: -"לעשרה לשווא". לסמל אתהשבר הנורא ,שכל התפילות בשואה שלא נעתרו והיו לשווא. ולבכות ולצום על כך. הנה כי כן בעיני שמיים אנחנו כתב מצורעים של עובדי אלילים. "צרים" ו"רעים" בהווית העולם והאמונה. ועתה בהתקדש ערב יום השואה תלכו כולכם וודאי חסודים ושלמים לתפילת מעריב ואפילו לאתזכרו ולא תזכירו ובכלום ואפילו לא מה שמאפיל על אלוהינו. משה אהרון
המשך 08:24 18.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עוז 76
אוהבים לתת במה לאהבלה הזאת
08:02 18.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירן
לפסית - העם היהודי עבר שואות גדולות מאוד לצערנו בשואה במצרים מתו מעל 20 מיליון יהודים ואף אחד לא זוכר את זה
06:39 18.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
הרעיון יפה אבל ההלכה אוסרת על קיום צום בחודש ניסן. מה גם שחכמים הם שהחליטו על אילו מאורעות ראוי לקבוע צום ועל אילו לא (בעיקרון הכל קשור לחורבן למעט יום...
הרעיון יפה אבל ההלכה אוסרת על קיום צום בחודש ניסן. מה גם שחכמים הם שהחליטו על אילו מאורעות ראוי לקבוע צום ועל אילו לא (בעיקרון הכל קשור לחורבן למעט יום כיפור ותענית אסתר שהוא זכר למה שהתענתה אסתר)
המשך 23:03 17.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יש דבר נכון יותר מצום ככתוב בישעיה
"הלוא זה צום אבחרהו פתח חרצבות רשע התר אגדות מוטה ושלח רצוצים חפשים וכל מוטה תנתקו הלוא פרס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית כי תראה ערם וכסיתו ומבשרך לא תתעלם
21:18 17.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ששון ושמחה
לא צמים ביום חג!!!
20:18 17.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוראל זר
אתה לא אמיתי אתה!!!!!!!!!
14:00 18.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
לקבוע ביום צום עשרה בטבת בלבד כיום הקדיש הכללי, לא מועד כ״ז בניסן יש אף לבטל
19:17 17.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
ולא יום נפילת גיטו ורשה
15:57 18.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוש בלנגה
ניאו רפורמית
18:04 17.04.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר