בית המשפט הכיר בגיורים הפרטיים של 'גיור כהלכה' - סרוגים

בית המשפט הכיר בגיורים הפרטיים של 'גיור כהלכה'

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק כי יש להכיר בגיורים שנעשו בבית הדין לגיור של הרבנים הסרוגים לעניין חוק השבות. פסק הדין מפרט כי אם בישראל מכירים בגיורים רפורמים אז יש להכיר גם בגיורים של "גיור כהלכה"

author-image
בית המשפט הכיר בגיורים הפרטיים של 'גיור כהלכה'
  (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים תמר בר אשר פסקה היום כי משרד הפנים צריך להכיר בגיורים שנעשו בבית הדין הפרטי לגיור 'גיור כהלכה' שהקים הרב נחום רבינוביץ', והמתגיירות יוכרו כיהודיות לשם קבלת מעמד עולה מכוח חוק השבות.

בפסק הדין התקבלו עתירותיהן של שתי העותרות – ג'סיקה וולמר וסילביה ונציסלבובה, ונקבע כי הגיור שעברו בבתי דין אורתודוכסיים פרטיים לגיור, מוכר לשם קבלת מעמד עולה מכוח חוק השבות. שתי הנשים התגיירו בבתי הדין לגיור שהקים הרב נחום רבינוביץ' זצ"ל ורבנים סרוגים נוספים.

עוד באותו נושא

משה ניסים לסרוגים: יש גיור לרפורמים בגלל הרבנות


12

בפסק הדין, סקרה השופטת את דיני הגיור החל משנות השבעים, אז הוכר לצורך חוק השבות גם מי שהתגייר. בפסק בשנת השבעים לא נקבעה הגדרה למונח גיור. בית המשפט הכיר בעבר בגיורים רפורמיים בחו"ל ובגיורים פרטיים שנעשו בבתי דין חרדיים בישראל.

"בפסק הדין השני נקבע כי לעניין מעמד מכוח חוק השבות יש להכיר בגיורי העותרים, אשר שהו בישראל כדין, החלו הליך גיור ולמדו לקראתו בישראל, אך את תהליך הגיור עברו מחוץ לישראל בבתי דין של הקהילה הרפורמית ושל הקהילה הקונסרבטיבית ומיד לאחר מכן חזרו לישראל (גיור שכונה "גיורי קפיצה"). עם זאת נקבע כי גיור שנערך מחוץ לישראל יוכר רק אם נערך ב"קהילה יהודית מוכרת".

עוד באותו נושא

רבנים סרוגים מקימים בתי דין עצמאיים לגיור


24

בעקבות פסק דין בשנת 2016, (פרשת רגצ'ובה), שבמסגרתו נדונו עתירות רבות שהוגשו בשנת 2006, אך מתן פסק הדין הושהה במשך כעשור, כדי לאפשר לכנסת להסדיר את נושא הגיור בחקיקה. בפסק דין זה נקבע כי לעניין מעמד מכוח חוק השבות, יש להחיל את מבחן "הקהילה היהודית המוכרת" גם על גיור שנערך בישראל וכן כי לא ניתן להגביל את הגיור רק לגיור באמצעות מערך הגיור הממלכתי. בהתאם לכך נקבע כי יש להכיר בגיור שנערך בבתי דין פרטיים אורתודוכסיים-חרדיים לגיור (בית הדין של הרב קרליץ בבני ברק ובית הדין של הרב פרנק בשכונת מאה שערים בירושלים).

בשנת 2021 ניתן פסק דין בעניין עתירות רבות שהוגשו לבית המשפט העליון בשנים 2006-2005 שעסק בשאלת הגיור הרפורמי והקונסרבטיבי שנערך בישראל. גם ההכרעה בעתירות אלו הושהתה במשך כשש-עשרה שנה כדי לאפשר לכנסת לחוקק חוק שיסדיר את נושא הגיור. לאחר שהכנסת נמנעה מכך, ניתן פסק הדין אשר קבע תוך יישום פסקי הדין הקודמים, כי לעניין חוק השבות, יש להכיר בגיור שעברו העותרים בקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות בישראל בהיותן "קהילות מוכרות בישראל".

גיור כהלכה עומד במבחן "קהילה מוכרת בישראל"

בפסק הדין הנדון נקבע כי אמנם יש ממש בטענת משרד הפנים בדבר הקושי הממשי ליישם את "מבחן הקהילה המוכרת בישראל" על גיורים שנערכו בישראל וזאת בשל השוני המהותי בין המבנה הקהילתי של קהילות יהודיות מחוץ לישראל לבין מסגרות הגיור בישראל. עם זאת נקבע, כי מעת שנקבע כי לא ניתן לחייב לעבור גיור רק במסגרת מערך הגיור הממלכתי וכן נקבע כי יש להכיר בגיור שנעשה בישראל בבתי דין פרטיים אורתודוכסיים-חרדים לגיור (פרשת רגצ'ובה) ואף נקבע כי יש להכיר בגיור שנעשה בישראל בקהילות קונסרבטיביות ורפורמיות (פרשת דהן), אף יש להכיר בגיור שנעשה בבתי הדין הפרטיים אורתודוכסיים לגיור של רשת "גיור כהלכה – בית דין ציוני דתי לגיור".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
גיור רפורמי = גיור כהלכה
אבי | 29-09-2022 11:43
זה בית המשפט אומר.. ולכן לא משנה כמה גדולים הרבנים שם . בד גיור כהלכה פתח פתח לכל קהילה להחליט מיהו יהודי. זו סכנה עצומה ליהדות
היכונו להשתוללות של האינקויזיציה החרדית.
פייסל | 29-09-2022 14:32
כמו שהם רגילים ...
2
בשעה טובה!
שמעון | 29-09-2022 11:56
רבנים שלוקחים אחריות על עם ישראל!
3
שופטים החלאות הכי...
רון | 29-09-2022 13:00
שופטים החלאות הכי גדולים והמסוכנים לעם היהודי, וקיומו,אנחנו נעשה רישום של כל מי שהיתגייר בכת הזאת,ונידאג שכל הגיורים שנעשו שם לא יוכלו לבוא ביקהל ישראל,ורק גיור לחומרה יהיה נחשב,כל הקיקיונים,בגיבוי של אתאיסטים שהם ויהדות לא קשורים,לא יכתיבו לעם הניבחר את ההלכה,
4
הכל עניין של כסף
אליעזר | 29-09-2022 13:04
בחוק הגיור (בזמנו של השר נאמן) לא הוסיפו את התנאי שהגיור יהיה כהלכה וזה, משום שהאירגונים הרפורמים והקונסרבטיבים איימו להפסיק לתרום כספים למדינת ישראל. הרבנות הפקירה את ההלכה משום שגם היא משועבדת לכספי הממשלה... האם נהיה ככל הגויים, או מדינה יהודית על פי תורת משה?!
5
בושה לסחר בדת...
עמי | 29-09-2022 16:04
בושה לסחר בדת יש את הרבנות לישראל כל אחד יכול לפתוח,סניף כמו ברמלה כספוסם