increase the quality of the Torah Education in the region. The Talmud Torah does not yet receive any governmental support and your donation will help to continue developing this important institution.

-כך כתוב בכותרת קמפיין ההתרמה שנערך למען תלמוד תורה חדש שהוקם בשנים האחרונות בעיר מסויימת. הדברים מכוונים אל תורמים בחו"ל אשר קוראים את הדברים מבלי להבין שכאן בישראל מערכת החינוך היהודי איננה פרטית. התורמים רואים שממשלת ישראל אינה מסייעת ללימוד תורה, וליבם מתמלא רצון לעזור ולתרום.

אלא שהאמת הפוכה לחלוטין: מדינת ישראל לא תמכה בהקמת המוסד הזה, בגלל שאין לו הצדקה והקמתו תפגע במוסדות קיימים, חרדיים או חרדיים לאומיים ומונע מהם לגדול ולהפוך ליעילים יותר. מעבר לכך, פתיחת בי"ס קטן פוגעת באוכלוסיות חלשות ובתלמידים בעלי צרכים מיוחדים שלא יוכלו לקבל בו מענה. כאשר בא תורם ומממן מוסד שכזה, הוא עוקף את ההסדרים בישראל ופוגע במערכת החינוך מבלי להבין זאת.

 מי הם אותם בתי ספר שהמדינה אינה מסייעת להם?

מדובר במקומות בהם כבר קיימים מספר בתי ספר מגוונים ושונים. אלא שקבוצת הורים קטנה מבקשת להתבדל ולהקים מוסד לילדים שלה. לחילופין, יש איש חינוך שאינו מצליח להשתלב כראוי במוסדות הקיימים ולכן מקים מוסד מיוחד לפי דרכו. כאשר מוגשת בקשה להקמת בית ספר, בודק משרד החינוך אם אכן יש לכך הצדקה מספרית: אם הדרישה למוסד חדש תבוא ממספר גדול של הורים, ודאי היא תאושר, אך אם זה הגיע מכעשרה הורים, כפי שקרה למשל במקרה שהובא בפתיחה, הרי שאין סיבה לפתוח מוסד.

הקמה של מוסד קטן שכזה נובעת במקרים רבים מאוד מרצון להיבדלות חברתית. אם בית הספר השכונתי קולט למשל ילדים יוצאי אתיופיה, הרי שלא נופתע כאשר תימצא לפתע קבוצת הורים שתרצה להקים בית ספר חדש. הם כמובן יקבלו ילד אחד או שניים ממוצא אתיופי ואף ישימו אותו על כריכת ברושור ההתרמה, כסוג של עלה תאנה, אך אין זה אלא כיסוי לאפליה אותה המוסד יוצר.

המוסדות הקטנים הללו פוגעים בסביבתם, ומביאים את המוסדות הקיימים למצב של קוטן וחוסר יכולת להחזיק מוסד גדול ויעיל. הדבר מביא את כולם להגדיל תשלומי הורים, להימנע ממתן מענה לתלמידי בעלי צרכים ולעתים אף לסנן תלמידים על מנת לעמוד בכללי ה"תחרות".

בחברה שלנו מדובר בדרך כלל בתלמודי תורה קטנים שגורמים לכך שהאוכלוסייה הדתית מוצאת עצמה בסופו של דבר מול מוסדות דלים, ולכך שאוכלוסיות חלשות או מסורתיות ממשיכות ביתר שאת לעזוב את החינוך הדתי. אם כן, התורם שכביכול רצה לחזק את עולם התורה, גרם למעשה למצב של חוסר יעילות, בזבוז תקציבים ולבריחה של הורים מהחינוך הדתי.

בעיה דומה קיימת כמובן גם בחברה הכללית, רק ששם יש לכך שמות אחרים ואידיאולוגיות אחרות המכסות בצורה יפה את הרצון להיבדלות ולבריחה מאחריות ציבורית. אם מישהו מבקש מכם תרומה להקמת בית ספר חדש – תבדקו היטב מה הסיפור.

=======

שמואל שטח, מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה'