אחד מידידי שלח לנו את דבריו של הרב אילעאי עופרן, שלדבריו היה רוצה לבטל את איסור "לא תשא את שם ה' לשווא", בהיותו עוצר את ההרגשה הטבעית של האדם להודות לה'.
בשל חשיבות העניין, רואה לנכון לפרסם את המענה שכתבתי גם כאן.
אין לי ספק, כי הרב עפרן במענהו ביקש להתוות דרך לקרבת ה' לשואל. אך נדמה לי ש
כאן נעוץ ההבדל התהומי בין מבט רחב של חז"ל ופוסקי ההלכה – המבינים כי הגדרת הקרבה לרבש"ע אינה נעוצה באזכור שטחי ונשיאת שם שמים ממקום רגשי וחולף ולעיתים ללא הבחנה. נשיאת שם שמים צריכה לנבוע מקרבת ה' עמוקה ומשמעותית יותר ובעיקר מדויקת, תחושותינו חשובות אך מוגבלות ומתעתעות.
כמובן, אין בכך למנוע מאדם שחש רצון להודות לרבש"ע לעשות זאת בשפתו המדוברת או ע"י קריאת פרקי תהילים מעומק הלב, קדוש יאמר לו! אך יש דרגות בהודאה לרבש"ע, ואינה דומה ברכה הנושאת שם שמים להודאה בשפה חופשית.
החוויה הפרסונאלית שלנו אינה יכולה להיות זאת המגדירה את האופן בו נודה לקב"ה, בהיותה אמוציונאלית וסובייקטיבית וממילא לא בהכרח מגדירה את האמת העובדתית, לכן ההגדרות של חז"ל נועדו לבחון על מה ראוי שיחול שם שמים.
מרן הרב קוק בכתביו, ראה במלל רוחני ואמוני שטחי כניסיון לחיפוי על ריחוק פנימי עמוק מהקשר הבריא והראוי עם רבש"ע. אמונת האדם לא נבחנת במספר הפעמים בהן יאמר ב"ה או בעזרת ה' או ירבה בברכות ההודאה, וכדברי הירושלמי "מברכותיו של אדם ניכר אם ת"ח הוא אם בור הוא", בדיוק הראוי תיבחן אמונת האדם והקשר שלו עם רבש"ע.
תרבות הניו אייג' – בעיקר הישראלית – יצרה שפה עם אוצר מילים 'דתי' וכן שירי אמונה 'מרטיטים' שכיכול מבטאים ערגה לאלוקים, אך לאמיתו של דבר תרבות זאת רדודה ומנותקת היא ממחויבות רוחנית עמוקה לתכני הקודש.
אין שום כיסוי למלל הנושא שם שמים כאשר אין לו כל השפעה על עולמם הערכי שלרוב מתגלה כהפוך לחלוטין, וכבר ישעיהו הנביא זעק מרה על קרבת ה' במלל ריק וחיצוני: "יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלומדה".
ממוצא דברים נלמד, כי לא ההרגשות החולפות או המלל שלנו מגדיר את הקשר שלנו עם רבש"ע כי אם השמיעה לדבר ה'. דבר ה' – זה הלכה.
מה דעתך בנושא?
31 תגובות
6 דיונים
כי שם ה' אקרא
כך כתב מרן הרב קוק: "ישנם צדיקים שצמאים הם מאוד להתגלוּת אור אלוהים בלבבם וחפצים הם להגות את השם באותיותיו כדי להתמלאות מזיוו, אבל שבים הם לאחור מפני שהם יודעים...
כך כתב מרן הרב קוק: "ישנם צדיקים שצמאים הם מאוד להתגלוּת אור אלוהים בלבבם וחפצים הם להגות את השם באותיותיו כדי להתמלאות מזיוו, אבל שבים הם לאחור מפני שהם יודעים שאי אפשר שֶּׁיִּגָּלֶה להם אור גדול זה כי אם במקדש שיבנה במהרה בימינו. להשקיט מעט את צערם, מזכירים הם לפחות את השמות [המורשים] להזכיר..."
המשך 15:39 04.07.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אושרייהו יהיהיה טוביה עימנואל
הלכה פסוקה: אם האדם לא יודע במה להבעיר את התנור, בקש או בגבבה? תמיד יעדיף קש על פני גבבה. כי קיש קיש בלגניא קריא. ראשי תיבות ק.ק.ב.ק=302= רבנים!!
00:10 28.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אושרייהו יהיהיה טוביה עימנואל
קיראו על עונש הצפוי לרבנים על שאסרו להישבע בשמו של אלהים, (למרות שהורה להישבע), בירמיה יב פס' יד-יז' קיראו על עונש הצפוי לרבנים על שאסרו להזכיר ולהשתמש בשמו של אלהים...
קיראו על עונש הצפוי לרבנים על שאסרו להישבע בשמו של אלהים, (למרות שהורה להישבע), בירמיה יב פס' יד-יז' קיראו על עונש הצפוי לרבנים על שאסרו להזכיר ולהשתמש בשמו של אלהים בישעיה כו פס' יג'- יד'.
המשך 00:06 28.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
אם כל ההלכות שהרכבתם אנשים מאבדים את ה'. דתות אלו דרכי הבנה של כל צעד, אבל זה מביא רק לסכסוך על עצם קיום רצונו של ה'. שלושה דתות עקריים מורכבים...
אם כל ההלכות שהרכבתם אנשים מאבדים את ה'. דתות אלו דרכי הבנה של כל צעד, אבל זה מביא רק לסכסוך על עצם קיום רצונו של ה'. שלושה דתות עקריים מורכבים על ה' יהדות נצרות איסלאם. רק שהכל נהיה עד כדי כך מעוות שאנשים מאבדים את הכיוון.
המשך 23:51 27.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איך
איך אפשר להשוות את דת האמת לדתות ההבל וריק שוא ושקר. תשמע שיעורי תורה ותבין מה זה הלכה
09:46 30.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
הוא הרי לא באמת התכוון לבטל הלכה אלא רצה לחדד לגהי הצורך להודות לה'. זה ברור ממה שכתב. לא צריך להתפלמס על כל דבר...
21:22 27.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמי
מקווה שהדברים אינם אמת- שרב אמר שהיה רוצה לבטל איסור... דיבורים מעוררי חלחלה
15:33 27.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צפוני
חברים, זמנה של ההלכה עבר מהעולם ויש לשכתב אותה מחדש.
13:24 27.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסף שלום ליבוביץ
רבי נתן אומר שמי שמבקש באמת שולחים לו מלאך של אמת העיקר שהחיפוש יהיה אמיתי ואז ניתן להבחין באמת מרחוק ולשמוח בשלמות היחסית בכל רגע
12:30 27.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה דוד
הרב בן שעיה היקר. בוא נודה על האמת: הרעיון שעליו אתה נשען (דבר ה' הוא ההלכה) לא מופיע ולא נרמז בתורה (שנינו יודעים שלא לכך התכוון הכתוב "לא בשמים היא"). אתה...
הרב בן שעיה היקר. בוא נודה על האמת: הרעיון שעליו אתה נשען (דבר ה' הוא ההלכה) לא מופיע ולא נרמז בתורה (שנינו יודעים שלא לכך התכוון הכתוב "לא בשמים היא"). אתה נשען על מסורת מפוקפקת מיסודה - הכי קל להיות מזרם החכמים ולטעון ש"פסקה הנבואה" ו"חכם עדיף מנביא" בזמן שעוד טוענים-לנבואה מסתובבים ברחוב: ככה מבטלים טענות בלי להתמודד איתן.
המשך 06:25 27.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מענה
בתגובה ל: משה דוד
מה שאתה אומר מעניין, שכן אף על פי שכל הטענות לקיומה של תורה בעל פה ברמיזה מהתורה שבכתב תמיד מוציאות את עצמן מהקשרן בפסוק. כמובן שזה מה שקורה כשמנסים לצטט חזל שאמרו ש"המן העץ" זה המן. אלה שעשועי תורה, ולא בהכרח משהו לקחת כהוכחה. הוכחה אמיתית יש לדעתי באמת מעצם זה שפרטי הדינים לא התפרשו בכתובים, ולכן חייבים היו לעבור במסורת. התורה שבעל פה נוצרה לפי ויקיפדיה כבר בתקופה הקדומה של עזרא הסופר
07:45 27.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון ביטון
מזרחניקים נשארים מזרוחניקים תקראו את הכתבה של "הרב" עופרן ותבינו את בעיות המזרחי בשורשם
00:58 27.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר