דבר ה' זו הלכה | תגובה לרב אילעאי עופרן - סרוגים

דבר ה' זו הלכה | תגובה לרב אילעאי עופרן

לא ההרגשות החולפות או המלל שלנו מגדיר את הקשר שלנו עם רבש"ע כי אם השמיעה לדבר ה'. דבר ה' - זה הלכה. הרב שמעון בן שעיה בתגובה לרב אילעאי עופרן

author-image
דבר ה' זו הלכה | תגובה לרב אילעאי עופרן

אחד מידידי שלח לנו את דבריו של הרב אילעאי עופרן, שלדבריו היה רוצה לבטל את איסור "לא תשא את שם ה' לשווא", בהיותו עוצר את ההרגשה הטבעית של האדם להודות לה'.

עוד באותו נושא

הרב עופרן: אם הייתי יכול – זה האיסור שהייתי מבטל

בשל חשיבות העניין, רואה לנכון לפרסם את המענה שכתבתי גם כאן.

אין לי ספק, כי הרב עפרן במענהו ביקש להתוות דרך לקרבת ה' לשואל. אך נדמה לי ש

כאן נעוץ ההבדל התהומי בין מבט רחב של חז"ל ופוסקי ההלכה – המבינים כי הגדרת הקרבה לרבש"ע אינה נעוצה באזכור שטחי ונשיאת שם שמים ממקום רגשי וחולף ולעיתים ללא הבחנה. נשיאת שם שמים צריכה לנבוע מקרבת ה' עמוקה ומשמעותית יותר ובעיקר מדויקת, תחושותינו חשובות אך מוגבלות ומתעתעות.

כמובן, אין בכך למנוע מאדם שחש רצון להודות לרבש"ע לעשות זאת בשפתו המדוברת או ע"י קריאת פרקי תהילים מעומק הלב, קדוש יאמר לו! אך יש דרגות בהודאה לרבש"ע, ואינה דומה ברכה הנושאת שם שמים להודאה בשפה חופשית.

החוויה הפרסונאלית שלנו אינה יכולה להיות זאת המגדירה את האופן בו נודה לקב"ה, בהיותה אמוציונאלית וסובייקטיבית וממילא לא בהכרח מגדירה את האמת העובדתית, לכן ההגדרות של חז"ל נועדו לבחון על מה ראוי שיחול שם שמים.

עוד באותו נושא

סערת גלי בן חורין | הגיע הזמן לחזור למקורות


21

מרן הרב קוק בכתביו, ראה במלל רוחני ואמוני שטחי כניסיון לחיפוי על ריחוק פנימי עמוק מהקשר הבריא והראוי עם רבש"ע. אמונת האדם לא נבחנת במספר הפעמים בהן יאמר ב"ה או בעזרת ה' או ירבה בברכות ההודאה, וכדברי הירושלמי "מברכותיו של אדם ניכר אם ת"ח הוא אם בור הוא", בדיוק הראוי תיבחן אמונת האדם והקשר שלו עם רבש"ע.

תרבות הניו אייג' – בעיקר הישראלית – יצרה שפה עם אוצר מילים 'דתי' וכן שירי אמונה 'מרטיטים' שכיכול מבטאים ערגה לאלוקים, אך לאמיתו של דבר תרבות זאת רדודה ומנותקת היא ממחויבות רוחנית עמוקה לתכני הקודש.

עוד באותו נושא

הרב אילעאי עופרן: השלטים האלה מוציאים אותי מדעתי


102

אין שום כיסוי למלל הנושא שם שמים כאשר אין לו כל השפעה על עולמם הערכי שלרוב מתגלה כהפוך לחלוטין, וכבר ישעיהו הנביא זעק מרה על קרבת ה' במלל ריק וחיצוני: "יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלומדה".

ממוצא דברים נלמד, כי לא ההרגשות החולפות או המלל שלנו מגדיר את הקשר שלנו עם רבש"ע כי אם השמיעה לדבר ה'. דבר ה' – זה הלכה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
31 תגובות - 25 דיונים מיין לפי
1
דבר השם זו...
נורי | 26-06-2022 10:04
דבר השם זו המצאה של פרימיטיביים. כמוך בדיוק. דור דור ודורשיו.
2
חזק וברוך ...
ח | 26-06-2022 11:10
חזק וברוך
3
הרב עופרן ראה נדב...
גל | 26-06-2022 12:02
הרב עופרן ראה נדב ואביהו שרצו רק להעלות בקודש ונשרפו. לא סתם הקבה אמר לא תישא. יש דברים שהם נשגבים מבינתנו והחוכמה היא לעשות את דבר ה'ולא מה שנראה לנו.
נדב ואביהוא
יהושע קליין | 26-06-2022 22:19
גל היקר, זו התגובה המדוייקת. ההרגשה האישית של האדם היא המנטרה של הרב עופרן ודומיו. רחמנא ליבא בעי אבל בלי התנתקות מההלכה. צר לי אבל יש רבנים שפשוט נסחפים בזרמים הפרוגרסיביים בלי להבין שהם עוקרים את השורשים האמיתיים. אם רב בישראל יכול להתבטא ולהגיד שהדרך האורתודקסית[דרך אגב עוד שיבוש גדול כי שם מושאל מהנצרות - הדת המזייפת]אינה היחידה ברור לאן הוא מוביל. חבל לי על קיבוץ יבנה. במקום שיהיה להם מנהיג רוחני שימשוך אותם אל השורשים, דרכו תביא הרבה פירות באושים וחבל.
4
לדעתי הכוונה בלא...
שאון הארץ | 26-06-2022 12:20
לדעתי הכוונה בלא תשא את שמי לשווא היא: שלא יתיימר אדם לדבר בשמו של נותן התורה, שהרי נכתב שהנותן מסרה למשה ומשה כתבה כולה, בסך הכל כל ילד בכיתה ד' יכול להבין את 10 הדיברות ואת פירושן ואין צורך להכביר, למעט אולי בדברה לאתנאף שמובן שילד לא יבינה.
5
כמה ביבזוז זמן על ויכוחי סרק !!!
מאיר | 26-06-2022 12:25
זה משיש לכם לעשות להגיב אחד השני על ויכוחי סרק !!!
6
וואו , איך...
יורם | 26-06-2022 13:21
וואו , איך אלוהים שלנו של היהודים מצליח לתקשר דווקא עם המשיחיים והזויים שביהדות !!!! זה נזגב מבינתי .
7
יאללה סקילה, שריפה,...
נורי | 26-06-2022 13:38
יאללה סקילה, שריפה, חנק לנואפים, להומואים, למחללי שבת, אלוהים אמר! הרב שמע אותו!
8
זאת לא התגובה הנכונה
מרדכי | 26-06-2022 15:44
כרב אני אומר בהחלטיות ששום דבר ממה שנכתב במאמר הנידון אינו נמנע הלכתית: לפי ההלכה מותר לומר שם ה׳ כשאינו לשוא (כן, אין איסור לומר ה׳ עמכם, יברך ה׳, וכדומה, ואין בזה בעיה הלכתית עקרונית, אלא שנהגו להחמיר), וגם לדעת פוסקים רבים מותר לאב לברך הגומל על הצלת בנו. הבעיה היא בסגנון: אם הייתי יכול הייתי מבטל מצוה מן התורה. זה סגנון רפורמי. כל ההבדל בין רפורמי גמור לבין כותב המאמר הנידון הוא שהרפורי חושב שהוא יכול, אבל שניהם מסכימים שהתורה אינה רלוונטית להיום ויש צורך לשנותה. עפ״ל.
זה בדיוק...
אלי | 26-06-2022 19:27
זה בדיוק העניין, הרב עופרן נאמן להלכה ולא סותר אותה.
9
הרי כל דברי...
נו באמת | 26-06-2022 16:47
הרי כל דברי ההלכה נכתבו מתוך חשיבה סובייקטיבית של אנשים פרסונאליים, אמוציונאלים וסובייקטיבים. אין שום דבר אובייקטיבי בהלכה.
10
ל-9 ההלכה נתנה למשה מסיני..
רם | 26-06-2022 17:01
שום דבר לא חודש מאז. כנראה שמעולם לא ישבת ללמוד תורה לכן זרקת ריקושט לאוויר.
11
כל רב שמשתרר...
אסתר המלכה | 26-06-2022 18:15
כל רב שמשתרר על הבריות ואינו ראוי לכך עובר בלא תשא את שם אלוקיך לשוא...הגבלת האדם לשימוש בשם הנכבד ראויה ביותר...לא בכל עת יבואו אל הקודש
12
אני מביט בדאגה...
יוני מגל | 26-06-2022 18:59
אני מביט בדאגה במאמינים.אינני פוסל אמונה ברם אני פוסל עבדות. האם כול מה שנכתב בספר הינו קדוש? ומדוע? מה שהיה נכון לפני אלפי שנים לא בהכרך מתאים להיום.כול הקישקוש על בריאת העולם לפני אלפי שנים איננה מלמדת על עודף רצון להקשיב. מדענים מלמדים אותנו שהיו יצורים רבים לפני מיליוני שנים. הכת היהודית הינה כה קטנה לעומת הדתות העיקריות הנוספות וכמובן גם מפגרת אחריהם בעיקר אחרי הנצרות. אמונה הינה דבר טוב ברם הרבנים הורסים את הכיף שבאמונה.צריך לבטל את כול הרבנים ולהשאיר אחד בלבד.
מה הקשר...
יהודות זה אופנה | 27-06-2022 5:28
מה הקשר למדע ..? זו מסורת תרבות פילוסופיה ועוד , אי אפשר בלי זה ואני בכלל חילוני לגמרי .
13
נראה שהרב בן...
עידו | 26-06-2022 19:25
נראה שהרב בן שעיה היה כל כך להוט להגיב נגד עד שלא הספיק לקרוא את דברי הרב עופרן. 1. הרב עופרן אינו מבקש להסיר או לשהות איסורי תורה, רק מבטא טת תחושתו ומחשבתו מבלי לפגוע בהלכה. 2. הרב בן שעיה פוסל את רוב היהדות המסורתית והחסידית שקוראת אין ספור פעמים ביום לקבה מתוך מצוקה ומתוך שמחה, בלי לתחום את הקריאה רק לניסוח הנכון בעיניו. כנראה נראה כי הגאווה מדברת מפיו ולא יראת ה.
היקר מצטער...
ש | 27-06-2022 8:59
היקר מצטער אך נחוש לומר את האמת נראה שאתה כל כך להוט עד שלא קראת בעיון את כל דברי הרב בן שעיה הוא התייחס בפירוש לכך שהרב עופרן לא מבקש להסיר או להשהות איסורי תורה אלא רק הגיב לכך שהתחושות מווסתות נכון לפי אמת מידה הלכתית המעלתם ודרגתם וממילא גם לא פובל שום יהדות....
14
הרב עילאי צדקן
הוא רוצה גימיק וצומי | 27-06-2022 0:43
סתם משחק אותה. חצי כופר הבנאדם הזה. שלא ידבר על ביטול איסורים מ''רוב אהבה''. זה בדיוק הנצרות
15
הכל נובע מחוסר ידיעה פשוטה והיא -
אור | 27-06-2022 0:54
הנאמר בפרשת השבוע - זאת חוקת התורה. לא נאמר זאת חוקת הפרה. מפרש אור החיים הק' ועוד, ללמדך, שגם בכל מצוות התורה, גם במצוות השכליות, טעמי המצוות שנאמרו אינם סוף דבר, אלא יש להם עוד רבדים, שחלקם נאמרו בתור הקבלה, וחלקם נזכה להבין לעתיד לבוא. כך גם באיסור נשיאת שם שמים או ברכה שאינה צריכה, יכולה להיות מחשבה, בטעות, שלכאורה מה רע בזה, אני רוצה לברך את הקבה, אבל לא, יש עוד רבדים נסתרים לכל מצוה - עשה ולא תעשה - ואגב, כך גם בעניין נשיאת שם שמים לבטלה, כאשר אדם מברך ברכה שאינה צריכה/ברכה לבטלה, פוגם בשם השם. אמירת שם השם אינה עוד עניין נימוסי. אמירת שם השם כאשר יוצאת מפיו של יהודי, כוחה רב, וכשם שכוחה רב כאשר נאמרת בהיתר ומצוה, כוחה להיפך כאשר נאמר לבטלה. לא כך כאשר מדובר בהודאה - שאדרבה, ראוי מצוה וחובה להודות לקבה. ולא חסר על מה. על ניסך שבכל יום עמנו, ועל נפלאותיך וטובותיך שבכל עת. לו היה יודע האדם כמה חריגות מדרך הטבע מתרחשות בגופו בכל יום, ובכך גופו ממשיך לתפקד, היה מהלל ומשבח. אם אדם היה שם לב, איך אנו, כאומה של כמה מיליונים, אל מול מילארד וחצי מוסלמים, ומיליארדים רבים של נוצרים, שהמכנה המשותף שלהם - נגד ישראל. וראה זה פלא, עם ישראל חי וקיים.
16
מזרחניקים נשארים מזרוחניקים...
שמעון ביטון | 27-06-2022 0:58
מזרחניקים נשארים מזרוחניקים תקראו את הכתבה של הרב עופרן ותבינו את בעיות המזרחי בשורשם
17
הרב בן שעיה...
משה דוד | 27-06-2022 6:25
הרב בן שעיה היקר. בוא נודה על האמת: הרעיון שעליו אתה נשען (דבר ה' הוא ההלכה) לא מופיע ולא נרמז בתורה (שנינו יודעים שלא לכך התכוון הכתוב לא בשמים היא). אתה נשען על מסורת מפוקפקת מיסודה - הכי קל להיות מזרם החכמים ולטעון שפסקה הנבואה וחכם עדיף מנביא בזמן שעוד טוענים-לנבואה מסתובבים ברחוב: ככה מבטלים טענות בלי להתמודד איתן.
מה שאתה...
מענה | 27-06-2022 7:45
מה שאתה אומר מעניין, שכן אף על פי שכל הטענות לקיומה של תורה בעל פה ברמיזה מהתורה שבכתב תמיד מוציאות את עצמן מהקשרן בפסוק. כמובן שזה מה שקורה כשמנסים לצטט חזל שאמרו שהמן העץ זה המן. אלה שעשועי תורה, ולא בהכרח משהו לקחת כהוכחה. הוכחה אמיתית יש לדעתי באמת מעצם זה שפרטי הדינים לא התפרשו בכתובים, ולכן חייבים היו לעבור במסורת. התורה שבעל פה נוצרה לפי ויקיפדיה כבר בתקופה הקדומה של עזרא הסופר
18
לבקש את האמת
אסף שלום ליבוביץ | 27-06-2022 12:30
רבי נתן אומר שמי שמבקש באמת שולחים לו מלאך של אמת העיקר שהחיפוש יהיה אמיתי ואז ניתן להבחין באמת מרחוק ולשמוח בשלמות היחסית בכל רגע
19
חברים, זמנה של...
צפוני | 27-06-2022 13:24
חברים, זמנה של ההלכה עבר מהעולם ויש לשכתב אותה מחדש.
20
מקווה שהדברים אינם...
עמי | 27-06-2022 15:33
מקווה שהדברים אינם אמת- שרב אמר שהיה רוצה לבטל איסור... דיבורים מעוררי חלחלה
21
הוא הרי לא...
יוסי | 27-06-2022 21:22
הוא הרי לא באמת התכוון לבטל הלכה אלא רצה לחדד לגהי הצורך להודות לה'. זה ברור ממה שכתב. לא צריך להתפלמס על כל דבר...
22
אם כל ההלכות...
מיכאל | 27-06-2022 23:51
אם כל ההלכות שהרכבתם אנשים מאבדים את ה'. דתות אלו דרכי הבנה של כל צעד, אבל זה מביא רק לסכסוך על עצם קיום רצונו של ה'. שלושה דתות עקריים מורכבים על ה' יהדות נצרות איסלאם. רק שהכל נהיה עד כדי כך מעוות שאנשים מאבדים את הכיוון.
איך אפשר
איך | 30-06-2022 9:46
איך אפשר להשוות את דת האמת לדתות ההבל וריק שוא ושקר. תשמע שיעורי תורה ותבין מה זה הלכה
23
קיראו על עונש...
אושרייהו יהיהיה טוביה עימנואל | 28-06-2022 0:06
קיראו על עונש הצפוי לרבנים על שאסרו להישבע בשמו של אלהים, (למרות שהורה להישבע), בירמיה יב פס' יד-יז' קיראו על עונש הצפוי לרבנים על שאסרו להזכיר ולהשתמש בשמו של אלהים בישעיה כו פס' יג'- יד'.
24
הלכה פסוקה: אם...
אושרייהו יהיהיה טוביה עימנואל | 28-06-2022 0:10
הלכה פסוקה: אם האדם לא יודע במה להבעיר את התנור, בקש או בגבבה? תמיד יעדיף קש על פני גבבה. כי קיש קיש בלגניא קריא. ראשי תיבות ק.ק.ב.ק=302= רבנים!!
25
בשם מרן הרב קוק
כי שם ה' אקרא | 04-07-2022 15:39
כך כתב מרן הרב קוק: ישנם צדיקים שצמאים הם מאוד להתגלוּת אור אלוהים בלבבם וחפצים הם להגות את השם באותיותיו כדי להתמלאות מזיוו, אבל שבים הם לאחור מפני שהם יודעים שאי אפשר שֶּׁיִּגָּלֶה להם אור גדול זה כי אם במקדש שיבנה במהרה בימינו. להשקיט מעט את צערם, מזכירים הם לפחות את השמות [המורשים] להזכיר...