לקראת הדיון בועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ עמרם מצנע, שמתכנסת היום לרגל "יום קנייה בכחול לבן", מדגיש הרב שלמה אישון, ראש מכון כת"ר החבר בפורום חותם, כי: קיימת חובה הלכתית לרכישת מוצרים "כחול לבן".
"חובה הלכתית זו מושתתת על שני יסודות הנלמדים מהכתוב "קנה מיד עמיתך", מצוות ישוב ארץ ישראל ומצוות צדקה. עוד מדגיש הרב אישון את המקור ההלכתי: "מנין כשאתה מוכר, מכור לישראל חברך, תלמוד לומר וכי תמכרו ממכר לעמיתך מכור, ומנין שאם באת לקנות קנה מישראל חברך, תלמוד לומר או קנה מיד עמיתך." (רש"י שם עפ"י ספרא בהר ג ג)
הרב אישון: "רכישת תוצרת כחול לבן מחזקת ומבססת את כלכלת מדינת ישראל. חיזוק הכלכלה הינה חלק ממצוות יישוב ארץ ישראל, וממילא כל קיימת חובה הלכתית לפעול לשם כך, בין השאר באמצעות רכישת מוצרים "כחול לבן". בנוסף, מדגיש הרב אישון כי נתינת עבודה לאדם אשר תאפשר לו להתפרנס בכבוד ותמנע את נפילתו הכלכלית הינה הדרגה הגבוהה ביותר בהלכות צדקה" (רמב"ם הלכות מתנות עניים י ז), כאשר סדר הקדימויות בצדקה מחייב דאגה ל"עניי עירך" לפני הדאגה לעניי עיר אחרת (רמב"ם שם ז יג).
גידול ברכישת תוצרת "כחול לבן" תורמת ליצירת מקומות תעסוקה נוספים במדינת ישראל, ועל כן יש להעדיפה על פני רכישת תוצרת חוץ שתרומתה ליצירת מקומות תעסוקה בארץ קטנה הרבה יותר".
מכאן ממשיך הרב אישון ומדגיש כי ישנה חובה להעדיף רכישה מישראלי אף כאשר מחיר המוצר אצלו גבוה יותר. "עם זה, ברור גם שאין משמעות הדברים שיש להעדיף קניה מישראלי אף אם הוא מפקיע מחירים וגובה מחירים שאינם סבירים. מסתבר שהחובה להעדיף מישהו ישראלי קיימת כל עוד לא מדובר בהפסד מרובה".
בנוסף מציין הרב אישון כי: "ביחס להגדרת הפסד מרובה ישנם שתי הגדרות: יש המגדירים זאת באופן סובייקטיבי ומבחינים בין עני לעשיר, ויש המגדירים זאת באופן אובייקטיבי ורואים תוספת של 20% על הקרן כהפסד מרובה, ומסתבר שיש להשתמש באחת משתי ההגדרות גם במקרה שלפנינו. עם זאת, יש לשים לב לכך שהפסוק מטיל חובה גם על המוכרים להעדיף מכירה לישראל, ועל כן ודאי שאסור למוכר לנצל את העובדה שישראלי נותן לו עדיפות בכדי להעלות את המחיר אותו הוא דורש ממנו לעומת המחיר אותו הוא דורש ממי שאינו ישראלי שמוכן לקנות גם אצל אחרים. (מנחת יצחק שם). על כן יש למחות על התופעה שיצרנים בארץ מוכרים את תוצרתם בשוק המקומי במחיר גבוה יותר מאשר בחו"ל".
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
0 דיונים
עמוס ארליך
פשוט מכיוון שהכסף נשאר ומסתובב כאן .
20:44 24.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עם הכבוד הרב סליחה
בס"ד כשחברה כמו שטראוס-עלית מוכרת מוצר שוקולד שמיוצר בארץ במחיר גבוה פי כמה (שכללו גם את השכר בממוצע לעומת עלות המחיה וזה יצא פי כמה וכמה) מאשר בצפון אמריקה! שלשלם הם...
בס"ד כשחברה כמו שטראוס-עלית מוכרת מוצר שוקולד שמיוצר בארץ במחיר גבוה פי כמה (שכללו גם את השכר בממוצע לעומת עלות המחיה וזה יצא פי כמה וכמה) מאשר בצפון אמריקה! שלשלם הם צריכים הרי לשלם עלות שינוע ומכס, אז החובה המוסרית היא הפוכה. עבדתי כמורה וראיתי ילדים רעבים שבזמן המלחמה כשלא היו לימודים לא היה להם אוכל - ללא הסנדביצ'ים שמחלקים להם בבי"ס, וההורים התקשרו. אז עם כל הכבוד, שהאוכלוסיה בישראל נאנקת תחת קרטל של 5 משפחות בכל תחום אפשרי בסיסי: מזון, גז בישול (שאלתם את עצמכם למה תמיד מחיר הגז עולה בכל החברות יחד ואף פעם אין באמת תחרות?) בנקים, ואינטרנט (שהיום זה כן בסיסי לחינוך) ומלט לבנין ולכן שכירות או עלות דירה, מעיל טוב בחורף או מגפיים טובות (ראיתם את המחירים?) וכל זה בגלל שהם יכולים. בגלל שהרכוזיות מאפשרת להם לעשות כזה שריר שלא מאפשר לשום יצרן קטן למשל של אוכל להכנס לסופרים ולשבור מחירים, או לשום תחרות הוגנת להתקיים אז המצווה היא בדיוק הפוכה: לקנות תוצרת חו"ל ולשבור את השוק הזה. אנחנו מייבאות יחד כמה מכרות בגדים באינטרנט באופן פרטי ומחלקות בינינו את עלות המשלוח. ב60$ אתה קונה מעיל שכאן לא תצליח לקנות בפחות מ500 שקל. המצווה לקנות תוצרת הארץ היא רק בענפים שאינם קרטל כזה, או ביצרנים שאינם נמנים על העשקנים. וקל להבחין בהם.
המשך 15:21 12.02.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יחיאל אברמוביץ'
כן כתב ר' אייזיק מקומארנה, מענקי החסידות, בעל פני זקן על המשנה, בפירושו לספרא בהר פרש' ג' מקור דין זה. ובכלל דין זה אינו שייך אלא בהפסד מועט ולא כאשר הבדלי...
כן כתב ר' אייזיק מקומארנה, מענקי החסידות, בעל פני זקן על המשנה, בפירושו לספרא בהר פרש' ג' מקור דין זה. ובכלל דין זה אינו שייך אלא בהפסד מועט ולא כאשר הבדלי מחירים משפיעים על שיקולי משפחה איזה אוכל לקנות לילדים. יש בימינו יד קלה על ההדק להורות בצורה שתתאים לחילונים
המשך 15:53 11.02.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר