לידיעת השר בנט: "30% מהתעשיינים פותחים קווי ייצור בחו"ל" - סרוגים

לידיעת השר בנט: "30% מהתעשיינים פותחים קווי ייצור בחו"ל"

בדיון בועדת העבודה של הכנסת הוצגו הנתונים לפיהם תעשיינים ישראלים מעדיפים להקים מפעלים בחו"ל בגלל הרגולציה המסורבלת, אי העדפת תוצרת הארץ והורדת מכסים על הייבוא

author-image
לידיעת השר בנט: "30% מהתעשיינים פותחים קווי ייצור בחו"ל"
  התעשייה בורחת לחו"ל. (אילוסטרציה פלאש90)

"30% מהתעשיינים פותחים קווי ייצור בחו"ל", דיווח אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בדיון היום על עידוד רכישת מוצרי כחול לבן, כמנוף לקידום התעסוקה.

"צריך אופק רגולטורי. שלא יבואו כל יומיים עם דרישות והנחיות חדשות. שתעשיין ידע מה מבנה העלויות. לא ייתכן שבנובמבר מחליטים על ארנונה חריגה רטרואקטיבית. היום כל ממזר מלך. כל משרד ממשלתי מסבך את כל העולם ואשתו, בזמן שמייבאים הכל מחו"ל. הפכנו לפח הזבל של העולם".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) אמר בדיון: "גם התעשיינים מסכימים שצריך פיקוח של כיבוי אש על העסק. השאלה איך מאזנים בין צרכים ציבוריים לצורך לייצר? איך עוזרים בהעדפת רכש ממשלתי תוצרת הארץ? התקנות שאמורות להסדיר זאת הן אות מתה וזה לא סביר. הציבור לא רוצה לקנות יקר. השאלה היא כמה תומכים בתעשייה במדינות מפותחות. למרכז ההשקעות יש מדיניות מוטעית. הם לא עוזרים לתעשייה, רק לחלק קטן. מהטבות המס נהנו רק 4 חברות".

ח"כ רינה פרנקל: "צריך שמשרד אחד יהיה אחראי. רוב המוצרים שמגיעים מחו"ל לא עוברים בדיקה. התוצרת הישראלית לא צריכה להוכיח שהיא הכי טובה, זה ידוע".

ד"ר רון תומר, יו"ר מטה כחול לבן בהתאחדות התעשיינים: "אנחנו מתחרים בהודו וסין, שם אין צורך באישורי של כיבוי אש. מנסים להשוות אותנו למה שמגיע משם".

תעשיית האופנה קורסת

אלון קינסט, מרכז רכש ממשרד האוצר: "מעולם לא נבחנה יעילות העדפת תוצרת הארץ. כרגע יושבת ועדה שבוחנת את זה. הוועדה משותפת למשרדי האוצר והכלכלה. אני מעריך שתסיים את עבודתה במאי. מדיניות ממשלתית של רכש תוצרת מקומית יקרה יכולה להיות מבורכת, אבל צריך להבין שמדובר בהעברת כסף ממשלם המיסים לבעלי חברות, מה שיכול להיות נכון, אבל פה מיוצג רק צד אחד. משלם המיסים משלם יותר כדי לקבל מוצר. זה יוצא מהכיס שלו".

עמית שניידר, תעשיין אופנה: "בשנתיים האחרונות תעשיית האופנה הישראלית הנהדרת קורסת. הקמתי עם אשתי במהלך 8 שנים עסק שמוכר בישראל ובחו"ל. עקב הורדת מכסים פיטרתי 11 עובדים וסגרתי 4 חנויות. את כל מה שמייבאים מהמזרח אפשר לייצר בישראל באותם מחירים, אבל הורידו את כל המכסים. זה משליך על המעצבים, על צלמי אופנה, כל התעשייה קורסת – 'מתאים לי' השאירה חובות של 200 מיליון. אף אחד לא ישרוד בתנאים האלה. העלו את המיסוי על העובדים, את ההפרשות לגמל ופנסיה, מ2.5% ל-17%".

דפנה אבירם-ניצן, מנהלת האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים: "התעשייה מתמודדת עם תיסוף חד של 24% מאז 2006. בעולם יש עלייה במגמת הפרוטקציוניזם, שומרים על התעשייה המקומית ונוקטים צעדים להגנה על תוצרת מקומית. אצלנו משחקים משחק לא הוגן. אנחנו לא יכולים למנוע את העדפת התוצרת שלהם אצלם, אבל לפחות לאזן בהעדפת כחול לבן אצלנו. על רכש במיליארד שקל יש תוספת של 2750 מועסקים. בנוסף לרכש הממשלתי, שחייבים להגדילו באחוזים קטנים, אם כל משק בית פרטי יסיט את קניותיו מייבוא לתוצרת מקומית ב-200 ₪ בחודש, יהיו עוד 14,500 משפחות מועסקות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו