מחאת המורים: שר החינוך הבא צריך לדאוג למה שהוא יותר מכסף. הנושא הכלכלי הוא ראשון במעלה, כי הוא קודם כל קיומי. מורה שלא יכול לעבוד בעבודות אחרות ולכוד במשרה שלא מאפשרת לו קיום סביר, לא יישאר במערכת. אבל לא פחות מכך דאגת השר צריכה להיות בביצור הקומה הבאה; הקומה הערכית. ערכיות מתחילה בתפיסת הקודקוד של המערכת.
בשאלה איך הוא תופס מה המקום שהוא נותן למורי ומורות ישראל. מה הם עבור החברה? מה הם עבור עם ישראל ואיך הם קשורים בעיצוב הזהות שלנו? מורה יכול להיות ספק עבור לקוחות קצה – התלמידים והוריהם. כספק הוא נבחן על פי הסחורה שהוא מספק ולא כל כך משנה מה הוא מרגיש ואיך הוא עובר את יום העבודה, כי בסופו של דבר הוא צריך לספק תוצאות.
אני חושב שמורה צריך להיות 'מנהיג'. מעין מנטור לתלמידיו. זה שמוביל אותם בצעדיהם הראשונים בחיים ושמעצים את יכולתם להתמודד עם מה שמחוץ למערכת. מנהיג מעניק ערך לחיים. הוא מייצר כוחות הנעה עמוקים מן הקיום. זה חשוב להתפרנס בכבוד וכדאי שיהיו ציונים טובים, אבל חשוב יותר כוח ההנעה. מה מניע אותנו בחיים? מה הערך שאנחנו נותנים להם?
שר חינוך צריך להיות זה שמעמיק את תודעת השליחות ותפיסת המנהיגות של עשרות אלפי המורים והמורות בישראל. המורים אינם נמנים על מקבלי השכר הגבוה במשק, אבל ברמה הערכית הם מצויים בעשירון העליון. הם מעצבי התרבות האמיתיים. שר חינוך שרואה בהם פקידים – יעשה אותם לפקידים. אבל שר חינוך שידע לדבר את השפה הערכית – יוכל להשרות עליהם רוח גדולה. ואת הרוח הגדולה אנחנו חסרים.
אל תייצרו פתרון נקודתי
ההורים הם הרכיב החשוב הבא במערכת – כאשר אתם מבקרים את המורים מאחורי גבם אל מול ילדיכם, אתם שוללים מהם את התמימות. את התפיסה שמבוגרים יודעים מה הם עושים. שיש על מי להישען ושיש אל מי להרים מבט. זה נכון שישנן סיבות מוצדקות לביקורת ולפעמים מורים נופלים בטעויות חמורות, כי הם בני אדם. חובתכם לבקר – אבל עשו זאת באופן לא הרסני.
אל תייצרו פתרון נקודתי שמחסל את אמון ילדיכם במוריהם לתמיד. כאדם בוגר אני עדיין זוכר את המורים שהותירו בי חותם. לא יודע אם אני זוכר מה שלמדתי ועל מה שנבחנתי אבל אני כן זוכר את אלו שביקשו להעצים אותנו. את אלו שדיברו בשפה גבוהה ונתנו לנו לחוש שיש משהו שגדול מן הקיום. אבל כדי שזה יקרה, ההורים צריכים לייצר גישה של כבוד למורים. רק כך יבטיחו הקשבה עמוקה יותר של ילדיהם. אין לכם מישהו אחר שיעשה את זה. משתלם לכם.
ולמורים ולמורות היקרים והיקרות – זכיתם לעסוק במקצוע האצילי ביותר בעולם. אדם עובד מול מחשב והאתגר שלו הוא לפתח איזו מערכת טכנולוגית שתשרת צרכים קיומיים של בני אדם. זה חשוב מאוד, אבל חשוב יותר שקודם כל יהיו כאן 'בני אדם'. אדם צריך לעבור תהליך של פיתוח ושכלול כדי להיות 'בן אדם'. לא מספיק להיוולד ככה. אתם זוכים לעסוק בחומר הזה. תכירו בכך ותשמחו בחלקכם.
הכרת הערך העצמית אל מול חברה שרואה בחומר את חזות הכל, היא מפתח קריטי לעמידה שלכם אל מול תלמידיכם. ככל שזו תעמיק יותר, כך יותר תשהו בעולם אצילי יותר.
ההתמודדויות הם הילדים והנוער כיום קשות מתמיד. קל ליפול אל מגרש המשחקים שלהם ולשהות בגובה שלהם. אבל האתגר שלכם הוא לרומם אותם. להרים את הרצונות, את המחשבות והשאיפות אל גובה אחר. להסתכל במבט של אחריות ושליחות ולא לתת לנהנתנות הקטנה לשלוט בכל.
אתם המבצר החברתי החשוב ביותר. זכיתם לשאת את המשא וכפי הנראה רק הקב"ה ישלם את שכרכם באמת – שכר שכרגע לא מתורגם למכולת, אבל הוא יותר נצחי מחייכם.
הכותב הוא יו"ר המכון לאסטרטגיה חינוכית יהודית
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
2 דיונים
אסמאעיל זיאד
ל
19:22 25.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסמאעיל זיאד
אהבתי שנאמר על המורים צריכים להיות מנהיגים שמעניקים ערך לחיים ומייצרים כוחות הנעה עמוקים מן הקיום. מה הערך שאנחנו המורים נותנים להם. לדעתי בכדי להגיע לזה האבה דברים צריכים להשתנות...
אהבתי שנאמר על המורים צריכים להיות מנהיגים שמעניקים ערך לחיים ומייצרים כוחות הנעה עמוקים מן הקיום. מה הערך שאנחנו המורים נותנים להם. לדעתי בכדי להגיע לזה האבה דברים צריכים להשתנות לא אק שכר של מורה אפילו הרבה יותר מזה . לדעתי מבלי לחליפ המורים הותיקים שכבר נמצאים במערכת המון שנים לא יכולים לייצר משהו חדש יותר טוב לתלמיד ולכולנו
המשך 19:15 25.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוני הרוש
המורה היום קם בבוקר מאוחר יחד עם הילדים שלו לבוקר של כייף שאבא או אמא נמצאים בבית ועדיין מקבלים משכורת החודש ואילו אנחנו עובדי משרד הבריאות ובתי החולים אין מצב שבו...
המורה היום קם בבוקר מאוחר יחד עם הילדים שלו לבוקר של כייף שאבא או אמא נמצאים בבית ועדיין מקבלים משכורת החודש ואילו אנחנו עובדי משרד הבריאות ובתי החולים אין מצב שבו אנחנו לא הולכים לעבודה למטפלים בחולים ומי נשאר בבית עם הילדים???? אף אחד... והמשכורת שלנו הרבה פחות משלכם... כדי להגיע ל 10000 אני צריכה לעבוד לילות שבתות וחגים... כשאתם נהנים עם המשפחות שלכם!!! אם לא תהיה ערבות הדדית ולא תעזרו לנו לגדל את הילדים שלנו כמו שצריך לא יהיה מי שיטפל בכם כשתהיו חולים!!!!
המשך 17:34 23.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור
למורים מגיע הבעייה שגם הוותיקים שמקבלים 18000 רוצים יותר כי בתוספת אחוזים גורף זה יוצא כפול
09:58 23.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מדע בדיוני
אפשר לקחת את האנשים הדתיים, האלה עם המכסה על הראש שמתנדנדים כל היום אחד עם השני ובמקום לשלם להם על הבטלה לשלם להם שילמדו פיזיקה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים מדוייקים.
11:19 23.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
מורים חזירים בלי רמה
08:52 23.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חזירים
אני לא בוחר בליברמן ולא סובל אותו אבל פה הוא צודק. המורים מקבלים בממוצא10000 אלף בחודש ורוב השנה לא מלמדים אם שבתות וחגים. הם חזירים רוצים עוד כסף על מה?...
אני לא בוחר בליברמן ולא סובל אותו אבל פה הוא צודק. המורים מקבלים בממוצא10000 אלף בחודש ורוב השנה לא מלמדים אם שבתות וחגים. הם חזירים רוצים עוד כסף על מה? על הרמה הנמוכה שלהם? גועל. יש אנשים עובדים 2 עבודות לשלם חשבונות ובקושי גומרים תחודש ועובדים יותר קשה.
המשך 08:51 23.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מורה
בתגובה ל: חזירים
מי מקבל 10000??? בגיל 50 אולי
14:22 24.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיאדרע
אם המורים התפטרו אז הם יצתרכו לעבודה במשרה מלאה עד הלילה ויקבלו גם 5500. בהצלחה לכם מורים
15:53 22.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר