פרויקט שבועות מיוחד: חבר הכנסת, משה טור פז משתף מה זה מתן תורה בשבילו.
כך כותב טור פז: "האם אדם צריך לתת לקב"ה שלום? ומדוע זקוק הקב"ה לעזרה אנושית? מתן תורה הוא נקודת ההתחלה והיסוד של עם ישראל ותורת ישראל כפי שאנו מכירים אותם. ביום ההוא בו חנו ישראל "בלב אחד כאיש אחד" הופך עם ישראל להיות עם התורה".
"מתן תורה איננו חותם את התורה אלא אדרבא, פותח אותה מכאן ואילך. אמנם "כל מה שעתיד תלמיד לחדש כבר ניתן בסיני" אבל דרכה המיוחדת של התורה שבעל פה הולכת ונכתבת מרגע שתם מתן תורה ועד ימינו".
"קובץ המדרשים החביב עלי מופיע בבבלי שבת פ"ח – פ"ט ונפתח במילים "בשעה שעלה משה למרום". חז"ל מביאים מספר דרשות וסיפורים אודות אותו רגע מכונן בו משה חוצה את הקו שבין עולם בני התמותה לעולמו של הקב"ה ומגיע לשמים לקבל תורה. המפגש הזה בין האיש משה לבין הקב"ה הוא רגע שיא בתולדות האנושות שלפני ואחריו לא יהיה כמוהו. מה בדיוק קרה שם?"
"אצטט מדרש קצר המביא עבורנו את 'אחורי הקלעים' של מפגש זה: 'ואמר רבי יהושע בן לוי בשעה שעלה משה למרום מצאו להקב"ה שהיה קושר כתרים לאותיות אמר לו משה אין שלום בעירך אמר לפניו כלום יש עבד שנותן שלום לרבו אמר לו אף על פי כן היה לך לעזרני מיד אמר לו ועתה יגדל נא כח ה' כאשר דברת לאמר'".

"רבי יהושע בן לוי מספר שכשמשה עולה לשמים לקבל את התורה הוא מוצא את הקב"ה עדיין כותב או יותר נכון קושר את הקישוטים לאותיות התורה. משה ציפה שכשהוא יגיע התורה תהיה מוכנה, אך הקב"ה מתעכב. משה עומד ומצפה בדממה. ואז פונה ה' למשה ואומר "אין שלום בעירך?" – כלומר, בלשוננו, משה, אל תעמוד כמו גולם שם, תגיד שלום".
"משה עונה כפי שמצופה שיענה, וכי יתכן שאני אתן לך שלום? אני האדם אתן שלום לקדוש ברוך הוא? ה' עונה לו בעצם. כן! תן לי שלום. ואז משה אומר פסוק שמטרתו להגדיל את כח הקב"ה. האם אדם יכול להגדיל את כח הקב"ה? מדוע ה' זקוק כביכול לשלום של משה?"
"אני חושב שהתשובה נמצאת בגוף השאלה. כל עוד הקב"ה מתנהל בשמים והאדם בארץ, וכל עוד אין ציווי אלוהי לעולם, אזי אין מגבלה לכוחו של ה'. ברגע שה' מבקש לפעול בעולם על ידי מתן התורה ומצפה מבני האדם לקיים אותה, הוא הופך להיות במידה מסויימת תלוי בהם. הוא נשאר רבונו של עולם אך בלא עשיה וקיום של התורה בידי בני אדם העולם יהיה חסר"
"זוהי מהותה של התורה. היא מהווה מעין האצלת סמכויות של הקב"ה אל האדם. ולכן ה' מבקש ממשה את ברכת השלום, שהרי שלום בין אנשים יכולים לכונן רק האנשים עצמם. ולכן משה מאחל לה' שיגדל כוחו על ידי מתן תורה".
"זהו מתן תורה עבורי. האצלת כוחו של הקב"ה לבני האדם והעברת האחריות על קיומו של עולם לידינו".
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
רוני ש.
יפה..
23:33 11.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
למה צריך לשמוע דברי תורה משמאלנים? חסר לנו מה לעשות???
22:33 05.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלירן
איך אתה לא מתבייש????
15:42 03.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בס"ד. הקב"ה הצופה כל הדורות צפה כי בשלב מסויים עם התגבשותינו כעם ולאחר מן תורה. נייטה ליחס חשיבות יחסית פחותה לפרשת הבריאה היא וערכיה - בבחינת דרך ארץ שקדמה...
בס"ד. הקב"ה הצופה כל הדורות צפה כי בשלב מסויים עם התגבשותינו כעם ולאחר מן תורה. נייטה ליחס חשיבות יחסית פחותה לפרשת הבריאה היא וערכיה - בבחינת דרך ארץ שקדמה לתורה. לפיכך גזרה התורה לספור שבע שבתות של בריאה עד יום החמישים יום הקציר והגאולה . יום מימוש תכליתנו בבריאה - לעובדה ולשמרה - להוציא ממנה לחם. אם היינו מאמצים רעיון זה זה. רעיון ה"כוללים" לא היה בא לעולם וכולם היו מחלקים זמנם בין תורה ועבודה לקיים בזיעת אפך תאכל לחם. שגם התורה יותר ממרמזת כי מיד לאחר חג החירות צריך לאחוז בחרמש בבחינת "החל חרמש בקמה" שבלי התחלה של חרמש אין "קמה" ואין מקימים תורה. והנה רבים תוהים מדוע אין זכר בתורה לשבועות כחג מתן תורה. והנה מלמדת עוד התורה שיש דברים שהם כל כך מהותיים שאין הם צריכים איזכור , הבהרה או ציווי ואשר התורה ככאלה העדיפה בכוונת מכוון שלא להזכירם לתת לעם ישראל להגיע אליהם בתהליך של אינטרקציה של כל החומר התורני בכללותו כולל כאמור ערכי הבריאה וכאמר סינרגיה חשובה זו לא תתקיים אם לא נספור ונכוון שבע שבתות של בריאה. זו תכלית ספירת העומר. התורה ביקשה לומר כי חגה הוא דווקא מחד חג השבועות במשולש שבין עם ישראל ארץ ישראל ואלוהי ישראל ומאידך חג הקציר גם רוחני של כל מצוותיה וחוקיה של התורה . החג הוא לא רק בעצם נתינת התורה אלא בקציר של פירותיה מחד להוציא לחם מהארץ ומאידך לחלקו בין כולם כולל החלושים ובמיוחד הם. שוב רעיון הספירה הוא תיקון של העובדה שלא ייחסנו חשיבות לרובד הבסיסי של הפיראמידה מעשה הבריאה וערכיו . וכך אנו מצווים לספור שבע שבועות של בריאה של שבעה ימים שבע שבועות של לשון שבועה כלפי ה'. כלפי ארץ ישראל ועוד..... חגה של התורה הוא בתוצאה של השבועות כאמור וחג הקציר הרוחני של "פירותיה של התורה ובעיקר להמשיך ולהתמיד בשימור ערכי בריאה המועדפים שבלעדי זה אין יום החמישים בבחינת גם חג של גאולה. משה אהרון
המשך 13:56 03.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
מי המיזדיין הזה? חלאה סע לבית הקברות שם תימצא את ליבוביץ זבל מצחין כמוך, אתה לא יהודי צאצא של גרמניה וחולני, סע לאנחות חולירע תומך טרוריסטים,
10:37 03.06.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר