הרב אקרמן: לא תיתכן אקדמיזציה של לימוד התורה

יסוד האקדמיה, כיסוד הדת הנוצרית והמוסלמית בחיפוש אותנטי אחר האמת, אך בהתעלמות גמורה וסיסטמתית מידיעת האמת מצד הגילוי האלוקי. "יפת אלוקים ליפת וישכון באוהלי שם" נאמר ולא "יפת אלוקים לשם וישכון באוהלי יפת". איך נדרוש מעם ישראל היושב בארצו לנטוש את ה"נורמליות" של ככל העמים, אם בארזים נפלה שלהבת של לימוד תורה כחכמה אינטלקטואלית?

הרב אקרמן: לא תיתכן אקדמיזציה של לימוד התורה
  אי אפשר ללמוד תורה בכלים אקדמאיים. הרב אקרמן (יח"צ)

האירוע שקרא בערב שבת קודש לפני שלושה שבועות בו נרצח נער בן שש עשרה בפתח תקוה על לא עוול בכפו ע"י נער אחר, זיעזע את כולנו! כל מי שהתורה וקדושת השבת יקרים לו חושב לזעוק ובד בבד לאמר בנחת רוח: הרי הכתובת כתובה על הקיר: היכן השבת, היכן החינוך היהודי? במה המירוהו? באילו בורות נשברים!

כמדומני שאחד מיסודות הבעיה, היא בהצהרה שתחילתה בראשית הציונות, כי בונים כאן "עם ככל העמים". מתן תורה הוא הוראה לכל הדורות כי אנו נבדלים מכל העמים. במה שה' דיבר אל העם כולו בהר סיני וכל העם שמעו וראו אותו, כפי שהדגיש זאת ר' יהודה הלוי במאמר הראשון של ספר הכוזרי.

מו"ר הרב יהודה ליאון אשכנזי הסביר זאת בכך שהקשר הדתי והרוחני של כל עם ולשון לאלוקות ולאידיאלים אינה בחוויה אובייקטיבית של קשר עם הקב"ה אלא בחיפוש סובייקטיבי של האדם. האדם מחפש משמעות, האדם מחפש את ה', האדם מחפש את עצמו! הכל מתחיל מחיפוש שלנו ומהשערות ותיאוריות שלנו! מה מחבר את החיפוש האנושי הבלתי נלאה הזה מני אז ועד הנה, לדת ישראל שהיא כולה בידיעת ה', בחיבור חווייתי אמיתי שהיה, שלא פסקנו מלמסרו לבנינו ולבני בנינו, ושעתיד לחזור במהרה בימינו, שהרי לנבואת אליהו אנו מצפים?

אין אנו מברכים בתורה תחילה "שנזכה להאמין בך", אלא, "ונהיה אנחנו וצאצאנו וצאצאי צאצאנו כולנו יודעי שמך". אין זו מליצה יוונית פילוסופית פסיכולוגית. עם ישראל בא על מנת לבשר לעולם: "ראינו את ה', שמענו את קולו בהר סיני ויש לבורא עולם מה להגיד לנו ולכם, לטוב לנו כל הימים". האם שכחנו שלכך השיב אותנו הקב"ה לארצו? כדי שנהיה בזה אור לגויים, אור אלקי ממש. מה מלמדים מכל זה בבתי הספר ובבתי ישראל?

משום כך יש להצהיר, כי לא תיתכן אקדמיזציה של לימוד התורה. יסוד האקדמיה, כיסוד הדת הנוצרית והמוסלמית בחיפוש אותנטי אחר האמת, אך בהתעלמות גמורה וסיסטמתית מידיעת האמת מצד הגילוי האלוקי. "יפת אלוקים ליפת וישכון באוהלי שם" נאמר ולא "יפת אלוקים לשם וישכון באוהלי יפת". איך נדרוש מעם ישראל היושב בארצו לנטוש את ה"נורמליות" של ככל העמים, אם בארזים נפלה שלהבת של לימוד תורה כחכמה אינטלקטואלית?

יש בוודאי מקום לחכמת בשר ודם בכל תחומי המדע בהם האדם מנתח את עולמו (ומכל מקום, אף במעשה בראשית יש רובד של סתרי תורה – עיין במס' חגיגה פרק ב'). ואין סתירה כלל בין העוסק בחכמת המדע כחכמה אנושים, או העוסק בתורת אלוקים. החסרים לנו היום אנשים חכמים שידעו לשלב ביניהם?

אך בואו ונתקן את עצמינו, נבאר לאומתנו בגאון, ולעולם כולו שהגמרא זה לא פלפול שכלי והתורה אינה ספר גאוני. ובכלל , איננו "עם הספר" כמטבע הלשון של אחד העם. אנחנו עם ששמע "קול אלוקים, מדבר מתוך האש" (דברים ד' ל"ג). שורש האמונה אינה בחיפוש אלא בשמיעת הדיבור של ה' הפונה אלינו: "שמע ישראל"– מדברים איתך! "ה' אלקינו" – כלומר שהוא בעל מהות רלוונטית – ה' אחד – כלומר בעל אמירה אוניברסלית!

כך "אקדם פניך" זוהי האקדם-איזציה הראויה.

==

הרב מנחם אקרמן הוא ר"מ בבית המדרש של מכון לב בבית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
ב"ה שהרב לא צודק
טופסי | 16-01-2014 12:19
בהרבה אוניברסיטאות יש מחלקות לתלמוד, תנך ומחשבת ישראל. האם כבוד הרב סבור שלא לומדים שם תורה וכי הכל שם הבל? גישתו של הרב אקרמן היא חרדית ובכך הוא מגלה פנים שלא כהלכה בתורה. כל צורת לימוד של מקורות חז"ל לגיטימית. כל הרוצה ליטול יבוא ויטול. אסור לנו לייחד את התורה רק למי שחושב שהוא מייצגה.
2
ל1, אכן לא לומדים שם תורה
ראובן | 16-01-2014 14:13
לומדים שם איך למתח ספרות יהודית. תורה לא לומדים שם כי יסוד ההנחה הוא שהתורה לא ניתנה משמים.
3
ממש לא נכון
טופסי | 16-01-2014 15:33
כנראה שאינך יודע מהו חקר התלמוד. ולדבריך מדוע יש מצוות ועבירות מדיאוריתא וחלק מדרבנן. האם דרבנן לא חכמים תיקנו אף שלא ניתן מהשמים?
4
אז לפי מה שאתה אומר מי שלא לומר גמרא בישיבת הקו הוא
צבי | 19-01-2014 8:04
בעל פוטנציאל לרצוח? אין שום קשר אתה מערבב ואין הטפה לאלימות (כביכולכמו מה שאתם בישיבות הקו עושים למי שלא הולך רק על הקווים...