צריך להגיד את זה, פעם אחת ולתמיד, החרדים האשכנזים לא אומרים נכון את שם ה'.
בעברית היומיומית אנחנו מדברים במה שנקרא ההגייה הספרדית, בה מבטאים את הקמץ כמו פתח (A). אבל עד לפני דור או שניים, האשכנזים ביטאו את הקמץ כמו חולם (כ-O), והיום ההגייה הזו נשארה אצל החרדים האשכנזים רק בתפילה, בלימוד ובשירים החסידיים. אבל אם נבדוק את סידורי התפילה והמחזורים, נגלה כי אבות אבותיהם של האשכנזים, ביטאו את הקמץ כמו … הספרדים.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
בזימון לברית מילה, אומרים האשכנזים פיוט הקדמה, עם פזמון חוזר:
נוֹדֶה לְשִׁמְךָ בְּתוֹךְ אֱמוּנַי
בְּרוּכִים אַתֶּם לַאדֹנָי.
שמתם לב? השורה הראשונה מסתיימת בפתח A, והיא מתחזרת לשם ה' בקמץ. אמוני צריך להתחרז עם אדוני ולא עם אדונוי.
בבתים רבים שרים בכל שבת, את הזמירה 'צור משלו אכלנו' שגם היא חורזת שם ה' ל-ני בפתח:
צוּר מִשֶּׁלּוֹ אָכַלְנוּ. בָּרְכוּ אֱמוּנַי
שָׂבַעְנוּ וְהוֹתַרְנוּ כִּדְבַר אֲדֹנָי
המחבר של צור משלו, לא ידוע, אך ככל הנראה הוא חי בזמן בעלי התוספות, בצפון צרפת, במה שנקרא אשכנז.
ולא רק בסעודות, אלא גם בקינות. רבי אלעזר הקליר, שחי במאה השביעית בארץ ישראל חיבר הרבה מהפיוטים שהאשכנזים (מדלגים עליהם) בימים הנוראים ובחגים. הוא גם כתב את עשרים הקינות הראשונות שהאשכנזים אומרים בבוקר תשעה באב. בקינה הראשונה, אותה כולם אומרים, הוא חורז:
עַל הַר צִיּוֹן צָדוּ שְׁאוֹנֵי מְדָנַי.
צָפוּ עַל רֹאשִׁי זְדוֹנַי.
צָמְתוּ בְנֹב לַעֲמֹד זְדוֹנַי.
צֹד נָצַרְתָּ לְעוֹרֵר מְדָנַי.
צָעַק עַמִּי בִּימֵי בֶן דִּינַי.
צַדִּיק הוּא אֲדֹנָי.
כל סופי התיבות מסתיימים בפתח ומתחרזים לשם ה' שגם הוא צריך להיות בפתח.
זמירה נוספת לשבת, ששרים רק אצל אשכנזים היא: 'שמרו שבתותי' שחיבר רבי שלמה אבן גבירול עם הפזמון המוכר:
וּלְווּ עָלַי בָּנַי
וְעִדְנוּ מַעֲדָנַּי
שַׁבָּת הַיּוֹם לַאדֹנָי
רבי שלמה אבן גבירול חי בספרד, אז אולי זו לא ראייה חזקה, אבל רבי שמעון בר יצחק ממגנצא, (כיום מיינץ בגרמניה) בן דורו של רבנו גרשום מאור הגולה חורז בזמירה לשבת, ברוך ה' יום יום, את הרדיפות הנוצריות נגד היהודים:
נִסְגַּרְתִּי לֶאֱדוֹם בְּיַד רֵעַי מְדָנַי
שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם מְמַלְאִים כְּרֵסָם מֵעֲדָנַי
עֶזְרָתוֹ עִמִּי לִסְמוֹךְ אֶת אֲדָנַי
וְלֹא נְטַשְׁתַּנִּי כָּל יְמֵי עִדָּנַי
כִּי לֹא יִזְנַח לְעוֹלָם אֲדֹנָי.
הפיוטים של רבי שמעון בר יצחק, משובצים בתפילות ימים הנוראים ובחזרה של מוסף ליום כיפור, קצת לפני 'ונתנה תוקף' הוא חורז על מַעֲשֵׂה אֱלֹהֵינוּ
פְּאֵרוֹ בִּשְׁמֵי מְעוֹנַי
צוֹפֶה וּמַבִּיט לְעֵינַי
קִלּוּס שְׁמוֹ בַּהֲמוֹנַי
רוֹדֶה בְּקֶרֶב מוֹנַי
לָכֵן יִתְגָּאֶה גְּדוֹלִים מַעֲשֵׂי אֲדֹנָי
אגב יש גם מקרה הפוך שבו חורזים את שם ה' לקמץ, בסליחה של רבי זבדיה, פייטן איטלקי במאה השמינית, שחורז בשווה גם בקמץ וגם בפתח:
זְכֹר רַחֲמֶיךָ וַחֲסָדֶיךָ אֲדֹנָי
חַנּוּן לְךָ נָשָֹאתִי עֵינַי
טוּבְךָ קִוִּיתִי אֲדֹנָי
הַאֲזִינָה יְיָ קוֹל תַּחֲנוּנָי
ויש עוד עשרות מקרים כאלה, ביוצרות, בקרובות, בפיוטים לחגים, בסליחות, בקינות ובזמירות בהם חורזים גדולי הראשונים באשכנז את שם ה' למילים שמסתיימות בפתח ולכן את שם ה' יש להגות ADONAY ולא ADONOY.
מה דעתך בנושא?
41 תגובות
6 דיונים
אלי עייזר
ידוע שבאשכנז של הראשונים לא בטאו נוי. וכך זה עגיין אצל יוצאי אלזס ולוריין שבמזרח צרפת. ןאלו שכדלו על המסורות של פולין וליטא לא יחרזו כראוי, זה לא נורא
21:26 07.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בן עמי
עד המאה הי"ג היה המּבטא באשכּנז המּבטא הארץיִשׂראלי בן חמש תנוּעות ("ספרדּי"). תהליך שחל בלשון הדּיבּוּר, הפיכת a ארוּכּה ל=o, השפּיע על הגייּת העברית וּבאופן מלאכוּתי נעשׂתה התאמה לנּיקּוּד הטּברני....
עד המאה הי"ג היה המּבטא באשכּנז המּבטא הארץיִשׂראלי בן חמש תנוּעות ("ספרדּי"). תהליך שחל בלשון הדּיבּוּר, הפיכת a ארוּכּה ל=o, השפּיע על הגייּת העברית וּבאופן מלאכוּתי נעשׂתה התאמה לנּיקּוּד הטּברני. מי חושב שהגייּת "אדונָי" בתנוּעת o פסוּל, צריך לפסול כול הגיית קמץ גדול כ=o.
המשך 20:43 07.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מומי
רק מחקים את האשכנזים מתלבשים כמו אשכנזים שולחים את הילדים לישיבות של אשכנזים הספרדים הם חיקוי זול הקשר שלהם ליהדות מקרי והאלוהים שלהם רק כסף
20:26 07.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי עזר
בתגובה ל: מומי
רשעות ובורות
21:26 07.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלכס זכרוני
עליתם על עיוות הדת היהודית היחידה שרקמו החרדים האשכנזים. כשיתקנו את זה יגיעו לדרגת השלמות הכי מושלמת ויעברו ישירות לגן עדן.
12:43 10.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודיה
מכאן הראיה? הרי ודאי שבמקור יש שוני בין הקמץ לפתח, אחרת למה נתנו שני סימנים?! ידוע שגם ההגייה של הקמץ שונה מהפתח גם אצל יהדות תימן. בשירה הכל יכול להיות אך להביא מכאן...
מכאן הראיה? הרי ודאי שבמקור יש שוני בין הקמץ לפתח, אחרת למה נתנו שני סימנים?! ידוע שגם ההגייה של הקמץ שונה מהפתח גם אצל יהדות תימן. בשירה הכל יכול להיות אך להביא מכאן ראיה להגייה הנכונה? מוזר..
המשך 16:11 08.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
אז תבעט להם בראש
13:30 08.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהבתי
נהדר!
13:18 08.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמנואל
אמן ואלו יהיו רק הבעיות של עם ישראל. ובכלל יהדות תימן עברה רק גלות אחת להבדיל מיתר העדות והמסורת של יהדות תימן מחורבן בית ראשון להגות את הקמץ כחולם ושוב אמן ורק אלו...
אמן ואלו יהיו רק הבעיות של עם ישראל. ובכלל יהדות תימן עברה רק גלות אחת להבדיל מיתר העדות והמסורת של יהדות תימן מחורבן בית ראשון להגות את הקמץ כחולם ושוב אמן ורק אלו יהיו הבעיות שלנו
המשך 11:13 08.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ןףץך
אא
07:19 08.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עזיז קוילצבויגן
פחחחח, הגייה אשכנזית, הגייה ספרדית, אם היה באמת אלוהים הוא היה מתגלגל מצחוק מגיבוב השטויות של הדתיים מכל הרמות, הדתות וכיו"ב
22:53 07.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מזעזע
מה אתה עושה באתר כזה אם אתה אפילו לא מאמין שיש אלוקים?? מזעזע!
00:30 08.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר