שאלה

לכבוד הרב אפרתי

יצא שטר חדש של מאתיים שקלים, עם פניו של המשורר הלאומי נתן אלתרמן. בציטוט על גבי השטר מופיעה המילה "אלהי" בשיר "פגישה לאין קץ".

האם השטר מותר בשימוש?

האם השטר חייב גניזה?

האם מותר להכנס איתו לשירותים?

בתודה מראש

תשובה

שלום

את הכינוי 'משורר לאומי' נוהגים בדרך כלל לשמור לח"נ ביאליק ולא לאלתרמן. אך עם כל הכבוד לכשרונותיהם ולערכיהם הציוניים החיוביים של אלתרמן וביאליק, אנשים שחיללו שבת בקביעות אינם יכולים להתקבע בתור 'המשוררים הלאומיים' של האומה אשר ד' הוציא ממצרים ועמדה למרגלות הר סיני.

עוד יקום לנו משורר התחיה, אשר יביע בשירה ובספרות לא רק את הנטיה הבסיסית הלאומית אלא בעיקר את האידאה האלהית העומדת בשורש היותנו לעם. דהיינו, ישורר על הקשר החי בין העם לאלהיו, ומתוך כך ישתפכו המילים והפזמונים גם לשירת החיים כולם, הציוניים, האוניברסליים והטבעיים.

כפי שכתב הרב זצ"ל: ""קום יקום לנו משורר התשובה, שהוא יהיה משורר החיים, משורר התחיה, משוררה של הנשמה הלאומית ההולכת להגאל".

לגבי השטר

אמנם אלתרמן לא היה שומר מצוות, אך לא ברור לי שניתן לומר עליו שכלל לא האמין בד'. ולפיכך לא נוכל להקל כאן ולומר שהמילה 'אלהים' משמשת אצלו במשמעות של תאולוגיה מליצית בלבד ולא כשם תואר לד', שכן יש ידיים לדבר שלפחות בחלק מתקופות חייו הוא האמין בד' באופן אמיתי, והמונח 'אלהים' בשיר הזה יתכן שיש בו כוונה לד' מצידו.

אמנם יש להקל מטעמים אחרים:

א. הכתב קטן ביותר, וכיוון שאיננו נקרא בעין רגילה במבט ממוצע, אזי אין לזה דין כתב.

ב. המדפיסים עצמם לא הדפיסו את הדבר מתוך כוונה שישמש כקודש אלא כחול, ואף פחות מיצירת חול, ככלי מסחר. וכעין זה הקלו בעבר הנצי"ב ור' יצחק אלחנן ספקטור, בשעת הדחק.

ג. אין זה מצוי שימצא שטר בשירותים ללא כיסוי ובלי שהוא מקופל.

לכן מותר להשתמש בשטר, ולא צריך לטרוח להוציאו מהכיס לפני כניסה לשירותים וגם אין חובה לבדוק שהוא מקופל דוקא פנימה כלפי הכיתוב.

אך על אף הקולות הללו, טוב להחמיר שכששטר יוצא משימוש יגנזו את השם שבו ולא ישליכו באשפה, שכן אין בכך טרחה גדולה.

ואף על פי כן, חבל שממציאי השטר לא היו רגישים דיו לעולם האמוני וההלכתי של מיליוני אנשים עבורם הונפק השטר בישראל, שכן ודאי יש טעם לפגם בכך ששם שמים מתגולל ברחובות בלי כבוד.

ובכלל, יש לקוות לימים שבהם על השטרות תהיינה דמויות שאינן עונות רק לקטגוריה של דמויות אשכנזיות חילוניות, אלא מגוון זהויות המבטאות את פאר הרוח של העם כולו. בע"ה עוד יפוח היום וינוסו הצללים.

כל טוב