אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

החרדים האשכנזים לא אומרים נכון את שם ה'

אם נבדוק את סידורי התפילה והמחזורים, נגלה כי בפיוטים שחיברו גדולי הראשונים באשכנז, הם חרזו את שם ה' למילים המסתיימות בפתח. זה מראה שהם ביטאו את שם ה' כאדני ולא כאדונוי

החרדים האשכנזים לא אומרים נכון את שם ה'
  את שם ה' מבטאים כאדוני ולא כאדונוי

צריך להגיד את זה, פעם אחת ולתמיד, החרדים האשכנזים לא אומרים נכון את שם ה'.

בעברית היומיומית אנחנו מדברים במה שנקרא ההגייה הספרדית, בה מבטאים את הקמץ כמו פתח (A). אבל עד לפני דור או שניים, האשכנזים ביטאו את הקמץ כמו חולם (כ-O), והיום ההגייה הזו נשארה אצל החרדים האשכנזים רק בתפילה, בלימוד ובשירים החסידיים. אבל אם נבדוק את סידורי התפילה והמחזורים, נגלה כי אבות אבותיהם של האשכנזים, ביטאו את הקמץ כמו … הספרדים.

עוד באותו נושא

לא תאמינו מאיפה המנגינה של הוצאת ספר תורה


32

בזימון לברית מילה, אומרים האשכנזים פיוט הקדמה, עם פזמון חוזר:

נוֹדֶה לְשִׁמְךָ בְּתוֹךְ אֱמוּנַי

בְּרוּכִים אַתֶּם לַאדֹנָי.

שמתם לב? השורה הראשונה מסתיימת בפתח A, והיא מתחזרת לשם ה' בקמץ. אמוני צריך להתחרז עם אדוני ולא עם אדונוי.

בבתים רבים שרים בכל שבת, את הזמירה 'צור משלו אכלנו' שגם היא חורזת שם ה' ל-ני בפתח:

צוּר מִשֶּׁלּוֹ אָכַלְנוּ. בָּרְכוּ אֱמוּנַי

שָׂבַעְנוּ וְהוֹתַרְנוּ כִּדְבַר אֲדֹנָי

המחבר של צור משלו, לא ידוע, אך ככל הנראה הוא חי בזמן בעלי התוספות, בצפון צרפת, במה שנקרא אשכנז.

ולא רק בסעודות, אלא גם בקינות. רבי אלעזר הקליר, שחי במאה השביעית בארץ ישראל חיבר הרבה מהפיוטים שהאשכנזים (מדלגים עליהם) בימים הנוראים ובחגים. הוא גם כתב את עשרים הקינות הראשונות שהאשכנזים אומרים בבוקר תשעה באב. בקינה הראשונה, אותה כולם אומרים, הוא חורז:

עַל הַר צִיּוֹן צָדוּ שְׁאוֹנֵי מְדָנַי.

צָפוּ עַל רֹאשִׁי זְדוֹנַי.

צָמְתוּ בְנֹב לַעֲמֹד זְדוֹנַי.

צֹד נָצַרְתָּ לְעוֹרֵר מְדָנַי.

צָעַק עַמִּי בִּימֵי בֶן דִּינַי.

צַדִּיק הוּא אֲדֹנָי.

כל סופי התיבות מסתיימים בפתח ומתחרזים לשם ה' שגם הוא צריך להיות בפתח.

עוד באותו נושא

שו"ת סמס: האם מותר לבטא את שם ה' בזמירות שבת?


6

זמירה נוספת לשבת, ששרים רק אצל אשכנזים היא: 'שמרו שבתותי' שחיבר רבי שלמה אבן גבירול עם הפזמון המוכר:

וּלְווּ עָלַי בָּנַי

וְעִדְנוּ מַעֲדָנַּי

שַׁבָּת הַיּוֹם לַאדֹנָי

רבי שלמה אבן גבירול חי בספרד, אז אולי זו לא ראייה חזקה, אבל רבי שמעון בר יצחק ממגנצא, (כיום מיינץ בגרמניה) בן דורו של רבנו גרשום מאור הגולה חורז בזמירה לשבת, ברוך ה' יום יום, את הרדיפות הנוצריות נגד היהודים:

נִסְגַּרְתִּי לֶאֱדוֹם בְּיַד רֵעַי מְדָנַי

שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם מְמַלְאִים כְּרֵסָם מֵעֲדָנַי

עֶזְרָתוֹ עִמִּי לִסְמוֹךְ אֶת אֲדָנַי

וְלֹא נְטַשְׁתַּנִּי כָּל יְמֵי עִדָּנַי

כִּי לֹא יִזְנַח לְעוֹלָם אֲדֹנָי.

הפיוטים של רבי שמעון בר יצחק, משובצים בתפילות ימים הנוראים ובחזרה של מוסף ליום כיפור,  קצת לפני 'ונתנה תוקף' הוא חורז על מַעֲשֵׂה אֱלֹהֵינוּ

פְּאֵרוֹ בִּשְׁמֵי מְעוֹנַי

צוֹפֶה וּמַבִּיט לְעֵינַי

קִלּוּס שְׁמוֹ בַּהֲמוֹנַי

רוֹדֶה בְּקֶרֶב מוֹנַי

לָכֵן יִתְגָּאֶה גְּדוֹלִים מַעֲשֵׂי אֲדֹנָי

עוד באותו נושא

איך שיר הנושא מהסרט של טרנטינו הגיע ל'ניגוני מירון'?


5

אגב יש גם מקרה הפוך שבו חורזים את שם ה' לקמץ, בסליחה של רבי זבדיה, פייטן איטלקי במאה השמינית, שחורז בשווה גם בקמץ וגם בפתח:

זְכֹר רַחֲמֶיךָ וַחֲסָדֶיךָ אֲדֹנָי

חַנּוּן לְךָ נָשָֹאתִי עֵינַי

טוּבְךָ קִוִּיתִי אֲדֹנָי

הַאֲזִינָה יְיָ קוֹל תַּחֲנוּנָי

ויש עוד עשרות מקרים כאלה, ביוצרות, בקרובות, בפיוטים לחגים, בסליחות, בקינות ובזמירות בהם חורזים גדולי הראשונים באשכנז את שם ה' למילים שמסתיימות בפתח ולכן את שם ה' יש להגות ADONAY ולא ADONOY.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
41 תגובות - 32 דיונים מיין לפי
1
אהבתי ...
בן ציון | 07-04-2022 14:03
אהבתי
גם אלו...
יונתן | 08-04-2022 8:00
גם אלו דברים חשובים שצריך לקרוא באופן מתוקן
זה בהשפעת...
יונתן | 08-04-2022 7:59
זה בהשפעת השפה המדוברת באותו מקום
למה צריך...
א א הפקות | 07-04-2022 19:04
למה צריך להסביר? למה זה חשוב ואת מי זה מעניין? אין סוגיות של עומק ומוסר לדון בהן?
אפשר לגחך אבל
אני | 07-04-2022 15:55
שמעתי במו אוזניי את רוב הטענות מהסרטון מלא אחר מהראשון לציון הרב יצחק יוסף שהסביר שמנהג הספרדים הוא הנכון. מה שכן צריך, זה להסביר מאיפה מנהג האשכנזים מגיע.
2
חרוזי סוף-פסוק
דוד | 07-04-2022 14:12
אולי. ואולי המדפיסים הראשונים טעו. הרי כבר בתנך מילה האמורה להסתיים בהברה עם פתח מתלבשת בקמץ באתנחתא - המיקום המדוייק של החרוז בפיוטים.
3
הַשּׁוֹמֵר שַׁבָּת /...
דוגמה נוספת | 07-04-2022 14:15
הַשּׁוֹמֵר שַׁבָּת / הַבֵּן עִם הַבַּת - באשכנזית זה לא חרוז
4
ש
ק | 07-04-2022 14:23
הם כתבו שירה, לא בשביל שישירו בפה..החרוז הוא בכתיבה. אין פה כל ראיה.
5
התימנים הכי מדוייקים? הם אומרים כמו השאכנזים
שרעבי | 07-04-2022 14:32
כולם יודעים שהתימנים הכי מדוייקים. והם אומרים שם ד' כמו האשכנזים.
גם זאת...
יונתן | 08-04-2022 8:03
גם זאת המצאה הכל בהשפעת השפה המדוברת באותו מקום וכידוע הערבית בתימן יש לה הברה וניב שונה מערבית פלסטינית ומצרית וסורית ששם הפתח מוביל ואצלהם הניב וההברה היא בקמץ וזה השפיע על ההגיה של היהודים כמו השפה בבוכרית שיש בה הרבה קמץ להשפיע על היהודים שם לגבי הההגיה בתפילה
6
לא מדוייק
יהודה | 07-04-2022 14:38
אז נכון היו יהודים באשכנז הקדום שאמרו שם האדנות בצורה שונה מהיום, אך אין זה מוכיח שאמרו כמו ספרדים. הרי כבר רבינו בחיי לימדנו שההפרש בין אדנות (קמץ) לבין אדונים רבים (פתח) הוא כהפרש האור מהחושך (פרשת וירא). ברור שגם רבי שמעון ממגנצה אמר את שם האדנות כמו שבאנגלית אומרים jar או bar כלומר קצת שונה מהקמץ אך לא משהו שאי אפשר לחרוז
7
זה לא כל...
רבקה בורשטין | 07-04-2022 14:42
זה לא כל כך משנה. ברגע שההגיה התקבלה בצורה מסוימת, זה אומר שיש לה מקור, ואין לשנות. מנהג ישראל דין הוא.
זה משנה...
פרופסור x | 07-04-2022 19:07
זה משנה מאד, כי כשקוראים ל-ד' בשם שהוא לא מזהה, אז הוא לא עונה לך. צריך לבדוק עכשיו האם הוא נענה לתפילות של ספרדים יותר מאלה של אשכנזים.עפ עורך המחקר הגיוני שכך הדבר.
8
תמהני איך יעיז...
רוני | 07-04-2022 14:47
תמהני איך יעיז מצחו נער קטון ודל להרים יד במסורת ישראל מדור דור, על סמך ראיות קלושות שכאלו; את הפיוט נודה לשמך לא ברור מי חיבר ומתי חובר, העובדה שכיום הפיוט נאמר עי אשכנזים חסר משמעות, כמוהו גם כן הפיוט צור משלו לא נודע מי חיברו, על אף שישנם כאלו שהעלו הסתברות שהוא נכתב בצרפת של ימי הביינים, ראשית יש לזכור שזו רק 'הסתברות' שנית אף אם כנים הדברים אין לדבר משמעות בשל הנדידות שהיו נפוצות באותה העת, ואם כבר נחליט להסתמך על מחקרים כמובן שאין להוכיח מר' אלעזר הקליר שהמחקר אומר שהוא בן המאה העשירית וחי באיטליה, או בן המאה השביעית שחי בטבריה, שוב זה שקינותיו נכנסו לסדר הקינות הנאמרות עי בני אשכנז חסר משמעות, ושוב שגה כבודו בהביאו חריזה של ר' זבדיה האיטלקי, המשורר היחיד שממנו היה מקום להביא ראיה הוא ר' שמעון ממגנצא שבא ממשפחה אשכנזית שורשית, ואף על פי כן אין לפסוק מהוכחה זאת הלכה למעשה כיון שישנה אפשרות שכבר הועלתה עי מספר רבנים וחוקרים בעלי דם שהחילוק בין ההגיות קדום מאד ורק בשלב מאוחר יותר נשתרש המנהג באשכנז כך ובספרד כך.
9
מה זה משנה...
משה | 07-04-2022 14:49
מה זה משנה אייך אומרים.אם לא מבצעים את 1 מ10 הדברות לא תגנוב לא תגן על פודיפילים
10
יותר אוהב את "עץ הרימון נתן" במנגינת כתר
ג'סי | 07-04-2022 15:07
יותר אוהב את עץ הרימון נתן במנגינת כתר יתנו לך
11
זה אחד הדברים הכי מצחיקים ששמעתי.
ישראל | 07-04-2022 15:31
איש יקר, הרבי מליובאוויטש לא ידע להגיד את שם ה'?! חחחחח..... אתה יכול להיות סטנדאפיסט. אגב תסתכל בניקוד בסידור הארי והאדהז. יום טוב אח.
12
כמה שטויות. אין...
עידן | 07-04-2022 16:00
כמה שטויות. אין מביאים ראיה מפיוטים שכתבו בדורות האחרונים וכן לפי התימנים שהם הכי מדוייקים הגיית הקמץ היא כמו חולם. ממליץ לאותו כותב ללמוד לשון לפני שהוא פותח פיו בענייני לשון. אגב גם אצל ספרדים ישנו קמץ קטן שנהגה כחולם שכח פרט קטן. המסקנה לא לפתוח פה לפני שלומדים טוב את הנושא.
לא נכון...
בר | 07-04-2022 18:44
לא נכון יאחי! הקמץ והחולם שונה בהגייה התימנית...קמץ פה פתוח וחולם פה סגור כמו האות O באנגלית..
13
שניה שניה שאלה...
מה לעזאזל קראתי | 07-04-2022 16:28
שניה שניה שאלה אחת, רציני????????????
14
כמה גאווה צריך בשביל לצאת נגד גדולי עולם??
י | 07-04-2022 16:41
וכי רב חיים קנייבסקי זצוקל הרב שך זצוקל ותח רבים וגדולים לא אמרו את שם השם?? פשוט בדיחה וגאווה של מזרוחניק שחושב שהוא הכי מוצלח בעולם..
15
מי שלא יודע לומר את המילה 'הגיה' לא יכול ללמד
קובי | 07-04-2022 17:13
..אותנו איך הוגים את שם ה' נכון.. ועוד - גם התימנים לא יודעים להגות עברית נכון? גם הם קמץ נשמעת כמו חולם.
16
לא נכון. כל...
ירון | 07-04-2022 17:40
לא נכון. כל הדוגמאות לאותיות בפתח הם בעצם בקמץ. תלמד מתמנים
17
בולשיט ...
אהרון | 07-04-2022 17:43
בולשיט
18
כל חכמי אשכנזי חרזו פתח עם קמץ
שיודע לשאול | 07-04-2022 17:43
https://www.srugim.co.il/54777-%D7%94%D7%A1%D7%9C%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%90%D7%A9%D7%9B%D7%A0%D7%96%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%AA-%D7%A9%D7%9D-%D7%94-%D7%A6%D7%A8
19
מחקר ממש רציני...
אשכנז | 07-04-2022 18:10
מחקר ממש רציני הבעיה שהניקוד של אמוני גם צריך להיות עם קמץ כמו תחנוני, ואז אין שום ראיה.
20
.....היום הרת/ס עולם...
יהודי | 07-04-2022 18:12
.....היום הרת/ס עולם ברוך אתה השם אוהב/אויב עמו ישראל... ועוד ועוד
21
והנה הגיהוק החדשי של יואלי נגד חרדים. נו נו.
תהילה | 07-04-2022 18:42
האט הער געזגט
22
לא חשוב איך...
אקמול פוקוס | 07-04-2022 19:00
לא חשוב איך אומרים. חשוב מה מתכוונים. תפסיקו להתקשר על שטויות במקום לעסוק במהות.
23
רק מחקים את...
מומי | 07-04-2022 20:26
רק מחקים את האשכנזים מתלבשים כמו אשכנזים שולחים את הילדים לישיבות של אשכנזים הספרדים הם חיקוי זול הקשר שלהם ליהדות מקרי והאלוהים שלהם רק כסף
רשעות ובורות...
אלי עזר | 07-04-2022 21:26
רשעות ובורות
24
עד המאה היג...
בן עמי | 07-04-2022 20:43
עד המאה היג היה המּבטא באשכּנז המּבטא הארץיִשׂראלי בן חמש תנוּעות (ספרדּי). תהליך שחל בלשון הדּיבּוּר, הפיכת a ארוּכּה ל=o, השפּיע על הגייּת העברית וּבאופן מלאכוּתי נעשׂתה התאמה לנּיקּוּד הטּברני. מי חושב שהגייּת אדונָי בתנוּעת o פסוּל, צריך לפסול כול הגיית קמץ גדול כ=o.
25
ידוע שבאשכנז של...
אלי עייזר | 07-04-2022 21:26
ידוע שבאשכנז של הראשונים לא בטאו נוי. וכך זה עגיין אצל יוצאי אלזס ולוריין שבמזרח צרפת. ןאלו שכדלו על המסורות של פולין וליטא לא יחרזו כראוי, זה לא נורא
26
פחחחח, הגייה אשכנזית,...
עזיז קוילצבויגן | 07-04-2022 22:53
פחחחח, הגייה אשכנזית, הגייה ספרדית, אם היה באמת אלוהים הוא היה מתגלגל מצחוק מגיבוב השטויות של הדתיים מכל הרמות, הדתות וכיוב
מה אתה...
מזעזע | 08-04-2022 0:30
מה אתה עושה באתר כזה אם אתה אפילו לא מאמין שיש אלוקים?? מזעזע!
27
אא ...
ןףץך | 08-04-2022 7:19
אא
28
אמן ואלו יהיו...
עמנואל | 08-04-2022 11:13
אמן ואלו יהיו רק הבעיות של עם ישראל. ובכלל יהדות תימן עברה רק גלות אחת להבדיל מיתר העדות והמסורת של יהדות תימן מחורבן בית ראשון להגות את הקמץ כחולם ושוב אמן ורק אלו יהיו הבעיות שלנו
29
נהדר! ...
אהבתי | 08-04-2022 13:18
נהדר!
30
אז תבעט להם...
יוני | 08-04-2022 13:30
אז תבעט להם בראש
31
מכאן הראיה? הרי ודאי...
יהודיה | 08-04-2022 16:11
מכאן הראיה? הרי ודאי שבמקור יש שוני בין הקמץ לפתח, אחרת למה נתנו שני סימנים?! ידוע שגם ההגייה של הקמץ שונה מהפתח גם אצל יהדות תימן. בשירה הכל יכול להיות אך להביא מכאן ראיה להגייה הנכונה? מוזר..
32
עליתם על עיוות...
אלכס זכרוני | 10-04-2022 12:43
עליתם על עיוות הדת היהודית היחידה שרקמו החרדים האשכנזים. כשיתקנו את זה יגיעו לדרגת השלמות הכי מושלמת ויעברו ישירות לגן עדן.