עם פטירתו של הרב קנייבסקי זצ"ל, תם עידן של התמדה וגדלות בתורה. הוא היה שייך עדיין למסורת רבני אירופה. מיוחס מכל כיוון אפשרי: אביו הסטייפלר היה מגדולי הדור. דודו היה החזון איש. וחותנו היה הרב אלישיב.

אבל לא זה מה שהביא את נהירת ההמונים אליו בחייו ובמותו. מה שמשך אליו את ההמונים, ולמעשה הפך אותו לגדול הדור, למרות שלכאורה היה טבעי יותר שהרב אדלשטיין יהיה גדול הדור, היא היותו עממי, ומי שנחשב כפועל ישועות שברכותיו מתקבלים בשמים.

הרב קנייבסקי לא שימש בשום תפקיד ציבורי משך כל חייו. רק ישב ולמד. היה פרוש לחלוטין מהבלי העולם, וקרוב לוודאי שלא תמיד ידע מי ראש הממשלה. ובגלל זאת, מאחר ולא היה מעורב בשום פעילות ציבורית או פוליטית, ולא השמיע ביקורת כלפי אנשים או חוגים, כולם אהבו אותו.

פגשתי היום מחלק עיתונים מעדות המזרח, לא דתי, מסורתי, שאמר לי שהרב קנייבסקי היה צדיק כמו הרב כדורי והרב עובדיה. התייחסותו אמרה הכול. כי בעצם הרב קנייבסקי שימש באבא גם לעדות המזרח וגם לחסידים. לא מועצת חכמי התורה של ש"ס, ולא בניו של הרב עובדיה, אלא דווקא הרב קנייבסקי היה הבאבא של עדות המזרח. אליו הם הלכו להתברך ולהתייעץ. מבחינתם, הוא היה קשור לשמים.

במובן זה, הנהגתו של הרב קנייבסקי הייתה חידוש גדול ביחס לקודמיו. הרב שך, הרב אלישיב והרב שטיינמן, היו גדולי הדור במובן הליטאי קלאסי. למרות השוני ביניהם, כולם היו רציונאליים ושקפו את הסגנון הלמדני הליטאי הקלאסי. היה מרחק עצום ביניהם ובין מיסטיקה.

הייתי במחיצתו של הרב  אלישיב במשך שנים. מעולם לא הסכים להבטיח שכך יהיה עם פלוני או שכך יתקיימו ברכותיו ביחס לאלמוני. הוא לא קיבל את ההבטחות שלא יפלו טילים על בני ברק. מעולם לא שינה שמות של אנשים, אלא לפי בקשתם, ובחן את כל התופעות העולמיות באופן הרציונלי ביותר.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

מרחוב רשב"ם בבני ברק כעת - צילום: דוברות איחוד הצלה

לא כך היה הרב קנייבסקי, ובמובן זה הוא היה חידוש גדול בעולם הליטאי. והחידוש הגדול יותר, שכולם נהרו דווקא אליו להתברך, אפילו עוד בחיי הרב אלישיב, שגם אליו נהרו, והכפיפו את עצמם לעולמו המיסטי של הרב קנייבסקי ולהיותו פועל ישועות.

זה כשלעצמו מוכיח על שינוי, שאותי הוא מטריד, בעולם הליטאי החרדי. המיסטיקה חודרת לציבור זה, באופן מנוגד לאתוס הליטאי הקלאסי. זה בא גם לידי ביטוי בנסיעה של ליטאים רבים לקברות צדיקים בחוץ לארץ, לנהירה שלהם לאומן, לעלייה גדולה של ליטאים למירון ובקבלת התפיסה של גדול הפועל ישועות. השינוי לא קשור דווקא לרב קנייבסקי, אבל משתלב היטב יחד.

הרב קנייבסקי, שר התורה, היה בראש וראשונה בקיא עצום בכל מכמני ההלכה היהודית, ירא שמים וסגפן מוחלט באורח חייו, אך בניגוד לכל קודמיו, היה נטוע גם בעולם המיסטיקה. גדלותו בתורה וצדקותו הקנתה לו מעמד בחברה החרדית, אך המיסטיקה והעממיות שלו, סבר הפנים הנעים והפשוט שלו, הפכו אותו לאיש ההמונים.

האובדן הגדול שעם לכתו של הרב קנייבסקי, מסמלת שינוי לא רק באובדן הגדלות העצומה, אלא גם שינוי ההנהגה הליטאית, ממגמה של מיסטיות, חזרה אל הליטאיות הקלאסית.

 

דב הלברטל הוא פובליציסט ומשפטן חרדי ישראלי. מחבר סדרת הספרים "ערך החיים בהלכה"