פרשת ויקרא (זכור): סביר להניח שעמלק היה עם של סוחרי עבדים, הם חטפו אנשים בכל מיני מקומות ומכרו אותם במצרים בשוק העבדים. זה מסביר כמה עניינים בתנ"ך, במסגרת זו נציין רק שלושה:

בפרשת זכור נאמר: "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך", למה עמלק לא נלחם ממש בעם ישראל, למה הוא רק זינב את הנחשלים? – כי הוא חטף אותם לעבדות.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

WhatsApp Video 2022-03-10 at 08.30.50

דוד פגע בעמלק פעם אחר פעם, במשך חודשים ארוכים, הרג משפחות שלמות ואת הרכוש העביר לאכיש מלך גת, כפי שמסופר בסוף ספר שמואל א'. עמלק ניצלו הזדמנות שדוד לא היה בעירו צקלג, פשטו על העיר ושרפו אותה, אבל את הנשים והילדים הם לא הרגו, הם לא פגעו בדוד בצורה שהוא פגע בהם, אלא "רק" חטפו אותם. למה? כי הם לקחו אותם לבית העבדים המצרי.

כשאסתר באה להתווכח עם המן מול אחשוורוש, היא אומרת: "כי נמכרנו אני ועמי להשמיד להרוג ולאבד… ואין הצר שווה בנזק המלך" – רוצים להרוג אותנו אבל זה לא שווה לך. אבל היא מוסיפה עוד משפט "ואלו לעבדים ולשפחות נמכרנו החרשתי", מי דיבר על עבדים ושפחות? למה היא מזכירה את העניין הזה? – פשוט מאוד, כי היא בוויכוח עם המן, סוחר העבדים.

סוחר עבדים רואה לנגד עיניו גוש בשר וכסף, הוא לא רואה בני אדם, ואילו היהדות רואה בני אדם, "חביב אדם שנברא בצלם". כל היהדות, מכף רגל ועד ראש, מדברת ללא הרף על בני אדם, יהודים או גויים.

היהדות לא מוכנה לראות בנו רק גושי בשר עור ועצמות. אין שום דרך לגשר בין שתי התפיסות הללו, אלא רק להשמיד את הדעה שמתעלמת לחלוטין מצלם האלוקים שיש לנו.

הדבר מבאר תופעה היסטורית מעניינת. הקב"ה אמנם העלים את העם העמלקי לפני אלפי שנים, אבל עכשיו בזמן הגאולה, כשעם ישראל חוזר לארצו וגואל את עצמו, הגאולה איננה רק לנו, עם ישראל, אלא בכל העולם המערבי הנושא של זכויות אדם צף עולה, החל מהמהפכה הצרפתית דרך הדמוקרטיות, וזכויות הנשים ועוד כהנה וכהנה, כי זו בדיוק מחיית עמלק.עמלק אומר אין בני אדם אלא גוש בשר ועצמות, ואנחנו אומרים חביב אדם שנברא בצלם.