מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מפרסם היום את הדו"ח השנתי ובו ביקורת על מטוס 'כנף ציון' מטוס ראש הממשלה ונשיא המדינה, שמסתבר שהוא פרויקט בזבזני, יקר ואפילו מיותר.

לפי הביקורת, עם כניסתו של נתניהו למשרד ראש הממשלה, הוא החל בתהליך של רכישת מטוס לראש הממשלה, בדומה לאייר פורס1 של נשיאי ארה"ב. אלא שכאן התחיל גלגל של בזבזנות ותכנון לקוי, לאורך כל הדרך, כשגם היום 12 שנה אחרי, המטוס עדיין עומד על הקרקע ולא שותף בטיסה רשמית אפילו פעם אחת.

לפי דו"ח המבקר, במשרד רה"מ לא נמצא תיעוד לעבודת המטה שנעשתה בשנת 2010 לצורך קביעת הדרישות המרכזיות בפרויקט כגון טווח הטיסה הישירה, דגם המטוס וגילו וכן דרישה שהמטוס יכיל כ-100 – 120 נוסעים, שהייתה גבוהה פי שניים ממספר הנוסעים המרבי שהצטרפו בפועל לטיסות רה"נ בשנים 2010 ו-2011 (61 נוסעים).

המבקר קובע כי הדרישות המרכזיות שקבע משרד רה"מ בשנת 2010 (טווח הטיסה הישירה, מספר הנוסעים במטוס ותצורת הפנים שלו) לא נבחנו במסגרת תהליך קבלת ההחלטות שבוצע בשנים שלאחר מכן, ואלה שונו על ידי המל"ל וגורמים שונים בדרך באופן שייקר את המטוס. הצגת המחיר לממשלה, נעשתה ללא המע"מ – כלומר "שכחו" 17% מהמחיר, ועוד 6.5 מיליון דולר על השאלה מי יפעיל את המטוס, חיל האוויר או חברה אזרחית.

בסך הכל אישר הקבינט מטוס בעלות של 729 מיליון שקל, גבוה ב-137 מיליון שקלים מהתכנית המקורית שהציג משרד הביטחון.

יקר פי 2 ועוד לא טס אפילו פעם אחת

המטוס 'כנף ציון' שעבודת המטה עליו החלה ב-2010 והוא נרכש ב-2016, היה אמור להימסר כבר במרץ 2021, אולם כאמור, עד עכשיו, מרץ 2022, הוא טרם נמסר למשרד רה"מ וטרם החלו להתבצע באמצעותו טיסות של ראשי המדינה.

המבקר קובע כי בסיכומו של דבר, עלות הטיסה הממוצעת ת במטוס ראשי המדינה (ובכלל זה עלות ההקמה, ההסבה, ההפעלה ועלות ההון) צפויה להיות גבוהה בכ-108% מהעלות של טיסה ממוצעת במצב הקיים של חכירת מטוס אזרחי (כ-5.2 מיליון ש"ח לעומת כ-2.5 מיליון ש״ח).

עם זאת מציין המבקר את הצורך במטוס: במטוס ראשי המדינה קיים שיפור ניכר לעומת המצב הקיים (חכירה של מטוסים אזרחיים) ברמת הביטחון, לרבות בהיבטים של ההגנה על המטוס ואבטחת המידע בו, התקשורת, השליטה, התנאים במטוס, השירות שניתן בו וכן הזמינות שלו.

משרד ראש הממשלה: הדו"ח מתייחס לממשלות קודמות

תגובת משרד ראש הממשלה והמטה לביטחון לאומי (מל"ל) לדו"ח: "דו"ח המבקר מאיר היבטים שונים בתהליכי קבלת ההחלטות בפרויקט מטוס ראשי המדינה, אשר מצריכים תיקון והתייעלות. הדברים יילמדו ביסודיות ויתבצע תהליך הפקת לקחים בהתאם.

יצוין, כי כתיבת הדו"ח הושלמה בשנת 2021 והוא מתייחס לתהליכים ולהחלטות שהתקבלו ע"י ממשלות קודמות והחלו לפני עשר שנים ויותר, כמו גם ע"י נושאי משרות אשר רובם אינם מכהנים בתפקידם כיום.

מטוס "כנף ציון" השלים בעת האחרונה את הליכי הרישוי, לאחר שהותקנו בו מערכות ייחודיות ברמות סיווג שונות שהותאמו לחפ"ק האווירי של ראשי הממשלות והנשיאים. לצד זה, מתבצעת במשרד ראש הממשלה עבודת מטה בנושא שבוחנת את כלל היבטי הפרויקט, וזו תביא בחשבון גם את הנאמר בדו"ח המבקר".